Gå til innhold

bare jeg som er snål?

Fremhevede innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet
En annen ting, siden du sier så fint at de heller bør kjøpe noe som barnet behøver.

Et barn har ikke behov for en traktor, egen sandkasse og slike ting du nevner, for det finnes mange lekeplasser som en kan gå på, der barnet kan aktiviseres. Så det at barnet har behov for de tingene du ramser opp, er tull og tøys.

Glem ikke at ikke alle vokser opp i en by eller lignende. Der jeg vokste opp var det ikke en lekeplass på mils omtrekst, f.eks. Så der hadde vi behov for ting som huskestativ, sandkasse o.l. for å ha noe slikt å leke med.

Skrevet

Jeg forstår ikke hvorfor folk har "lov" til å gi blanke i hva andre mennesker mener når de skal gi dem en gave, mens mottaker er slem og utakknemlig hvis hun ikke er spesielt begeistret.

Gir man ikke gaver for å være hyggelig da? Hva er hyggelig med å gi den ene tingen man vet folk ikke ønsker seg? Barnslig er det, eller man mangler evner til å skjønne at alle ikke har samme verdier som en selv (dvs at sølvtøy er noe man MÅ ha).

Skrevet

Et barn har ikke behov for en traktor, egen sandkasse og slike ting du nevner, for det finnes mange lekeplasser som en kan gå på, der barnet kan aktiviseres.

Hadde man virkelig hatt dårlig økonomi, ville klær vært det en virkelig ønsket seg til barnet. For klær er dyrt. Men de tingene du ramser opp er "luksusprodukter" som barn egentlig ikke har behov for.

Dette er jeg ikke enig i altså - det finnes faktisk flere studier på at leker er viktig for at barna skal utvikle seg - traktor og sandkasse er vel blandt de viktigste ting barn leker med - og det er noe "alle" barnehager har.....

Og klær er ikke nødvendigvis dyrere enn leker heller - DET kommer ann på hvor du legger listen..

Poenget i tråden er vel hvorfor noen på død og liv skal gi noe de setter pris på selv om mottaker tydelig har gitt uttrykk for at de ønsker noe annet - hva med å finne noe begge kan enes om er en fin gave?

Skrevet

Jeg er 34 år og fordrar ikke sølvtøy.

Sikkert med manglende vilje til å pusse djevelskapen... :ler:

Dette vet min familie og ville ikke finne på å gi meg noe.

Vil heller ha rustfritt stål som går i oppvaskemaskin og er hygienisk og like pent!

Fikk et sett med fat, kopp og bestikk i rustfritt stål til gutten min til dåpen.

Er i daglig bruk og settes stor pris på.

Gir jeg en gave; setter jeg pris på at den faller i smak.

Og dersom ikke presangen faller i smak hos mamma/pappa

- hvorfor gi det da til en 2 åring? :klø:

Det er ikke verdien, men omtanken som ligger bak en gave jeg setter pris på.

Og dersom noen gav meg/mine noe de visste jeg ikke ville ha:

Synes jeg det litt småslemt.

Men jeg ville ikke sagt noe. ;)

Mayamor ikke innlogget

Skrevet
joda men de hadde glemt hvilken type skjeer de hadde kjøpt :forvirret:

neeei! huffameg da :ironi:

Skrevet
Om 2 åringen din leker med knapper og alt mulig annet, så burde en skje være midt i blinken for han  ;)  Tenk for en fin lyd han kunne klart å lage, om han kunne brukt skjeen på en panne  :ler:

Blir du frustrert fordi jeg ikke er enig med deg? Eller fordi du tror at du sitter med fasiten på alt, siden du har en 2 åring?

Hadde du giddet å lese igjennom svarene du har fått tidligere, ville du ha fått med deg at jeg har barn. Tre stykker, som alle har fått sølvtøy av oldemoren sin. Og som de har måtte være glad for, og vise takknemlighet for. Dette er minner de vil ha for resten av livet, men det har de ikke med en traktor.

Om dere har 10 000 i utgifter på huset hver måned, skal vel ikke svigerforeldrene deres lastes for. Det er dere selv som har valgt å bosette dere der, og har dere ikke økonomi til det, er det vel bare til å finne noe billigere. Så enkelt er det faktisk, for du kan ikke kreve hva andre skal bruke pengene sine på. Og det bare fordi du/dere ønsker å bo såpass dyrt. 

Du kan prøve å forsvare deg så godt du kan, men du kommer aldri til å få meg til å bli enig med deg. En gave er og blir en gave, og de kan vi ikke styre om giveren ikke vil at man skal styre de.

knapper på pc og vidiospillere og slikt mente jeg vist det ikke kom skikkelig fram.

jeg har aldri sagt at de skal hjelpe oss eller tilrette legge gaven etter mitt behov.Det at vi har kjøpt huset er vårt valg selvfølgelig.huset vårt er fem år gammelt å vi kjøpte et relativt nytt hus pga at jeg og kjæresten min kan lite når det gjelst snekkring og fiksing av tinger.Vi har leid i 2 år å er kjempelei av det( vi bor på en liten plass så det er ikke all verden med leie mulighete og vi har vært veldig uheldig med huseieren vi hadde)å vi har vært sammen i 5 år og har snart 2 barn sammen så vi mente det var på tide med noe som hører oss til(dessuten er samboeren min 30 så det var på tide han fikk noe som han eier)

men hadde jeg såtte i den sitvasjonen å vært farmor hadde jeg sett ann å kjøpt etter behov.

Å jeg har lest alt sammen men det går i tull med hvem som har skrevet svarene så unnskyld meg for at jeg ikke la merke til at du hadde barn

Skrevet
Jeg forstår ikke hvorfor folk har "lov" til å gi blanke i hva andre mennesker mener når de skal gi dem en gave, mens mottaker er slem og utakknemlig hvis hun ikke er spesielt begeistret.

Gir man ikke gaver for å være hyggelig da? Hva er hyggelig med å gi den ene tingen man vet folk ikke ønsker seg? Barnslig er det, eller man mangler evner til å skjønne at alle ikke har samme verdier som en selv (dvs at sølvtøy er noe man MÅ ha).

Men skal foreldre velge, hva barnet skal like når barnet blir stor? En gave er en gave, og spør noen hva folk ønsker det kan man fortelle det til folk. Men en kan ikke si til folk hva en ikke vil ha uten at de spør. Det er frekt.

Og i dette tilfelle har trådstarter fortalt hva de ikke vil ha, men svigermor har ikek spurt. Det eneste svigermor har gjort er å spørre etter merke på sølvtøyet han fikk til dåpen, og da kan man ikke si at slike ting vil vi ikke at han skal ha. For hvordan kan de vite hva gutten vil like, når han vel blir stor?

Selvfølgelig er det ikke alle som bryr seg om sølvtøy når de blir stor, men det er faktisk noen som setter pris på det. Så hvorfor skal foreldre bestemme om deres barn skal like det eller ikke?

Skrevet
Dette er jeg ikke enig i altså - det finnes faktisk flere studier på at leker er viktig for at barna skal utvikle seg - traktor og sandkasse er vel blandt de viktigste ting barn leker med - og det er noe "alle" barnehager har.....

Og klær er ikke nødvendigvis dyrere enn leker heller - DET kommer ann på hvor du legger listen..

Poenget i tråden er vel hvorfor noen på død og liv skal gi noe de setter pris på selv om mottaker tydelig har gitt uttrykk for at de ønsker noe annet - hva med å finne noe begge kan enes om er en fin gave?

Greit det er noe av det viktigste, men må det være sandkasse i plast? Eller kan en lage sin egen lilel sandkasse, med noen få planker som en kan få billig?

Og jeg er ikke enig i at en traktor er noe av det viktigste, for om du tenker på trøingen finnes det billigere trehjulsykler ol som har samme motoriske funksjon. Så det at et lite barn må ha en traktor, er noe foreldrene mener.

Hvor mange jenter leker med traktorer, og hvor mange jenter får traktorer til bursdagene sine? Eller er det det at han skal lære seg å være gutt, derfor må han ha traktor i stedet for trehjulsykkel?

Og som jeg sa tidligere, trådstarter har fortat dette til svigerforeldrene sine, uten at svigerforeldrene har spurt om hva gutten ønsker. Derfor blir det helt feil, å skulle innstruere andre hva de ikke får og hva de får lov til å kjøpe. Hadde det gått på våpen ol skulle jeg forstått det, men ikke bare fordi mor ikek liker sølvtøy selv.

Og når jeg snakker om at klær er dyrere enn leker, så snakker ikke jeg ikke en joggedress ol. Men kjeledresser, skikkelige varme sko, regntøy ol. Det er dyrt, om en skal kjøpe kvalitet.

Gjest fast gjest
Skrevet
En annen ting, siden du sier så fint at de heller bør kjøpe noe som barnet behøver.

Et barn har ikke behov for en traktor, egen sandkasse og slike ting du nevner, for det finnes mange lekeplasser som en kan gå på, der barnet kan aktiviseres. Så det at barnet har behov for de tingene du ramser opp, er tull og tøys. Du vil han skal ha de tingene, og da mener du at folk skal kjøpe de til han. Men gutten din har like lite behov for de sakene, som du mener han har behov for sølvtøy.

Hadde man virkelig hatt dårlig økonomi, ville klær vært det en virkelig ønsket seg til barnet. For klær er dyrt. Men de tingene du ramser opp er "luksusprodukter" som barn egentlig ikke har behov for.

for det første bor vi på en guds forlatt plass å det er ikke lekeplass atmed.

for det andre har jeg blitt kjempe glad i klær, det er (som jeg vet) kjempe dyrt så da mener jeg hvertfall at de kan kjøpe noe han trenger..

Skrevet

Da har jeg kommet med et tips, om at dere kan bygge deres egen sandkasse. For sandkassen må ikke være av plast, for at et barn skal kunne leke i den.

Skrevet

Begge mine gutter fikk sølvkopper og barnebestikk til navnedagen. Koppene ble brukt da de var små - nå står de til pynt - bulkete og koselige - mens bestikket brukes fortsatt.

Barneskjeer er yppelige syltetøy etc.

Nå er jeg av de oppfatning at sølvtøy er til for å brukes - og vi bruker det sølvet jeg fikk (en og en skje, gaffel eller kniv) til alle bursdager i oppveksten - hver dag - synes det er hyggelig jeg.

Skrevet

Min datter fikk en gravert sølvskje, av oldemor på farssiden, i dåpen.

Den dagen hun ble født fikk hun oldemors sølvskje som var gravert med oldemors fødsels- og dåpsdato.

På sin første bursdag fikk hun si farfars sølvskje med de samme graveringene.

Desverre hadde ikke farmoren giddi å ta vare på sin sønns dåpsgave så den skjeen (generasjonen) går hun glipp av. Jeg gleder meg til min datter får barn for da skal hennes datter få sin egen skje.

Jeg syns denne tradisjonen er fantastisk og min datter er stolt av de gamle skjeene sine og historien bak dem. Hun har selv sagt at hun gleder seg til sin egen datter skal arve hennes skatt.

At hun ikke fikk noe ræl av oldemor i dåpen er jeg glad for. Smykkeskrin fikk hun vel 4 stk. av og plenty av annet bruk og kast ting som ikke varer evig. Smykkene hun fikk er desverre forsmå og det ble de for men igjen så er det en fin arv å gi videre.

Må si jeg er glad for at vi ikke fikk noen plastleker på en så stor dag. Det hadde sikkert, med tid og stunder, havnet i søpla.

Gjest fast gjest
Skrevet

:klappe::klappe::klappe: jeg er helt enig!!

Skrevet

Det er da egentlig ikke noe poeng å diskutere om sølvtøy er noe å ha eller ikke om "jeg" liker eller ikke liker det?

Er ikke poenget her respekt? Når TS har sagt at hun ikke synes det er et poeng med akkurat den gaven - hvorfor velger da svigermor å kjøpe akkurat det likevel? Jeg hadde nok også reagert i den situasjonen, uansett hva slags objekt det dreide seg om!

Men som Mayamor skrev tidligere i tråden, jeg hadde nok heller ikke sagt noe...

Gjest fast gjest
Skrevet
Min datter fikk en gravert sølvskje, av oldemor på farssiden, i dåpen.

Den dagen hun ble født fikk hun oldemors sølvskje som var gravert med oldemors fødsels- og dåpsdato.

På sin første bursdag fikk hun si farfars sølvskje med de samme graveringene.

Desverre hadde ikke farmoren giddi å ta vare på sin sønns dåpsgave så den skjeen (generasjonen) går hun glipp av. Jeg gleder meg til min datter får barn for da skal hennes datter få sin egen skje.

Jeg syns denne tradisjonen er fantastisk og min datter er stolt av de gamle skjeene sine og historien bak dem. Hun har selv sagt at hun gleder seg til sin egen datter skal arve hennes skatt.

At hun ikke fikk noe ræl av oldemor i dåpen er jeg glad for. Smykkeskrin fikk hun vel 4 stk. av og plenty av annet bruk og kast ting som ikke varer evig. Smykkene hun fikk er desverre forsmå og det ble de for men igjen så er det en fin arv å gi videre.

Må si jeg er glad for at vi ikke fikk noen plastleker på en så stor dag. Det hadde sikkert, med tid og stunder, havnet i søpla.

ja jeg kan skjønne dette , dåpsdag å greier vil ha noe som varer ..men saken er den at nå blir han 2 år.å får skje nå.Får sikkert fram til han har 12 stykker, så blir det vell noe anet hun vil at jeg skal samle for han.

plastsandkassen jeg nevnte var for at du kan bruke den til badebasseng også.

vi skal bygge en sandkasse til han.

Barn trenger jo å bli hjerne stimulert.Med bøker å leker å klosser å alt som er for at de skal lære seg.

Skjønner ikke bare teorien med å kjøpe skjeer år etter år..dåpsdagen, ett års dagen og nå to års dagen..

det er ikke inngravert noe som helst på skjeen så den er ikke SÅNN spesiell.

men gleder meg til han blir gammlere for å se om han har interesse av det

Kjæresten min (sønnen hennes ) har som hun har fortalt kjempe mye sølvskjeer å bestikk og kake spade.Han har ikke giddet å gått på lofte for å hente dette å han har ikke spurt noe om de heller..Å vi har ikke sett noe til det.Han hadde også fått noen fine glass som stod i glass skapet til moren å de var det jeg som spurte om ikke han kunne ta med seg i og med at vi ikke har så mye fin glass enda..

Men hvorfor da vist hun er så ivrig på at sønnen min skal ha sølvskjeer kan ikke faren få sine hjem til seg?De er jo ofte på lofte å henter klær som det andre barnebarnet har arvet etter min kjærest, som han hadde når han var liten,så da skjønner dere sikkert at ting ikke helt er som det egentlig skal være...

.Å vi er der kanskje 2 ganger i uken å har med sønnen oss, jeg orker ikke å begynne å mase om å få lov til å klatre på lofte for å hente de greiene?Å kjæresten min bryr seg ikke i det hele tatt om dette...

Gjest Gjest_lakkalis_*
Skrevet

Minn sønn fikk flere sølvskjer med mer til dåpen. Dette brukes på en daglig basis og er utrolig koselig. I opveksten fikk jeg mye jeg ikke da ville ha, kakespade, klassiske smykker med mer, kiipt da, toppers nå.

Kanskje lite velvalgt av svigermor å gi noe du absolutt ikke vil ha, men slutt å vær utakknemlig, dere er heldige som i det hele tatt får noe.

Sett pris på gavene du!

Gjest gjest1
Skrevet
Minn sønn fikk flere sølvskjer med mer til dåpen. Dette brukes på en daglig basis og er utrolig koselig. I opveksten fikk jeg mye jeg ikke da ville ha, kakespade, klassiske smykker med mer, kiipt da, toppers nå.

Kanskje lite velvalgt av svigermor å gi noe du absolutt ikke vil ha, men slutt å vær utakknemlig, dere er heldige som i det hele tatt får noe.

Sett pris på gavene du!

Nå må'ru logge inn da... :ler:

Skrevet
skjeer er noe han får bruk for når han blir eldre. Er dyrt å kjøpe sølvtøy, så da burde hun jo være glad for at han får det nå, så du kan jo ikke si at det er å sløse. Da vil jeg heller si at å kjøpe en trektor som er interessant for gutten i tre mnd er å sløse... Barn i dag har så alt for mye leker, så om farmor vil gi han noe han mest sannsynlig vil ha resten av livet, ser jeg ikke noe galt i det.

Er helt enig jeg.Sønnen min har så mye bilder og tull at han ikke vet hva han har engang..Huset er fult og jeg måtte pakke bort halvparten,for så å gi han det til han senere.Han har kun fått en skje,og jeg synes dèt er surt..Har heller villet hatt mer sånt,som vi kan spare til han blir stor.Plastikkdingser er det nok av..Og som regel får barna en overflod av rammealbum og sparebøsser.. :forvirret:

Fant en kul type mønster jeg vil ha til begge barna mine faktisk :)

Skrevet
Er helt enig jeg.Sønnen min har så mye bilder og tull at han ikke vet hva han har engang..Huset er fult og jeg måtte pakke bort halvparten,for så å gi han det til han senere.Han har kun fått en skje,og jeg synes dèt er surt..Har heller villet hatt mer sånt,som vi kan spare til han blir stor.Plastikkdingser er det nok av..Og som regel får barna en overflod av rammealbum og sparebøsser.. :forvirret: 

Fant en kul type mønster jeg vil ha til begge barna mine faktisk :)

Vel asså,dette var meg som skrev da ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...