AnonymBruker Skrevet 6. august #81 Skrevet 6. august AnonymBruker skrev (På 3.8.2026 den 21.10): Men hvordan oppmuntrer man noen som er så langt nede til å leve? Jeg f.eks. var svært langt nede og det som skjedde at de aller fleste (ikke alle) syntes det ble så ubehagelig at de ikke orket å forholde seg til det. Jeg kan ikke si spesifikt hva det var, men det var et ganske høyt rop om hvordan jeg hadde det og det ble snudd på hodet med at andre ble traumatiserte pga mitt rop om hjelp. Jeg tror ikke min historie er enestående og jeg tror også det at andre reagerer så voldsomt når noen "roper om hjelp" at noen av dem som roper om hjelp ikke gjør det neste gang. De bare lider til de ikke klarer mer. Hvis vi skal hjelpe mennesker som må vi stå i det ubehagelige og det er ikke noe et menneske alene skal måtte stå i. Vi må rett og slett bygge opp psykisk helsevesen istedenfor å bygge det ned. Og vi må lære barn og ungdom at motgang er en del av livet. Alle mennesker har tider i livet at de ikke har det bra og at sosiale medier bare viser en svært liten brøkdel av livet til andre mennesker. Anonymkode: 0caba...a7e Man trenger jo ikke å oppmuntre, men å være tilstede. Erfaringen min er at folk tar det både for alvorlig og for lite alvorlig. De blir selv redde og trekker seg unna. Noen prøver å oppmuntre og behandle det lett og ledig for så å trekke seg unna når det ikke funker og det ikke er en quick fix. Så har du de som skal redde dem. De tror at hver minste ting kan få dem over kanten og behandler dem som skjøre fugler som straks vil krepere. Det kan føre til at de føler seg enda sykere og forblir passive. Jeg har bla jobbet med folk som har prøvd å ta livet sitt. Selvmordstanker og planer kan være en del av hverdagen deres, men det er ikke hele dem. Det er ingen som bare vil ta livet sitt. Det ligger alltid noe bak. Ofte enormt med skam, kanskje voldsom ensomhet. Mange ganger vet de ikke selv. De er bare "ulykkelige" og/eller "redde". Og der mener jeg det er viktig å være nysgjerrig. Ikke bare snakke om selvmord og ulykkelighet. Anonymkode: 32d71...89d
Strigiformes Skrevet torsdag kl. 15:09 #82 Skrevet torsdag kl. 15:09 AnonymBruker skrev (På 31.7.2026 den 23.10): ...Ikke er sterke? Det sier en kollega, enda jeg kjente en nær venn som gjorde det. Det har ikke noe med svakhet å gjøre, vi alle går gjennom vonde ting. Vi kan bare ikke forestille oss smerten de går gjennom. Anonymkode: 19e3a...ba7 Nei vi kan ikke det. Jeg kan ikke forstå og begripe at noen mennesker klarer å ta sitt eget liv. Kan forstå hvordan det er å ønske og ville dø, for der har jeg vært for mange mange år siden. Var så likegyldig at det var kjempeskummelt, men å ta mitt eget liv? Til det har jeg livet mitt for kjært ❤️ Livet er en gave som jeg pakker opp hver eneste dag 🎁 Uansett hvor fælt jeg har det så tvinger jeg meg til å tenke slik. Hjernevasker meg selv😅
AnonymBruker Skrevet i går, 07:38 #83 Skrevet i går, 07:38 Mange av de som tar selvmord tenker at verden har det bedre uten dem. At de har opplevd så mye vondt at de ikke orker mer. Det er en kjensgjerning at noen får flere belastninger enn andre. Da er det viktig å tenke på de som får det enda verre om man blir borte. Det kan gjelde barn, ektefelle, venner, naboer, kjæledyr etc. Alle som man betyr noe på et vis. Man slipper unna selv, men hva med de som blir igjen. Og så tenker jeg at uansett hvor ille man har det, så finnes noen lyspunkter og viktig å være snill mot seg selv og gjøre ting som gjør en godt og har glede av. Anonymkode: 8f4f9...669 1
Maleficenta Skrevet i går, 07:41 #84 Skrevet i går, 07:41 (endret) AnonymBruker skrev (På 31.7.2026 den 23.10): ...Ikke er sterke? Det sier en kollega, enda jeg kjente en nær venn som gjorde det. Det har ikke noe med svakhet å gjøre, vi alle går gjennom vonde ting. Vi kan bare ikke forestille oss smerten de går gjennom. Anonymkode: 19e3a...ba7 Slemt gjort å snakke slik om de som er døde, altså av kollegaen din Endret i går, 07:42 av Maleficenta
AnonymBruker Skrevet i går, 07:46 #85 Skrevet i går, 07:46 De som tar livet sitt har ofte allerede overlevd flere år med selvmordstanker og ekstrem lidelse. Det krever umenneskelig styrke. Anonymkode: cbae6...9a2 1 1
AnonymBruker Skrevet i går, 08:01 #86 Skrevet i går, 08:01 Jeg synes hele denne tråden er litt skummel, og den kan leses som forherligelse av selvmord. Om man er på det stadiet og leser her så kan man få en boost over hvor modig og sterk man er om man tar livet av seg. Vær varsom når man snakker om dette. Anonymkode: ec30d...c9a 1
AnonymBruker Skrevet 20 timer siden #87 Skrevet 20 timer siden AnonymBruker skrev (7 timer siden): Jeg synes hele denne tråden er litt skummel, og den kan leses som forherligelse av selvmord. Om man er på det stadiet og leser her så kan man få en boost over hvor modig og sterk man er om man tar livet av seg. Vær varsom når man snakker om dette. Anonymkode: ec30d...c9a Jeg tenker motsatt. Det er bra med åpenhet. Det finnes hjelp å få. Anonymkode: ac30f...128
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå