Gå til innhold

Bombene i Egypt


Gjest Lovegeckos

Anbefalte innlegg

Krigen var over 1. Mai 2003. Alt etter den datoen er en okkupasjon. Og for FN mandatet så anbefaler jeg FN resolusjon 1472.. Hvis de ikke er humanitær assistanse å rydde miner og gjenoppbygge landet så vet ikke jeg.

Sier hvem? Bush? :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sier hvem?

Stort sett alle. Eller vi kan bruke definisjonen til www.m-w.com

Main Entry: 1war

Pronunciation: 'wor

Function: noun

Usage: often attributive

Etymology: Middle English werre, from Old North French, of Germanic origin; akin to Old High German werra strife; akin to Old High German werran to confuse

1 a (1) : a state of usually open and declared armed hostile conflict between states or nations

Endret av talin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krigen var over 1. Mai 2003. Alt etter den datoen er en okkupasjon. Og for FN mandatet så anbefaler jeg FN resolusjon 1472.. Hvis de ikke er humanitær assistanse å rydde miner og gjenoppbygge landet så vet ikke jeg.

Men hva blir det oppfattet som?

Noen nøkkelartikler:

- Ser ikke forskjell på nordmenn og briter

Oberst Tor Øen, som er en av sjefene for den norske styrken i Irak, mener irakere ikke ser forskjell på britiske og norske soldater. Men forsvarsministeren mener irakere ser forskjell.

Den vanskelige sannheten

Kristin Krohn Devold strever med å oppdage at norske Irak-soldater oppfattes som en del av den USA-ledede okkupasjonsstyrken.

Devold avviser at Norge er en del av okkupasjonsstyrken

Forsvarsminister Kristin Krohn Devold (H) avviser kategorisk at de norske soldatene i Irak er en del av okkupasjonsstyrken, slik talsmenn i det amerikanske forsvarsdepartementet Pentagon hevder.

Petersen avviser Pentagon-uttalelse

Utenriksminister Jan Petersen avviser blankt at Norge er en del av okkupasjonsstyrken i Irak, slik Pentagon hevder.

Bush: Norge er en koalisjonspartner

President Bush ser på Norge som en partner i krigen Irak. I "Talen for rikets tilstand" som han holdt i natt, nevnte han Norge som en av 34 "koalisjonspartnere".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aiai, her er vi raskt over på DU igjen. Og da kommer moderator, vettu :ler:

Argumentér litt mer - Irak-krigen kalles fremdeles Irak-krigen, og det er en grunn til dette.

Så fordi enkelte media bruker det som begrep, så skal det debatteres som om det fremdeles er en krig?

Hva er forresten denne grunnen du henviser til?

Hvorvidt moderator kommer inn og sletter, avhenger av din usaklighet(saklighet - så det er nok bare opp til deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fordi enkelte media bruker det som begrep, så skal det debatteres som om det fremdeles er en krig?

Enkelte media? Hvilke media er det som ikke kaller det en krig, og har du eksempler?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og for FN mandatet så anbefaler jeg FN resolusjon 1472..
Jeg tillater meg i tillegg å anbefale den andre gjesten å lese Genevekonvensjonen hva gjelder pliktene en okkupasjonsmakt har.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Enkelte media? Hvilke media er det som ikke kaller det en krig, og har du eksempler?

Krigen er over - den var over etter ca tre uker. Hvis du ikke har såpass innsikt i denne saken, så blir det rett og slett for dumt.

Ser du henger deg opp i at jeg skrev enkelte media - jeg har ikke noe belegg for å hevde at absolutt alt media bruker den benevnelsen - derfor skrev jeg det sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hva med det norske folk? Hva mente vi?

Jo: 79% mente den 10. april 2003 - som er den siste målingen jeg fant - at det var galt å gå til krig mot Irak.

Kun 9% mente det var riktig.

http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/ir...ticle526116.ece

Allikevel ble Norge dratt inn i den konflikten, og deretter terrortruet for første gang.

Jeg er bekymret for vårt demokrati.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*peker 3 innlegg opp*

Tror det snek seg noen innlegg innimellom , så det blir vel fem innlegg opp? Men kanskje gjesten ikke er så stø i engelsk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krigen er over - den var over etter ca tre uker.  Hvis du ikke har såpass innsikt i denne saken, så blir det rett og slett for dumt.

Du er stadig ute med hersketeknikkene, du gjest :ler:

Hold deg for god til det og debattér på en renhårig måte.

Om et folk fortsetter å kjempe, kan man da si at krigen er over? Når alle media jeg kjenner til fremdeles bruker uttrykket 'krig' om Irak-krigen, er det da du som har rett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hva med det norske folk? Hva mente vi?

Jo: 79% mente den 10. april 2003 - som er den siste målingen jeg fant - at det var galt å gå til krig mot Irak.

Kun 9% mente det var riktig.

Og hvilke forutsetninger har Hermannsen til å gjøre seg opp noen mening om dette?

Var jo også en majoritet av det noske folk som mente at USA måtte trekke seg ut av Irak umiddelbart etter at krigen var over. Hvilke forutsetninger har de for å uttale seg om det? Bør deres mening tillegges vekt så lenge de åpenbart ikke en gang har kjennskap til hva genevekonvensjonen slår fast om sånne forhold?

Sånne meningsundersøkelser blir bare tull.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det snek seg noen innlegg innimellom , så det blir vel fem innlegg opp?  Men kanskje gjesten ikke er så stø i engelsk.

Uh-oh, glemte du hvilken PC du skrev fra? :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og hvilke forutsetninger har Hermannsen til å gjøre seg opp noen mening om dette?

Var jo også en majoritet av det noske folk som mente at USA måtte trekke seg ut av Irak umiddelbart etter at krigen var over.  Hvilke forutsetninger har de for å uttale seg om det?  Bør deres mening tillegges vekt så lenge de åpenbart ikke en gang har kjennskap til hva genevekonvensjonen slår fast om sånne forhold?

Sånne meningsundersøkelser blir bare tull.

Jeg har den største respekt for det norske folk, som ved hver korsvei de siste årene har tatt den riktige avgjørelsen.

Vi liker ikke Bush.

Vi var imot krig i Afghanistan.

Vi var imot krig i Irak.

Vi var imot publisering av Muhammed-tegningene.

Dine uttalelser ovenfor er jo direkte anti-demokratiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er stadig ute med hersketeknikkene, du gjest :ler:

Hold deg for god til det og debattér på en renhårig måte.

Om et folk fortsetter å kjempe, kan man da si at krigen er over? Når alle media jeg kjenner til fremdeles bruker uttrykket 'krig' om Irak-krigen, er det da du som har rett?

For meg går ikke dette ut på å ha rett eller urett, men det er av betydning å være enige om hva man skal diskutere. Krigen var som sagt over etter ca tre uker - det er da ikke media som avgjør når en krig er over.

Jeg synes for øvrig jeg er rimelig renhårig her, men det er faktisk et problem i forhold til saklighet at du avslører dårlig kjennskap til tema.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Dine uttalelser ovenfor er jo direkte anti-demokratiske.

Å? På hvordan måte da? Våre politikere er demokratisk valgt, så jeg kan ikke forstå at det er antidemokratisk å mene at de har bedre forutsetning for å uttale seg om sånne saker enn hva Hvermannsen i gata har.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg går ikke dette ut på å ha rett eller urett, men det er av betydning å være enige om hva man skal diskutere.  Krigen var som sagt over etter ca tre uker - det er da ikke media som avgjør når en krig er over.

Jeg synes for øvrig jeg er rimelig renhårig her, men det er faktisk et problem i forhold til saklighet at du avslører dårlig kjennskap til tema.

Gjør jeg? Hvor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når var  de Norske folk imot den?

7. november 2001 ble det gjort en måling.

"Ifølge en måling Norsk Gallup har gjort for TV 2 og VG svarer 39 prosent at de støtter bombingen av Afghanistan. 50 prosent svarer at de er imot bombingen."

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article225363.ece

FYI: Jeg var for, men har skiftet standpunkt etterhvert som Bush har ..eh.. vist sin sanne side.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi var imot publisering av Muhammed-tegningene.

Hva mener VI om den danske imamen med følge som reiste rundt i Midt-østen og lagde 100 hønsegårder utav ei fjær?

Hva mener VI om at de tegningene tidligere hadde vært trykt i aviser i den islamske verden uten at det avstedkom noen reaksjon?

Hva mener VI om at reaksjonene i forbindelse med de tegningene var uttrykk for en helt annen konflikt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...