alfathealfa Skrevet 2. juli #41 Skrevet 2. juli AnonymBruker skrev (2 timer siden): Selvsagt kom det mer negativt oppspinn om disse folka når du ikke fikk gehør for det du skrev i hovedinnlegget. Klassisk opplegg for å høste sympati og snu tråden 😅 Anonymkode: ffce0...c47 Hvis det man har å bidra med er personangrep kan man med fordel øve seg på å være litt introvert. 2 3
alfathealfa Skrevet 2. juli #42 Skrevet 2. juli AnonymBruker skrev (2 timer siden): Litt annen setting, men vi er to familier som reiser mye sammen. Den andre familien har dobbel mengde barn enn oss og trenger derfor flere soverom og mer mat. Vi deler alltid allikevel leie for hus/hytte og all mat 50/50, uansett hvordan vi bor og hvem som spiser mest/minst. Kan ikke drive å finregne på slikt. Anonymkode: 72163...427 Høres helt snålt ut. Vi har reist med flere barn, selvfølgelig dekker vi merutgiften med at vi må ha større bosted. 10 5
mitch92 Skrevet 2. juli #43 Skrevet 2. juli Dere måtte jo betalt for mat om dere ikke var på hytta og. Dere bruker hytta, da må dere også betale mener jeg. Eller så lar dere være å dra.
AnonymBruker Skrevet 2. juli #44 Skrevet 2. juli AnonymBruker skrev (2 timer siden): Litt annen setting, men vi er to familier som reiser mye sammen. Den andre familien har dobbel mengde barn enn oss og trenger derfor flere soverom og mer mat. Vi deler alltid allikevel leie for hus/hytte og all mat 50/50, uansett hvordan vi bor og hvem som spiser mest/minst. Kan ikke drive å finregne på slikt. Anonymkode: 72163...427 Dette fungerer utmerket om man har god råd og det ikke utnyttes til å kjøpe inn barneutstyr bare de får utbytte av. Men barnløse vs med barn er noe annet. Anonymkode: bc0ef...09e 6
AnonymBruker Skrevet 2. juli #45 Skrevet 2. juli Hos oss når vi reiser på turer regner vi voksne for 1 og barn som 1/2. Der er både folk med og uten barn med på hytteturer. så avklarer vi litt på forhånd hvilke middager vi skal ha og gjerne at noen reiser å handler inn. Så deler vi alt etter turen. Jeg har 4 barn, så da betaler jeg for 3 personer😃 Anonymkode: 6bba5...f41 2 1
AnonymBruker Skrevet 2. juli #46 Skrevet 2. juli Det rare er å si ja til en tur dere ikke vil, og deretter «straffe» de med en økonomisk forventning du ikke nevnte i utganspunktet. Anonymkode: 4da82...e47 2 1
cilla89 Skrevet 2. juli #47 Skrevet 2. juli AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg forstår etter å ha lest kommentarene deres at jeg overreagerer og er kjip i denne situasjonen. Isolert sett så forstår jeg at det fremstår slik. Jeg er nok bare ganske lei etter årevis med skjevfordeling. Vi er litt hos hverandre ja, men når de er her kommer de til dekka bord og vi står for alt, de kommer alle fire tomhendt. Og når vi er hos de har de glemt å handle eller ikke rukket det enda og spør om vi kan kjøpe noe og ta med kvittering. Så vippser de oss halvparten selv om de er fire. Fordi barna ikke spiser så mye.. Sist hadde vi reker hos de i helga som vo tok med, og de vippset oss 200 kr i etterkant for å dekke alt. Siden de ikke spiste så mye. Vi hadde også handlet avokado, is til dessert, tok med vin og øl, aioli, to loff (ungene spiser mest loff og lite reker), kreps, salat, og slikt. Vi valgte å kjøpe alt dette, så det er på oss, men vi ønsket alt dette. Og de forsynte seg grovt av både øl, vin, kreps, is, avokado og alt. Men vippset oss bare 200 kr. Og jeg bare kjenner det er feil å både forsyne seg av alt ekstra vi har med, men bare vippse for en liten andel av reker og loff. Likevel har det vært slik i nærmere ti år (da var eldstemann bare en baby) nå, så lenge jeg har kjent dem. Så vi burde jo lært.. Takk for alle innspill. Tar kommentarer med meg videre 😊 Hilsen TS Anonymkode: ac637...75a Jeg har hatt litt av samme problem som deg, rantet over noe litt tilsvarende til en venninne. Og så på hele ansiktsuttrykket hennes at hun syntes jeg var litt smålig og det var en merkelig ting å ta så på vei for 😂 og når jeg tenker tilbake, når hun ikke har all historikken så blir det jo jeg som fremstår smålig som har «utbrudd over noe så lite». Hun sitter jo ikke på hele den historikken jeg har kjent på, med gjentatte episoder over flere år, hvor man tilslutt bare får nok og faktisk direkte blir smålig fordi man er så lei 🙃 Så jeg forstår godt hva du mener, når du skriver det du skriver her! Men det beste hadde nok vært i utgangspunktet å si at i år passer det ikke/ønsket dere å bruke ferien annerledes. Og så ville jeg også sagt ifra på forhånd, om at nå er barna blitt så store, at nå er det på tide at dere fordeler maten basert på antall hoder, og ikke antall voksne. Så ville jeg nok også lagt til noe om at «siden jeg har stått for alle kostnader til hytta og vask i alle år, så regner jeg med at det ikke er noe problem». Og skulle det bli møtt med dårlig stemning, så er det jo bare å si at det er det kanskje greiest at dere står over hytteturen, om de føler det ble feil. Nå gjorde du det litt annerledes, men jeg ville tenkt at her må dere allikevel få på plass en endring. Så jeg ville stått på at dere deler både kostnader til hytte og mat på antall hoder, og at om det er et problem for de, så er det ikke noe problem å avlyse årets hyttetur. Det gjør jo ikke dere noe. Og at dere skal sponse de til all evig tid er jo heller ikke riktig. Så en gang må man bare ta den ubehagelige praten og få det unnagjort. 2 4
alfathealfa Skrevet 2. juli #48 Skrevet 2. juli cilla89 skrev (1 time siden): Jeg har hatt litt av samme problem som deg, rantet over noe litt tilsvarende til en venninne. Og så på hele ansiktsuttrykket hennes at hun syntes jeg var litt smålig og det var en merkelig ting å ta så på vei for 😂 og når jeg tenker tilbake, når hun ikke har all historikken så blir det jo jeg som fremstår smålig som har «utbrudd over noe så lite». Hun sitter jo ikke på hele den historikken jeg har kjent på, med gjentatte episoder over flere år, hvor man tilslutt bare får nok og faktisk direkte blir smålig fordi man er så lei 🙃 Så jeg forstår godt hva du mener, når du skriver det du skriver her! Men det beste hadde nok vært i utgangspunktet å si at i år passer det ikke/ønsket dere å bruke ferien annerledes. Og så ville jeg også sagt ifra på forhånd, om at nå er barna blitt så store, at nå er det på tide at dere fordeler maten basert på antall hoder, og ikke antall voksne. Så ville jeg nok også lagt til noe om at «siden jeg har stått for alle kostnader til hytta og vask i alle år, så regner jeg med at det ikke er noe problem». Og skulle det bli møtt med dårlig stemning, så er det jo bare å si at det er det kanskje greiest at dere står over hytteturen, om de føler det ble feil. Nå gjorde du det litt annerledes, men jeg ville tenkt at her må dere allikevel få på plass en endring. Så jeg ville stått på at dere deler både kostnader til hytte og mat på antall hoder, og at om det er et problem for de, så er det ikke noe problem å avlyse årets hyttetur. Det gjør jo ikke dere noe. Og at dere skal sponse de til all evig tid er jo heller ikke riktig. Så en gang må man bare ta den ubehagelige praten og få det unnagjort. Helt sant. Bra råd.
AnonymBruker Skrevet 2. juli #49 Skrevet 2. juli Det er viktig å ha en ryddig venneøkonomi fra start, nettopp slik at det ikke blir slik. Jeg synes det er naturlig at de betaler litt mer enn dere, i og med at de har barn. Men igjen kjøper dere kanskje mye som de ikke hadde kjøpt? Jeg har ihvertfall synes det har vært ubehagelig med å splitte regningen noen ganger på grunn av mye unødvendige kjøp. Så velger som regel å finne ut av detaljene når turen blir planlagt. Anonymkode: fb2cd...c42 1
AnonymBruker Skrevet 2. juli #50 Skrevet 2. juli Jeg synes tilleggsinformasjonen din (typisk å komme med det i ettertid) er uvesentlig. Dere har sagt ja til å dra på hyttetur og da dekker dere selvsagt halvparten av utgiftene. Dere er virkelig både rare og urimelige når dere tenker at de burde dekke alt fordi de foreslo og du egentlig ikke vil, men ikke er moden nok til å si i fra at dere ikke vil. Er du i det hele tatt voksen? Anonymkode: 5f174...163 2
AnonymBruker Skrevet 2. juli #51 Skrevet 2. juli Veldig lurt å vite hva man vil før man avtaler. Når avtalen er gjort kan du ikke begynne på denne måten. Akkurat som du egentlig ønsker å minimere kontalten med disse menneskene, stemmer det? For nå blir det kleint. Jeg hadde innsett at jeg ikke ønsket denne turen og lånt de hytta. Anonymkode: bbafe...056 1
AnonymBruker Skrevet 2. juli #52 Skrevet 2. juli AnonymBruker skrev (6 timer siden): Vi møtte mye motstand med forslaget vårt, og ville høre her om vi er urimelige. Vi har en familiehytte i min familie, den eies riktignok av mine foreldre, men vi er mange som bruker den. For at ting skal gå rundt har vi en avtale om at når man bruker den så overfører man en symbolsk sum til en konto, og av denne kontoen kan mine foreldre bruke for kostnader. Litt for å dekke slitasje, strøm, gass, ved og lignende. Også skal man betale etter økonomi, så min niese som lånte hytta ei helg i vinter overførte en 200 lapp, mens hvis jeg har den ei helg kan jeg overføre 500-1000 kr. Ei hytte med 3-4 soverom (3 soverom og hems), elbil lader, fult kjøkken, stue, bad, ekstra toalett, uteområde og koselig. Det er alltid såpe, oppvasksåpe, krydder og noen basisvarer liggende. Bruker du siste kjøper du inn ny, men mamma og pappa er flinke til at det alltid er godt med toalettpapir, såper, og alt slikt man egentlig trenger I stor kvanta. Så man behøver bare å ta med seg maten man tenker å spise egentlig. Denne hytta har vi invitert med svigerfamilien min med på flere ganger, og har da alltid dekker denne kostnaden. De har alltid visst at kostnaden er der, men vi har sagt at vi kan dekke den. Vi har gjerne også ofte kommet opp en dag eller to før de, og muligens blitt igjen etter de for å ta utvask osv. Ofte har vi reist med min svigerbror og svigerinne og deres barn. De spør om vi kan handle også betaler de halvparten. I år har de ikke blitt direkte invitert men de spurte oss om vi skulle alle ta en tur på hytta, eller om jeg skulle sjekke om hytta var ledig så vi alle kunne ta en tur. Vi har nå blitt enig om en tur i slutten av juli. Dette er en tur på deres premisser, de ønsker turen og vi reiser egentlig for deres skyld. Dette er ferien deres og de gleder seg stort, vi er mer lunkne og kunne tenke oss å feriere alene bare oss to (vi er gift men barnløse, frivillig). Jeg mener at det er de som ønsker ferien og at de kunne ha betalt all mat vi skal ha disse dagene sammen. De er to voksne og to barn, og barna spiser jo de også. Jeg nevnte det til de i går når vi var sammen, men de ble sjokka over forslaget og mente at det ble fryktelig dyrt for de. Jeg sa at turen er jo for deres skyld og jeg må uansett betale inn noen kroner for hytteleia. De hadde aldri kunne feriert der uten oss. Dessuten så er det vi som må ta jobben med å handle inn å gjøre klart. De snakket det bort å argumenterte med at dessuten spiste jo ikke barna så veldig mye. Men barna spiser jo brød og pålegg, skal ha egen burger og brød, vil ha et stykke eller to pizza, og melk eller juice. Så nå er det litt klein stemning. Jeg foreslo for mannen når vi kom hjem i går at de kan dekke hele "hytteleia" også kan vi dele maten på antall personer, så de kan betale for 4 pers av maten og vi to. Men det kvier han seg for å foreslå. Ingen av oss har egentlig lyst til turen ei gang og angrer. Men usikker om vi er så urimelige? Svigerfamilien virker til å tenke at vi er to familier som reiser på tur og skal dele alt 50/50 Anonymkode: ac637...75a Si neste år er dere fullbooket. Iår er det litt forsent liksom. Anonymkode: 5baf2...21f 1
AnonymBruker Skrevet 2. juli #53 Skrevet 2. juli AnonymBruker skrev (3 timer siden): Angående rekehelgen: Var avtalen at dere skulle kjøpe med reker og loff, smør og majones, også kommer dere med kreps og øl og vin og veldig mye mer og forventer at de skal betale for at dere ønsker en litt "bedre" versjon av reker og loff? Eller forventer at de skal se på dere "gasse" dere i kreps og vin, mens de bare spiser reker og loff? Ja, det lurte jeg også på. Anonymkode: 2a760...ae2 2
BeeKind Skrevet 2. juli #54 Skrevet 2. juli Går det an å ta opp med svigerfamilien hvordan du har opplevd de siste årene? Si at du forstår at forslaget om at de betaler all mat kom ut av det blå, og at det ikke var meningen å lage rar stemning, men være ærlig på at det har bygget seg opp en frustrasjon over at det alltid er dere som betaler mest og gjør mest, selv om dere bare er to? Skjønner at det ikke er så lett å ta opp, men det kan potensielt bli en fin prat hvor dere kan bli enige om hvordan ting skal være fremover ❤️ 1 1
AprilLudgate Skrevet 2. juli #55 Skrevet 2. juli (endret) Du startet litt snålt og lite logisk. Jeg hadde tenkt: - Dele leie - Dele matkostnad etter normal fordeling. To små barn spiser ikke som voksne, tenåringer gjør det. Mat koster endel mye mer enn leia for hytta. Dette er sånt man må ta opp i FORKANT før noe er planlagt. Endret 2. juli av AprilLudgate 1
AnonymBruker Skrevet 2. juli #56 Skrevet 2. juli Åh, jeg er glad jeg ikke har en gnien familie... familien min er heldigvis veldig glad i å tilbringe tid med barna mine, og det blir ikke noe snikk snakk om å dele opp penger i prosent og pose. Anonymkode: 362d7...45f
AnonymBruker Skrevet 2. juli #57 Skrevet 2. juli AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Åh, jeg er glad jeg ikke har en gnien familie... familien min er heldigvis veldig glad i å tilbringe tid med barna mine, og det blir ikke noe snikk snakk om å dele opp penger i prosent og pose. Anonymkode: 362d7...45f De som får mest synes aldri det er så viktig å være så nøye.. Anonymkode: 2a760...ae2 20 4
AnonymBruker Skrevet 2. juli #58 Skrevet 2. juli AnonymBruker skrev (6 timer siden): Jeg forstår etter å ha lest kommentarene deres at jeg overreagerer og er kjip i denne situasjonen. Isolert sett så forstår jeg at det fremstår slik. Jeg er nok bare ganske lei etter årevis med skjevfordeling. Vi er litt hos hverandre ja, men når de er her kommer de til dekka bord og vi står for alt, de kommer alle fire tomhendt. Og når vi er hos de har de glemt å handle eller ikke rukket det enda og spør om vi kan kjøpe noe og ta med kvittering. Så vippser de oss halvparten selv om de er fire. Fordi barna ikke spiser så mye.. Sist hadde vi reker hos de i helga som vo tok med, og de vippset oss 200 kr i etterkant for å dekke alt. Siden de ikke spiste så mye. Vi hadde også handlet avokado, is til dessert, tok med vin og øl, aioli, to loff (ungene spiser mest loff og lite reker), kreps, salat, og slikt. Vi valgte å kjøpe alt dette, så det er på oss, men vi ønsket alt dette. Og de forsynte seg grovt av både øl, vin, kreps, is, avokado og alt. Men vippset oss bare 200 kr. Og jeg bare kjenner det er feil å både forsyne seg av alt ekstra vi har med, men bare vippse for en liten andel av reker og loff. Likevel har det vært slik i nærmere ti år (da var eldstemann bare en baby) nå, så lenge jeg har kjent dem. Så vi burde jo lært.. Takk for alle innspill. Tar kommentarer med meg videre 😊 Hilsen TS Anonymkode: ac637...75a Jeg tenker at det høres ut som at dere ikke bør reise på ferie sammen, eller har store middager sammen. Anonymkode: 219ea...9ca 1
Morten1 Skrevet 2. juli #59 Skrevet 2. juli Synes mange kommentarer her bommer litt, det er ikke bare, bare å ha hytte. De ønsker hyttetur hvor de skal komme best ut av det, det er det ingen tvil om. Det burde nok vært tatt opp før turen ble planlagt, men samtidig må jo de forstår at det ikke kan fortsette i samme spor som før. Barna blir større og spiser mer, de selv har forsynt seg stort fra dyr mat og drikke tidligere for å vippse usle 200kr. Jeg synes det ikke er så galt forslag TS kom med, dere har disket opp for de i en årrekke, de må innse det selv at de er per definisjon, snyltere. 9
Morten1 Skrevet 2. juli #60 Skrevet 2. juli AnonymBruker skrev (5 timer siden): Angående rekehelgen: Var avtalen at dere skulle kjøpe med reker og loff, smør og majones, også kommer dere med kreps og øl og vin og veldig mye mer og forventer at de skal betale for at dere ønsker en litt "bedre" versjon av reker og loff? Eller forventer at de skal se på dere "gasse" dere i kreps og vin, mens de bare spiser reker og loff? Tenker litt på denne Friends episoden hvor de er ute å spiser - tre med lav lønn og tre med høy lønn. De tre med lav lønn bestiller det billigste - de andre bestiller dyrt, og til slutt deler de regninga på seks. Dere har en DINKs økonomi og handler og lever utifra det. Du sier at denne familien har denne hytteturen som eneste ferie i år. I min analyse av situasjonen har kanskje denne barnefamilien en helt annen økonomi enn dere. Dermed tenker jeg at du er litt urimelig, selv om du har "rett" i kroner og øre. Det kan renne over og begeret kan bli fult, men du virker som en person som også evner å reflektere over ting. At en småbarnsfar avsetter en lørdag til å hjelpe dere med flytting synes jeg er strålende. Gi etter evne, få etter behov ❤️ Anonymkode: 94959...f7e I det scenarioet tenker jeg at de som ikke er med på avtalen ikke forsyner seg av vin, øl og kreps, men holder seg til det som var avtalt 4
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå