Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Men din mening betyr ingen ting for meg i mitt liv, så jeg forstår ikke behovet for å forklare deg om det flere ganger. Alle har fått med seg dine preferanser nå. Tråden handler ikke om deg 😂

Anonymkode: b7aa0...f5e

Ok, så jeg får ikke lov å svare deg selv om du begynte å svare meg?

Det er notert at det er ulik regler på diskusjonensforum for deg og meg.

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva med "kona mi"/"mannen min", eller mer kjønnsnøytrale "ektefellen min"?

Anonymkode: 7eabd...199

Skrevet

Jeg sier "jeg skal hjem til fruen" eller lignende.

Vi har egentlig ikke vært sammen så lenge og er ikke gift, men jeg synes fruen er et fint, uformelt og respektfullt ord for partneren. 

Anonymkode: f2fff...35d

  • Liker 2
Skrevet

Det sier fascinerende mye om speåk og språkutvikling at "fruen" kan bli ansett som mer uformelt enn "kjæresten" , og at så mange ikke lenger ser "fruen" og "mannen min" i sammenheng med ekteskapet. 

Jeg husker stadig en lærer på videregående som omtale partneren som "min kvinne" - det var litt teit, men egentlig også ganske fint. Generelt legger jeg meg ikke opp i hva andre kaller hverandre, men vil anta at når du snakker om mannen/fruen, er dere gift (uten at det som regel har så stor betydning). Dessuten setter jeg pris på at jeg blir opplyst om sammenheng og relasjon,  ikke bare fornavn. når folk jeg ikke kjenner omtales - det er ikke nødvendigvis så åpenbart ut fra sammenhengen som den som forteller tror.

  • Liker 2
Skrevet (endret)

Han har aldri kalt meg "fruen". Vi kommer ikke til å gifte oss. Er heller ikke så glad for at han bruker "dama mi", uten at jeg helt vet hvorfor. Eller "deilige dama mi!" når han ikke er edru. Jeg liker heller ikke "kjerringa", selv om han aldri har brukt det. 

Jeg blir derimot glad når han bruker "min kjære". På meldinger kaller han meg "go'ingen min" Det liker jeg ❤️ Jeg kaller han for "skatten min" og det liker han veldig godt. Det har han sagt. Faktisk kan han reagere om jeg ikke kaller han det når han står opp; "Ikke noe skatten min i dag?" 😊 Så jeg vet at han liker det 😊 Etter hvert kommer jeg til å kalle han "elskling" også ❤️

Noen synes sikkert den type kallenavn er teit og kleint. Men jeg tenker det får bli opp til hver enkelt. For meg er det min måte å vise han hvor mye han betyr for meg og hvor høyt jeg elsker han ❤️

Endret av Mardina
  • Hjerte 1
Skrevet
Daria skrev (1 time siden):

Det sier fascinerende mye om speåk og språkutvikling at "fruen" kan bli ansett som mer uformelt enn "kjæresten"

Kan du forklare dette? Jeg tenker instinktivt at det er motsatt, men lytter gjerne til din refleksjon.

På forhånd takk.

Skrevet
Snok1 skrev (11 minutter siden):

Kan du forklare dette? Jeg tenker instinktivt at det er motsatt, men lytter gjerne til din refleksjon.

På forhånd takk.

Hva skal jeg forklare? Det er påstander som har kommet i tråden.

Skrevet

Sliter mer med ordet "kjerring"... 

Anonymkode: 1f8f0...43d

Skrevet
Daria skrev (6 minutter siden):

Hva skal jeg forklare? Det er påstander som har kommet i tråden.

Jeg siktet til dine tanker rundt at kjæreste er mer formelt enn frue.

Skrevet

Navnet skjemmer ingen sies det, kalles for kjære, fruen, kjerringa, elskling, min kjære, madammen, sjefen,mor og dragen, alt ettersom;) har aldri brukt en kalori på å mene noe som helst om mine «økenavn», vet han elsker meg uansett;) 

Anonymkode: e8bef...e80

  • Liker 1
Skrevet
Snok1 skrev (3 minutter siden):

Jeg siktet til dine tanker rundt at kjæreste er mer formelt enn frue.

Jeg observerte at andre hevder det, ikke at jeg mener det. At jeg reagerer på det ut fra et språklig synspunkt  sier vel sitt om at jeg ikke er enig. 

Skrevet
Daria skrev (1 time siden):

Det sier fascinerende mye om speåk og språkutvikling at "fruen" kan bli ansett som mer uformelt enn "kjæresten" , og at så mange ikke lenger ser "fruen" og "mannen min" i sammenheng med ekteskapet. 

Jeg husker stadig en lærer på videregående som omtale partneren som "min kvinne" - det var litt teit, men egentlig også ganske fint. Generelt legger jeg meg ikke opp i hva andre kaller hverandre, men vil anta at når du snakker om mannen/fruen, er dere gift (uten at det som regel har så stor betydning). Dessuten setter jeg pris på at jeg blir opplyst om sammenheng og relasjon,  ikke bare fornavn. når folk jeg ikke kjenner omtales - det er ikke nødvendigvis så åpenbart ut fra sammenhengen som den som forteller tror.

Definisjoner av ord og språk, og hva som er formelt eller uformelt, handler veldig mye om dialekt, kultur og miljø utifra hvor i landet du bor.

Her jeg bor er ikke ordet frue noe som tilhører ekteskapet. Ingen gifte menn kaller ektefellen for frue. Ingen. Ordet frue tilhører parforholdets kvinne på generelt grunnlag, uavhengig om man er kjærester, særboere, samboere eller ektefelle. Men særlig kjærestepar som samboere bruker betegnelsen frue, for frue indikerer husholdningens kvinne - uavhengig om man er gift eller ikke. Selv NAOB skriver dette. 

Anonymkode: f2fff...35d

  • Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Definisjoner av ord og språk, og hva som er formelt eller uformelt, handler veldig mye om dialekt, kultur og miljø utifra hvor i landet du bor.

Her jeg bor er ikke ordet frue noe som tilhører ekteskapet. Ingen gifte menn kaller ektefellen for frue. Ingen. Ordet frue tilhører parforholdets kvinne på generelt grunnlag, uavhengig om man er kjærester, særboere, samboere eller ektefelle. Men særlig kjærestepar som samboere bruker betegnelsen frue, for frue indikerer husholdningens kvinne - uavhengig om man er gift eller ikke. Selv NAOB skriver dette. 

Anonymkode: f2fff...35d

Uthevet: og da mente jeg på fastgrunnlag fordi dem er gifte. Gifte menn kan fortsatt kalle ektefellen for frue, men det er ikke FORDI de er gift - men fordi de bor sammen. 

Anonymkode: f2fff...35d

Skrevet

Jeg jobber i et kvinnedominert yrke. Men noen menn har vi på arbeidsplassen, og best liker jeg han som alltid kaller kona si ved navnet hennes. "Helene" og jeg skal til Paris i sommer. Jeg skal rett hjem til Helene, så rekker ikke å ta en øl. Osv.

Jeg liker heller ikke ordet fruen og som andre har nevnt: om man ikke engang er gift er det utrolig teit. Og den som nevnte at en lærer eller hva det var sa "min kvinne", det var virkelig bånn i bøtta. 

Anonymkode: afb3e...414

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Uthevet: og da mente jeg på fastgrunnlag fordi dem er gifte. Gifte menn kan fortsatt kalle ektefellen for frue, men det er ikke FORDI de er gift - men fordi de bor sammen. 

Anonymkode: f2fff...35d

Jeg tror folk driter i om folk er gift eller ei i dag.

Anonymkode: 80459...baa

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men særlig kjærestepar som samboere bruker betegnelsen frue, for frue indikerer husholdningens kvinne - uavhengig om man er gift eller ikke. Selv NAOB skriver dette. 

Anonymkode: f2fff...35d

Og man skal ikke veldig langt tilbake før det var en selvfølge at paret i en (respektabel) husholdning var gift - samboerskap var formelt sett ulovlig til 1972 - ergo er tradisjonelt frue primært synonymt med ektefelle. Men som sagt - det fascinerende med språk, det er i konstant endring og utvikling.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Mye gøyere å si dragen 😆

Anonymkode: 015af...3ea

Om du vil sove på sofan så;)

Anonymkode: 6824e...ea1

Skrevet
Daria skrev (22 minutter siden):

At jeg reagerer på det ut fra et språklig synspunkt  sier vel sitt om at jeg ikke er enig. 

Så du konstaterer, men føler ikke for å dele hvorfor. OK.

Skrevet

Sjefa,kjærringa eller kona sier jeg,det er fred i heimen.

Anonymkode: 6824e...ea1

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hva med "kona mi"/"mannen min", eller mer kjønnsnøytrale "ektefellen min"?

Anonymkode: 7eabd...199

Om man ikke er gift da?

Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...