Gå til innhold

Bombene i Egypt


Gjest Lovegeckos

Anbefalte innlegg

Gjest Lovegeckos

Nok engang er verden vitne til noe som antagligvis er terror.

Jeg blir så eitrende sint på disse møkkamenneskene som tar andres liv på denne måten. Så melder spørsmålet seg på hvorfor de gjør dette. Ett av svarene er selvsagt at de er hjernevaskede og har ingen respekt for liv, sikkert ikke engang sitt eget. Deretter kommer spørsmålet hvordan kan noen bli så hjernevasket? Ett svar popper opp, religion. Noen bruker religion og limet en felles fiende. Det siste er viktig for å samle folket rundt noe de skal tro på. Fienden her er vesten med USA i spissen.

Når denne bølgen av terror start 9.11.01 var USA i en unik possisjon. Nesten hele verden sympatiserte med USA og det fryktelige som hadde skjedd med dem. Med nesten alle nasjoner i verden i ryggen hadde USA en unik mulighet til å starte en brobygging mellom grupperinger jeg ser som den største trusselen mot verdensfreden, nemlig kløften mellom kristne og muslimer. Men USA med Georg Bush i spissen valgte i steden å lage kløfta bredere og dypere ved å føre krig mot Afganistan og senere Irak.

Bush skulle vise krefter, og i det minste fullføre den jobben pappa Bush hadde startet i Irak. Dette var en gylden mulighet både til å styrke seg selv politisk (la oss ikke glemme han kom til makten ved ett kupp! Han hadde færrest stemmer) og økonomisk (Irak er jo rik på olje)

I en kausal analyse må man se på årsakssammenhengene. Det er ikke USA som sprenger bombene, de er ikke den utløsende årsaken. Men de er helt klart en medvirkenede om ikke en avgjørende årsak til at vi nå befinner oss i dette terror helvete.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kjære deg, sett deg inn i terroraktivitet i Egypt de siste drøyt 20 årene før du fordeler skyld.

Hilsen en som har vært under tung politibeskyttelse i et terrorreir i Egypt - og det lenge før Bush kom til makten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig i det meste i tr.starters innlegg.

Bush har ikke gjort jobben sin, tvert om; han har øket terrorfaren mange ganger for oss alle ved sin fokus på Irak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egypt var et et terrormål for islamister lenge før kill americans and jews ble det nye slagordet. Da Egypt startet å forby mange islamistiske organisasjoner, torturerte medlemmene, henrettet dem og fengslet dem, så fant de det lurt å finne en annen fiende i stedet, og operere fra andre land. Usa ble fienden, og de nye basene deres ble overalt i verden.

Dette har nok lite med Bush å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Egypt har kampen mellom de fanatisk religiøse og de moderate religiøse pågått i århundrer. Dette er gammalt nytt og har nok lite med Bush og USA å gjære.

Og som alle andre som driver med hjernevaskelse: Det er tilfeldig at de nå bruker USA og Bush. Hadde de ikke brukt anti-amerikanske argumenter (det passer bare så bra nå) så hadde det vært noe helt annet. Unnskyldningene og argumentene og fiendene til hjernevaskere er tilfeldige, de byttes ofte ut med det som passer best.

Problemet er at disse idiotiske teoriene er at de er selvoppfyllende. Ta f.eks. diise selvmordssektene i USA. De pjatter konstant om at staten overvåker de og at de ikke kan gjøre selvstendige valg, og når de bestemmer seg for å utføre masseselvmord eller massemord så vips så får de bevis for sin teori. Da begynner politi og overvåke de, samt arrestere de og de blir holdt ansvarlige for retten. Det samme er islamistenes utsagn om fiendtlige vesten. Man bomber de noen ganger samt utfører så mye terror til smertegrensen hos motstanderen er nådd, og vips så har en fådd den krigen man selv ønsket og startet. Mens man selvfølgelig beskylder motstanderen for å være årsaken til krigen. Islamister er den største hjernevaskede sekten i dag. Og den vil bli enda større og enda farligere om ikke flere innser at det er det de nettop er: En sekt.

En kan selvfølgelig diskutere hvor smart det er å hive granater på en brann man skal slokke, men det blir litt tafatt om en glemmer av hvem som laget bålet og hvem som satte fyr på den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egypt var et et terrormål for islamister lenge før kill americans and jews ble det nye slagordet. Da Egypt startet å forby mange islamistiske organisasjoner, torturerte medlemmene, henrettet dem og fengslet dem, så fant de det lurt å finne en annen fiende i stedet, og operere fra andre land. Usa ble fienden, og de nye basene deres ble overalt i verden.

Dette har nok lite med Bush å gjøre.

Nå vet vi forsåvidt ikke at det var islamister som utførte denne aksjonen, siden ingen har tatt på seg ansvaret. NRKs nyhetsanker kaller dette for 'selvmordsaksjoner' i introen til saken, selv om journalisten på stedet sier i reportasjen at myndighetene i Egypt identifiserte bombene som tidsinnstilte, utløst med fjernkontroll.

Men OK, nå er ikke NRKs nyhetsredaksjon hva den var, da :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette var en gylden mulighet både til å styrke seg selv politisk (la oss ikke glemme han kom til makten ved ett kupp! Han hadde færrest stemmer) o

Jeg håper inderlig på at du støtter meg i påstanden om at Jens Stoltenberg er en kupp maker. Siden hans regjerning ikke har flertallet av stemmene bak seg på Stortinget.

Men jeg må støtte punktom i hans analyse, dette har ingenting med Bush å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper inderlig på at du støtter meg i påstanden om at Jens Stoltenberg er en kupp maker. Siden hans regjerning ikke har flertallet av stemmene bak seg på Stortinget.

Men jeg må støtte punktom i hans analyse, dette har ingenting med Bush å gjøre.

Stoltenberg er ikke en kupp maker. Stolteberg fikk flest stemmer under valget.

Om han mister stemmer etter valget har ingen betydning.

Det som teller er hva det blir under valget og Stoltenberg fikk et flertall.

Under valget fikk de rød-grønne flest stemmer de vant valget. At de blå som jeg kaller dem har flere stemmer nå har ingen betydning det som teller er valg ressultatet og her vant De rød grønne med et ganske klart fler tall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg må støtte punktom i hans analyse, dette har ingenting med Bush å gjøre.

Nei, det har ikke det, men de har vel ingen annen unnskyldning å komme med - den klinger jo tydeligvis bra i ørene til de som ikke kjenner til forholdene i den arabiske verdenen.

Hvem var skyld i terroranslagene i verden før Bush kom til makta?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det har ikke det, men de har vel ingen annen unnskyldning å komme med - den klinger jo tydeligvis bra i ørene til de som ikke kjenner til forholdene i den arabiske verdenen. 

Hvem var skyld i terroranslagene i verden før Bush kom til makta?

IRA? ETA? Israel? Hva definerer du som terror?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stoltenberg er ikke en kupp maker. Stolteberg fikk flest stemmer under valget.

Om han mister stemmer etter valget har ingen betydning.

Det som teller er hva det blir under valget og Stoltenberg fikk et flertall.

Under valget fikk de rød-grønne flest stemmer de vant valget. At de blå som jeg kaller dem har flere stemmer nå har ingen betydning det som teller er valg ressultatet og her vant De rød grønne med et ganske klart fler tall.

Nei, Stoltenberg og de rødgrønne fikk ikke flest stemmer. Men de fikk stemmene på de riktige plassene. Og hvis de at man ikke har flest stemmer bak seg gjør mann til en kuppmaker så da er Stoltenberg og han kumpaner kuppmakere.

De borgelige hadde faktisk flest stemmer bak seg etter valget. Men de hadde ikke de stemmene på de riktige plassene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, Stoltenberg og de rødgrønne fikk ikke flest stemmer. Men de fikk stemmene på de riktige plassene. Og hvis de at man ikke har flest stemmer bak seg gjør mann til en kuppmaker så da er Stoltenberg og han kumpaner kuppmakere.

De borgelige hadde faktisk flest stemmer bak seg etter valget. Men de hadde ikke de stemmene på de riktige plassene.

Virkelig for når jeg så på valget så virket det for meg at de rød grønne hadde flere stemmer en de blå eller de borgerlige partiene.

men nå er ikke jeg noen ekspert på politik. Men så vit jeg vet har de rød grønne flest i stortinget og fler tall i stortinget.

Uansett så mener jeg at de rød grønne fikk flere stemmer en de borgerlige

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, Stoltenberg og de rødgrønne fikk ikke flest stemmer. Men de fikk stemmene på de riktige plassene. Og hvis de at man ikke har flest stemmer bak seg gjør mann til en kuppmaker så da er Stoltenberg og han kumpaner kuppmakere.

De borgelige hadde faktisk flest stemmer bak seg etter valget. Men de hadde ikke de stemmene på de riktige plassene.

Det viktige er vel at man følger lov og rett, og de spilleregler man har blitt enige om før valget.

Det skjedde ikke da Bush kuppet makten i USA.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det viktige er vel at man følger lov og rett, og de spilleregler man har blitt enige om før valget.

Det skjedde ikke da Bush kuppet makten i USA.

Lov og rett ble fulgt i USA i 2001 og 2005. Eller sitter du på beviser som resten av verden ikke har vert i stand til å grave opp?

Endret av Remyline
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virkelig for når jeg så på valget så virket det for meg at de rød grønne hadde flere stemmer en de blå eller de borgerlige partiene.

men nå er ikke jeg noen ekspert på politik. Men så vit jeg vet har de rød grønne flest i stortinget og fler tall i stortinget.

Uansett så mener jeg at de rød grønne fikk flere stemmer en de borgerlige

De har seg slik at de borgelige på tinget har flere stemmer bak seg en de rødgrønne. Ja de rødgrønne sitter på flest mandater i Stortinget med de sitter ikke på flest stemmer.

Dette er et utslag av den Norske valgloven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lov og rett ble fulgt i USA i 2001 og 2005. Eller sitter du på beviser som resten av verden ikke har vert i stand til å grave opp?

Nei, det stemmer ikke.

Dessuten var valgene i 2000 og 2004, så du bør kanskje ha de mest basale fakta klare før du uttaler deg så bombastisk ;)

Endret av Remyline
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vell, de er vanlig skikk og bruk at man bakker opp sine egne argumenter. De var du som braket på påstanden om at Bush kuppet USA i 2000.

Endret av Remyline
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vell, de er vanlig skikk og bruk at man bakker opp sine egne argumenter. De var du som braket på påstanden om at Bush kuppet USA i 2000.

Men det er da allment kjent?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

IRA? ETA? Israel? Hva definerer du som terror?

Akkurat, og når Bush går av som president, så gjelder det å finne noe anent å skylde på. :ler:
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er da allment kjent?

Og hvor er da så dine beviser for dette såkalte kuppet da? Tallene for 2000 valget gir Bush 271 valgmenn mens Gore hadde 266. Siden system er slik at man blir president når man får mere en 271 valgmenn, gjør dette Bush til vinnerer av valget i 2000.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...