AnonymBruker Skrevet 29. juli #21 Skrevet 29. juli Hjelmesett skrev (1 minutt siden): Problemet er jo at mange av kvinnene bærer disse plaggene ikke kan ta dette valget selv. Ja, men jeg vil fortsatt ikke ha lovpålegg om hva jeg kan ha på meg eller ikke, det vil jeg bestemme selv. Anonymkode: 4b282...9ea 1
AnonymBruker Skrevet 29. juli #22 Skrevet 29. juli Ser det ganske ofte her jeg bor. Men reagerte mest da en gikk foran meg igjennom sikkerhetskontrollen uten noen ekstra tiltak for å se vedkommendes ansikt eller kle av seg. En eldre dame på krykker måtte derimot undersøkes bløte og ta av både sko og skjerf… dama klarte ikke engang å stå på egne bein… Anonymkode: 7a463...ebb 3 1 2
AnonymBruker Skrevet 29. juli #23 Skrevet 29. juli Hjelmesett skrev (14 minutter siden): Problemet er jo at mange av kvinnene bærer disse plaggene ikke kan ta dette valget selv. Det kan godt hende, men mener du virkelig at det er bedre at STATEN tvinger folk til å kle AV seg enn at noen tvinges til å kle PÅ seg? Forbud er selvfølgelig ikke veien å gå. Dette er et marginalt problem, og det finnes kvinner som ønsker det. Utdanning/opplysning og trygge veier ut for kvinner som blir utsatt for partnervold er veien å gå. Enn så lenge har vi et samfunn der menn som utsetter kvinner for vold risikerer ekstremt lite. Gjør noe med det, før dere roper opp for at staten overtar undertrykking. Anonymkode: 3d0ec...171 1 1
Hjelmesett Skrevet 30. juli Forfatter #24 Skrevet 30. juli AnonymBruker skrev (8 timer siden): Det kan godt hende, men mener du virkelig at det er bedre at STATEN tvinger folk til å kle AV seg enn at noen tvinges til å kle PÅ seg? Forbud er selvfølgelig ikke veien å gå. Dette er et marginalt problem, og det finnes kvinner som ønsker det. Utdanning/opplysning og trygge veier ut for kvinner som blir utsatt for partnervold er veien å gå. Enn så lenge har vi et samfunn der menn som utsetter kvinner for vold risikerer ekstremt lite. Gjør noe med det, før dere roper opp for at staten overtar undertrykking. Anonymkode: 3d0ec...171 Jeg synes det blir en feil sammenligning. Et forbud mot nikab handler ikke om at staten ønsker å “kle av” kvinner, men om å sette grenser for et plagg som mange mener symboliserer kjønnsundertrykking og hindrer åpen identifikasjon i det offentlige rom. Ja, noen velger nikab frivillig. Men spørsmålet er om samfunnet skal legitimere et plagg som i mange tilfeller er et resultat av sosialt eller religiøst press. Vi forbyr allerede enkelte praksiser selv om noen sier de ønsker dem, fordi vi mener de strider mot grunnleggende verdier eller har negative samfunnskonsekvenser. Bedre hjelp til voldsutsatte kvinner og strengere straffer er viktig, men det utelukker ikke at man samtidig kan diskutere om nikab hører hjemme i et samfunn som bygger på likestilling og åpenhet. De to tiltakene er ikke gjensidig utelukkende. 1 3
AnonymBruker Skrevet 30. juli #25 Skrevet 30. juli Hjelmesett skrev (8 timer siden): Problemet er jo at mange av kvinnene bærer disse plaggene ikke kan ta dette valget selv. Så derfor skal ingen ta egne valg i klesveien? Skal det fungere på andre måter også? Noen menn er kontrollerende og nekter kjæresten å gå i miniskjørt, for å være på den sikre siden skal da alle kvinner forbys klær som dekker bena? Fordi noe annet kan skyldes en kontrollerende mann? Vi kan jo for ordens skyld snu på kjønnene. Se for deg en mann som blir tvunget av kona til å barbere seg. Skal man forby det for alle menn i tilfelle en av dem gjør det av tvang? Anonymkode: 25dbb...1b7 2
Hjelmesett Skrevet 30. juli Forfatter #26 Skrevet 30. juli AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Så derfor skal ingen ta egne valg i klesveien? Skal det fungere på andre måter også? Noen menn er kontrollerende og nekter kjæresten å gå i miniskjørt, for å være på den sikre siden skal da alle kvinner forbys klær som dekker bena? Fordi noe annet kan skyldes en kontrollerende mann? Vi kan jo for ordens skyld snu på kjønnene. Se for deg en mann som blir tvunget av kona til å barbere seg. Skal man forby det for alle menn i tilfelle en av dem gjør det av tvang? Anonymkode: 25dbb...1b7 Du sammenligner ting som ikke kan sammenlignes. Miniskjørt og barbering er vanlige personlige preferanser. Nikab er derimot i mange tilfeller knyttet til sosial kontroll og begrensning av kvinners frihet. Man kan være mot et nikabforbud og samtidig erkjenne at dette er en helt annen problemstilling enn hvilken lengde et skjørt har eller om en mann barberer seg. 2 1
AnonymBruker Skrevet 30. juli #27 Skrevet 30. juli AnonymBruker skrev (11 timer siden): Vi overlevde nå covid da alle dekket til ansiktet. Veldig unaturlig for oss som er vokst opp her men alle får gjøre sine egne valg. Vi har også våre særheter. Anonymkode: 43dfd...ead Du kan ikke skjule identiteten din under en slik ansiktsmaske. Og ikke ha våpen under. Hvis det var kvinnens eget valg og noe hun selv bestemte hadde nok ikke folk hatt så mye imot det heller men det er ikke kvinnens valg. Det er kvinner som blir tvunget til det og som blir holdt under strengt regime av menn. Det er ikke noens valg å bli kjønnslemlestet heller men likevel skjer det. Anonymkode: 4d111...48e 1
AnonymBruker Skrevet 30. juli #28 Skrevet 30. juli Hjelmesett skrev (12 timer siden): Jeg synes det blir en feil sammenligning. Et forbud mot nikab handler ikke om at staten ønsker å “kle av” kvinner, men om å sette grenser for et plagg som mange mener symboliserer kjønnsundertrykking og hindrer åpen identifikasjon i det offentlige rom. Ja, noen velger nikab frivillig. Men spørsmålet er om samfunnet skal legitimere et plagg som i mange tilfeller er et resultat av sosialt eller religiøst press. Vi forbyr allerede enkelte praksiser selv om noen sier de ønsker dem, fordi vi mener de strider mot grunnleggende verdier eller har negative samfunnskonsekvenser. Bedre hjelp til voldsutsatte kvinner og strengere straffer er viktig, men det utelukker ikke at man samtidig kan diskutere om nikab hører hjemme i et samfunn som bygger på likestilling og åpenhet. De to tiltakene er ikke gjensidig utelukkende. Du må gjerne mene at det ikke handler om at staten tvinger kvinner til å kle av seg, men dersom man får et forbud mot visse klær, er det faktisk det som skjer. Og det kan vi ikke akseptere. AnonymBruker skrev (9 timer siden): Du kan ikke skjule identiteten din under en slik ansiktsmaske. Og ikke ha våpen under. Hvis det var kvinnens eget valg og noe hun selv bestemte hadde nok ikke folk hatt så mye imot det heller men det er ikke kvinnens valg. Det er kvinner som blir tvunget til det og som blir holdt under strengt regime av menn. Det er ikke noens valg å bli kjønnslemlestet heller men likevel skjer det. Anonymkode: 4d111...48e Kvinner som blir utsatt for vold blir tvunget til alt mulig rart. Sex, barnefødsler, klær, overvåking. Kan forsette i det uendelige. Vi har ikke forbud mot noen av disse tingene likevel. Nikab er ikke problemet. Ekstrem negativ sosial kontroll er problemet. Og at folk velger å ikke tro på kvinners egne fortellinger. Når kvinner forteller at de ønsker å bruke nikab må vi tro dem på det, samtidig som vi sørger for at det er trygt for dem å være ærlige om det dersom det ikke er frivillig. Foreløpig feiler vi som samfunn GROVT på det siste, og det er det som er det reelle problemet. Hvordan tror du en mann som tvinger kona si til å bruke nikab vil reagere? Sannsynligvis ikke ved å bare si «Åja, det var dumt». Mest sannsynlig ved å i enda større grad innskrenke hennes frihet. Om en kvinne får delta i samfunnet, men ha ansiktet tildekket, eller nektes fullstendig å delta i samfunnet, hvorfor synes du det første er verdt? Fordi kvinnen som holdes innesperret slipper du å se. Anonymkode: 3d0ec...171
AnonymBruker Skrevet 30. juli #29 Skrevet 30. juli Ingenting er mer undertrykkende enn nikab. Ingen av de kvinnene går i det frivillig. Det skulle vært forbudt ved lov i Norge. Også hijab er noe jeg er sterkt motstander av. Det hele handler kun om en ting: negativ sosial kontroll. Kvinnen er mannens eiendom. Det verste er små jenter i 10-årsalderen som går med hijab og vide kjoler. Så flere i Oslo i sommer. Ganske forferdelig. De er barn, men allerede sterkt kontrollert og undertrykt fra fødsel til grav. Anonymkode: b93ee...fbd 3
AnonymBruker Skrevet 3. august #30 Skrevet 3. august Hjelmesett skrev (På 29.7.2026 den 12.36): Hei alle sammen. Idag var første gangen jeg har sett en kvinne iført nikab sammen med sin mann, og jeg må si at jeg ble veldig slått ut av dette. Noe så nedverdigene å spasere rundt iført et bur på denne måten var rett og slett forferdelig å være vitne til. sitter med en skikkelig vond smak i munnen om at dette er tillatt. er det flere som reagerer likt? Burde ikke vært lov å gå med i Norge. Anonymkode: 7dde9...02c 1
AnonymBruker Skrevet 5. august #31 Skrevet 5. august AnonymBruker skrev (På 29.7.2026 den 23.23): Jeg vil ikke at regjeringen skal bestemme hva jeg skal ha på meg, så forbud er jeg ikke for. Frihet er best. Folk må gå med hva de vil for min del. Anonymkode: 4b282...9ea Frihet er best? God dag mann! - Økseskaft! Anonymkode: 2b2d4...353 2
AnonymBruker Skrevet 5. august #32 Skrevet 5. august Hjelmesett skrev (På 30.7.2026 den 8.49): Du sammenligner ting som ikke kan sammenlignes. Miniskjørt og barbering er vanlige personlige preferanser. Nikab er derimot i mange tilfeller knyttet til sosial kontroll og begrensning av kvinners frihet. Man kan være mot et nikabforbud og samtidig erkjenne at dette er en helt annen problemstilling enn hvilken lengde et skjørt har eller om en mann barberer seg. Enten får folk lov til å velge klesplagg selv, eller så får de det ikke. At forståsegpåere på nett skal avgjøre hva som er en akseptabel problemstilling for å forby spesifikke klesplagg er ikke praktisk. Anonymkode: 25dbb...1b7 1
Hjelmesett Skrevet mandag kl. 10:38 Forfatter #33 Skrevet mandag kl. 10:38 AnonymBruker skrev (På 5.8.2026 den 19.27): Enten får folk lov til å velge klesplagg selv, eller så får de det ikke. At forståsegpåere på nett skal avgjøre hva som er en akseptabel problemstilling for å forby spesifikke klesplagg er ikke praktisk. Anonymkode: 25dbb...1b7 Men da glemmer man en viktig side: Hvor mange av kvinnene som bruker nikab velger egentlig dette helt selv, uten press eller sosial kontroll? Vi vet ikke hvor mange det gjelder. Derfor blir «la dem velge selv» litt for enkelt – poenget må være at kvinner faktisk skal få velge selv, både å bruke nikab og å la være
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 11:10 #34 Skrevet mandag kl. 11:10 Så to med nikab på Haukeland Sykehus for et par mnd. Ble litt satt ut…. Og ja, det kan jo være hvem som helst inni der…. Anonymkode: 56329...db1 3
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 18:39 #35 Skrevet mandag kl. 18:39 Hjelmesett skrev (8 timer siden): Men da glemmer man en viktig side: Hvor mange av kvinnene som bruker nikab velger egentlig dette helt selv, uten press eller sosial kontroll? Vi vet ikke hvor mange det gjelder. Derfor blir «la dem velge selv» litt for enkelt – poenget må være at kvinner faktisk skal få velge selv, både å bruke nikab og å la være Noe de ikke får hvis staten skal bestemme for dem. Det hjelper ikke å erstatte en type kontroll med en annen type kontroll. Anonymkode: 3d0ec...171
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 13:26 #36 Skrevet tirsdag kl. 13:26 En ting er sikkert.. det øker i Norge. Anonymkode: 2b2d4...353 2
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 13:29 #37 Skrevet tirsdag kl. 13:29 AnonymBruker skrev (På 29.7.2026 den 23.02): At dette får skje i et fritt land i 2026 er trist. Jeg skal holde godt kjeft den dagen mennene bærer samme plagg. Anonymkode: 2b2d4...353 Du tenker at landet vårt blir friere av å legge restriksjoner på klesbruk? Det er i så fall et stort paradoks. Forstå meg rett, jeg er ingen fan av nikab selv, men jeg er usikker på om jeg vil støtte et regelverk som forteller oss hva vi kan gå med her i landet. Anonymkode: b3460...0ca 1
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #38 Skrevet 9 timer siden AnonymBruker skrev (På 29.7.2026 den 23.23): Jeg vil ikke at regjeringen skal bestemme hva jeg skal ha på meg, så forbud er jeg ikke for. Frihet er best. Folk må gå med hva de vil for min del. Anonymkode: 4b282...9ea Det er et dustete argument. Du snur tingene på hodet for å drive retorikk til forsvar for undertrykkelse. Ingen har sagt at regjeringen skal bestemme hva du skal ha på deg. Hvor har du det fra? Å se muslimske menn gå i jeans, Boss-t-shirt, kule shades og sneakers mens kona går i svart, heldekkende telt, som om hun var fra Saudi-Arabia på middelalderen, er kvalmt og hyklersk. Selvfølgelig er det kvinneundertrykking. Det er bare "frivillig" fordi man er oppvokst i et sosialkomservativt miljø hvor noe annet er tabu og straffes med alt fra steining til sosial fordømmelse. Å forby slike heldekkende plagg handler om å sette en stopper for denne åpenbare kvinneundertrykkingen og samtiig fjerne et sikkerhetsmessig problem ved at kriminelle og terrorister kan skjule identiteten sin. Vil de leve på den måten, kan de flytte til et land hvor dette er normalt. Hvorfor insistere på å bo i Norge hvis man har så mye i mot levesettet her, når det finnes land man psser fint inn i? Anonymkode: 41481...6bb 1
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #39 Skrevet 9 timer siden Bor i Bergen og ser ikke ofte nikab, men har sett mye chador, som er en enda mer innpakket versjon av hijab. En sjelden gang har jeg sett burka her. Burde vært forbudt offentlig slik som i vårt naboland Danmark Anonymkode: 7997f...028 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå