AnonymBruker Skrevet 15. juni #21 Skrevet 15. juni AnonymBruker skrev (2 minutter siden): At hun sa det om Gud eller at hun ringte meg etter jeg sa ifra? Jeg syns det var vanskelig å si ifra og klarte bare å si at det går fint når hun ringte og unnskyldte veldig at jeg ikke tok det opp med hu direkte. Anonymkode: 1d1c3...899 Jeg tror det er vanlig å ringe. Det er greit å få bekreftet at du ønsker å bytte, og fint at hun ba om unnskyldning. Forståelig at det føles som press, og at det er veldig vanskelig å være direkte i slike situasjoner. Anonymkode: 1c74b...9ba 2
BeeKind Skrevet 15. juni #22 Skrevet 15. juni (endret) AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg tror det er vanlig å ringe. Det er greit å få bekreftet at du ønsker å bytte, og fint at hun ba om unnskyldning. Forståelig at det føles som press, og at det er veldig vanskelig å være direkte i slike situasjoner. Anonymkode: 1c74b...9ba Skulle bare mangle at hun ba om unnskyldning ❤️ Endret 15. juni av BeeKind 2
AnonymBruker Skrevet 15. juni #23 Skrevet 15. juni AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg tror det er vanlig å ringe. Det er greit å få bekreftet at du ønsker å bytte, og fint at hun ba om unnskyldning. Forståelig at det føles som press, og at det er veldig vanskelig å være direkte i slike situasjoner. Anonymkode: 1c74b...9ba Ok, det var det jeg lurte på! Om det var vanlig. Men jeg klarte ikke å si at jeg fortsatt vil bytte på telefonen. Spesielt når hun sa at hun har lyst til å jobbe videre med meg og syns det var så fint å møte meg. Har bare møtt henne to ganger. Det kan jo hende hun sa det for at jeg ikke skal tro hun er sur for at jeg sa fra, men jeg syns det var litt rart. Vi er jo ikke venner liksom. Hun snakket litt som om vi er venner som hadde noe uoppgjort og at hun ikke ville miste meg. Det er litt spesielt, skulle ønske hun hadde en mer profesjonell tone Anonymkode: 1d1c3...899 1 2
AnonymBruker Skrevet 16. juni #24 Skrevet 16. juni Hun har generelt en veldig vennskapelig tone i samtalene som gjør meg usikker. Men vet ikke om det er grunn nok til å bytte behandler eller om jeg er dramatisk Anonymkode: 1d1c3...899
AnonymBruker Skrevet 16. juni #25 Skrevet 16. juni AnonymBruker skrev (14 timer siden): Jeg går til samtaler hos en psykolog på DPS, har nettop begynt. Føler meg jo heldig, fordi det er vanskelig å få plass. I vår første samtale sa personen noe religiøst som jeg reagerte på, og jeg delte dette med fastlegen som ubehagelig, usikker på hva jeg skulle gjøre. Fastlegen tilbad seg å ringe og høre om kapasitet og mulighet for å skifte behandler. Han gjorde det, og da blir jeg oppringt direkte av terapeuten som sier «hei hørte at du snakket med legen om å skifte behandler, unnskyld for det jeg sa, jeg vil gjerne beholde deg som pasient». Jeg opplevde det ubehagelig at hun konfronterte meg direkte på telefon hjemme. Er det jeg som er dramatisk eller er dette litt unormalt? Anonymkode: 1d1c3...899 Dps er jo ikke kjent for å være flinke - gå heller privat Anonymkode: 9b022...729 1 1
AnonymBruker Skrevet 16. juni #26 Skrevet 16. juni AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Dps er jo ikke kjent for å være flinke - gå heller privat Anonymkode: 9b022...729 Har ikke råd til det. Men har hørt at det er andre flinke der. Samtidig redd for å bytte også få enda en som ikke er god match. Man får jo den man får på en måte… vet ikke hvor alvorlig det må være for å bytte Anonymkode: 1d1c3...899
AnonymBruker Skrevet 16. juni #27 Skrevet 16. juni AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Har ikke råd til det. Men har hørt at det er andre flinke der. Samtidig redd for å bytte også få enda en som ikke er god match. Man får jo den man får på en måte… vet ikke hvor alvorlig det må være for å bytte Anonymkode: 1d1c3...899 Man kan bytte uavhengig av hvor alvorlig det er 👍🏼 Anonymkode: 9b022...729 1 1
RaraA Skrevet 16. juni #28 Skrevet 16. juni Jeg tenker at det er fint at behandler fra DPS tar kontakt direkte for å beklage seg og evt. rydde opp og vise vilje til å ønske å fortsette behandlingsrelasjonen. Dersom du opplevde samtalen som så uprofesjonell som du faktisk beskriver og du ikke klarer å ta det direkte med behandler så ville jeg tatt kontakt med leder på poliklinikken eller forløpskoordinator for å gjøre et bytte likevel og beskrevet at det ble en ubehagelig samtale. I den samtalen tenker jeg og det kan være greit å være tydelig på at du ikke ønsker flere oppringinger av behandleren. 2 1
proghodet Skrevet 16. juni #29 Skrevet 16. juni Jeg ville bare sagt til henne at du ikke deler hennes livssyn og at du ønsker at dere forholder dere til faglig begrunnet terapi, og ikke blander inn religion, og deretter gi henne en sjanse til. Noen religiøse er bare rundt andre religiøse folk og tenker ikke over at andre ikke deler deres overbevisning. Det er nok ikke noe vondt i det, og det kan godt hende hun har masse empati og mye bra faglig å komme med selvom dere kom litt skakt ut på hoppkanten. 1
AnonymBruker Skrevet 16. juni #30 Skrevet 16. juni AnonymBruker skrev (14 timer siden): Hun ga råd om hvordan jeg kan be til Gud om beskyttelse Anonymkode: 1d1c3...899 Jeg er kristen og det gir en trygghet og ro i livet som overgår alt annet (selv om livets strabaser må vi alle igjennom uansett). Men jeg ville ikke blandet troen min inn i en samtale med klienter jeg hjelper, uten at jeg merket at det var «greit» eller etterspurt. Kanskje du skal gi terapeuten en sjanse til? Hvis det er en indre motstand mot kristendommen som er verst hos deg, kan det være at du overreagerte. Men som sagt, jeg personlig ville gått mer forsiktig frem enn det du beskriver fra din terapeut. Anbefaler boken «En god tro» skrevet av Thor Haavik hvis du kan tenke deg å utforske litt hva kristendommen er for noe. Ofte har folk fått avsmak på grunn av mennesker, og ikke på grunn av Jesus. Anonymkode: ea4a3...025 1 1
AnonymBruker Skrevet 16. juni #31 Skrevet 16. juni proghodet skrev (4 minutter siden): Jeg ville bare sagt til henne at du ikke deler hennes livssyn og at du ønsker at dere forholder dere til faglig begrunnet terapi, og ikke blander inn religion, og deretter gi henne en sjanse til. Noen religiøse er bare rundt andre religiøse folk og tenker ikke over at andre ikke deler deres overbevisning. Det er nok ikke noe vondt i det, og det kan godt hende hun har masse empati og mye bra faglig å komme med selvom dere kom litt skakt ut på hoppkanten. Jeg tenker mest på det at jeg ikke klarer å si ifra om ting til henne. Med andre behandlere klarer jeg det, men de har en mer profesjonell avstand hvis det gir mening. Mens denne personen snakker mye om seg selv og har en veldig personlig tone, og jeg klarer ikke å være meg selv og tør ikke å si ifra om grenser. Det er også litt sånn mellom linjene så det er vanskelig å si ifra for jeg forstår ikke helt før etterpå hva jeg syns ble ugreit. Når hun sa det om Gud sa jeg bare «ja helt enig, det er så viktig» på automatikk, og når hun ringte så endte jeg opp med å spørre henne om det var greit å fortsette. Jeg vet at det er mitt problem, og sliter med det i hverdagen. Men da burde jeg ha en behandler som det er litt mer avklarte grenser med kanskje Anonymkode: 1d1c3...899 2
AnonymBruker Skrevet 16. juni #32 Skrevet 16. juni AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg er kristen og det gir en trygghet og ro i livet som overgår alt annet (selv om livets strabaser må vi alle igjennom uansett). Men jeg ville ikke blandet troen min inn i en samtale med klienter jeg hjelper, uten at jeg merket at det var «greit» eller etterspurt. Kanskje du skal gi terapeuten en sjanse til? Hvis det er en indre motstand mot kristendommen som er verst hos deg, kan det være at du overreagerte. Men som sagt, jeg personlig ville gått mer forsiktig frem enn det du beskriver fra din terapeut. Anbefaler boken «En god tro» skrevet av Thor Haavik hvis du kan tenke deg å utforske litt hva kristendommen er for noe. Ofte har folk fått avsmak på grunn av mennesker, og ikke på grunn av Jesus. Anonymkode: ea4a3...025 Jeg har ingen indre motstand mot kristendom, jeg er kristen selv. Men jeg synes det var uprofesjonelt å gi åndelige råd til et psykiatrisk problem. Det er ikke derfor jeg går på DPS. Anonymkode: 1d1c3...899 5 1
K.B. Skrevet 16. juni #33 Skrevet 16. juni Kanskje jeg har skumlest og gått glipp av noe, men hva er "noe religiøst" du må jo være helt konkret på hva det er, da det har alt å si for om behandler har gått ut over noen grenser eller ikke. At hun ringte deg er nok ikke så uvanlig 1
AnonymBruker Skrevet 16. juni #34 Skrevet 16. juni K.B. skrev (17 minutter siden): Kanskje jeg har skumlest og gått glipp av noe, men hva er "noe religiøst" du må jo være helt konkret på hva det er, da det har alt å si for om behandler har gått ut over noen grenser eller ikke. At hun ringte deg er nok ikke så uvanlig Jeg skrev tidligere at hun ga råd om hvordan jeg skal be Gud om beskyttelse Anonymkode: 1d1c3...899 1
AnonymBruker Skrevet 16. juni #35 Skrevet 16. juni K.B. skrev (23 minutter siden): Kanskje jeg har skumlest og gått glipp av noe, men hva er "noe religiøst" du må jo være helt konkret på hva det er, da det har alt å si for om behandler har gått ut over noen grenser eller ikke. At hun ringte deg er nok ikke så uvanlig Ingen tvil om at det hun sa var over streken, det mente også legen min. Jeg lurte mer på resten, at hun ringte meg og sånt. Men høres ut som det er vanlig i denne tråden Anonymkode: 1d1c3...899
K.B. Skrevet 16. juni #36 Skrevet 16. juni AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Jeg skrev tidligere at hun ga råd om hvordan jeg skal be Gud om beskyttelse Anonymkode: 1d1c3...899 Ok, det endrer ting totalt. Hva inni huleste gjør hun i psykologfaget om hun mener å be til gud er det som egentlig hjelper. Ikke bare er det en kjempegod grunn til å bytte behandler, men jeg hadde nå også anmeldt henne. Det er jo 100% uproft og hun har jo ikke noe der å gjøre. For det første så skal hun jo ikke ta med seg religion inn i behandlingen, for det andre så underbygger det jo hele hennes karriere når hun egentlig mener at det er gud som skal fikse problemene dine. Jeg skjønner ikke hvordan en sånn person kan komme seg gjennom et 6 års studium når det åpenbart ikke er forenlig med hennes egne interne logikk. 5 1
proghodet Skrevet 16. juni #37 Skrevet 16. juni AnonymBruker skrev (44 minutter siden): Mens denne personen snakker mye om seg selv og har en veldig personlig tone, og jeg klarer ikke å være meg selv og tør ikke å si ifra om grenser. Jeg tenker dette er viktigere enn at hun snakket om Gud. Jeg er helt enig i at du burde bytte, men jeg synes det var helt greit at hun ringte for å prøve å oppklare misforståelsen. Som andre har nevnt - be om å få bytte, og at du ikke ønsker mer kontakt med denne behandleren. Burde ikke være et problem. 2
AnonymBruker Skrevet 16. juni #38 Skrevet 16. juni AnonymBruker skrev (1 time siden): Dps er jo ikke kjent for å være flinke - gå heller privat Anonymkode: 9b022...729 Det er bare forskjellige mennesker som jobber på DPS, og en del av disse jobber privat også. Anonymkode: 1c74b...9ba 1
AnonymBruker Skrevet 16. juni #39 Skrevet 16. juni proghodet skrev (10 minutter siden): Jeg tenker dette er viktigere enn at hun snakket om Gud. Jeg er helt enig i at du burde bytte, men jeg synes det var helt greit at hun ringte for å prøve å oppklare misforståelsen. Som andre har nevnt - be om å få bytte, og at du ikke ønsker mer kontakt med denne behandleren. Burde ikke være et problem. Takk for råd ❤️ Anonymkode: 1d1c3...899
AnonymBruker Skrevet 17. juni #40 Skrevet 17. juni AnonymBruker skrev (15 timer siden): Dps er jo ikke kjent for å være flinke - gå heller privat Anonymkode: 9b022...729 Interessant at du vet hvilken DPS ts tilhører, og kjenner til alle behandlerne der. Anonymkode: eea83...199 1 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå