AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #1 Skrevet 8 timer siden Vi møtte mye motstand med forslaget vårt, og ville høre her om vi er urimelige. Vi har en familiehytte i min familie, den eies riktignok av mine foreldre, men vi er mange som bruker den. For at ting skal gå rundt har vi en avtale om at når man bruker den så overfører man en symbolsk sum til en konto, og av denne kontoen kan mine foreldre bruke for kostnader. Litt for å dekke slitasje, strøm, gass, ved og lignende. Også skal man betale etter økonomi, så min niese som lånte hytta ei helg i vinter overførte en 200 lapp, mens hvis jeg har den ei helg kan jeg overføre 500-1000 kr. Ei hytte med 3-4 soverom (3 soverom og hems), elbil lader, fult kjøkken, stue, bad, ekstra toalett, uteområde og koselig. Det er alltid såpe, oppvasksåpe, krydder og noen basisvarer liggende. Bruker du siste kjøper du inn ny, men mamma og pappa er flinke til at det alltid er godt med toalettpapir, såper, og alt slikt man egentlig trenger I stor kvanta. Så man behøver bare å ta med seg maten man tenker å spise egentlig. Denne hytta har vi invitert med svigerfamilien min med på flere ganger, og har da alltid dekker denne kostnaden. De har alltid visst at kostnaden er der, men vi har sagt at vi kan dekke den. Vi har gjerne også ofte kommet opp en dag eller to før de, og muligens blitt igjen etter de for å ta utvask osv. Ofte har vi reist med min svigerbror og svigerinne og deres barn. De spør om vi kan handle også betaler de halvparten. I år har de ikke blitt direkte invitert men de spurte oss om vi skulle alle ta en tur på hytta, eller om jeg skulle sjekke om hytta var ledig så vi alle kunne ta en tur. Vi har nå blitt enig om en tur i slutten av juli. Dette er en tur på deres premisser, de ønsker turen og vi reiser egentlig for deres skyld. Dette er ferien deres og de gleder seg stort, vi er mer lunkne og kunne tenke oss å feriere alene bare oss to (vi er gift men barnløse, frivillig). Jeg mener at det er de som ønsker ferien og at de kunne ha betalt all mat vi skal ha disse dagene sammen. De er to voksne og to barn, og barna spiser jo de også. Jeg nevnte det til de i går når vi var sammen, men de ble sjokka over forslaget og mente at det ble fryktelig dyrt for de. Jeg sa at turen er jo for deres skyld og jeg må uansett betale inn noen kroner for hytteleia. De hadde aldri kunne feriert der uten oss. Dessuten så er det vi som må ta jobben med å handle inn å gjøre klart. De snakket det bort å argumenterte med at dessuten spiste jo ikke barna så veldig mye. Men barna spiser jo brød og pålegg, skal ha egen burger og brød, vil ha et stykke eller to pizza, og melk eller juice. Så nå er det litt klein stemning. Jeg foreslo for mannen når vi kom hjem i går at de kan dekke hele "hytteleia" også kan vi dele maten på antall personer, så de kan betale for 4 pers av maten og vi to. Men det kvier han seg for å foreslå. Ingen av oss har egentlig lyst til turen ei gang og angrer. Men usikker om vi er så urimelige? Svigerfamilien virker til å tenke at vi er to familier som reiser på tur og skal dele alt 50/50 Anonymkode: ac637...75a 2
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #2 Skrevet 8 timer siden Jeg synes du er den rare. Hvorfor har dere sagt ja til en tur det høres ut som dere virkelig ikke vil på? At dere betaler egen mat og halve hytteleia er helt naturlig, gitt at dere ikke sa noe annet sa turen ble planlagt. Å be dem ta halve hytteleia, er helt rimelig. Men vil koste mye mindre enn mat til to voksne under oppholdet. Uansett en helt merkelig ting å ta opp om man er voksne med normal økonomi. Anonymkode: 61edf...1a1 18 10
Lønnesirup01 Skrevet 8 timer siden #3 Skrevet 8 timer siden Ja jeg synes faktisk du er litt rar her. Jeg forstår prinsippet, men at de skal betale ALL mat er unaturlig. Selv om jeg synes de er lite generøse og litt kravstore. Hvis dere overhodet ikke ønsker å feriere med svoger/svigerinne og barna deres synes jeg dere enten skal si at hytta er opptatt (dersom dere planlegger å være der den uken), eller at dere kan spørre foreldrene deres om de kan låne den selv (og de står da for alt når de er der alene). Evt at dere er der og de kommer en helg. 12 2
Fjaselina Skrevet 8 timer siden #4 Skrevet 8 timer siden Trur nok du må akseptere halvparten av kostnadene. 8
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #5 Skrevet 8 timer siden Synes ikke man kan finregne sånn på det. Jeg har lånt landsted sist uke. Ble ikke bedt om noe for det, men jeg tenker å legge igjen en konfekt som takk, fyller opp med toalett- og tørkepapir og tar grundig utvask etter oss selvfølgelig. Dette er folk vi reiser med jevnlig, de har to barn, vi har ikke. Vi betaler likevel 50/50 på alt, og begge kjøper også inn ekstra ting utenom det vi avtaler, og alle kan forsyne seg av alt. Blir det regnet ned til kroner, øre og antall pizzastykker så blir kosen og stemningen borte. Anonymkode: 8b542...dcc 2
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #6 Skrevet 8 timer siden Jeg syns du er urimelig. Hvis der ikke ville hatt en hyttetur med dem er det bare å si at det ikke passer, når har dere sagt ja, og da kan dere ikke komme i ettertid å skulle straffe dem for å ha avtalt noe dere ikke har lyst til. Det er naturlig at de betaler halve hytteleien, og at dere deler på maten. At de betaler alt er ikke noe du kan forvente. Anonymkode: b1b76...d0d 8 2
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #7 Skrevet 8 timer siden Legg sammen mat og hytteleie og del på antall hoder, du og mannen skal betale for to hoder, svoger med familie for fire hoder. Du og mannen skal IKKE betale for den flokken der, det får de gjøre selv rett og slett! Dere er greie og tar de med, da får de pinadø betale det det koster! Anonymkode: b9ef6...102 11 1
Me0987 Skrevet 8 timer siden #8 Skrevet 8 timer siden Veldig merkelig håndtert av deg! Du mener de skal betale maten du og din partner skal spise fordi dere egentlig ikke ønsket å invitere disse slektningene med på hyttetur? Da burde dere jo heller droppet hele turen; bare svart at det passer dessverre ikke i år. Å fintelle antall brødskiver og pizzastykker er jo bare en veldig rar ting å gjøre- 13 1 2
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #9 Skrevet 8 timer siden Mat må dere uansett ha, så om dere betaler for egen mat hjemme, på ferie eller egen mat på hytta er vel det samme. Utrolig snålt å si at de må betale for maten for alle. Om dere er såpass kjipe så burde dere bare sagt nei til hytteturen. Anonymkode: ffce0...c47 3
alfathealfa Skrevet 8 timer siden #10 Skrevet 8 timer siden (endret) Dersom man ikke har et gjensidig forhold hvor dere inviterer noen ganger og de andre ganger er det helt rimelig at den som ikke inviterer tilbake i noe omfang utjevner det. Vet det er en j.. plage - og en stor økonomisk belastning - for noen hytteeiere at folk inviterer seg selv og tenker en flaske vin og to kurver jordbær gjør opp for å forsørge en familie med mat, strøm og varmtvann i en uke eller to. Jeg synes dette er noe de kunne tilbudt seg, og det er kjempesært at det blir «dyrt for dem» å spandere, men de er veldig småspiste når de mener dere skal betale 😉 Så det skinner vel gjennom her at dette kan være mer for å få en billig ferie enn å være sammen med dere. Det er jo basically en gratis hyttetur siden de uansett spiser hjemme også. Men du burde nok sagt det før dere avtalte turen - at dere kan stå for hytta og de står for maten. Det hadde vært helt fair. Når vi spleiser på slike ting regner vi hver voksen som full pris og hvert barn som 1/2 pris. Medmindre vi snakker om helt små barn, det hadde jeg sett litt stort på. Kunne lett sagt at vi egentlig ikke har feriebudsjett til dette, så da dropper vi det. Ikke pga pengene, men dårlig vibe. Så kan dere tilby å komme på besøk til dem, istedet. Endret 7 timer siden av alfathealfa 5 2
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #11 Skrevet 7 timer siden Jeg skjønner det ang kostnadene, når de konsekvent har betalt halvparten i alle år, selv om de er flere. Så det blir skjevt etter hvert. I alle fall om de ikke stiller opp med noe tilbake. Men jeg er enig i at det kan være rart om de må betale alt for dere denne gangen. Du burde heller lagt deg på at de betaler for barna. Argumentert det med at de begynner å bli store. Det at dere drar BARE for deres skyld må du legge fra deg. Med mindre du eksplisitt har sagt til dem at dere drar bare pga dem (høres veldig rart ut). Så er det ikke snilt å være bitter for at dere ikke sa nei, når dere egentlig ikke hadde så lyst. Hadde noen bare sagt ja til å dra et sted bare fordi jeg foreslo det, så hadde jeg blitt lei meg om det viser seg at de egentlig ikke hadde lyst. Anonymkode: 60e73...483 2
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #12 Skrevet 7 timer siden Hyttegjester bør være rause og på tilbudssiden. Frekke folk. Anonymkode: 564b8...8cb 10
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #13 Skrevet 7 timer siden Jeg forstår etter å ha lest kommentarene deres at jeg overreagerer og er kjip i denne situasjonen. Isolert sett så forstår jeg at det fremstår slik. Jeg er nok bare ganske lei etter årevis med skjevfordeling. Vi er litt hos hverandre ja, men når de er her kommer de til dekka bord og vi står for alt, de kommer alle fire tomhendt. Og når vi er hos de har de glemt å handle eller ikke rukket det enda og spør om vi kan kjøpe noe og ta med kvittering. Så vippser de oss halvparten selv om de er fire. Fordi barna ikke spiser så mye.. Sist hadde vi reker hos de i helga som vo tok med, og de vippset oss 200 kr i etterkant for å dekke alt. Siden de ikke spiste så mye. Vi hadde også handlet avokado, is til dessert, tok med vin og øl, aioli, to loff (ungene spiser mest loff og lite reker), kreps, salat, og slikt. Vi valgte å kjøpe alt dette, så det er på oss, men vi ønsket alt dette. Og de forsynte seg grovt av både øl, vin, kreps, is, avokado og alt. Men vippset oss bare 200 kr. Og jeg bare kjenner det er feil å både forsyne seg av alt ekstra vi har med, men bare vippse for en liten andel av reker og loff. Likevel har det vært slik i nærmere ti år (da var eldstemann bare en baby) nå, så lenge jeg har kjent dem. Så vi burde jo lært.. Takk for alle innspill. Tar kommentarer med meg videre 😊 Hilsen TS Anonymkode: ac637...75a 2 4 3
Ibot Skrevet 7 timer siden #14 Skrevet 7 timer siden Da jeg leste dette innlegget kom jeg til å tenke på sketsjen til Bård og Harald hvor de har med seg Bertine Zetlitz på hyttetur til Haralds hytte, og han blir sur for at Bård lager mat til Bertine og bruker av «hyttesaltet» og «hyttepepperet» uten å spørre og uten å betale for det… Jeg synes innlegget ditt pærer et lett preg av gnienhet fra din og din families side… Dette med en 200-lapp på felleskonto fra niese er mega-gnient! Når det er sagt ville jeg bladd opp umiddelbart hvis jeg skulle klenget meg med på ei hytte som ikke var min, vært på tilbudsiden når det kommer til vasking og matlaging. Men det hadde nok aldri skjedd for det kunne aldri falt meg inn å invitere meg selv til andres hytte. 3 1
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #15 Skrevet 7 timer siden Når man ønsker en annen fordeling av utgifter enn det man har tradisjon for, mener jeg man burde tatt det opp med det samme, før man "blir enige" om turen. De tror/trodde de var en vanlig tur på de vanlige premisser. Det er rimelig at de betaler for egen mat og 2/3 av hytteleien. Skjønner ikke hvorfor det er du som må kjøpe inn mat? Anonymkode: 2a760...ae2 2
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #16 Skrevet 7 timer siden Jeg forstår hva flere av dere mener. Når jeg sier at vi drar kun for deres skyld er det fordi det var de som spurte om vi kunne dra, fordi hele turen blir lagt opp etter barna (selvsagt), og vi er de som må handle inn, lage mat, ordne osv. De hjelper somregel til å rydde etter maten for å sette i maskinen da. Så jeg er nok bare litt bitter og det har bygget seg opp en stund, også rant det litt over etter rekene i helgen og jeg overreagerer kanskje på denne hendelsen. Jeg forstår det. Er bare så pokkers lei at de generelt alltid kommer tomhendt, forventer full servering og bidrar lite. Om det er julaften hos svigermor hvor vi hjelper til, men de bare kommer seilende inn, eller hvor de stadig vil ha pass og barnevakt til barna.. Sist hadde vi handlet inn bacon til frokost og det ble en stor diskusjon hvorvidt det virkelig var nødvendig med to pakker bacon til 4 voksne, at en hadde holdt. Jeg forstår men når noen allerede har handlet inn og ordner frokost så hadde jeg ikke stått å kverulert mens vedkommende stekte bacon... hadde vært glad for at noen bidro, handlet inn og ordnet frokosten. Samtidig ønsker vi å bidra for at barna skal ha gode opplevelser. Anonymkode: ac637...75a 8 2 1
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #17 Skrevet 7 timer siden AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Jeg forstår etter å ha lest kommentarene deres at jeg overreagerer og er kjip i denne situasjonen. Isolert sett så forstår jeg at det fremstår slik. Jeg er nok bare ganske lei etter årevis med skjevfordeling. Vi er litt hos hverandre ja, men når de er her kommer de til dekka bord og vi står for alt, de kommer alle fire tomhendt. Og når vi er hos de har de glemt å handle eller ikke rukket det enda og spør om vi kan kjøpe noe og ta med kvittering. Så vippser de oss halvparten selv om de er fire. Fordi barna ikke spiser så mye.. Sist hadde vi reker hos de i helga som vo tok med, og de vippset oss 200 kr i etterkant for å dekke alt. Siden de ikke spiste så mye. Vi hadde også handlet avokado, is til dessert, tok med vin og øl, aioli, to loff (ungene spiser mest loff og lite reker), kreps, salat, og slikt. Vi valgte å kjøpe alt dette, så det er på oss, men vi ønsket alt dette. Og de forsynte seg grovt av både øl, vin, kreps, is, avokado og alt. Men vippset oss bare 200 kr. Og jeg bare kjenner det er feil å både forsyne seg av alt ekstra vi har med, men bare vippse for en liten andel av reker og loff. Likevel har det vært slik i nærmere ti år (da var eldstemann bare en baby) nå, så lenge jeg har kjent dem. Så vi burde jo lært.. Takk for alle innspill. Tar kommentarer med meg videre 😊 Hilsen TS Anonymkode: ac637...75a Du får be de handle inn i år og ta med kvittering så kan dere vippse. Anonymkode: 02e41...09d 9
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #18 Skrevet 7 timer siden AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg forstår hva flere av dere mener. Når jeg sier at vi drar kun for deres skyld er det fordi det var de som spurte om vi kunne dra, fordi hele turen blir lagt opp etter barna (selvsagt), og vi er de som må handle inn, lage mat, ordne osv. De hjelper somregel til å rydde etter maten for å sette i maskinen da. Så jeg er nok bare litt bitter og det har bygget seg opp en stund, også rant det litt over etter rekene i helgen og jeg overreagerer kanskje på denne hendelsen. Jeg forstår det. Er bare så pokkers lei at de generelt alltid kommer tomhendt, forventer full servering og bidrar lite. Om det er julaften hos svigermor hvor vi hjelper til, men de bare kommer seilende inn, eller hvor de stadig vil ha pass og barnevakt til barna.. Sist hadde vi handlet inn bacon til frokost og det ble en stor diskusjon hvorvidt det virkelig var nødvendig med to pakker bacon til 4 voksne, at en hadde holdt. Jeg forstår men når noen allerede har handlet inn og ordner frokost så hadde jeg ikke stått å kverulert mens vedkommende stekte bacon... hadde vært glad for at noen bidro, handlet inn og ordnet frokosten. Samtidig ønsker vi å bidra for at barna skal ha gode opplevelser. Anonymkode: ac637...75a De er jo tydeligvis vant med at alle tilrettelegger for de. Du kan jo være den første bryter den sirkelen. Anonymkode: 02e41...09d 8 2
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #19 Skrevet 7 timer siden AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Når man ønsker en annen fordeling av utgifter enn det man har tradisjon for, mener jeg man burde tatt det opp med det samme, før man "blir enige" om turen. De tror/trodde de var en vanlig tur på de vanlige premisser. Det er rimelig at de betaler for egen mat og 2/3 av hytteleien. Skjønner ikke hvorfor det er du som må kjøpe inn mat? Anonymkode: 2a760...ae2 Fordi de mener at siden de har barn er det så stress for de å gå på butikken og dårlig plass i bilen osv. Forstår også at vi nok burde tatt opp kostnadene når samtalen om hytta først kom opp, de forventer jo at det er som det alltid har vært, og jeg kan se det. Jeg innser at jeg nok er blitt litt bitter og føler oss litt utnyttet rett og slett. Det koster oss mye denne relasjonen. Både med jul og bursdager så gis det kun til barna. Vi har ingen barn og kun utgifter, aldri noen gave. Passer vi barna kommer barna på døra tomhendt, uten godteri eller noe, ingen påskjønnelse eller noe, de bidrar ikke i familieselskap, og dette er nok et resultat av årevis av frustrasjon. Og nei, de hjelper ikke med andre ting heller, dvs når vi flyttet for 6 år siden så var han med en lørdag for å bære møbler altså. Men ikke noe annet. Så det er en relasjon som tapper meg, samtidig som vi ønsker en god relasjon med barna. Jeg følte meg virkelig ikke urimelig med dette,men skjønner nå at jeg må prøve å få det hele på avstand. Ts Anonymkode: ac637...75a 2 1
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #20 Skrevet 7 timer siden Selvsagt kom det mer negativt oppspinn om disse folka når du ikke fikk gehør for det du skrev i hovedinnlegget. Klassisk opplegg for å høste sympati og snu tråden 😅 Anonymkode: ffce0...c47 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå