Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
Sariou skrev (3 minutter siden):

Det finnes dessverre alt for mange eksempler, men det nyeste er jo Maren

Hva skjedde egentlig i denne saken: Denne saken er vel ikke ferdig ennå.

To dager senere sendte Sømme et brev til sykehuset hvor hun insisterte på at hun ikke hadde blitt utsatt for vold, og ba sykehuset rette opp i dette fortest mulig.

Hun ringte også til blant annet politiet og fortalte at det var helt feil at hun hadde blitt utsatt for vold.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Motstrømmen skrev (20 timer siden):

Hvis kvinnelig frigjøring betyr retten til å bestemme over egen kropp, må den retten også inkludere retten til å dekke kroppen mer enn majoriteten liker

Men denne loven gjelder ikke bare kvinner, og den gjelder ikke bare de som må dekke seg til av religiøse grunner.

Skrevet
Sariou skrev (7 minutter siden):

Og det er jeg faktisk enig med deg i. Men det er noe annet enn at det skal være forbudt i alle sammenhenger. Det ville vært umulig å håndheve.

Men det er ikke forbudt i alle sammenhenger. , og det kommer det neppe til å bli heller. 

Skrevet
Hjelmesett skrev (På 29.7.2026 den 12.36):

Hei alle sammen.

Idag var første gangen jeg har sett en kvinne iført nikab sammen med sin mann, og jeg må si at jeg ble veldig slått ut av dette.
Noe så nedverdigene å spasere rundt iført et bur på denne måten var rett og slett forferdelig å være vitne til.
sitter med en skikkelig vond smak i munnen om at dette er tillatt. 

er det flere som reagerer likt?

Nikab er såvidt jeg vet lovlig i Norge. 

Skrevet
Sariou skrev (9 minutter siden):

Poenget mitt er at staten kan ikke bestemme hva mennesker skal kle på seg, på generelt grunnlag. De kan ikke forby nikab like lite som de kan forby stringbikini.

Loven har nok med identifisering å gjøre. 

Skrevet
Stacy__ skrev (4 minutter siden):

Nikab er såvidt jeg vet lovlig i Norge. 

Ja, det er lovlig, men det er forbudt i visse sammenhenger, på samme måte som for eksempel finlandshette er forbudt i visse sammenhenger. Det handler nok om identifisering.

Skrevet
Gunstein123 skrev (14 minutter siden):

Ja, det er lovlig, men det er forbudt i visse sammenhenger, på samme måte som for eksempel finlandshette er forbudt i visse sammenhenger. Det handler nok om identifisering.

Ja, det har du helt rett i. Det er forbudt i utdanningsinstitusjoner og på en del arbeidsplasser av identifiserings hensyn og sikkerhet. 

Skrevet
Thesummerfairy skrev (10 timer siden):

Kan de velge å ta av niqaben en dag de feks har lyst til å gå med noe annet tror du?
Hvis du feks liker å gå med caps står du fritt til det- men en dag har du lyst til å gå uten - og da kan du gjøre det uten problemer.  Hva skjer hvis en muslimsk kvinne tar av niqaben i varmen en dag og heller har lyst til å ha på seg en kjole og ha håret løst? Hva sier/gjør  mannen og familien da..

Hvis menn også måtte dekke seg til så kunne man sagt at i denne religionen skal alle dekke seg til. Men det gjelder kun kvinner. Derfor er det undertrykkende. Dobbeltmoralsk.

Jeg tror at menn får for mye av skylden når kvinner bruker niqab. Jeg tror det også er mye press fra (eldre) kvinner i familie og omgangskrets.

Vi driver også med vår egen undertrykking. Det er lite akseptert at kvinner går toppløse alle steder hvor menn går toppløse. Og kvinner som faktisk gjør det rapporterer at de får mest negative reaksjoner fra andre kvinner.

Skrevet
Gunstein123 skrev (På 7.9.2026 den 21.23):

Men det er ikke forbudt i alle sammenhenger. , og det kommer det neppe til å bli heller. 

Det er vel det vi diskuterer i denne tråden?

Skrevet

Hei alle sammen.

Idag var første gangen jeg har sett en kvinne iført nikab sammen med sin mann, og jeg må si at jeg ble veldig slått ut av dette.
Noe så nedverdigene å spasere rundt iført et bur på denne måten var rett og slett forferdelig å være vitne til.

Baris-Brevik som var ute å sprada for å skape debatt?

Skrevet

At noen i det hele tatt forsvarer Nikab, når vi vet hva den symboliserer, er for meg et stort under. Da kan man hvertfall ikke kalle seg feminist, eller at man støtter likestilling og frihetsverdier. 

Vi nordmenn har så lite baller at det er helt utrolig. Våre forfedre hadde aldri godtatt at slik ukultur får spre seg i vårt land. 

• Liker 3
  • Nyttig 6
Skrevet
Beverly_Hills skrev (2 timer siden):

Baris-Brevik som var ute å sprada for å skape debatt?

Du er vel helt for kvinneundertrykkelse 🤦🏽 

Skrevet
Elle Melle skrev (På 7.9.2026 den 12.32):

Ansiktsdekkende plagg er et kommunikasjonsmessig problem, ikke bare et personlig valg. I et samfunn er det viktig for tilliten mellom folk å kunne se hverandres ansiktsuttrykk.

Ut over det, må jo folk få lov til å vise religiøs tilhørighet akkurat som de vil.

Hvis dette er greit:image.thumb.jpeg.4991f066c632827677a29c48d720cc2a.jpeg

Må dette være like greit:

image.jpeg.c09ffabdbdc242c6b154160332594774.jpeg

Å diskutere hijab er bare rart. 

Du syns det er rart å diskutere et politisk symbol? 
taquiaen din kan du ta med deg et annet sted. Nordmenn begynner å forstå…

• Liker 1
Skrevet

Ja, jeg har sett nikab mange ganger i Oslo, og synes det er veldig skremmende, fremmedgjørende og forstyrrende. Har sett burka også et par ganger, hvilket er enda mer skremmende. Dette med «frivillig» eller ei, blir litt feil her, disse damene er jo oppvokst i denne troen og velger sitt liv innenfor de rammene de kjenner til. Er forbud har ingen hensikt.

Mange av disse kvinnene går dessuten sjelden eller aldri ut, og det offentlige Norge bør finne ut mer om dem. Ganske mange kvinner lever som husslaver for ektemann og svigerforeldre og lærer aldri norsk. Alle som bor i Norge bør ha opplæring og kunnskap om trosfrihet og generell frihet, og selvsagt kunne norsk.

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
anonym482 skrev (På 9.9.2026 den 17.45):

At noen i det hele tatt forsvarer Nikab, når vi vet hva den symboliserer, er for meg et stort under. Da kan man hvertfall ikke kalle seg feminist, eller at man støtter likestilling og frihetsverdier. 

Vi nordmenn har så lite baller at det er helt utrolig. Våre forfedre hadde aldri godtatt at slik ukultur får spre seg i vårt land. 

Våre forfedre har akseptert at kvinner bruker skaut, at nonner dekker til håret osv, så du tar nok feil der.

• Liker 2
Skrevet (endret)
Katten.2.0 skrev (3 timer siden):

Våre forfedre har akseptert at kvinner bruker skaut, at nonner dekker til håret osv, så du tar nok feil der.

Du burde vel ta med at det er aksept for å bruke caps og lue også....og hatt, selvfølgelig.

Endret av Gunstein123
Skrevet
Gunstein123 skrev (51 minutter siden):

Du burde vel ta med at det er aksept for å bruke caps og lue også....og hatt, selvfølgelig.

Skjønner ikke helt relevansen til mitt svar her. Jeg svarte en person som mener at våre forfedre aldri ville godtatt at slik ukultur (nikab) fikk spre seg i Norge. Som er veldig ironisk med tanke på hvordan våre forfedre mente det var helt innenfor at kvinner dekker store deler av hodet og håret.

• Liker 1
Skrevet
10 minutter siden, Katten.2.0 said:

Skjønner ikke helt relevansen til mitt svar her. Jeg svarte en person som mener at våre forfedre aldri ville godtatt at slik ukultur (nikab) fikk spre seg i Norge. Som er veldig ironisk med tanke på hvordan våre forfedre mente det var helt innenfor at kvinner dekker store deler av hodet og håret.

Det er en enorm forskjell på å dekke håret og å dekke ansiktet.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
On 9/7/2026 at 9:14 PM, Sariou said:

Og det er jeg faktisk enig med deg i. Men det er noe annet enn at det skal være forbudt i alle sammenhenger. Det ville vært umulig å håndheve. Jeg dekker selv ansiktet mitt med skjerf når jeg sykler/løper i -20 grader. Skal det forbys også? Poenget mitt er at staten kan ikke bestemme hva mennesker skal kle på seg, på generelt grunnlag. De kan ikke forby nikab like lite som de kan forby stringbikini.

En eventuell forbudslov ville selvsagt ta høyde for ansiktsdekning i spesielle tilfeller hvor det er nødvendig. Slik som beskyttelse mot ekstremvær, på jobb som helsepersonell, pasienter med alvorlig svært smittsom sykdom osv.

• Nyttig 1
Skrevet

Hei alle sammen.

Ønsker det blir forbudt slik som i flere andre land.

Til og med i flere muslimske land er det helt eller delvis forbudt 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...