Gunstein123 Skrevet torsdag kl. 05:28 #41 Skrevet torsdag kl. 05:28 AnonymBruker skrev (På 29.7.2026 den 23.31): Ja, men jeg vil fortsatt ikke ha lovpålegg om hva jeg kan ha på meg eller ikke, det vil jeg bestemme selv. Anonymkode: 4b282...9ea Det er forbudt å bruke ansiktsdekkende plagg under demonstrasjoner, møter, og andre arrangementer på offentlig sted, ifølge politiloven. Det er også forbudt å dekke til ansiktet på skoler og utdanningsinstitusjoner.
Motstrømmen Skrevet 20 timer siden #42 Skrevet 20 timer siden (endret) Kvinner selv får velge, hvorfor folk er så opphengt i hva kvinner har på seg og tror det ene er frihet og annet undertrykkelse. Hvis man skal se på det med litt andre øyne, hvem skapte en verden der å gå med en trå i ræven og to lapper på puppa og sa dette er "frihet" mens menn sikler ,dømmer og grafser. Mens en kvinne som dekker seg til og lar sin kropp og vesen være skjult for å ikke bli spist opp er undertrykkelse? Kan vi slutte som samfunn å si hva mennesker skal og ikke skal ha på seg. Lurer du på om det frivillighet, se dem i øynene med respekt for at de er voksne mennesker ,se om de bærer det med stolthet eller skam. Jeg har ingen problem med at noe velger å dekke seg helt i sin egen tro og ærbødighet. Synnes det er mer trist å se nakne folk på rødløper for liker klikk og sjokk effekt. For hvem kledde dem om ikke en industri som tjener penger på dem. Endret 20 timer siden av Motstrømmen 1
Melissa30 Skrevet 20 timer siden #43 Skrevet 20 timer siden En kan ikke bry seg med alt her i verden. Jeg tenker det er lurt å passe på seg selv og sitt.
Motstrømmen Skrevet 19 timer siden #44 Skrevet 19 timer siden Gunstein123 skrev (På 3.9.2026 den 7.28): Det er forbudt å bruke ansiktsdekkende plagg under demonstrasjoner, møter, og andre arrangementer på offentlig sted, ifølge politiloven. Det er også forbudt å dekke til ansiktet på skoler og utdanningsinstitusjoner. Hvis kvinnelig frigjøring betyr retten til å bestemme over egen kropp, må den retten også inkludere retten til å dekke kroppen mer enn majoriteten liker 1
Gunstein123 Skrevet 13 timer siden #45 Skrevet 13 timer siden Motstrømmen skrev (6 timer siden): Hvis kvinnelig frigjøring betyr retten til å bestemme over egen kropp, må den retten også inkludere retten til å dekke kroppen mer enn majoriteten liker Mener du det er bare kvinner som bør få lov til å dekke ansiktet under demonstrasjoner, møter, og andre arrangementer på offentlig sted?
Thesummerfairy Skrevet 8 timer siden #46 Skrevet 8 timer siden Motstrømmen skrev (11 timer siden): Kvinner selv får velge, hvorfor folk er så opphengt i hva kvinner har på seg og tror det ene er frihet og annet undertrykkelse. Hvis man skal se på det med litt andre øyne, hvem skapte en verden der å gå med en trå i ræven og to lapper på puppa og sa dette er "frihet" mens menn sikler ,dømmer og grafser. Mens en kvinne som dekker seg til og lar sin kropp og vesen være skjult for å ikke bli spist opp er undertrykkelse? Kan vi slutte som samfunn å si hva mennesker skal og ikke skal ha på seg. Lurer du på om det frivillighet, se dem i øynene med respekt for at de er voksne mennesker ,se om de bærer det med stolthet eller skam. Jeg har ingen problem med at noe velger å dekke seg helt i sin egen tro og ærbødighet. Synnes det er mer trist å se nakne folk på rødløper for liker klikk og sjokk effekt. For hvem kledde dem om ikke en industri som tjener penger på dem. Kan de velge å ta av niqaben en dag de feks har lyst til å gå med noe annet tror du? Hvis du feks liker å gå med caps står du fritt til det- men en dag har du lyst til å gå uten - og da kan du gjøre det uten problemer. Hva skjer hvis en muslimsk kvinne tar av niqaben i varmen en dag og heller har lyst til å ha på seg en kjole og ha håret løst? Hva sier/gjør mannen og familien da.. Hvis menn også måtte dekke seg til så kunne man sagt at i denne religionen skal alle dekke seg til. Men det gjelder kun kvinner. Derfor er det undertrykkende. Dobbeltmoralsk.
Elle Melle Skrevet 8 timer siden #47 Skrevet 8 timer siden Ansiktsdekkende plagg er et kommunikasjonsmessig problem, ikke bare et personlig valg. I et samfunn er det viktig for tilliten mellom folk å kunne se hverandres ansiktsuttrykk. Ut over det, må jo folk få lov til å vise religiøs tilhørighet akkurat som de vil. Hvis dette er greit: Må dette være like greit: Å diskutere hijab er bare rart. 1
Sariou Skrevet 3 timer siden #48 Skrevet 3 timer siden Gunstein123 skrev (10 timer siden): Mener du det er bare kvinner som bør få lov til å dekke ansiktet under demonstrasjoner, møter, og andre arrangementer på offentlig sted? Dette er jo ikke et reelt problem. Om kvinnene som bruker nikab er så undertrykket som dere påstår, får de ikke lov til å delta i demonstrasjoner, møter og arrangementer på offentlig sted. Om du vil gå på butikken, ta bussen eller bevege deg rundt i samfunnet med ansiktet tildekket, f.eks. av et skjerf eller et munnbind, står du fritt til det. Og folk gjør det hele tiden. Det du peker på her er en fullstendig oppkonstruert problemstilling. Selvfølgelig finnes det kvinner som tvinges til å bruke nikab. Men problemet er jo ikke hva hun tvinges til å kle seg i, men at hun utsettes for kontroll og vold fra partner og/eller familien sin. Det er det som er problemet, og det er det vi må gjøre noe med. Det er jo ikke slik at menn som tvinger kvinner til å bruke nikab plutselig blir snille, omsorgsfulle og feminister bare fordi staten forbyr nikab. De finner andre måter å kontrollere kvinnene på, f.eks. ved å nekte dem å gå ut i det hele tatt. Noe som er ekstremt mye farligere.
Gunstein123 Skrevet 1 time siden #49 Skrevet 1 time siden Sariou skrev (1 time siden): Om kvinnene som bruker nikab er så undertrykket som dere påstår, får de ikke lov til å delta i demonstrasjoner, møter og arrangementer på offentlig sted. Er du av en annen oppfatning, siden du skriver "dere"?
Gunstein123 Skrevet 1 time siden #50 Skrevet 1 time siden Sariou skrev (1 time siden): Det er jo ikke slik at menn som tvinger kvinner til å bruke nikab plutselig blir snille, omsorgsfulle og feminister bare fordi staten forbyr nikab. De finner andre måter å kontrollere kvinnene på, f.eks. ved å nekte dem å gå ut i det hele tatt. Noe som er ekstremt mye farligere. Å skjule ansiktet, er allerede forbudt i mange sammenhenger. Når, og for hvem, bør dette være lov, mener du? De kvinnene som blir kontrollert på en slik måte som du beskriver, kan jo bare skille seg fra psykopatene.
Sariou Skrevet 54 minutter siden #51 Skrevet 54 minutter siden Gunstein123 skrev (47 minutter siden): Er du av en annen oppfatning, siden du skriver "dere"? Jeg vet at mange kvinner tvinges til å bruke nikab, hijab, miniskjørt, stringtruser og alt mulig av kontrollerende, voldelige menn. Men jeg vet også at andre kvinner velger dette selv, helt frivillig. Gunstein123 skrev (31 minutter siden): Å skjule ansiktet, er allerede forbudt i mange sammenhenger. Når, og for hvem, bør dette være lov, mener du? De kvinnene som blir kontrollert på en slik måte som du beskriver, kan jo bare skille seg fra psykopatene. Ja, hvis det bare var så enkelt, så ville det vel ikke vært noe problem? Om dere har rett i at alle kvinner som bruker nikab gjør det fordi de blir tvunget til det, hvorfor finnes de da, om de bare kan skille seg? Verden fungerer ikke slik.
Gunstein123 Skrevet 49 minutter siden #52 Skrevet 49 minutter siden Sariou skrev (3 minutter siden): Jeg vet at mange kvinner tvinges til å bruke nikab, hijab, miniskjørt, stringtruser og alt mulig av kontrollerende, voldelige menn. Men jeg vet også at andre kvinner velger dette selv, helt frivillig. Ja, hvis det bare var så enkelt, så ville det vel ikke vært noe problem? Om dere har rett i at alle kvinner som bruker nikab gjør det fordi de blir tvunget til det, hvorfor finnes de da, om de bare kan skille seg? Verden fungerer ikke slik. I Norge er det svært vanlig å skille seg.
Sariou Skrevet 33 minutter siden #53 Skrevet 33 minutter siden Gunstein123 skrev (14 minutter siden): I Norge er det svært vanlig å skille seg. Da spør jeg igjen: hvorfor er nikab et problem, hvis ingen kvinner velger det frivillig, men samtidig kan alle kvinner som blir tvunget av mannen sin til å bruke det, bare skille seg? Jeg synes sånn ellers at du bør lese deg opp litt på partnervold. Det er ganske nedlatende å tro at kvinner som lever med partnervold bare kan skille seg. En del av de som prøver blir jo faktisk drept.
Gunstein123 Skrevet 4 minutter siden #54 Skrevet 4 minutter siden Sariou skrev (21 minutter siden): Da spør jeg igjen: hvorfor er nikab et problem, hvis ingen kvinner velger det frivillig, men samtidig kan alle kvinner som blir tvunget av mannen sin til å bruke det, bare skille seg? Jeg synes sånn ellers at du bør lese deg opp litt på partnervold. Det er ganske nedlatende å tro at kvinner som lever med partnervold bare kan skille seg. En del av de som prøver blir jo faktisk drept. Jeg sier ikke at de skal sette seg ned men mannen sin for å diskutere en skilsmisse. De kan oppsøke politiet, og forklare problemstillingen. Politiet vil da være pliktig til å hjelpe (beskytte) om de kommer frem til at kvinnene er i fare.
Sariou Skrevet akkurat nå #55 Skrevet akkurat nå Gunstein123 skrev (3 minutter siden): Jeg sier ikke at de skal sette seg ned men mannen sin for å diskutere en skilsmisse. De kan oppsøke politiet, og forklare problemstillingen. Politiet vil da være pliktig til å hjelpe (beskytte) om de kommer frem til at kvinnene er i fare. Slik de gjorde med de kvinnene som ble drept, til tross for at politiet og andre med plikt til å hjelpe visste at de var i fare?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå