Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det noe som jeg synes er stressende når jeg er på sommerferie hos familie eller venner, så er det at de bestemmer/planlegger hva jeg skal gjøre, når jeg skal gjøre det og hva jeg skal spise.

Feks.

Besøker foreldrene mine og min søster som bor i nabohuset, er hos de hele tiden og styrer på. 

Jeg har knapt kommet innenfor døren, før hun begynner å fortelle hva jeg skal/ kan gjøre på de dagene jeg er der.

Ingen spørsmål om jeg har lagt planer eller hva jeg har lyst til.

-Du kan bli med til Hege&Lars i morgen kveld for å se på det nye huset de har bygd. (Visste ikke engang at de har bygd hus)

-På tirsdag har jeg tatt meg fri fra jobb for at vi skal kjøre opp og se på fjellheisen.(Hvilken fjellheis?)

-Har avtalt med Kari at vi tar henne med på fjelltur på torsdag. (Kari? Hun fra jobben? Orker ikke fjelltur)

-På onsdag drar vi til byen for jeg skal til fotpleie, og tenkte du kunne kjøpe deg ny sommerjakke på salg. Den du har nå har du hatt altfor lenge.(Trenger ikke ny sommerjakke)

-Vi skal ha sodd til middag, det liker du.

Jeg: Liker ikke sodd. Kan vi ha noe annet lettvint? 

Hun: Joda, alle liker sodd!

Min svoger er likedan. Lager planer for alle som er på besøk, uten å spørre om det passer eller om vi har lyst.

Ofte er han ikke med på aktivitetene selv, men bestiller billetter til aktiviteter som han liker, og blir skuffet hvis ikke alle har lyst til å gjøre aktivitetene.

Jeg er voksen, har mine egne planer og trenger ikke støttekontakt.

Anonymkode: d2746...e1d

• Liker 1
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Er det noe som jeg synes er stressende når jeg er på sommerferie hos familie eller venner, så er det at de bestemmer/planlegger hva jeg skal gjøre, når jeg skal gjøre det og hva jeg skal spise.

Feks.

Besøker foreldrene mine og min søster som bor i nabohuset, er hos de hele tiden og styrer på. 

Jeg har knapt kommet innenfor døren, før hun begynner å fortelle hva jeg skal/ kan gjøre på de dagene jeg er der.

Ingen spørsmål om jeg har lagt planer eller hva jeg har lyst til.

-Du kan bli med til Hege&Lars i morgen kveld for å se på det nye huset de har bygd. (Visste ikke engang at de har bygd hus)

-På tirsdag har jeg tatt meg fri fra jobb for at vi skal kjøre opp og se på fjellheisen.(Hvilken fjellheis?)

-Har avtalt med Kari at vi tar henne med på fjelltur på torsdag. (Kari? Hun fra jobben? Orker ikke fjelltur)

-På onsdag drar vi til byen for jeg skal til fotpleie, og tenkte du kunne kjøpe deg ny sommerjakke på salg. Den du har nå har du hatt altfor lenge.(Trenger ikke ny sommerjakke)

-Vi skal ha sodd til middag, det liker du.

Jeg: Liker ikke sodd. Kan vi ha noe annet lettvint? 

Hun: Joda, alle liker sodd!

Min svoger er likedan. Lager planer for alle som er på besøk, uten å spørre om det passer eller om vi har lyst.

Ofte er han ikke med på aktivitetene selv, men bestiller billetter til aktiviteter som han liker, og blir skuffet hvis ikke alle har lyst til å gjøre aktivitetene.

Jeg er voksen, har mine egne planer og trenger ikke støttekontakt.

Jeg bor i en annen landsdel

Ts

AnonymBruker
Skrevet

Hva sier du for å stoppe dem?

Anonymkode: 7c7b8...301

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hva sier du for å stoppe dem?

Anonymkode: 7c7b8...301

At jeg ikke har lyst, ikke er i form eller at jeg ønsker å gjøre aktivitetene på dager som passer meg.

Ofte blir det da sure miner 

Ts

• Hjerte 1
Skrevet (endret)

Hvorfor bor de hos dem hvis dette plager deg? Du er gjest, og da må du nesten følge deres regler.

Endret av SPOCA
  • Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Du må sette grenser, og huske at deres skuffede følelser ikke er ditt ansvar. 

De lærer etter hvert. 

Anonymkode: c9ee7...f76

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet

Hva med å bare si at du ikke vil? Folk er så redd for å si ting som det er til sine aller nærmeste, det er for meg helt ubegripelig. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
SPOCA skrev (Akkurat nå):

Hvorfor bor de hos dem hvis dette plager deg? Du er gjest, og da må du nesten følge deres regler.

Nei det trenger jeg ikke.

Det er mitt barndomshjem jeg besøker. Min søster har flyttet inn i eget hus ved siden av og det er ikke hun jeg besøker.

Når det gjelder min svoger er jeg gjest, men alle synes han er slitsom som holder på slik, og orker nesten ikke på besøk til han.

Ts

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
Ibot skrev (Akkurat nå):

Hva med å bare si at du ikke vil? Folk er så redd for å si ting som det er til sine aller nærmeste, det er for meg helt ubegripelig. 

Det sier jeg

Ts

AnonymBruker
Skrevet
SPOCA skrev (Akkurat nå):

Følge regler? Man må ikke dra på aktiviteter man ikke ønsker selv om man er gjest.

Å følge reglene i huset man besøker er mer som: alle må hjelpe til med matlaging, ingen sko innendørs, rolig i huset kl XX. Etc. 

Jeg bor også så langt unna familie at jeg reiser dit og overnatter i ferier. Jeg planlegger selv dagene mine. Mine foreldre/søsken trenger ikke gjøre det. 

• Liker 2
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
Ibot skrev (1 minutt siden):

Da har du tydeligvis ikke opplevd dominerende familie som lager fem høns av en fjær eller som du har ufred med hvis du står opp for deg selv. Da hadde det kanskje mer begripelig for deg?

Og nei. Det er ikke så lett å bryte med familie som folk her inne skal ha det til. De får det til å høres ut som om du avslutter et abonnement eller skifter jobb. Og dessuten står det tydelig i innlegget at hun har gitt beskjed om at hun ikke har lyst  men blir avfeid

Anonymkode: 7a4fb...1c1

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Nei det trenger jeg ikke.

Det er mitt barndomshjem jeg besøker. Min søster har flyttet inn i eget hus ved siden av og det er ikke hun jeg besøker.

Når det gjelder min svoger er jeg gjest, men alle synes han er slitsom som holder på slik, og orker nesten ikke på besøk til han.

Ts

Da får du si nei da, eller la være å bo der. Det er ikke så mye annet du får gjort. 

Følge regler? Man må ikke dra på aktiviteter man ikke ønsker selv om man er gjest.

Å følge reglene i huset man besøker er mer som: alle må hjelpe til med matlaging, ingen sko innendørs, rolig i huset kl XX. Etc. 

Jeg bor også så langt unna familie at jeg reiser dit og overnatter i ferier. Jeg planlegger selv dagene mine. Mine foreldre/søsken trenger ikke gjøre det. 

Vel, nå er det slik det har blitt. Hvis man ikke evner å stå i mot og si tydelig nei, får man nesten ta inn på hotell eller lignende. 

Jeg studerte også i en annen kant av landet, og var hjemme hos mine foreldre til jul osv. Så lenge man er voksen og har flyttet hjemmefra er man strengt tatt en gjest. Liker man ikke det som skjer når man er gjest får man finne et annet sted å bo. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Da har du tydeligvis ikke opplevd dominerende familie som lager fem høns av en fjær eller som du har ufred med hvis du står opp for deg selv. Da hadde det kanskje mer begripelig for deg?

Og nei. Det er ikke så lett å bryte med familie som folk her inne skal ha det til. De får det til å høres ut som om du avslutter et abonnement eller skifter jobb. Og dessuten står det tydelig i innlegget at hun har gitt beskjed om at hun ikke har lyst  men blir avfeid

Jepp, slik er litt min far, min søster og svoger.

Blir fornærmet hvis jeg sier nei til noe som de har planlagt i lang tid, men ikke har sagt til meg at de har planlagt.

Ts

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Høres ut som min velmenende mor. Hun kan planlegge for alle, men aldri fortell henne hva hun skal gjøre.

Jeg skulle i begravelse som krevde lang kollektiv reise. Da hadde hun til og med klart å ordne med en bekjent av seg fra 30 år tilbake i tid og jeg kunne «reise sammen». 
Mannen var helt gal. Han tok instruksene fra min mor om å reise sammen på alvor og hylte ut navnet mitt når han gikk om bord i båten. Dette sprø menneske ropte inn i øret mitt i seks timer. Alle stirret på oss. Grusomt.

Anonymkode: 283ae...35c

• Liker 1
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Sånn er midt i blinken for meg. Jeg styrer og organiserer så mye i hverdagen at det er godt å slippe å bestemme noe. 

Anonymkode: d7c75...469

AnonymBruker
Skrevet
SPOCA skrev (16 minutter siden):

Leste du innlegget? Det er søsteren, som heller IKKE bor i huset ts skal bo i, som overstyrer henne totalt! Ts kan da fint være på besøk hos foreldrene sine uten at hun må gjøre nøyaktig det samme som de, eller som i dette tilfellet, søsteren, vil! 

Anonymkode: e93ea...7af

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Skjønner ikke hvorfor noen folk har behov for å bestemme og styre over andre?

Ts

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er jo ikke deres skyld at du finner deg i dette. Hva med å sette grenser? 

Anonymkode: 4b3d0...474

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Jo, det er lett, hvis man virkelig vil 

Anonymkode: 4b3d0...474

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jatt med, do you etterpå. 

Anonymkode: f5c88...c8b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...