Gå til innhold

De som tar livet sitt

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

...Ikke er sterke? Det sier en kollega, enda jeg kjente en nær venn som gjorde det. Det har ikke noe med svakhet å gjøre, vi alle går gjennom vonde ting. Vi kan bare ikke forestille oss smerten de går gjennom.  

Anonymkode: 19e3a...ba7

• Liker 2
  • Hjerte 4
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tenker motsatt. At de nettopp er sterke. Hatt 2 selvmord i nær familie. Og svake var de ikke

• Liker 5
  • Hjerte 9
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

De som sier dem er svake er stokk dumme. 

Ingen svake tar sitt eget liv.

Anonymkode: 2ec3f...cce

• Liker 5
  • Hjerte 6
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
Ishavsrøya skrev (8 minutter siden):

Jeg tenker motsatt. At de nettopp er sterke. Hatt 2 selvmord i nær familie. Og svake var de ikke

Nettopp! Derfor jeg blir provosert og sint når min kollega sier dette. Toppet seg med en serie som handler om ei dame som var deprimert, tok livet sitt. Hun vsr jo svak sier de. Syntes det er helt feil syn på selvmord. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

De mener det din kollega gjør, de er svake, Ts...

De er svake når det kommer til både kunnskap og medmenneskelighet og empati!

Kunnskap kan gjøres noe med, men slike som din kollega er som regel kunnskapsresistente når det kommer til ting de selv har fordommer mot og frykter. Ergo bruker de sjelden ville tilegne seg mer kunnskap heller, og dermed velger de å heller væer kunnskapsløse. Og så bekrefter de det selv med slike påstander, som også viser at mange av dem nok er forholdsvis svake når det kommer til sosiale evner også.

Anonymkode: 6d8bd...75d

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Nettopp! Derfor jeg blir provosert og sint når min kollega sier dette. Toppet seg med en serie som handler om ei dame som var deprimert, tok livet sitt. Hun vsr jo svak sier de. Syntes det er helt feil syn på selvmord. 

Ikke sant, typisk uvitenhet og lite opplyst. Og mulig lite sosiale antenner.Har nok aldri opplevd å miste noen på den måten selv. 

AnonymBruker
Skrevet

Selvmord er ofte et resultat av depresjon eller annen psykisk sykdom.

Det er like svakt å dø av psykisk sykdom som det er av kreft og andre fysiske sykdommer.

Anonymkode: d7021...f44

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Selvmord er ofte et resultat av depresjon eller annen psykisk sykdom.

Det er like svakt å dø av psykisk sykdom som det er av kreft og andre fysiske sykdommer.

Har sågar hørt folk mene det er egoistisk å dø av selvmord. Like egoistisk som hjerteinfarkt og hjerneslag, tenker jeg. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Åpenbart svake ja

Anonymkode: 23ae9...4c9

AnonymBruker
Skrevet

Ikke noe med svak eller ikke svak. De fleste av dem er svært syke og derfor gjør de det.

Anonymkode: d3d83...054

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

...Ikke er sterke? Det sier en kollega, enda jeg kjente en nær venn som gjorde det. Det har ikke noe med svakhet å gjøre, vi alle går gjennom vonde ting. Vi kan bare ikke forestille oss smerten de går gjennom.  

Jeg er misunnelig på de som har mulighet til å være så naive som kollegaen din. Og det hadde jeg fortalt vedkommende 

Anonymkode: 20b96...d8f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Absolutt ikke sant i mitt perspektiv. En person som velger selvmord har gjerne kjempet en indre kamp over lang tid og/eller gjennomgått noe skikkelig traumatisk. For å ikke glemme kampen imot systemet som kan være ganske så nedverdigende. Du sitter på et legekontor eller dps kontor og spør om hjelp, men blir avvist. Det gjør noe med deg som menneske og tilliten til helsepersonell.

De som gjør det på impuls tror jeg er så få at det nesten ikke kan regnes med. Jeg tror typ 90 prosent er den første kategorien jeg beskrev.  

Anonymkode: 5d843...1ae

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tok nesten selvmord for noen måneder siden. Ingen som tar selvmord er svake, men ingen som klarer å komme seg etter å ha vært så langt nede er svake. Jeg er glad jeg lever, men det har ikke vært lett etterpå heller. 

Anonymkode: 0caba...a7e

• Hjerte 16
Skrevet

Å gjennomføre et selvmord er jo en helt ekstremt krevende handling, uavhengig av hvor mye man lider. I mine øyne må de som tar sitt eget liv, være utrolig sterke. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vært alvorlig suicidal. Det har ingenting med styrke å gjøre i så måte, men hjernen lurer deg. Jeg trodde oppriktig at alle kom til å få det bedre om jeg døde. Iallfall på sikt. Jeg skjønte på et vis at mine nærmeste kom til å bli lei meg, blant annet barnet mitt, men trodde helt oppriktig at hun kom til å bli glad igjen om jeg kjøper en gave til henne som hun skulle få etter jeg døde. Jeg trodde 100% på at alle mine nærmeste kom til å bli noe lei seg i starten, men på sikt ville de skjønne at det var til det beste at jeg døde. Og jeg ønsket så inderlig sterk å dø selv, jeg så overhodet ingen lys i tunnelen.

Så akkurat selvmord har ingenting med styrke å gjøre, man er bare veldig, veldig syk. Sykdommen, som i mitt tilfelle, kan derimot bunne ut i at man har vært ekstremt sterk over en veldig lang periode. 

Anonymkode: a6c07...0f7

• Liker 2
  • Hjerte 3
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Skyldes nok ting som politi henleggelser, å ikke bli trodd og slikt (som egentlig er indirekte konsekvens av domstolen); riksadvokaten har nettopp ærklert mistillit mot politiets prosjekt, pga frykt for økt fokus mot henleggelser (https://www.bt.no/krim/i/V6jvj6/riksadvokaten-trakk-seg-fra-politiet-prosjekt), så tenker dette er noe politikere må før eller senere snakke om.

Anonymkode: 0dfbf...3d3

Skrevet

Man trenger ikke å være syk for å ta sitt eget liv. Det kan være andre årsaker til det. Min far tok sitt eget liv, han var ikke syk. 

Men spørsmålet om dem er svake eller ikke kan jeg ikke si ja eller nei til. Men jeg synes enkelte er feige.

Om man tar sitt eget liv så går ikke smerten bort, den blir bare overført til andre. 

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Jeg har vært alvorlig suicidal. Det har ingenting med styrke å gjøre i så måte, men hjernen lurer deg. Jeg trodde oppriktig at alle kom til å få det bedre om jeg døde. Iallfall på sikt. Jeg skjønte på et vis at mine nærmeste kom til å bli lei meg, blant annet barnet mitt, men trodde helt oppriktig at hun kom til å bli glad igjen om jeg kjøper en gave til henne som hun skulle få etter jeg døde. Jeg trodde 100% på at alle mine nærmeste kom til å bli noe lei seg i starten, men på sikt ville de skjønne at det var til det beste at jeg døde. Og jeg ønsket så inderlig sterk å dø selv, jeg så overhodet ingen lys i tunnelen.

Så akkurat selvmord har ingenting med styrke å gjøre, man er bare veldig, veldig syk. Sykdommen, som i mitt tilfelle, kan derimot bunne ut i at man har vært ekstremt sterk over en veldig lang periode. 

Anonymkode: a6c07...0f7

Blir kanskje for personlig, men kan jeg spørre hvordan du kom over på andre siden? Var det et lyspæreøyeblikk hvor du innså at du tok feil eller hva skjedde ? 🤷❤️

Anonymkode: 5d843...1ae

AnonymBruker
Skrevet
justme2019 skrev (10 timer siden):

Man trenger ikke å være syk for å ta sitt eget liv. Det kan være andre årsaker til det. Min far tok sitt eget liv, han var ikke syk. 

Men spørsmålet om dem er svake eller ikke kan jeg ikke si ja eller nei til. Men jeg synes enkelte er feige.

Om man tar sitt eget liv så går ikke smerten bort, den blir bare overført til andre. 

Ja, men jeg tror man tenker helt irrrasjonelt, at man ikke er tilstede i handlingsøyeblikket. Noen kan tenke i mnd's vis og føle seg klar for det, andre gjør det spontant. Vi har jo ei søster til ei kjendis som gjorde det, kom veldig brått på oss andre april ifjor. Visste ikke hun slet så hardt. 

Vennen min som gjorde det fikk avslag på hjelp, det er ofte årsaken desverre. De som lever med diagnosen bipolar, har en større sjans for å vil ta sitt eget liv. Det er er nok en rekke årsaker. 

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Verken sterk ellet svak. Det jordiske livet er bare ikke egnet for noen sjeler. Av jordens 8 milliarder mennesker vil det alltid være noen dette ikke passer for.

Så lenge folk ikke fatter dette, fortsetter runddansen om hvor fælt dette skal være.

Anonymkode: fe56b...63b

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...