Morten1 Skrevet 4. juli #81 Skrevet 4. juli AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Dere høres utrolig kjipe ut. Bare for at det var de som tok initiativ denne gangen? Anonymkode: 68843...5c1 Tror du bør lese tråden, TS og mannen har spandert gilde lenge, nå er det slutt, men svigers blir sur fordi de ikke får gratis ferie på en hytte de ikke har tilgang på 5 1
Morten1 Skrevet 4. juli #82 Skrevet 4. juli AnonymBruker skrev (På 2.7.2026 den 16.53): Ja, for det blir jo virkelig en koselig rekemiddag når TS og mannen sitter der og spiser mat som er fem gange finere og dyrere enn de som bare får reker. Barna synes sikkert også det er digg å må glo på yndlingstante og -onkel spise ikke-avtalt-is til dessert. Beste løsning, helt klart. Anonymkode: 2a760...ae2 Sånn er livet av og til, det forsvarer ikke at svigers forsynte seg grovt av vin og øl (som er det dyreste av alt de kjøpe), de kunne fint spist noe kreps m, reker og loff, is for den saks skyld, men å vippse usle 200kr (som ikke dekker dere posjon av reker, loff og is en gang) blir for dumt. Her legger svigers det selv opp til konsekvenser 4
Morten1 Skrevet 4. juli #83 Skrevet 4. juli AnonymBruker skrev (2 timer siden): Nå var det ingen "fellesen" i situasjonen så det gir ikke mening å spørre på den måte. Jeg mener også det henger på TS å forklare hva de forventer, ettersom det var hun (og mannen) som tok med mer og dyrere mat enn avtalt. Men uansett, hvis svogers hadde spurt og TS svarte det hun har forklart her i tråden hun forventet: "Ja det er bare å forsyne seg og så betale nettopris for alt dere spiser og drikker!" Hva nå? Hvis Svogers holder seg til reker fordi de ikke vil blakke seg, skal TS og mannen så sitte der og spise den dyre mat de ikke fikk "solgt"? Eller skal alle bare spise reker mens de glor på den fine mat? Skal svogers be barna holde igjen med loffen så de har råd til is til dessert? Det blir en klein situasjon på alle måter. Med mindre svogers stilltiende aksepterer at måltidet ble fem ganger dyrere enn avtalt. Anonymkode: 2a760...ae2 Det var jo felles reker og loff, de kjøpte inn bare mer enn avtalt, svigers valgte å forsyne seg av både vin og øl, men det ignorerte du blankt. 2
AnonymBruker Skrevet 4. juli #84 Skrevet 4. juli Jeg mener du må skylde på deg selv for dette. Ikke kjøp masse greier, ikke betal hytteavgiften alene, ikke si ja til ferier dere ikke vil på. Ikke vær raus for så å bli sur. På denne neste hytteturen deler dere alt 50/50. Hytteavgift og mat. Spør om dere kan handle inn sammen og kom samtidig til hytta. Dra også hjem sammen slik at alle må vaske ut. Anonymkode: 86cc5...153 1 2
AnonymBruker Skrevet 4. juli #85 Skrevet 4. juli Jeg synes det er urimelig at de skal betale for ALL maten. Det vanlige er vel å dele litt på? Man trenger ikke ta alt sånt helt på krona, med mindre noen har ekstremt dårlig økonomi. Jeg hadde heller ikke gjort noe stort nummer ut av den «hytteleia», det er bare småsummer. Hadde det vært snakk om flere tusen kroner hadde det selvsagt vært annerledes. Anonymkode: 8c781...cd2
AnonymBruker Skrevet 4. juli #86 Skrevet 4. juli Barnefamilier har en tendens til å utnytte seg av alt som kan gjøre livet deres lettere/billigere. Det er bare å si nei. Anonymkode: 86cc5...153 7
AnonymBruker Skrevet 4. juli #87 Skrevet 4. juli AnonymBruker skrev (På 3.7.2026 den 13.20): Høres ut som min svoger dette. Han har 3 barn og bidrar aldri med noe som helst hvis ikke det gavner ham selv. Hver julaften kommer han nærmest tomhendt og har kun med obligatoriske gaver til barna og de er gjerne kjøpt på Temu eller regiftet. Når han og kona skal Ha julaften får de alle andre til å kjøpe og lage mat og drikke fordi de to holder tross alt huset. Jeg tror han griner når gjestene bruker first price dopapiret hans. Og dette er ikke folk som har dårlig råd, de er bare jævla kjipe og gjerrige. Hele svigerfamilien snakker om dem bak ryggen deres, men ingen sier noe. Svoger og svigerinne skal alltid spleise på gave og glemmer å vippse deres del. Så det har jeg heldigvis fått mannen til å slutte med. Sånne folk kommer aldri til å forandre seg, er som om det går en kalkulator i hodet dems konstant. Jeg synes IKKE du er kjip, synes du skal stå for ditt og gjerne si at dere betaler alltid for alt og nå er det de andres tur, så får de bare bli sure. Anonymkode: 080e9...6f7 Jeg har en svoger som din. Så ble det korona og "brudd" på vanlige tradisjoner - heldigvis. Vi har aldri sett oss tilbake. Nå reiser vi bort i jula og "unndskylder" oss med at det har blitt vår egen tradisjon. Snylteriet ble mer tydelig da vi trakk oss, men det får svigerfamilien deale med. Anonymkode: 2a760...ae2 3 1 1
AnonymBruker Skrevet 5. juli #88 Skrevet 5. juli Dette du driver med ts er oppskriften på dårlige familieforhold. Er det ønskelig, så fortsetter du i den duren. Ønsker du gode bånd, fine opplevelser og god stemning tar du deg sammen og legger vekk den smålige oppførselen. Anonymkode: 558ce...0cd
AnonymBruker Skrevet 5. juli #89 Skrevet 5. juli Du starter tråden med å fremsnakke deg selv og hvor raus du er. Poenget med hele tråden er at dere skal på hyttetur med en annen familie og du ønsker de skal stå for all maten. At du egentlig ikke har lyst på turen er helt irrelevant. Å betale 1000 kr for å låne hytta av dine egne foreldre er også spesielt. Man bruker ikke så mye toalettpapir ila en liten uke, ei heller krydder. Man sliter heller ikke ned hytta etter ei uke. Mine foreldre har også hytte, vi har aldri betalt for å låne hytta. Så lenge den er ledig så har vi lånt den. Når vi har reist sammen med andre har vi begge familiene handlet inn mye ekstra til fellesen. Noen handler inn middag, mens andre handler inn frokost og pålegg. skal man krangle på penger, eller er totalt urimelig og har regnskap i et pizzastykke er turen egentlig ødelagt. Da blir kosen og poenget borte. At din niese betalte 200 har jo ingenting med saken å gjøre ang denne turen. Hvorfor trekker du frem det? Anonymkode: 7855a...bfe 1
AnonymBruker Skrevet 5. juli #90 Skrevet 5. juli AnonymBruker skrev (På 2.7.2026 den 9.37): Fordi de mener at siden de har barn er det så stress for de å gå på butikken og dårlig plass i bilen osv. Forstår også at vi nok burde tatt opp kostnadene når samtalen om hytta først kom opp, de forventer jo at det er som det alltid har vært, og jeg kan se det. Jeg innser at jeg nok er blitt litt bitter og føler oss litt utnyttet rett og slett. Det koster oss mye denne relasjonen. Både med jul og bursdager så gis det kun til barna. Vi har ingen barn og kun utgifter, aldri noen gave. Passer vi barna kommer barna på døra tomhendt, uten godteri eller noe, ingen påskjønnelse eller noe, de bidrar ikke i familieselskap, og dette er nok et resultat av årevis av frustrasjon. Og nei, de hjelper ikke med andre ting heller, dvs når vi flyttet for 6 år siden så var han med en lørdag for å bære møbler altså. Men ikke noe annet. Så det er en relasjon som tapper meg, samtidig som vi ønsker en god relasjon med barna. Jeg følte meg virkelig ikke urimelig med dette,men skjønner nå at jeg må prøve å få det hele på avstand. Ts Anonymkode: ac637...75a Skjønner det har bygd seg opp. De føler seg kanskje som gjester der du er vertskap. Det handler kanskje ikke om det ene pizzastykke, men om at du kjenner på at de bare tar og ikke gir. Å bli tatt forgitt. Da får man ofte lyst å foreslå dele på maten typ. Det er helt normalt å dele på utgiftene på en felles ferie. Si at dere har litt dårlig råd nå og at dere kan handle inn og at det deles. Om de betaler 2000 til dere så kan dere betale 1500 siden dere bare er to og da kan du handle inn for hele uka. De kan ikke forvente å bo gratis på hytta ei hel uke inkl mat og husholdningsartikler gratis. De må jo forstå at noen må koste dette. Anonymkode: 7855a...bfe 3 1 1
AnonymBruker Skrevet 5. juli #91 Skrevet 5. juli AnonymBruker skrev (På 2.7.2026 den 16.03): Åh, jeg er glad jeg ikke har en gnien familie... familien min er heldigvis veldig glad i å tilbringe tid med barna mine, og det blir ikke noe snikk snakk om å dele opp penger i prosent og pose. Anonymkode: 362d7...45f Fint for deg☺️ Men det høres ut som alle er like rause i din familie. Hadde kanskje blitt en annen kommentar om det ikke var slik..? Anonymkode: 36558...f5c 6
AnonymBruker Skrevet 5. juli #92 Skrevet 5. juli Fjaselina skrev (På 2.7.2026 den 9.38): Trur nok du må akseptere halvparten av kostnadene. Det er da fullstendig urimelig at de som er to skal betale halvparten av maten til seks personer??? Barn spiser også, faktisk, og en del barn spiser like mye som voksne. Ts, bare si at med mindre de betaler hytte-leia pluss 4/6 av maten så blir det ikke noen tur. De trenger ikke å betale for dere, men skal selvsagt betale hver krone for seg selv. For en gjeng frekke snyltere de er! Anonymkode: 5ac68...cf2 5
AnonymBruker Skrevet 6. juli #93 Skrevet 6. juli Jeg tenker at her er det snakk om at dere har hatt en ordning som TS ønsker å endre på. Og det er helt OK. Det er lov å tilpasse ordninger ettersom livet endrer seg. Men det er også lurt å tenke at det ikke skal gå fra 0 til 100 umiddelbart. Ta det gradvis. Start med å si at dere nå ser at barna spiser mer, så de må betale en større andel av maten. (Jeg tenker det er urimelig å be om at det betales voksenpris for barna, om de ikke er tenåringer.) Hva med å foreslå at de betaler 3/5 av kostnaden for mat. (Hytteleie har dere alltid sponset, tolker jeg, så det blir bare smålig å mase om at de skal betale det. ) I tillegg må de bidra med å planlegge noe av handlingen. Dere kan utføre, men de må planlegge halvparten av middagene og komme med ønsker om pålegg til frokostene. Og neste gang de maser om at dere skal bli med på hytta fordi de vil ha billig hytteleie, så si at dere gjerne vil bruke ferien deres på noe annet. Evt. foreslå at dere kan dra på hyttetur med dem et sted dere har lyst? ("Hytte" med basseng i Spania?) Og si at da sparer jo alle en del på det, siden dere kan dele på leia. Det er uansett ugreit å endre spillereglene masse når eneste grunn er at dere har latt dere presse til å gjøre noe dere ikke vil. Anonymkode: 678df...43d 2
Helene Skrevet 6. juli #94 Skrevet 6. juli Nå har jeg kun lest første side. Jeg synes ikke du er urimelig. Har vært så heldig med å bruke hytta til mine foreldre gratis, det er dog snakk om 1 gang pr år da jeg bor langt unna. MEN, de påskene jeg har vært der har vi søsken spleiset på alt. Det har krevd litt planlegging pr tlf. Vi har satt opp en ca meny. Tenkt på frokost, lunsj, middag og evt kveldsmat. Drikke og annen snacks inkludert. En søster handlet da alt, og vi delte summen på 3. Vi betalte aldri for strøm eller annet, men hadde også med oss såpe og sånt selv. Unntaket var dopapir og håndsåpe. Mine foreldre betalte ikke for noe mat på disse familiesamlinger. Nå bruker ene søster hytta mye. Hun er da med i vedlikehold. Holder hytta med ved, tar vedlike på hytta. Skal hun betale for bruk, som leietaker, eller skal hun fortsette å vedlikeholde hytta ? Noen tror at hyttetur er gratis. Det er faktisk greit å si ifra. 4 1
AnonymBruker Skrevet 6. juli #95 Skrevet 6. juli AnonymBruker skrev (På 4.7.2026 den 12.42): Du spanderer ferie på andre familier jevnlig? Anonymkode: 0652f...25e Selvfølgelig, når de er mine gjester. Men her er det TS som vil at gjestene skal spandere, vertskapet skal ikke bidra i det hele tatt. DET er spesielt. Anonymkode: d08cb...8d3
AnonymBruker Skrevet 6. juli #96 Skrevet 6. juli Jeg tror ikke jeg villet kommet med så mange flere forslag nå, da blir det bare duket for mer ubehageligheter. Jeg ville enten bare gjort det på samme måte som dere har pleid, og så heller tenkt meg nøye om før jeg hadde lagd flere avtaler som innebar forventninger om hva svigerfam skal bidra med. Eller så ville jeg avlyst hele turen -på en så smidig måte som mulig. Jeg hadde ikke villet lagd noen konflikter men kanskje heller vært litt mer tilbaketrukket i framtiden. Jeg tror ikke du får endret synet deres på hva som er høflig å bidra med. Dere ser veldig forskjellig på det. Lykke til! Håper dere får en ok ferie åkke som♥️ Anonymkode: 1a19f...3bb 1
kjærring Skrevet 6. juli #97 Skrevet 6. juli AnonymBruker skrev (På 2.7.2026 den 8.29): Vi møtte mye motstand med forslaget vårt, og ville høre her om vi er urimelige. Vi har en familiehytte i min familie, den eies riktignok av mine foreldre, men vi er mange som bruker den. For at ting skal gå rundt har vi en avtale om at når man bruker den så overfører man en symbolsk sum til en konto, og av denne kontoen kan mine foreldre bruke for kostnader. Litt for å dekke slitasje, strøm, gass, ved og lignende. Også skal man betale etter økonomi, så min niese som lånte hytta ei helg i vinter overførte en 200 lapp, mens hvis jeg har den ei helg kan jeg overføre 500-1000 kr. Ei hytte med 3-4 soverom (3 soverom og hems), elbil lader, fult kjøkken, stue, bad, ekstra toalett, uteområde og koselig. Det er alltid såpe, oppvasksåpe, krydder og noen basisvarer liggende. Bruker du siste kjøper du inn ny, men mamma og pappa er flinke til at det alltid er godt med toalettpapir, såper, og alt slikt man egentlig trenger I stor kvanta. Så man behøver bare å ta med seg maten man tenker å spise egentlig. Denne hytta har vi invitert med svigerfamilien min med på flere ganger, og har da alltid dekker denne kostnaden. De har alltid visst at kostnaden er der, men vi har sagt at vi kan dekke den. Vi har gjerne også ofte kommet opp en dag eller to før de, og muligens blitt igjen etter de for å ta utvask osv. Ofte har vi reist med min svigerbror og svigerinne og deres barn. De spør om vi kan handle også betaler de halvparten. I år har de ikke blitt direkte invitert men de spurte oss om vi skulle alle ta en tur på hytta, eller om jeg skulle sjekke om hytta var ledig så vi alle kunne ta en tur. Vi har nå blitt enig om en tur i slutten av juli. Dette er en tur på deres premisser, de ønsker turen og vi reiser egentlig for deres skyld. Dette er ferien deres og de gleder seg stort, vi er mer lunkne og kunne tenke oss å feriere alene bare oss to (vi er gift men barnløse, frivillig). Jeg mener at det er de som ønsker ferien og at de kunne ha betalt all mat vi skal ha disse dagene sammen. De er to voksne og to barn, og barna spiser jo de også. Jeg nevnte det til de i går når vi var sammen, men de ble sjokka over forslaget og mente at det ble fryktelig dyrt for de. Jeg sa at turen er jo for deres skyld og jeg må uansett betale inn noen kroner for hytteleia. De hadde aldri kunne feriert der uten oss. Dessuten så er det vi som må ta jobben med å handle inn å gjøre klart. De snakket det bort å argumenterte med at dessuten spiste jo ikke barna så veldig mye. Men barna spiser jo brød og pålegg, skal ha egen burger og brød, vil ha et stykke eller to pizza, og melk eller juice. Så nå er det litt klein stemning. Jeg foreslo for mannen når vi kom hjem i går at de kan dekke hele "hytteleia" også kan vi dele maten på antall personer, så de kan betale for 4 pers av maten og vi to. Men det kvier han seg for å foreslå. Ingen av oss har egentlig lyst til turen ei gang og angrer. Men usikker om vi er så urimelige? Svigerfamilien virker til å tenke at vi er to familier som reiser på tur og skal dele alt 50/50 Anonymkode: ac637...75a Da hadde jeg sagt, enten betaler de dette eller så blir det ingen tur. Ferdig med det 1
Morten1 Skrevet 8. juli #98 Skrevet 8. juli AnonymBruker skrev (På 2.7.2026 den 16.58): Skjønner godt at man kan (over)reagere litt når det har vært lang tid med kontakt der man tar dere for gitt. Tror ikke du skal foreslå det denne gangen (nå må dere bare få roet situasjonen litt), men kan det være en idé å gjøre følgende: Avtale på forhånd at familiene lager middag annenhver dag, og tar ansvar for alt som har med middagen å gjøre, fra handling til oppvask og rydding etterpå. Dette gjør vi på hytta, når vi er flere familier samlet, mest for å avlaste min mor som ellers ville stått på kjøkkenet 24/7, og mine søsken har ikke med noenting når de kommer til hytta. Det er sykt irriterende. Kanskje de har med en blomst til mamma - "værsågod! Kan du lage brødskiver til barna våre, de er sultne etter bilturen." Når jeg tar med mann og barn oppover har vi med brus, vin, øl, snacks, pålegg som barna mine liker, en spennende ost eller spekemat eller noe for å sette fram. Det blir jo slik at alle tar av vårt uten å bidra med noe selv, så vi må virkelig handle inn masse vin for å få det til å vare ut hele påska når vi er 10 stk.... Og mine foreldre er pensjonister og har ikke råd til å sponse mat-orgier en uke i strekk, og kresne barnebarn som MÅ ha en spesiell type yoghurt, som minen søsken selvsagt ikke har tenkt på å kjøpe inn selv og ta med. Sukkk hyttelivet og storfamilien, det er ikke så greit alltid Anonymkode: 8ea45...228 Og dette gjør du og din mann hver eneste gang? Blir det ikke stilt spørsmål til de andre som forsyner seg grovt av deres ting?
Morten1 Skrevet 8. juli #99 Skrevet 8. juli AnonymBruker skrev (På 5.7.2026 den 2.38): Dette du driver med ts er oppskriften på dårlige familieforhold. Er det ønskelig, så fortsetter du i den duren. Ønsker du gode bånd, fine opplevelser og god stemning tar du deg sammen og legger vekk den smålige oppførselen. Anonymkode: 558ce...0cd Er du svigers? 1
Morten1 Skrevet 8. juli #100 Skrevet 8. juli AnonymBruker skrev (På 6.7.2026 den 14.22): Selvfølgelig, når de er mine gjester. Men her er det TS som vil at gjestene skal spandere, vertskapet skal ikke bidra i det hele tatt. DET er spesielt. Anonymkode: d08cb...8d3 Vertskapet betaler og sørger for at det faktisk blir en hyttetur, "gjestene" ønsker å få alt servert på søvlfat 1 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå