Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Orker ikke kjøre 4 timer t/r for å se på en fjellheis som ikke er av interesse.

Hege&Lars har jeg ikke snakket med på 25 år.

Hvorfor har min søster bestemt at jeg trenger ny sommerjakke? Frekt som faen.

Ts

Anonymkode: d2746...e1d

Og igjen…sett grenser. Si nei. Gå derfra hvis de ikke respekterer dine grenser. 

Anonymkode: 4b3d0...474

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Og igjen…sett grenser. Si nei. Gå derfra hvis de ikke respekterer dine grenser. 

Har skrevet det sikkert ti ganger nå. Fint om dere leser svarene mine

Jeg sier nei.

Ts

AnonymBruker
Skrevet

Da får du bo på hotell i steden da. Normalt å gjøre ting med de man er gjest hos. Rart å bruke dem som hotell og ikke gidde å gjøre noe sammen med dem.

Anonymkode: 9cc06...119

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg sier nei.

Ts

Tror dere begge to oppfører dere som kranglete småsøsken.

Du blir hissig og rigid med en gang. Bli rundere i kantene. Tror du bidrar til sure miner selv.. Du svarer nokså frekt i denne tråden 

Anonymkode: 1819d...f7c

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Da har du tydeligvis ikke opplevd dominerende familie som lager fem høns av en fjær eller som du har ufred med hvis du står opp for deg selv. Da hadde det kanskje mer begripelig for deg?

Og nei. Det er ikke så lett å bryte med familie som folk her inne skal ha det til. De får det til å høres ut som om du avslutter et abonnement eller skifter jobb. Og dessuten står det tydelig i innlegget at hun har gitt beskjed om at hun ikke har lyst  men blir avfeid

Anonymkode: 7a4fb...1c1

Det var da voldsomt til reaksjon, ro deg ned. Du vet ingenting om hva jeg har opplevd eller ikke, så dropp det der. Selvsagt er det vanskelig å stå overfor noen som dominerer deg, det har vi alle gjort, men hvilke valg har vi? Si nei, jeg vil ikke være med på det, eller dilte etter? Et sted må ts begynne, og det å si «nei» kan synes å være det enkleste å begynne med. 
Jeg har aldri sagt at ts skal bryte med familien sin. Ts må si nei. Blir hun avfeid må hun si nei igjen. Til det sitter. Det skal gjerne noen runder til. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg sier nei.

Ts

Men sier du nei enkeltvis eller har du tatt praten med dem om dette i stort? 

De behandler deg jo som om du er 12 år. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Jeg sier nei.

Ts

Joda, vi leser. Du sier nei, men etterpå? 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Jeg sier nei og blir ikke med, men det blir jo tatt dårlig imot og sure miner

Ts

Da må du bare stå i det. 

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
Ibot skrev (21 minutter siden):

Det var da voldsomt til reaksjon, ro deg ned. Du vet ingenting om hva jeg har opplevd eller ikke, så dropp det der. Selvsagt er det vanskelig å stå overfor noen som dominerer deg, det har vi alle gjort, men hvilke valg har vi? Si nei, jeg vil ikke være med på det, eller dilte etter? Et sted må ts begynne, og det å si «nei» kan synes å være det enkleste å begynne med. 
Jeg har aldri sagt at ts skal bryte med familien sin. Ts må si nei. Blir hun avfeid må hun si nei igjen. Til det sitter. Det skal gjerne noen runder til. 

Helt enig. Alle skjønner at det ikke er lett å sitte i ubehaget etter at man har satt grenser, men hvis man ikke setter grenser, fortsetter jo uønsket oppførsel. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Er det noe som jeg synes er stressende når jeg er på sommerferie hos familie eller venner, så er det at de bestemmer/planlegger hva jeg skal gjøre, når jeg skal gjøre det og hva jeg skal spise.

Feks.

Besøker foreldrene mine og min søster som bor i nabohuset, er hos de hele tiden og styrer på. 

Jeg har knapt kommet innenfor døren, før hun begynner å fortelle hva jeg skal/ kan gjøre på de dagene jeg er der.

Ingen spørsmål om jeg har lagt planer eller hva jeg har lyst til.

-Du kan bli med til Hege&Lars i morgen kveld for å se på det nye huset de har bygd. (Visste ikke engang at de har bygd hus)

-På tirsdag har jeg tatt meg fri fra jobb for at vi skal kjøre opp og se på fjellheisen.(Hvilken fjellheis?)

-Har avtalt med Kari at vi tar henne med på fjelltur på torsdag. (Kari? Hun fra jobben? Orker ikke fjelltur)

-På onsdag drar vi til byen for jeg skal til fotpleie, og tenkte du kunne kjøpe deg ny sommerjakke på salg. Den du har nå har du hatt altfor lenge.(Trenger ikke ny sommerjakke)

-Vi skal ha sodd til middag, det liker du.

Jeg: Liker ikke sodd. Kan vi ha noe annet lettvint? 

Hun: Joda, alle liker sodd!

Min svoger er likedan. Lager planer for alle som er på besøk, uten å spørre om det passer eller om vi har lyst.

Ofte er han ikke med på aktivitetene selv, men bestiller billetter til aktiviteter som han liker, og blir skuffet hvis ikke alle har lyst til å gjøre aktivitetene.

Jeg er voksen, har mine egne planer og trenger ikke støttekontakt.

Da forteller du dem akkurat dette, problem løst.

Anonymkode: f664f...9bc

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Skjønner ikke hvorfor noen folk har behov for å bestemme og styre over andre?

Ts

Det handler nok mer om at de ønsker at du skal få noe ut av besøket. Tror nok det er godt ment. Jeg selv sier helt ærlig på forhånd, at jeg gleder meg til å besøke, men vi ikke ønsker planlegging og ønsker å styre dagene litt selv. Jeg har ingen problemer med å si at - spesielt jeg - trenger alenetid. Har noen som er lik det du beskriver, men hun har roet seg litt nå. 

Anonymkode: 951ba...e7d

• Liker 2
Skrevet (endret)

Jeg er litt delt på denne problemstillingen kjenner jeg.

På den ene siden høres det ut som familien til TS styrer (og overstyrer) noe voldsomt. Det er selvsagt ugreit. På den andre siden så synes jeg jo man bør tilpasse seg litt når man er på besøk hos folk - også når det er foreldre og barndomshjem. Man må jo nesten spise den middagen som blir servert, og jeg synes man burde kunne forvente at man skal gjøre noen ting sammen. Det er jo en omsorg i å planlegge ting også, på et vis.  Familien kunne de godt spurt hva TS har lyst til å spise og hva hun har lyst til å gjøre, men TS bør også gjøre noen av de tingene familien ønsker. Rett og slett møtes litt på halvveien! 

Rent praktisk, så er vi mange som har litt komplisert forhold til familie. Et triks, hvis man bor langt unna og må overnatte, er å ikke bli for lenge. Et par dager er ofte mer enn nok for å unngå gnisninger. Tips nummer to er å være tydelig på forventningene. Er det viktig for deg at det ikke skal være stramt program? Si det før du kommer. Har du lagt planer enkelte dager? Si det før du kommer. 

Endret av Umbreon
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Da får du bo på hotell i steden da. Normalt å gjøre ting med de man er gjest hos. Rart å bruke dem som hotell og ikke gidde å gjøre noe sammen med dem.

Anonymkode: 9cc06...119

Ikke hotell der jeg kommer fra.

Kan godt gjøre ting sammen med familien, men litt greit å kunne bestemme litt selv

Ts

AnonymBruker
Skrevet
Umbreon skrev (12 minutter siden):

Jeg er litt delt på denne problemstillingen kjenner jeg.

På den ene siden høres det ut som familien til TS styrer (og overstyrer) noe voldsomt. Det er selvsagt ugreit. På den andre siden så synes jeg jo man bør tilpasse seg litt når man er på besøk hos folk - også når det er foreldre og barndomshjem. Man må jo nesten spise den middagen som blir servert, og jeg synes man burde kunne forvente at man skal gjøre noen ting sammen. Det er jo en omsorg i å planlegge ting også, på et vis.  Familien kunne de godt spurt hva TS har lyst til å spise og hva hun har lyst til å gjøre, men TS bør også gjøre noen av de tingene familien ønsker. Rett og slett møtes litt på halvveien! 

Rent praktisk, så er vi mange som har litt komplisert forhold til familie. Et triks, hvis man bor langt unna og må overnatte, er å ikke bli for lenge. Et par dager er ofte mer enn nok for å unngå gnisninger. Tips nummer to er å være tydelig på forventningene. Er det viktig for deg at det ikke skal være stramt program? Si det før du kommer. Har du lagt planer enkelte dager? Si det før du kommer. 

Problemet her er at min søster som ikke bor i barndomshjemmet og som jeg ikke er på besøk hos, er den som lager planer.

Ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Joda, vi leser. Du sier nei, men etterpå? 

Sure miner fra min søster og far 

Ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Tror dere begge to oppfører dere som kranglete småsøsken.

Du blir hissig og rigid med en gang. Bli rundere i kantene. Tror du bidrar til sure miner selv.. Du svarer nokså frekt i denne tråden 

Anonymkode: 1819d...f7c

Jeg svarer litt oppgitt fordi jeg har skrevet flere ganger tidlig i tråden at jeg sier nei, og så fortsetter folk å skrive til meg at jeg må si nei.

Litt greit av dere å lese gjennom hele tråden før dere stiller meg spørsmål

Ts

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
enkefru skrev (1 time siden):

Du besøker dem og vil kjøre ditt eget løp? Da bør du heller ta inn på hotell. 

Pleier du å tvinge besøket ditt til å gjøre aktiviteter DU har bestemt?

Anonymkode: 828d5...15b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Sure miner fra min søster og far 

Ts

Og? Det er ikke ditt ansvar å fikse det. Vi skriver det til deg igjen og igjen, men du vil jo ikke høre. Du tror at dette fikses på en magisk vis uten at du gjør noe? Sett grenser og stå i det. Blir de sure, er det deres problem. Er det farlig hvis de blir sure? 

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Problemet her er at min søster som ikke bor i barndomshjemmet og som jeg ikke er på besøk hos, er den som lager planer.

Ts

Søsteren din opplever nok at du er på besøk hos dem alle, fordi de bor så tett. Derfor behandler hun deg som sitt besøk. 

Har du forsøkt å si på forhånd, før du kommer, at «denne gangen vil jeg ikke at dere legger noen planer»? Hvis du ikke vil besøke folk eller reise på turer eller hva det nå enn er de pleier å planlegge, så er det nok lurt å være tydelig på det før du kommer.

Å korte ned besøk har fungert for meg, forresten. Å være i en uke eller lenger på besøk hos familie fungerer ikke hos oss i alle fall. Det blir gnisninger og dårlig stemning før eller senere. Jeg er på besøk maks fire dager og da velger jeg å være åpen for å gjøre en del av de tingene familien vil. Men jeg er også tydelig på hva jeg eventuelt ikke ønsker eller om jeg har lagt planer, slik at ingen blir overrasket eller skuffet. 

(Også gjør jeg som JEG vil resten av året.)

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

@TS har du prøvd å prate med søsteren din om dette? Om hvordan du opplever at hun legger planer for deg og hva som er motivasjonen hennes?

Anonymkode: 64955...b8c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...