Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
Hjelmesett skrev (1 minutt siden):

Problemet er jo at mange av kvinnene bærer disse plaggene ikke kan ta dette valget selv. 

Ja, men jeg vil fortsatt ikke ha lovpålegg om hva jeg kan ha på meg eller ikke, det vil jeg bestemme selv. 

Anonymkode: 4b282...9ea

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ser det ganske ofte her jeg bor. Men reagerte mest da en gikk foran meg igjennom sikkerhetskontrollen uten noen ekstra tiltak for å se vedkommendes ansikt eller kle av seg. En eldre dame på krykker måtte derimot undersøkes bløte og ta av både sko og skjerf… dama klarte ikke engang å stå på egne bein…

Anonymkode: 7a463...ebb

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Hjelmesett skrev (14 minutter siden):

Problemet er jo at mange av kvinnene bærer disse plaggene ikke kan ta dette valget selv. 

Det kan godt hende, men mener du virkelig at det er bedre at STATEN tvinger folk til å kle AV seg enn at noen tvinges til å kle PÅ seg? 
Forbud er selvfølgelig ikke veien å gå. Dette er et marginalt problem, og det finnes kvinner som ønsker det. Utdanning/opplysning og trygge veier ut for kvinner som blir utsatt for partnervold er veien å gå. Enn så lenge har vi et samfunn der menn som utsetter kvinner for vold risikerer ekstremt lite. Gjør noe med det, før dere roper opp for at staten overtar undertrykking. 

Anonymkode: 3d0ec...171

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Det kan godt hende, men mener du virkelig at det er bedre at STATEN tvinger folk til å kle AV seg enn at noen tvinges til å kle PÅ seg? 
Forbud er selvfølgelig ikke veien å gå. Dette er et marginalt problem, og det finnes kvinner som ønsker det. Utdanning/opplysning og trygge veier ut for kvinner som blir utsatt for partnervold er veien å gå. Enn så lenge har vi et samfunn der menn som utsetter kvinner for vold risikerer ekstremt lite. Gjør noe med det, før dere roper opp for at staten overtar undertrykking. 

Anonymkode: 3d0ec...171

Jeg synes det blir en feil sammenligning. Et forbud mot nikab handler ikke om at staten ønsker å “kle av” kvinner, men om å sette grenser for et plagg som mange mener symboliserer kjønnsundertrykking og hindrer åpen identifikasjon i det offentlige rom.

Ja, noen velger nikab frivillig. Men spørsmålet er om samfunnet skal legitimere et plagg som i mange tilfeller er et resultat av sosialt eller religiøst press. Vi forbyr allerede enkelte praksiser selv om noen sier de ønsker dem, fordi vi mener de strider mot grunnleggende verdier eller har negative samfunnskonsekvenser.

Bedre hjelp til voldsutsatte kvinner og strengere straffer er viktig, men det utelukker ikke at man samtidig kan diskutere om nikab hører hjemme i et samfunn som bygger på likestilling og åpenhet. De to tiltakene er ikke gjensidig utelukkende.

AnonymBruker
Skrevet
Hjelmesett skrev (8 timer siden):

Så derfor skal ingen ta egne valg i klesveien?

Skal det fungere på andre måter også? Noen menn er kontrollerende og nekter kjæresten å gå i miniskjørt, for å være på den sikre siden skal da alle kvinner forbys klær som dekker bena? Fordi noe annet kan skyldes en kontrollerende mann?

Vi kan jo for ordens skyld snu på kjønnene. Se for deg en mann som blir tvunget av kona til å barbere seg. Skal man forby det for alle menn i tilfelle en av dem gjør det av tvang?

Anonymkode: 25dbb...1b7

Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Så derfor skal ingen ta egne valg i klesveien?

Skal det fungere på andre måter også? Noen menn er kontrollerende og nekter kjæresten å gå i miniskjørt, for å være på den sikre siden skal da alle kvinner forbys klær som dekker bena? Fordi noe annet kan skyldes en kontrollerende mann?

Vi kan jo for ordens skyld snu på kjønnene. Se for deg en mann som blir tvunget av kona til å barbere seg. Skal man forby det for alle menn i tilfelle en av dem gjør det av tvang?

Anonymkode: 25dbb...1b7

Du sammenligner ting som ikke kan sammenlignes. Miniskjørt og barbering er vanlige personlige preferanser. Nikab er derimot i mange tilfeller knyttet til sosial kontroll og begrensning av kvinners frihet.

Man kan være mot et nikabforbud og samtidig erkjenne at dette er en helt annen problemstilling enn hvilken lengde et skjørt har eller om en mann barberer seg.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Vi overlevde nå covid da alle dekket til ansiktet. Veldig unaturlig for oss som er vokst opp her men alle får gjøre sine egne valg. Vi har også våre særheter.

Anonymkode: 43dfd...ead

Du kan ikke skjule identiteten din under en slik ansiktsmaske. Og ikke ha våpen under.

Hvis det var kvinnens eget valg og noe hun selv bestemte hadde nok ikke folk hatt så mye imot det heller men det er ikke kvinnens valg. Det er kvinner som blir tvunget til det og som blir holdt under strengt regime av menn. Det er ikke noens valg å bli kjønnslemlestet heller men likevel skjer det. 

Anonymkode: 4d111...48e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...