Gå til innhold

Forvente at de holder mat for alle

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Fordi de mener at siden de har barn er det så stress for de å gå på butikken og dårlig plass i bilen osv. 

Forstår også at vi nok burde tatt opp kostnadene når samtalen om hytta først kom opp, de forventer jo at det er som det alltid har vært, og jeg kan se det. 

Jeg innser at jeg nok er blitt litt bitter og føler oss litt utnyttet rett og slett. Det koster oss mye denne relasjonen.

Både med jul og bursdager så gis det kun til barna. Vi har ingen barn og kun utgifter, aldri noen gave. Passer vi barna kommer barna på døra tomhendt, uten godteri eller noe, ingen påskjønnelse eller noe, de bidrar ikke i familieselskap, og dette er nok et resultat av årevis av frustrasjon. Og nei, de hjelper ikke med andre ting heller, dvs når vi flyttet for 6 år siden så var han med en lørdag for å bære møbler altså. Men ikke noe annet. Så det er en relasjon som tapper meg, samtidig som vi ønsker en god relasjon med barna.

Jeg følte meg virkelig ikke urimelig med dette,men skjønner nå at jeg må prøve å få det hele på avstand. 

Ts

Anonymkode: ac637...75a

Jeg tror du må lære deg ordet "nei" 

Det virker ikke som om denne relasjonen gir deg noe og da må du stå opp for deg selv å ta ansvar. Minimer det. Akkurat i år, får du ikke gjort så mye. Men neste år, blir det ingen hyttetur. Det blir ingen barnepass og skal du arrangere noe som helst, bli enige om prisen på forhånd. Send vipps krav på forhånd, eller gi beskjed om at dere tar med... Tar de ikke med, så har dere ikke den retten eller den drikka. Lurt å legge noe av hovedingrediensene på dem. Stå i det - mangler reker til retten, blir det loff og avokado da. Det blir svært synlig på denne måten. Tør å ta praten i fredstid - at nå når alt er så dyrt, har dere ikke lenger mulighet til å stå for alt det økonomiske. 

Anonymkode: 94e15...a68

• Liker 9
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Skjønner ikke at dere engang tenker tanken på å feriere med en barnefamilie når dere har valgt vekk barn selv. 

Foreldre tror at alt må styres etter deres barns behov og at alle må da synes det er et ufattelig privilegium "å bli kjent med" deres barn som noen her inne uttrykker det. 

Hold de på en armlengdes avstand er .itt råd så slipper du slike dilemmaer og problemstillinger.

Anonymkode: eb554...252

• Liker 11
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Jeg forstår hva flere av dere mener. Når jeg sier at vi drar kun for deres skyld er det fordi det var de som spurte om vi kunne dra, fordi hele turen blir lagt opp etter barna (selvsagt), og vi er de som må handle inn, lage mat, ordne osv. De hjelper somregel til å rydde etter maten for å sette i maskinen da. 

Så jeg er nok bare litt bitter og det har bygget seg opp en stund, også rant det litt over etter rekene i helgen og jeg overreagerer kanskje på denne hendelsen. Jeg forstår det.

Er bare så pokkers lei at de generelt alltid kommer tomhendt, forventer full servering og bidrar lite. Om det er julaften hos svigermor hvor vi hjelper til, men de bare kommer seilende inn, eller hvor de stadig vil ha pass og barnevakt til barna.. Sist hadde vi handlet inn bacon til frokost og det ble en stor diskusjon hvorvidt det virkelig var nødvendig med to pakker bacon til 4 voksne, at en hadde holdt. Jeg forstår men når noen allerede har handlet inn og ordner frokost så hadde jeg ikke stått å kverulert mens vedkommende stekte bacon... hadde vært glad for at noen bidro, handlet inn og ordnet frokosten. 

Samtidig ønsker vi å bidra for at barna skal ha gode opplevelser. 

Dette får din mann si til sin bror/søster. Og nå har du jo tatt det opp, og dere bedriver den der merkelige og gniene vippsingen og delingen, så da er det naturlig at de kjøper inn og lager mat til seg, dere til dere. Dere kan spleise på middagsmat og brød. Den hytteleia dekker dopapir. 
Skjønner du er lei, høres snyltede ut, men dere har holdt på sånn i ti år. Hvorfor i himmelens navn kjøpte dere øl, vin, kreps og reker og tok MED til dem? Når du så godt vet hvordan de er og dette ikke var avklart på forhånd? 

Anonymkode: dcab3...44f

• Liker 9
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Fordi de mener at siden de har barn er det så stress for de å gå på butikken og dårlig plass i bilen osv. 

Forstår også at vi nok burde tatt opp kostnadene når samtalen om hytta først kom opp, de forventer jo at det er som det alltid har vært, og jeg kan se det. 

Jeg innser at jeg nok er blitt litt bitter og føler oss litt utnyttet rett og slett. Det koster oss mye denne relasjonen.

Både med jul og bursdager så gis det kun til barna. Vi har ingen barn og kun utgifter, aldri noen gave. Passer vi barna kommer barna på døra tomhendt, uten godteri eller noe, ingen påskjønnelse eller noe, de bidrar ikke i familieselskap, og dette er nok et resultat av årevis av frustrasjon. Og nei, de hjelper ikke med andre ting heller, dvs når vi flyttet for 6 år siden så var han med en lørdag for å bære møbler altså. Men ikke noe annet. Så det er en relasjon som tapper meg, samtidig som vi ønsker en god relasjon med barna.

Jeg følte meg virkelig ikke urimelig med dette,men skjønner nå at jeg må prøve å få det hele på avstand. 

Ts

Du og mannen din blir jo utnyttet av denne familien, ts. Det er tradisjon på KG at ts skal utfordres eller sies imot, det er derfor så mange sier imot deg. De som er enige med deg gidder ofte ikke skrive noe,

Her er det helt rimelig at dere betaler 2/5 av maten, familien 3/5. Selvsagt tilsvarende for hytteleien. Og så får dere understreke at den som kjøper maten sender Vipps-krav med beløpet. 200 kroner for det rekemåltidet er hinsides lavt, men dere må jo også tørre å gi beskjed om hvilket beløp de skal betale. 

Dere må sette krav: nå har vi vært og handlet, så d kan jo dere lage middagen i dag. Snyltere, som disse tydeligvis er, er fornøyd med tingenes tilstand, de endrer seg ikke plutselig for å være «snille». Og få med deg mannen din på laget, dere må være enige om hvordan det skal bli sammen, og han må ta noen kamper også. 

Anonymkode: ced15...81f

• Liker 21
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Selvsagt kom det mer negativt oppspinn om disse folka når du ikke fikk gehør for det du skrev i hovedinnlegget. Klassisk opplegg for å høste sympati og snu tråden 😅

Anonymkode: ffce0...c47

har full sympati med TS jeg, jeg ser på dem som har svart TS med at de er samme ulla som svigerfamilien. 

Anonymkode: 7abf7...3e3

• Liker 17
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg tror du må lære deg ordet "nei" 

Det virker ikke som om denne relasjonen gir deg noe og da må du stå opp for deg selv å ta ansvar. Minimer det. Akkurat i år, får du ikke gjort så mye. Men neste år, blir det ingen hyttetur. Det blir ingen barnepass og skal du arrangere noe som helst, bli enige om prisen på forhånd. Send vipps krav på forhånd, eller gi beskjed om at dere tar med... Tar de ikke med, så har dere ikke den retten eller den drikka. Lurt å legge noe av hovedingrediensene på dem. Stå i det - mangler reker til retten, blir det loff og avokado da. Det blir svært synlig på denne måten. Tør å ta praten i fredstid - at nå når alt er så dyrt, har dere ikke lenger mulighet til å stå for alt det økonomiske. 

Anonymkode: 94e15...a68

Helt enig. Sett ned foten Ts, de har utnyttet dere nok nå. 

Anonymkode: c42f6...8f8

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Litt annen setting, men vi er to familier som reiser mye sammen. Den andre familien har dobbel mengde barn enn oss og trenger derfor flere soverom og mer mat. Vi deler alltid allikevel leie for hus/hytte og all mat 50/50, uansett hvordan vi bor og hvem som spiser mest/minst. Kan ikke drive å finregne på slikt. 

Anonymkode: 72163...427

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Støtter deg 100% trådstarter!

Det høres ut som om de har snyltet på dere i mange år, så skjønner frustrasjonen (og irritasjonen) din.

Selv om ferien nærmer seg så vær sterk nok til å stå i det. Fortell de at dersom dere skal dra, så må de dekke sin reelle del av utgiftene. Dvs 3/5 av kostnadene til mat (barna teller som hver sin halve person), og de må også betale halvparten av det som skal betales inn til hyttekontoen. I tillegg må de bidra med utvask. Vaske egne soverrom ig badet er det minste de kan bidra med. De bør også ha sine dager hvor de tilbereder middag😊

Heier på deg❤️

Anonymkode: e2ba6...c2d

• Liker 12
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

De bør betale halvparten av utgiftene for å bo. Så bør maten deles på 5, hvor de betaler for 3, et barn går som en halv voksen. 

Anonymkode: 88762...55b

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Skjønner du er lei, høres snyltede ut, men dere har holdt på sånn i ti år. Hvorfor i himmelens navn kjøpte dere øl, vin, kreps og reker og tok MED til dem? Når du så godt vet hvordan de er og dette ikke var avklart på forhånd? 

Anonymkode: dcab3...44f

Ja, jeg mener også TS frivillig - nærmest aktivt - deltar i denne såkalte utnyttelse. 

Anonymkode: 2a760...ae2

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Jeg forstår etter å ha lest kommentarene deres at jeg overreagerer og er kjip i denne situasjonen. 

Isolert sett så forstår jeg at det fremstår slik. Jeg er nok bare ganske lei etter årevis med skjevfordeling. Vi er litt hos hverandre ja, men når de er her kommer de til dekka bord og vi står for alt, de kommer alle fire tomhendt. Og når vi er hos de har de glemt å handle eller ikke rukket det enda og spør om vi kan kjøpe noe og ta med kvittering. Så vippser de oss halvparten selv om de er fire. Fordi barna ikke spiser så mye.. 

Sist hadde vi reker hos de i helga som vo tok med, og de vippset oss 200 kr i etterkant for å dekke alt. Siden de ikke spiste så mye. Vi hadde også handlet avokado, is til dessert, tok med vin og øl, aioli, to loff (ungene spiser mest loff og lite reker), kreps,  salat, og slikt. 

Vi valgte å kjøpe alt dette, så det er på oss, men vi ønsket alt dette. Og de forsynte seg grovt av både øl, vin, kreps, is, avokado og alt. Men vippset oss bare 200 kr. Og jeg bare kjenner det er feil å både forsyne seg av alt ekstra vi har med, men bare vippse for en liten andel av reker og loff. 

Likevel har det vært slik i nærmere ti år (da var eldstemann bare en baby)  nå, så lenge jeg har kjent dem. Så vi burde jo lært..

Takk for alle innspill. Tar kommentarer med meg videre 😊

Hilsen TS

Jeg forstår deg godt, og alle som har levd noen år og har vennepar/hytte har vel vært borti dette i mer eller mindre grad.

Noen er "gode gjester", og andre er ikke det. Vi har også noen slektninger som ofte vil være med oss på hytta, de har ikke hytte selv, og barn i samme alder. Når de kommer er det alltid tomhendt, hverken mat til fellesskapet eller noen vertinnegave. De er også relativt passive gjennom hele oppholdet, bidrar lite med matlaging eller oppvask. Hun har vel hatt med noe én gang, og det var fordi hun var redd barnet hennes ikke skulle få riktig pålegg, og da tok hun også resten med hjem. 

Resultatet er at vi ikke ferierer noe særlig med dem. De bringer ikke noe særlig energi til turen heller. De maser ikke direkte, men vi får noen hint nå og da og lar det bare "renne bort". De er hyggelige mennesker begge to, og vi kunne vært mer sammen om ting var annerledes. Men vi har små barn og en ganske hektisk hverdag, og selv om vi har god økonomi, er det rett og slett begrenset hvor mye energi man har til å være vertskap.

Jeg står likevel ved det første jeg skrev - jeg tror ikke måten du løste dette på leder noen vei. Folk er jo ofte som de er på dette punktet, og om de skulle fått noen korreks, måtte det vært fra noen andre enn dere. Slike tilbakemeldinger er ofte kjipe å få, ingen liker å høre det, og nå føler de jo at de bare "adlyder ordre" om de betaler for seg eller har med mat, og det er blitt satt fokus på det i forholdet dere imellom.

Raushet avler raushet og det å være smålig likedan. Etter lang tid der man føler seg tatt for gitt, er det vanskelig å være raus i retur. Så du velger jo litt å "ta igjen" når du ber dem dekke alt. Men de skjønner ikke hvor dette kommer fra, eller at irritasjonen har bygget seg opp. De ser det bare som en urimelig forespørsel.

Du får la det være opp til mannen å evt. reparere.

• Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Vel, fin anledning til å sale om til ny prisklasse for mat: Spaghetti, havregryn, hermetikk og vann. 

Anonymkode: 2a760...ae2

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes ikke dere er urimelige, men jeg tror problemet er at dere aldri har hatt en tydelig avtale om hvordan utgiftene skulle fordeles.

Uansett synes jeg det er litt rart at de sier de kan hjelpe med kostnadene de andre gangene, men at det plutselig blir for dyrt nå. Samtidig kan jeg på en måte forstå at det blir en omstilling når de er vant til å slippe å betale for dette, og så må de plutselig gjøre det.

Egentlig er dette noe dere burde ha delt på helt fra starten av. Da hadde dere sannsynligvis unngått denne situasjonen.

Anonymkode: 25444...95c

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde bedt dem handle inn og så vippset dem 200kr for mat for hele helgen 🤣 Eller trukket av 100kr for hytteleie, så hadde de fått bare 100kr🤣 

Ja jeg er barnslig, men av å til er det bare sånn slike folk lærer 

Anonymkode: 7c605...6d8

• Liker 9
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Høres ut som dere ikke kommuniserer godt nok og at svigerforeldre utnytter dette. Sett tydelige krav hver gang dere drar på hyttetur eller møtes til middag. Krev at de kjøper inn noe selv. Hvis de prøver seg med bortforklaringer, så ikke hør på det. Bare si "ok, men vi kjøper bare inn til oss så får dere finne en løsning". Worst case så får de bestille via Oda. De bare gidder ikke fordi dere tar det til slutt bare de maser nok.

Ikke si ja til turer dere ikke vil være med på. Det er lov å ta en liten hvit løgn hvis de maser (det passer ikke, vi er nødt til å få en rørlegger til å fikse en lekkasje på badet. Vi skal passe katten til naboen e.l).

Anonymkode: ba0cc...cc7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Angående rekehelgen: Var avtalen at dere skulle kjøpe med reker og loff, smør og majones, også kommer dere med kreps og øl og vin og veldig mye mer og forventer at de skal betale for at dere ønsker en litt "bedre" versjon av reker og loff? Eller forventer at de skal se på dere "gasse" dere i kreps og vin, mens de bare spiser reker og loff?

Tenker litt på denne Friends episoden hvor de er ute å spiser - tre med lav lønn og tre med høy lønn. De tre med lav lønn bestiller det billigste - de andre bestiller dyrt, og til slutt deler de regninga på seks. 

Dere har en DINKs økonomi og handler og lever utifra det. Du sier at denne familien har denne hytteturen som eneste ferie i år. I min analyse av situasjonen har kanskje denne barnefamilien en helt annen økonomi enn dere. Dermed tenker jeg at du er litt urimelig, selv om du har "rett" i kroner og øre. 

Det kan renne over og begeret kan bli fult, men du virker som en person som også evner å reflektere over ting.

At en småbarnsfar avsetter en lørdag til å hjelpe dere med flytting synes jeg er strålende. 

Gi etter evne, få etter behov ❤️ 

Anonymkode: 94959...f7e

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Litt annen setting, men vi er to familier som reiser mye sammen. Den andre familien har dobbel mengde barn enn oss og trenger derfor flere soverom og mer mat. Vi deler alltid allikevel leie for hus/hytte og all mat 50/50, uansett hvordan vi bor og hvem som spiser mest/minst. Kan ikke drive å finregne på slikt. 

Anonymkode: 72163...427

Det samme gjør vi, stort sett. Skal vi ha taco og spaghetti med kjøttdeig til middag og kjøper inn brød, melk, juice og vanlig pålegg til frokost, så deler vi alt dette likt på antall familier. Vi pleier også ofte å grille, men da tar folk med egen grillmat. Noen vil ha pølser, noen vil ha biff. Og man kjøper med egen øl, brus og godteri/ snacks iom at dette ikke er noe alle spiser. 

Anonymkode: ba0cc...cc7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Denne hytteidyllen folk snakker om skjønner jeg ikke noe av. Virker som det er en plage i alle hyttefamilier.

Anonymkode: 029ae...ace

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Skulle tilbudt at siden dere står for hytteleien som alle år kan de stå for å kjøpe inn maten, og dere tilberede. 

Anonymkode: bc0ef...09e

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Du kan jo vurdere å si at du tenker det er greit for dere at dere betaler halvparten av matutgifter men at de da må betale halvparten av hytteleia?

Da handler dere som vanlig (men vær sparsommelige med ting til barna/ikke kjøp eget brød eller noe ekstra til dem), og ber dem i forkant om å dekke halvparten av det dere betaler for å ha hytta? Så sier du at dere tenker at siden dere er to familier som fremover skal begynne å betale, så kan dere legge dere 400 hver? Da har du anledning til å betale litt mindre av egen lomme denne gangen, kanskje helt ned til 250,- for leie av hytta, og fremover så kan dere betale likt (400,- hver). 

Anonymkode: abaa8...109

• Liker 3
  • Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...