Gå til innhold

De som tar livet sitt

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hvis de faktisk dør, så er det jo ikke viktig om folk syns de er svak eller sterk? Egoistisk er de i hvert fall. 
De som er svake og patetiske er de som liksom truer med å ta livet sitt flere ganger i året. 

Anonymkode: 6d017...88f

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvis de faktisk dør, så er det jo ikke viktig om folk syns de er svak eller sterk? Egoistisk er de i hvert fall. 
De som er svake og patetiske er de som liksom truer med å ta livet sitt flere ganger i året. 

De som truer med det gjør det kanskje som et rop om hjelp, da det er vanskeligere enn noen gang å få hjelp om man ikke har det bra. Fastlegen min sa her en dag vi snakket om dps at for å komme inn der nå må man enten være psykotisk eller suicidal, det tenker jeg sier sitt 

Anonymkode: 3cac5...8c8

• Nyttig 2
Skrevet

Det å det hele tatt sitte å undre svak eller sterk når noen tar livet sitt, er jo i seg selv helt sinnsykt. 

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Svake eller sterke, i en livskrise er det er minste motstands vei. Har også kjent flere som har tatt livet sitt, og for min del forringer det deres ettermæle. I ett av tilfellene gjorde hen det for å straffe kjæresten, noe som er en vanvittig egoistisk handling.

Da snakker jeg ikke om folk som har sånne muskelsviktsykdommer ol. hvor det bare går en vei uansett. Da har jeg forståelse for avgjørelsen.

Anonymkode: 2bd1c...2fe

Forstår du hva det innebærer å aldri leve igjen?

For hvordan kan du forminske det at noen tok selvmord å dere antok det var for å straffe, kun som en straff? Selv om vedkommende mente det, så er det jo ikke det alt det bety? Aner du/ dere hva det vil si om psyken til vedkommende? 

Det er egoistisk å kun tenke på de levende. De døde levde også å mistet sitt eneste liv på jorda. 

Jeg blir så seriøst lei av folk. Det er ingen tema under solen man kan forvente dere forstår alvoret i. 

Anonymkode: b0d62...6ac

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

De som truer med det gjør det kanskje som et rop om hjelp, da det er vanskeligere enn noen gang å få hjelp om man ikke har det bra. Fastlegen min sa her en dag vi snakket om dps at for å komme inn der nå må man enten være psykotisk eller suicidal, det tenker jeg sier sitt 

Har en bekjent på Fb med autisme. Hun skriver stadig ‘Farvel verden’ etc. 

Oppmerksomhetsykt og pinlig. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja nettop. Folk er jo så sosialt dumme. 

Kan folk bare slutte å tenke om de uansett ikke skal legge inn en innsats? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Har en bekjent på Fb med autisme. Hun skriver stadig ‘Farvel verden’ etc. 

Oppmerksomhetsykt og pinlig. 

Omg! 
Noen med autisme kan slite kjempe mye. Også med å be om hjelp.

Din lave forståelse er det pinlige her. Ikke jobb innen helse. Å ikke få barn. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Selvmord er ekstremt egoistisk. Tenk den smerten de som er glade i de som gjør dette sitter igjen med. Enig i at det er svakt gjort… man er sterk om man tør å be om hjelp.

Anonymkode: 09f3e...a8b

Det er vel mer egoistisk å forvente at andre skal lide seg gjennom sitt eget liv?

Og, mange har bedt om hjelp før man tar livet sitt 

Anonymkode: 20b96...d8f

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Omg! 
Noen med autisme kan slite kjempe mye. Også med å be om hjelp.

Din lave forståelse er det pinlige her. Ikke jobb innen helse. Å ikke få barn. 

Ikke få barn? Lol. 
Folk som truer og lager drama bør få beskjed om å slutte med det, eller slettet sosiale medier. 

Skrevet

Jeg blir bare irritert når jeg hører folk omtaler folk som har tatt livet sitt som "egoistisk" og "feig". Jeg har aldri hatt alvorlige selvmordstanker selv, bare noen ganger i livet tenkt at livet hadde vært bedre om jeg ikke var her - uten at jeg noen gang kunne tatt det skrittet. For det er en seriøst  og skummelt skritt, alvorlig som bare pokker, og det er ingen som kan påstå at å ta det skrittet er feigt på noen måte. Tenk at det er så ille at du faktisk gjør en slik handling!
Så mennesker som sier slike ting slår meg som empatiløse. Og de har aldri slitt psykisk selv. Evt glemt hvordan det var å bare se mørket. 

Men det som irriterer meg aller mest er politikere som lover at psykisk helsevern skal styrkes, nullvisjon mot selvmord og sånt vås. Lovnader om at det skal bli bedre, når det bare blir verre 🤔

Anonymkode: cb79c...115

• Nyttig 1
Skrevet

Det kan faktisk, og bør faktisk, ikke spekuleres I om de var sterke eller svake. Det har absolutt ingen hensikt og endrer absolutt ingenting da resultatet er det samme. Deres handlinger er summen av et eneste øyeblikk: øyeblikket de brakk, gikk i stykker, demningen brast, kall det hva du vil. Men i et eneste øyeblikk glapp livet, hva de var eller ikke var før dette har ingen betydning for resultatet.

Sterke knekker, svake knekker, det eneste som er forskjellen er årsaken.

Anonymkode: 40bd9...eea

Skrevet
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Med andre ord så skal de som lever med kroniske smerter, mentale eller fysiske, bare fortsette å leve med det fordi det ikke dreper vedkommende? Er det det du mener? 

Anonymkode: 7e3b7...f60

Hvor sier jeg det? Jeg bryr meg da ikke om folk jeg ikke kjenner tar livet sitt. Stemmer gjerne for at folk kan få hjelp til å gjøre det også. Det jeg sier er at i de tilfellene jeg kjenner til, hvor folk har tatt livet sitt i affekt fordi livet var vanskelig der og da, gjør at jeg ser på det som en lettvint løsning, noe som i mine tilfeller gjorde at jeg mistet litt respekt for de som gjorde det.

2 av de jeg kjente fiksa ikke COVID'en; drakk, spilte bort masse penger og havna på kant med kjerringa. Det er hull det går an å grave seg ut av med litt tæl.

Anonymkode: 2bd1c...2fe

Skrevet

Nå synes jeg du generaliserer litt, for alle pårørende deler ikke samme oppfatning. 

Jeg har mistet to nære familiemedlemmer i selvmord, og synes ikke det er en egoistisk handling. Jeg har heller aldri vært sint på dem for det de gjorde. De gjorde ikke det for å være slem, men fordi de selv så på det som den eneste utveien. Det var deres valg, og jeg har respektert og akseptert det.

Å ta selvmord krever en enorm gjennomføringsevne og guts.

Anonymkode: 53318...4eb

Dette ♥️ ts

Anonymkode: 19e3a...ba7

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Det kan faktisk, og bør faktisk, ikke spekuleres I om de var sterke eller svake. Det har absolutt ingen hensikt og endrer absolutt ingenting da resultatet er det samme. Deres handlinger er summen av et eneste øyeblikk: øyeblikket de brakk, gikk i stykker, demningen brast, kall det hva du vil. Men i et eneste øyeblikk glapp livet, hva de var eller ikke var før dette har ingen betydning for resultatet.

Sterke knekker, svake knekker, det eneste som er forskjellen er årsaken.

Jeg spurte ikke, jeg reagerer på at folk sier de er svake. Ts

Skrevet

Er svært unyansert ting å si de svake. Særlig av en voksen

Anonymkode: 8ee61...484

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg spurte ikke, jeg reagerer på at folk sier de er svake. Ts

Ja og dette er mitt svar til dem.

Skrevet

Jeg er en kandidat for selvmord. Føler meg verken sterk eller svak. Jeg har bare ikke det i meg at jeg syns at livet er gøy eller fantastisk på noen måte. Har virkelig leitet etter de fine tidene. Men selv i de tider der andre ser på som fine tider er verdt potensielt 80-90 år på denne jorda. Jeg liker ingenting og har ikke gjort det i mange år. Skjønner ikke hvorfor man da må lide seg igjennom flere 10 år. Jeg tenker ikke slik som en annen innpå her skrev, om at andre vil få det bedre om jeg blir borte. Jeg vil si jeg ikke tenker på det i det hele tatt. De får ta ansvar for sine liv, jeg har nok med mitt eget. Inkl egne barn 

Anonymkode: 50f0a...fbb

• Hjerte 1
Skrevet

Noen av dem er virkelig egoistiske - og fæle.

Som en som sendte melding til eksen sent en kveld og sa at han nå hadde tatt overdose piller. Hun stormet ut til ham og fikk ringt ambulansen akkurat i tide. I det hun besøkte ham på sykehuset så sa han til henne: "Jeg kommer til å gjøre det igjen, og neste gang sender jeg deg ikke melding."

Ren sadisme. Jeg føler null sympati med folk som oppfører seg sånn.

Anonymkode: dc017...9f2

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 1.8.2026 den 18.38):

Nei. En velger ikke slikt for å tekkes andre.

Anonymkode: fe56b...63b

Man gjør et valg for egen skyld, definisjon på egoistisk. 

Anonymkode: f7016...0c7

Skrevet

De som dømmer de som har tatt livet sitt, skjønner ingenting! De er ikke feige! De er derimot ekstremt modige.

For å ta livet sitt er å overstyre overlevelsesinstinktet sitt! De er fulle av smerte, mye mer enn "vi andre" kan forestille oss.

Hadde folk kunne sett og kjent smerten til de som har tatt livet sitt, hadde de ikke dømt dem.

Folk har fordommer mot ting de ikke forstår.  Som psykiske sykdommer, rusproblemer, selvmord, spiseforstyrrelser, adhd etc. Jo mindre man vet, jo sterkere meninger har man.  

Anonymkode: 8d138...fdc

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er så imot å naturliggjøre selvmord! Å stadig si at det er greit gir en beskjed til folk som vurderer det: at det er greit. For at selvmord er "smittsomt" er det ingen tvil om,det kommer ofte i puljer . Flere i samme kommune, Miljø osv 

I stedet burde vi oppmuntre til å leve. 

Anonymkode: f7016...0c7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...