AnonymBruker Skrevet 10 timer siden #1 Skrevet 10 timer siden Det mener hvertfall min mor. Hun mener at siden hun er mormor er det ingen tvil om at hun skal tilbringe mest tid med barnebarna sine, fordi mormor rett og slett er viktigere og nærere enn de andre besteforeldrene. Vi skal prioritere besøk av henne og dra på besøk til henne og helst ikke nevne de andre tre besteforeldrene i det hele tatt. Siden hun er den som tar mest iniativ er det naturlig nok hun som faktisk får mest tid og, men er ikke fornøyd uansett. Hun vil ha like langvarige besøk som de som bor veldig langt unna, men også helst like hyppig som de som bor nært. Både tid med oss som familie og egentid med barna. Syntes det er skikkelig slitsomt å forholde seg til og er veldig lei argumentasjonen om at det er hennes rett pga sin rolle (mormor). Hvordan er det hos dere? Og hvor mye tid bruker barna pr besteforelder uansett? Anonymkode: fee00...977 3
AnonymBruker Skrevet 10 timer siden #2 Skrevet 10 timer siden Det er selvsagt bare tull. Hvorfor i all verden skal hun være viktigere? Anonymkode: ec725...8ae 8 3
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #3 Skrevet 9 timer siden Jeg er vokst opp med farmor som viktigste besteforelder, og mine døtre ser på sin farmor som viktigst ❤️ Anonymkode: 42396...c97 3 2 1
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #4 Skrevet 9 timer siden Slik har jeg tenkt i alle år. Mommo var glad i meg. Farmor/farfar var ikke der eller hyggelige. Og bestefar døde før jeg ble født. Så er enig med hu, bestemor er viktigst. Barnebarnet har vært inni hu, ikke farmor. Anonymkode: 12786...59a 1 1
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #5 Skrevet 9 timer siden Enig i at mormor er viktigst for de fleste, selvsagt med unntak. Men din mor høres ikke helt frisk ut.. Anonymkode: 48211...00e 3 3
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #6 Skrevet 9 timer siden Det er bare tull. Virker som mor de er den som vil sabotere for at de andre ikke ska ha nært forhold til barnebarnet. Selv vokste jeg opp med at stemoren til min far var den jeg hadde tettest forhold til. Barna mine så er det foreldrene til min mann som er den nærmeste. Ser og det på 2 barn jeg er filletante til de har tettest kontakt med farmor og farmor, selv om mormor og er mye inne i bilde Anonymkode: a0048...f2e 5
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #7 Skrevet 9 timer siden Min mor (altså mormor) bor 40 mil unna oss. Hun prater med barnebarna på facetime flere ganger i uken og vi ses 2-5 gr i året. Men farmor og farfar bor på gården sammen oss og de er tilstedet hver dag. Farfar er favoritten til den mellomste, farmor er favoritten til den minste og mormor er favoritten til den eldste. Men alle behandler de likt. Anonymkode: 3abb4...c96 1 2 2
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #8 Skrevet 9 timer siden AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Slik har jeg tenkt i alle år. Mommo var glad i meg. Farmor/farfar var ikke der eller hyggelige. Og bestefar døde før jeg ble født. Så er enig med hu, bestemor er viktigst. Barnebarnet har vært inni hu, ikke farmor. Anonymkode: 12786...59a For deg ja, og for meg far det morfar. Men det finnes INGEN grunn for å si at mormor er viktigst på generelt basis Anonymkode: ec725...8ae 7 1
Amra_ Skrevet 9 timer siden #9 Skrevet 9 timer siden Altså, hvilken besteforelder som er viktigst kommer jo an på hvem av de barnet føler seg nærmest. Det at det automatisk skal være mormor er jo bare tull. En farmor kan absolutt ha/få like god og tett kontakt som en mormor. Uansett så høres ikke din mor helt god ut. 4
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #10 Skrevet 9 timer siden Tull. Her er vi nabo med min svigermor (farmoren). Hun har et helt spesielt bånd med barna, fordi hun er mer sammen med dem i hverdagen, helt naturlig. De har så klart et godt forhold til mormor også, men det er jo fordi hun faktisk prøver, og er tilstede, selv om hun bor i nabobyen og det krever litt kjøring. Anonymkode: 24012...653 3
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #11 Skrevet 9 timer siden I en studie fra Cambridge tyder det på mer gener,mest påvirkning,kommer fra mormor. Så joda det kan stemme at hun er viktgst. Anonymkode: f7e3e...abe 1 3
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #12 Skrevet 9 timer siden Hos oss har ingen vært "viktigst", alle besteforeldre bor langt unna. Favorittene hos barna var nok farmor/farfar ettersom de inviterte alle søskenbarna på hytta hver sommer. Min mamma er nok minst populær da hun kan være litt styrete (jeg klarer bare noen timer om gangen selv). Jeg hadde farmor som nærmeste nabo mens mormor bodde 100 mil unna, så da var det jo henne jeg var mest nær 8hadde ingen bestefedre da de døde tidlig). Det er en kombinasjon av personlighet, distanse og innsats fra besteforeldrene, og ikek minst forholdet foreldrene har til sine foreldre, som avgjør hvem som ev. er viktigst, ikke noe man automatisk er bare fordi man tilfeldigvis er mormor. Anonymkode: 8b935...42c 2
Fighter83 Skrevet 9 timer siden #13 Skrevet 9 timer siden AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Det mener hvertfall min mor. Hun mener at siden hun er mormor er det ingen tvil om at hun skal tilbringe mest tid med barnebarna sine, fordi mormor rett og slett er viktigere og nærere enn de andre besteforeldrene. Vi skal prioritere besøk av henne og dra på besøk til henne og helst ikke nevne de andre tre besteforeldrene i det hele tatt. Siden hun er den som tar mest iniativ er det naturlig nok hun som faktisk får mest tid og, men er ikke fornøyd uansett. Hun vil ha like langvarige besøk som de som bor veldig langt unna, men også helst like hyppig som de som bor nært. Både tid med oss som familie og egentid med barna. Syntes det er skikkelig slitsomt å forholde seg til og er veldig lei argumentasjonen om at det er hennes rett pga sin rolle (mormor). Hvordan er det hos dere? Og hvor mye tid bruker barna pr besteforelder uansett? Anonymkode: fee00...977 Nei, her er det farmor som er bestemor og den nærmeste besteforelderen. 1 1 1
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #14 Skrevet 9 timer siden AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Det mener hvertfall min mor. Hun mener at siden hun er mormor er det ingen tvil om at hun skal tilbringe mest tid med barnebarna sine, fordi mormor rett og slett er viktigere og nærere enn de andre besteforeldrene. Vi skal prioritere besøk av henne og dra på besøk til henne og helst ikke nevne de andre tre besteforeldrene i det hele tatt. Siden hun er den som tar mest iniativ er det naturlig nok hun som faktisk får mest tid og, men er ikke fornøyd uansett. Hun vil ha like langvarige besøk som de som bor veldig langt unna, men også helst like hyppig som de som bor nært. Både tid med oss som familie og egentid med barna. Syntes det er skikkelig slitsomt å forholde seg til og er veldig lei argumentasjonen om at det er hennes rett pga sin rolle (mormor). Hvordan er det hos dere? Og hvor mye tid bruker barna pr besteforelder uansett? Anonymkode: fee00...977 Nei, den som stiller opp på godt å vondt. Ikke klager og syter og lar barna ha sin egen oppdragelse. Inviter og kommer. Den som vil de godt! Om det er farmor eller mormor er opp til den det gjelder det! Desverre er begge like dårlig her.. Men farmor ledet en stund.. Anonymkode: 06329...568 1
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #15 Skrevet 9 timer siden Hvem somner viktigst kommer an på helt andre ting enn "tittel". Og det kan også forrandre seg etter hvert som barna blir eldre. Kanskje pjokken blir superinteressert i båter og fisking når han blir ti, og begynmer å tilbringe masse tid på fisketur med farfar som han nesten ikke kjente da han var to. For meg var farmor aller viktigst, fordi hun bodde i samme hus. Jeg var sammen med henne hver eneste dag. Mormor bodde langt unna, så besøkte henne sjelden. Veeeldig koselig dame, elsket min mormor, men kjente henne naturlig nok ikke så godt som farmor. For mine barn er morfar og farmor viktigst. Farfar er død, og mormor er tidlig dement. Anonymkode: ab07e...c49 3
SPOCA Skrevet 9 timer siden #16 Skrevet 9 timer siden (endret) Nei. Min bestemor (mormor) døde da mamma var liten. For meg var bestefar viktigst, deretter farmor. I dag er mine foreldre, som kalles besteforeldre av barnet (men er egentlig ste-besteforeldre) viktige sammen med barnets farmor og farfar. Dette fordi de inngår i avlastningen av barnet, og mine foreldre avlaster aller mest (og har dermed best og mest kontakt med barnet). Min far, som da har blitt bestefar, trår like mye til med bleieskift og avlastning som min mor. De jobber som et team rundt barnet. Barnet har ikke mormor eller morfar. Endret 9 timer siden av SPOCA 2 1
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #17 Skrevet 9 timer siden AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Det mener hvertfall min mor. Hun mener at siden hun er mormor er det ingen tvil om at hun skal tilbringe mest tid med barnebarna sine, fordi mormor rett og slett er viktigere og nærere enn de andre besteforeldrene. Vi skal prioritere besøk av henne og dra på besøk til henne og helst ikke nevne de andre tre besteforeldrene i det hele tatt. Siden hun er den som tar mest iniativ er det naturlig nok hun som faktisk får mest tid og, men er ikke fornøyd uansett. Hun vil ha like langvarige besøk som de som bor veldig langt unna, men også helst like hyppig som de som bor nært. Både tid med oss som familie og egentid med barna. Syntes det er skikkelig slitsomt å forholde seg til og er veldig lei argumentasjonen om at det er hennes rett pga sin rolle (mormor). Hvordan er det hos dere? Og hvor mye tid bruker barna pr besteforelder uansett? Anonymkode: fee00...977 Det der er nok en henne-greie og ikke en mormor-greie, tror jeg. (Selv om mormor ofte er viktigere for mor i starten enn farmor er riktig nok ofte en greie, pga mors sårbarhet etter fødsel og større behov for/ønske om sin egen mor enn svigermor.) Mormor-tittelen er bare et argument hun kan bruke for alt det er verdt. Hadde hun vært farmor, hadde hun brukt som argument at det er viktig å la farmor også slippe til/få tid med barnebarna. Anonymkode: 93823...c7a
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #18 Skrevet 9 timer siden I noen familier er mormor den viktigste, i andre er det farmor, i noen er det morfar, i andre er det farfar. Dette er veldig individuelt og varierer sterkt fra familie til familie. Det finnes ikke noe fasitsvar. Anonymkode: 7081b...9b6 2
Snok1 Skrevet 9 timer siden #19 Skrevet 9 timer siden AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Det mener hvertfall min mor. Hun mener at siden hun er mormor er det ingen tvil om at hun skal tilbringe mest tid med barnebarna sine, fordi mormor rett og slett er viktigere og nærere enn de andre besteforeldrene. Dine barn har sikkert en fantastisk mormor, men for mine barn stemmer dette ikke. 1
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #20 Skrevet 9 timer siden Min mor er ikke spesielt interessert i barnebarna, besøker bare for syns skyld et par ganger i året. Farmor derimot, bruker svært mye tid med barna og kjenner dem godt. Farmor bor langt unna og mormor nærme, så geografi har ikke hatt noe å si. Så for barna er åpenbart farmor mye viktigere. Anonymkode: 3fa25...577 1 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå