AnonymBruker Skrevet 15. juli #41 Skrevet 15. juli AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Ikke enig. Er faktisk mye sunnere å få ett " forbanna kæll, hvorfor i huleste kunne du ikke" ut enn å gå det fra seg. Anonymkode: 135db...1b4 Lov å være uenig. Vi gjør det som funker for oss. Jeg har krangla å kjefta nok i et tidligere forhold,nå gidder jeg ikke det. Anonymkode: b45f6...ae2
AnonymBruker Skrevet 15. juli #42 Skrevet 15. juli AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Jeg har skjønt at folk definerer krangel veldig ulikt. Noen mener at for at noe skal kunne kalles krangel må man rope og bli hissig. Anonymkode: af821...2f8 Ja,for er forskjellen på diskusjon og krangel, krangel er høylydt og usaklig. Anonymkode: b45f6...ae2
AnonymBruker Skrevet 15. juli #43 Skrevet 15. juli AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Jeg har skjønt at folk definerer krangel veldig ulikt. Noen mener at for at noe skal kunne kalles krangel må man rope og bli hissig. Anonymkode: af821...2f8 Det er da de. Diskusjoner er noe annet enn krangler. Man blir vel ikke sur på noen pga en diskusjon? Anonymkode: 135db...1b4 2
Uanonym bruker Skrevet 15. juli #44 Skrevet 15. juli AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Jeg har skjønt at folk definerer krangel veldig ulikt. Noen mener at for at noe skal kunne kalles krangel må man rope og bli hissig. Anonymkode: af821...2f8 Skulle akkurat til å skrive noe lignende. Folk som påstår de aldri har kranglet, tror jeg har en veldig smal definisjon av krangel. Jeg nekter å tro at noen kan leve sammen i mange tiår og aldri være uenige om noe som helst eller aldri bli irriterte på hverandre. Da er det enten et veldig skjevt forhold der den ene dominerer fullstendig, eller man er helt følelsesmessig flate. Jeg tror ikke en krangel nå og da er dårlig for forholdet, tvert i mot kan en krangel løse opp i ting og gjøre forholdet bedre. Men det forutsetter jo at man krangler på "riktig" måte. Hvis man sier stygge, sårende og respektløse ting til hverandre hver gang man krangler, vil det som regel være nedbrytende. Men hvis det er mer i retning av å få sagt det man føler og få ut ting man har gått og "gnagd på" over tid, så vil det føles forløsende. Og det er faktisk helt OK å bli sint og irritert i blant. Det er menneskelig. Jeg skjønner ikke hvorfor man skal skamme seg over det. Så det er kanskje mitt beste råd - vær åpen om følelsene dine til partner. Fortell om når du er sint, trist eller såret, ikke bare bit i deg alle negative følelser. Og kom partneren din i møte når han/hun er åpen med deg. 2
AnonymBruker Skrevet 15. juli #45 Skrevet 15. juli Uanonym bruker skrev (15 minutter siden): Skulle akkurat til å skrive noe lignende. Folk som påstår de aldri har kranglet, tror jeg har en veldig smal definisjon av krangel. Jeg nekter å tro at noen kan leve sammen i mange tiår og aldri være uenige om noe som helst eller aldri bli irriterte på hverandre. Da er det enten et veldig skjevt forhold der den ene dominerer fullstendig, eller man er helt følelsesmessig flate. Jeg tror ikke en krangel nå og da er dårlig for forholdet, tvert i mot kan en krangel løse opp i ting og gjøre forholdet bedre. Men det forutsetter jo at man krangler på "riktig" måte. Hvis man sier stygge, sårende og respektløse ting til hverandre hver gang man krangler, vil det som regel være nedbrytende. Men hvis det er mer i retning av å få sagt det man føler og få ut ting man har gått og "gnagd på" over tid, så vil det føles forløsende. Og det er faktisk helt OK å bli sint og irritert i blant. Det er menneskelig. Jeg skjønner ikke hvorfor man skal skamme seg over det. Så det er kanskje mitt beste råd - vær åpen om følelsene dine til partner. Fortell om når du er sint, trist eller såret, ikke bare bit i deg alle negative følelser. Og kom partneren din i møte når han/hun er åpen med deg. Man kan si fra om hva som helst uten å krangle. Den dagen jeg faller så dypt som å heve stemmen og kalle mannen ting, da er jeg skuffa. Vi er siviliserte vi. Anonymkode: b45f6...ae2
AnonymBruker Skrevet 15. juli #46 Skrevet 15. juli Og hva er det tullet om man ikke er uenige eller irriterte? Det trenger ikke bli krangling for det! Du har ikke fasit for alles samliv Anonymkode: b45f6...ae2
AnonymBruker Skrevet 15. juli #47 Skrevet 15. juli Vi er så samstemte at vi aldri har store krangler. Det er veldig godt for meg som har hatt relasjon til en kranglefant i familien (jeg har brutt den relasjonen nå). Han er en trygg, stødig og sindig person, og vi vil hverandre vel. Og jeg er veldig bevisst på å ikke "snappe" tilbake over filleting hvis jeg er sliten. Jeg velger å ikke skape en utrivelig stemning, - livet er for kort! Også husker vi på å si takk til hverandre. Anonymkode: e3a91...718 1
Uanonym bruker Skrevet 15. juli #48 Skrevet 15. juli AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Man kan si fra om hva som helst uten å krangle. Den dagen jeg faller så dypt som å heve stemmen og kalle mannen ting, da er jeg skuffa. Vi er siviliserte vi. Anonymkode: b45f6...ae2 Synes du virkelig det er å "falle dypt" om du skulle komme til å heve stemmen din? Har du virkelig aldri hevet stemmen din før? Det har jeg vanskelig for å tro. Og hvis du har hevet stemmen overfor andre enn mannen din, men ikke overfor ham, begynner jeg å lure på hvor likestilt forholdet deres er. Å ha en krangel betyr ikke at man må kalle hverandre stygge ting - igjen er nok dette et eksempel på at folk har ulike definisjoner på hva som er en krangel. Jeg og min mann har aldri kalt hverandre stygge ting, men jeg vil absolutt si vi har krangla flere ganger likevel. En krangel kan like gjerne være en utblåsning der man gir uttrykk for ting man har irritert seg over lenge. Og det er jo lite som slår "make up-sex" 1
AnonymBruker Skrevet 15. juli #49 Skrevet 15. juli AnonymBruker skrev (4 timer siden): I løpet av 20 år har du og kona aldri opplevd uhelse, økonomisk utfordring, utvendig press, krevende jobb e.l. alt har vært helt likt, null ubalanse eller utfordring som har påvirket dere? I 20 år har dere drevet rundt som to plankton i et dødt tjern uten å ha blitt påvirket av noe annet enn tid og aldring? Du vil kanskje kalle det å være stabil. Jeg kaller slikt likegyldighet og enkelhet. Anonymkode: c13dd...3c2 Tull og tøys. Er man et stabilt menneske skjer jo ikke det du nevner. Hva skal man krangle om??? Jeg liker rå grønnsaker,partner liker kokte. Vi har begge deler til middag. Den som er først hjemme lager middag,den av oss som våkner først setter på kaffe. Skal man krangle om middag eller hvem som slår på trakteren? Anonymkode: ab328...e1e 1
AnonymBruker Skrevet 15. juli #50 Skrevet 15. juli Uanonym bruker skrev (5 minutter siden): Synes du virkelig det er å "falle dypt" om du skulle komme til å heve stemmen din? Har du virkelig aldri hevet stemmen din før? Det har jeg vanskelig for å tro. Og hvis du har hevet stemmen overfor andre enn mannen din, men ikke overfor ham, begynner jeg å lure på hvor likestilt forholdet deres er. Å ha en krangel betyr ikke at man må kalle hverandre stygge ting - igjen er nok dette et eksempel på at folk har ulike definisjoner på hva som er en krangel. Jeg og min mann har aldri kalt hverandre stygge ting, men jeg vil absolutt si vi har krangla flere ganger likevel. En krangel kan like gjerne være en utblåsning der man gir uttrykk for ting man har irritert seg over lenge. Og det er jo lite som slår "make up-sex" Du, jeg bodde sammen med en sjalu psykopat som angrep med både psy, fysisk og verbalt. Jeg måtte svare og bite fra meg, men jeg er ikke stolt over det. Hadde det vært i dag så hadde han blitt møtt med en kald rygg og stillhet. Men jeg var ung den gang og hadde ikke den visdommen og livserfaring som jeg har nå. Så ja: jeg syns krangel,for min egen del,er å falle dypt. Jeg vil ikke dit igjen,jeg er ferdig med det. Anonymkode: b45f6...ae2
Uanonym bruker Skrevet 15. juli #51 Skrevet 15. juli AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Tull og tøys. Er man et stabilt menneske skjer jo ikke det du nevner. Hva skal man krangle om??? Jeg liker rå grønnsaker,partner liker kokte. Vi har begge deler til middag. Den som er først hjemme lager middag,den av oss som våkner først setter på kaffe. Skal man krangle om middag eller hvem som slår på trakteren? Anonymkode: ab328...e1e Kan du virkelig ikke forestille deg andre ting man kan være uenige om i et forhold? I så fall tviler jeg nesten på at du i det hele tatt har prøvd å være i et. AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Du, jeg bodde sammen med en sjalu psykopat som angrep med både psy, fysisk og verbalt. Jeg måtte svare og bite fra meg, men jeg er ikke stolt over det. Hadde det vært i dag så hadde han blitt møtt med en kald rygg og stillhet. Men jeg var ung den gang og hadde ikke den visdommen og livserfaring som jeg har nå. Så ja: jeg syns krangel,for min egen del,er å falle dypt. Jeg vil ikke dit igjen,jeg er ferdig med det. Anonymkode: b45f6...ae2 Beklager det du har opplevd, men høres ut som om du er traumatisert av det og svarer med utgangspunkt i det traumet. Det er normalt å heve stemmen i blant, både til partner, barn og andre familiemedlemmer. 2
AnonymBruker Skrevet 15. juli #52 Skrevet 15. juli Uanonym bruker skrev (52 minutter siden): Kan du virkelig ikke forestille deg andre ting man kan være uenige om i et forhold? I så fall tviler jeg nesten på at du i det hele tatt har prøvd å være i et. Beklager det du har opplevd, men høres ut som om du er traumatisert av det og svarer med utgangspunkt i det traumet. Det er normalt å heve stemmen i blant, både til partner, barn og andre familiemedlemmer. Du skal slippe å psykoanalysert meg takk. Som jeg sa: jeg er ferdig med krangel. Med sjalusi og dritt og for den sak. Anonymkode: b45f6...ae2
AnonymBruker Skrevet 15. juli #53 Skrevet 15. juli Et råd jeg ønsker å gi, er å bli kjent med din kjærestes oppvekst før det blir mer seriøst. Jeg var naiv nok til å inngå et forhold med en mann som viste seg å ha traumer fra oppveksten, en tilknytningsforstyrrelse og nå også en mulig ADHD diagnose. Vi har et barn sammen så det er ikke så lett å bare gå. Men jeg er fullstendig nedbrutt av dette forholdet. Selv om du forsøker å kommunisere pent og ikke bli provosert så hjelper det nesten ikke, fordi nesten uansett hvordan du sier ting så blir det oppfattet som kritikk. Og når noe oppfattes som kritikk så følger avvisning, surhet, stonewalling, og unngåelse. Anonymkode: d398e...5cd 1
Uanonym bruker Skrevet 15. juli #54 Skrevet 15. juli AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Du skal slippe å psykoanalysert meg takk. Som jeg sa: jeg er ferdig med krangel. Med sjalusi og dritt og for den sak. Anonymkode: b45f6...ae2 Jeg tror som sagt vi har ulike oppfatninger og definisjoner av hva en krangel er. 2
AnonymBruker Skrevet 15. juli #55 Skrevet 15. juli Uanonym bruker skrev (1 time siden): Jeg tror som sagt vi har ulike oppfatninger og definisjoner av hva en krangel er. Whatever.. En diskusjon er ikke en krangel men vil du at det skal være det så kan du det vet du Anonymkode: b45f6...ae2
AnonymBruker Skrevet 15. juli #56 Skrevet 15. juli Har ikke lest tråden, men det eneste som funker er at den ene parten legger seg flat og blir liggende. Anonymkode: edca3...fcb
AnonymBruker Skrevet 15. juli #57 Skrevet 15. juli AnonymBruker skrev (På 13.7.2026 den 23.35): Etter å ha lest tråder her inne så ønsker jeg å komme med noe. Jeg og mannen har vært sammen i 25 år og gift i 20 år. oppskriften på et godt forhold med god stemning er som følger; 1. unne hverandre ting. ikke sette begrensninger på hverandre. Det være seg å gå ut å møte venner, dra på en venninnetur, eller han på kompistur. 2. man deler på husarbeid, og lar ikke hvem tok søpla i går bli et tema som kan lage sur stemning. 3. respekter hverandre. Ha det gøy sammen, le sammen og SE hverandre. Kjøp en turgave når du er på en tur uten partner, for å vise at du faktisk tenker på han. 4. ikke før regnskap på hvem har gjort mest og minst. Vi har nå voksne barn og vi trives i hverandres selskap. 5. ha sex og pynt deg for partneren din. Ikke gå rundt som et dass i joggebukse og fett hår. 6. vær selvstendig i forholdet. Fiks ting selv. Ikke vent på at partneren din skal ta den lista i gangen. Anonymkode: afa62...8fb Gode råd, men svært lite realistisk dessverre. Hvor mange er skilt etter 20 år. Heldig du er, men dette er ikke normalen det vet du,det vet alle. Anonymkode: c6c24...ff5
AnonymBruker Skrevet 15. juli #58 Skrevet 15. juli AnonymBruker skrev (3 timer siden): Et råd jeg ønsker å gi, er å bli kjent med din kjærestes oppvekst før det blir mer seriøst. Jeg var naiv nok til å inngå et forhold med en mann som viste seg å ha traumer fra oppveksten, en tilknytningsforstyrrelse og nå også en mulig ADHD diagnose. Vi har et barn sammen så det er ikke så lett å bare gå. Men jeg er fullstendig nedbrutt av dette forholdet. Selv om du forsøker å kommunisere pent og ikke bli provosert så hjelper det nesten ikke, fordi nesten uansett hvordan du sier ting så blir det oppfattet som kritikk. Og når noe oppfattes som kritikk så følger avvisning, surhet, stonewalling, og unngåelse. Anonymkode: d398e...5cd Dette! Dess eldre jeg blir dess mer heller jeg til at for å få en stabil og god partner bør man gå etter dem som har hatt stabile og gode oppvekstvilkår. Man bør se på deres relasjon til familien, og ta det seriøst til ettertanke om de bærer mye dritt og traumer, og det er dårlige relasjoner i familien. Da har de faktisk ikke lært bedre selv. Jeg er nå selv separert fra mann med trøblete oppvekst. Det ga mange problemer opp gjennom at han ikke hadde lært hjemmefra hvordan man må forvalte relasjoner og et ekteskap godt, og da vi så møtte på en stor utfordring, som han heller ikke taklet klokt, var min kjærlighet og vilje til forståelse allerede tynnslitt. Den røk. Nok var nok! Man kan ikke elske noen gode på slikt, når fortid ikke lærte dem det nødvendige. Så ser jeg på menn rundt meg, som har hatt stabil og god oppvekst, og det er dem som kan være gode partnere i gode og onde dager. De hadde og har forbilder de lærte det av. Anonymkode: d8020...023 1
AnonymBruker Skrevet 15. juli #59 Skrevet 15. juli AnonymBruker skrev (4 timer siden): Dette! Dess eldre jeg blir dess mer heller jeg til at for å få en stabil og god partner bør man gå etter dem som har hatt stabile og gode oppvekstvilkår. Man bør se på deres relasjon til familien, og ta det seriøst til ettertanke om de bærer mye dritt og traumer, og det er dårlige relasjoner i familien. Da har de faktisk ikke lært bedre selv. Jeg er nå selv separert fra mann med trøblete oppvekst. Det ga mange problemer opp gjennom at han ikke hadde lært hjemmefra hvordan man må forvalte relasjoner og et ekteskap godt, og da vi så møtte på en stor utfordring, som han heller ikke taklet klokt, var min kjærlighet og vilje til forståelse allerede tynnslitt. Den røk. Nok var nok! Man kan ikke elske noen gode på slikt, når fortid ikke lærte dem det nødvendige. Så ser jeg på menn rundt meg, som har hatt stabil og god oppvekst, og det er dem som kan være gode partnere i gode og onde dager. De hadde og har forbilder de lærte det av. Anonymkode: d8020...023 Tull😅 Min eks har gode stabile foreldre. Søskene hans normale. Han? Overgriper og voldsmann🫶 Samme med en eks jeg har barn med,snille foreldre. Han? Manipulerende. Min snilleste eks var fosterbarn med crazy bio foreldre. Han? Verdens snilleste fyr og ikke minst emmosjonelt moden❤️ Anonymkode: c6c24...ff5 1
AnonymBruker Skrevet 15. juli #60 Skrevet 15. juli Krangling er en uenighet der man enten kommer til enighet eller man blir enige om å være uenige. Å fortsette en diskusjon der man nekter å gi seg, står på sitt uten å ta innover seg at man faktisk er uenige eller ikke kommer til enighet, så krangler man. Trenger ikke å være ufin i språket, men rett og slett vanskelig og da er man kranglete. Når noen krangler, så er det slik at enten må noen gi seg, komme fram til et kompromiss eller bli enig. Og det kan foregå i rolige former eller i høylytte former. Det er måten man diskuterer/krangler som avgjør hvor «voksen» man er i hodet. Bråker, skriker, hyler og kaster ting rundt seg er en umoden måte å krangle på. Snakke nedsettende og stygt til den du krangler med, kalle vedkommende ufint, er en umoden måte å krangle på. Snakke rolig og i jeg-form, der man snakker utifra sitt ståsted, er en moden måte å krangle på. Dette er min definisjon på krangling og det gidder jeg faktisk ikke å krangle med noen her på KG. Da får vi være fint enige om å være uenige. God kveld Anonymkode: f8f69...505
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå