Gå til innhold

Foreldre til barn med autisme

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Du har nok kommet inn i en algoritme som gjør at du ser mange av disse trådene.

Jeg er selv mor til barn med aspergers, og vi roper høyt, ja, jeg innrømmer det. Men det er ikke andre barn som må tilpasse seg. Det er skolesystemet. All den tid der det er skoleplikt i Norge, har barn RETT til en skole med tilpasninger. Skolene i Norge går motsatt vei - større klasser, mer uforutsigbarhet, barn og unge på spekteret presses til å gå på skolen i en skolesituasjon som ikke er egnet for dem - og dette reduserer ofte i dårlig psykisk helse og skolevegring. 

Jeg skjønner at det kan være mange innlegg om dette, spesielt hvis du har lest ett av dem, og blir bombardert med lignende av algoritmene. Men vi som har barn som gråter på skolen, som selvskader på toalettet på skolen, eller som ikke har orket å stå opp av senga på ett år på grunn av total utmattelse etter mobbing og stress på skolen - vi prøver å gjøre en forskjell for barna våre. Vi prøver å bli hørt av alle som kan ha noe slags innflytelse på skolepolitikk (eller andre samfunnsarenaer som er relevante).

Vi har gått fra at foreldre (mødre, spesielt) sier fra i medier og sosiale medier. Dette har ført til at aviser skriver om saken. Nå har det kommet midler til å forske på dette, og det er forskningsprosjekter ved universiteter og andre instanser som publiserer resultater. Når det bare kommer opp til politikerne, og skolepolitikerne, har vi oppnådd noe. Det er lite man kan gjøre i en temmelig tøff hverdag som autismeforelder, men akkurat her har vi en mulighet. Så beklager at det blir litt støy rundt oss, men jeg tror også det blir bedre for ALLT barn hvis skolen blir bedre for autistiske barn. :)

Anonymkode: f93a2...5bc

Men du tar feil, det er ikke skoleplikt i Norge.

Anonymkode: 587f9...a6e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Søk opp ‘Systemsprengerne’ på YouTube eller Spotify. Og du vil se og høre hvordan enkelte holder på. Stolte av å ødelegge velferdsstaten med sine grenseløse issues. 

Anonymkode: 4e9ee...394

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Men du tar feil, det er ikke skoleplikt i Norge.

Anonymkode: 587f9...a6e

Men alle barn har rett til å kunne gå på en offentlig skole. Også autister.

Anonymkode: c4cae...2f4

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg får stadig opp den slags kontoer på Snapchat og blir overrasket og oppgitt over i hvilken grad de forventer og krever at alt skal tilpasses deres barn. 
Det er jo de som har problemer med tilpasning og adferd. Hvorfor må alle andre barn og foreldre straffes for det? 

Det handler jo ikke om at alle andre barn og foreldre skal straffes for at barn som har problemer med tilpassing eller adferd - autisme eller annet. 

Det handler om at det fra politisk ståsted, skjelden fra foreldrenes side, er et ønske om at barn med ulike utfordringer skal integreres på vanlige skoler/klasser/aktiviteter uten at de gir den ekstra oppfølgingen og økonomiske støtten som trengs for at dette skal gjennomføres. Skolene skal over i baseskoler, klassene blir større, voksen tettheten ned både i skole og barnehager, årsverk fjernes etc.  Selv den bistanden man har lovfestet rett på, må man kjempe for å få. Og det gjelder jo over alt..  For å få den må det jobbes for, snakkes om, være høylytt. 

Har jobbet i skole og institusjon med barn og unge med autisme og andre utfordringer i 18 år og har sett det fra flere sider hvor beinhardt disse foreldrene må jobbe for å få bare minimum av hva hjelp og støtte de har rett på og trenger. Spesialskolene er blitt færre, spesial klasser i vanlig skole fjernes, de forsterkede klassene på vanlige skoler forsvinner, BPA ordningene strekker ikke til, avlastning og støtte må de sloss for, assistenter får ikke skolen nok økonomi til å prioritere.. 

Så helt ærlig, problemet er ikke foreldrene som roper høyt. Problemet er årsaken til at de må rope høyt. 

Skal man utestenge alle som trenger noe ekstra da? For å ikke kreve at noe tilrettelegges? Skal de stenges ute fra samfunnet? Skolen? Arbeidslivet?  Nei... Det må tilrettelegges for alle, men da må jo også det gjøres mulig.

Anonymkode: ef143...bd5

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Så du har valgt å videreføre diagnoser og skal da krangle og kreve, basert på noe du selv har forårsakert? 

Visste ikke at det var autisme jeg hadde før i fjor, så slutt å drit deg ut a. 

Du mangler jo både kunnskap òg empati, sjelden kombinasjon å se hos nevrotypiske. 

Sikker på du ikke har noen uoppdaget diagnose selv?

Anonymkode: cea82...cdd

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg får stadig opp den slags kontoer på Snapchat og blir overrasket og oppgitt over i hvilken grad de forventer og krever at alt skal tilpasses deres barn. 
Det er jo de som har problemer med tilpasning og adferd. Hvorfor må alle andre barn og foreldre straffes for det? 

På hvilken måte blir andre foreldre og barn straffet fordi barnet vårt har krav på en viss tilrettelegging i skolehverdagen?

Alle barn med utfordringer skal ha tilrettelegging i nærskolen er det lagt opp til selv om nærskolene ikke har ressursene som kreves, selv om de i min erfaring, gjør så godt som de kan med de ressursene de har.

Det er ytterst få som får plass på spesialskole/spesialavdeling som andre har påpekt i tråden. Se på tallene fra Oslo.

De som får plass er de med størst funksjonsnedsettelse som gjerne ikke har språk, selv de får gjerne ikke får plass før i 5-6 klasse fordi eldre elever blir prioritert.

Heldigvis gjør vår skole en kjempe jobb med å kjempe for barnet vårt sine rettigheter ifht til å ha 1/1 og spes ped undervisning og tilrettelegger på alle mulige måter samtidig som de gjør alt de kan for at barnet vårt skal være mest mulig med klassen.

Du vet ikke hva det betyr å være foreldre for ett barn med en autismediagnose, det har man ingen forutsetninger for å forstå før man går opplevd det selv.

Det betyr ikke at jeg mener at barnet vårt på noen som helst måte skal ha ett grønt kort til å være en plage for omgivelsene sine.

Vi og skolen kjempe for rettighetene nettopp fordi barnet skal få de ressursene som trenges for å utnytte potensialet sitt og samtidig være en positiv del av klassen.

Anonymkode: 5b8d5...8b2

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Ja, det er nok den typen SoMe mødre som presser det ekstra frem, men er generelt mye krav fra foreldre med barn som ikke fungerer normalt. 
De skal på død og liv gå på nærskolen, og så må resten av elevene forholde seg til gråting, utagering og assistenter. 
Har opplevd at barn på ungdomsskolen må ta hensyn til elever med autisme som gråter hver dag fordi hen ikke får viljen sin. Dette er ikke ok. 

Det at de på død og liv skal gå på nærskolen er ett politisk problem og ikke nødvendigvis ett aktivt valg foreldrene tar!

Barn med autisme er langt fra manipulerende og gråter ikke fordi de ikke får viljen sin, de blir overveldet, overstimulert og er tvunget inn i en skolehverdag som ikke passer mange av dem.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg oppfatter også mye støy fra disse foreldrene, og at de ofte fremstår krevende og lite samarbeidsvillige. Jeg forstår at det er kjipt å være foreldre til barn som ikke passer inn i skolen, men man må som alle andre også kunne tilpasse seg og ikke forlange egne møter om alle slags småting. 
Barn uten diagnoser er jo også ulike, men foreldre til f eks sjenerte barn skriker ikke på samme måte. Jeg syns dette er en uting generelt. Det virker å være alt for mange med autisme nå og jeg tenker med gru på hvordan dette ser ut om 15-20 år. 
Skal alle disse være uføretrygdet? Eller skal de lage mye problemer på arbeidsplasser? 

Hvilken personlig erfaring har du med at de fremstår krevende og lite samarbeidsvillige?

Her har vi fått oppnevnt en barnekoordinator fra bydelen og det er denne personen som setter opp samarbeidsmøter med skole og alle instanser for å sørge for at barnet sine rettigheter blir ivaretatt.

Foreldre til sjenerte barn kan ikke sammenlignes med foreldre til barn med en autismediagnose.

Hverdagen er mildt sagt mye mer krevende selv om barnet har språk og ikke er utagerende og kan ikke sammenlignes overhodet.

• Liker 2
Skrevet

Mye venting. Disse barna må alltid få svare først/ velge først etc. Ellers blir det vold, støy etc. 
Kan ikke dra på morsomme arrangementer fordi disse barna blir overstimulert eller hva faen. 

Høres helt ukjent ut for meg.

Her gjennomfører skole alle planlagte aktiviteter uavhengig av barnet sin dagsform.

Barnet vårt har assistent og blir ofte med på aktiviteter utenfor skolen og de drar heller tilbake tidligere om barnet blir overstimulert.

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg tenker at man burde fokusere på å lære de å tilpasse seg og ikke bare dyrke at de liksom er så spesielle. 
Mye romantisering av autisme. At det liksom er en superkraft. Det er det åpenbart ikke. 

Du skulle barnet visst hvor mye tid vi som foreldre og skolen bruker på å lære de å tilpasse seg i en verden de ikke passer inn i.

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Det er en medisinsk diagnose. Den innebærer omfattende vansker med svært mye som er enkelt for de fleste. Selv om man kan jobbe med toleranse for belastning, fungerer det ikke slik at hvis man bare fokuserer på å tilpasse seg, blir det bra. 

Det du forfekter, å undertrykke medfødte behov og tilpasse seg noe nervesystemet tåler dårlig, er absolutt den vanligste tilnærmingen. Fungerer dårlig og er antagelig direkte medvirkende til at autister har ekstremt forhøyet selvmordsrisiko.

Forskning viser også at foreldrene til autistiske barn ofte har et steessnivå sammenlignbart med soldater i krig.

Går du virkelig rundt og tror at et barn som gråter daglig på ungdomsskolen gjør det fordi hen selv eller foreldrene ønsker å være spesielle? 

Anonymkode: 22d30...9ad

Dette!

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg vet ikke om jeg tror helt på diagnosen. Virker ganske synsete. Og usannsynlig at så mange har det nå sammenlignet med før

Vi var igjennom en mnd utredning på nevro psyktriatisk avdeling hver eneste dag i fem timer, i tillegg til observasjon på skole og i hjemmet.

Det var en overlege, en spesialpsykolog og en spesialpedagog som gjennomførte utredningen og de tar absolutt ikke lett på det å sette en slik diagnose.

Flere blir diagnostisert i dag fordi man vet mer rett og slett.

De av oss som har barn med språk kunne lettere gått under radaren før.

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Mens de med autisme er kun perfekte og skal aldri ta hensyn til andre? 

Du fremstår helt ignorant med utsagnene dine!

Hvem har sagt at de med en autismediagnose er perfekte og aldri skal ta hensyn til andre?

For det første er autisme spekteret stort og har store variabler og for det andre tror jeg ikke det en eneste autisme foreldre som ikke jobber hardt hver dag for å lære barnet sitt sosiale koder og for å lære dem å håndtere det massive stresset de opplever daglig.

Du aner rett og slett ikke hva du snakker om!

Jeg kjenner denne graden gir meg en enda dypere takknemlighet for foreldrene til barna i klassen til vårt barn, som snakker med barna sine om hvordan vårt barn er litt annerledes og som gjør alt for å skape gode relasjoner.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Så sneversynt og usjarmerende du er 

Anonymkode: 0e89c...7c2

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg oppfatter også mye støy fra disse foreldrene, og at de ofte fremstår krevende og lite samarbeidsvillige. Jeg forstår at det er kjipt å være foreldre til barn som ikke passer inn i skolen, men man må som alle andre også kunne tilpasse seg og ikke forlange egne møter om alle slags småting. 
Barn uten diagnoser er jo også ulike, men foreldre til f eks sjenerte barn skriker ikke på samme måte. Jeg syns dette er en uting generelt. Det virker å være alt for mange med autisme nå og jeg tenker med gru på hvordan dette ser ut om 15-20 år. 
Skal alle disse være uføretrygdet? Eller skal de lage mye problemer på arbeidsplasser? 

Tar heller barn med diagnose enn voksne med et så nedlatende syn på andre som det du har 

Anonymkode: 0e89c...7c2

• Liker 2
Skrevet

Foreldrene til alle autister jeg har jobbet med har jobbet HVER ENESTE DAG  med å lære dem å tilpasse seg. Foreldrene til autistene strakk seg mye lenger enn foreldrene til de nevrotypiske, akkurat som at autistene strakk seg mye lenger i løpet av skoledagen enn de nevrotypiske. 

Anonymkode: f79c2...ab5

Snedig nok er det de nevrotypiske barna som gjerne er de mest bråkete og utagerende barna. Autistiske barn strever fordi nevrotypiske barn ikke greier å oppføre seg. 

Anonymkode: b19a9...38f

• Liker 3
  • Nyttig 4
Skrevet

Jeg tenker at dette er noe helt annet enn autisme, self om autisme kan være inne i bildet. Har selv hatt en slik kollega som var særdeles selvfokusert og hadde rett på alt mulig særegen behandlig. Sånne folk har noe annet. 

Anonymkode: f97c3...6e5

Nei var ikke det at hun skulle ha særbehandling, men at hun skulle bestemme alt og alle skulle tekkes hennes synspunkt på rutiner osv. Til og med ikke leder turte å si dette mennesket imot for hun var ekstremt direkte, noe mangel på empatiske sosiale antenner vil jeg si. Hadde det bare vært meg som reagerte på dette, men slik var det ikke, mange kom til meg og sa det samme som jeg hadde følt på. Men fordi jeg er typen til å ha alt for lett å legge meg flat og ta ansvar for andres følelser (noe jeg selv må jobbe med) så ble det jeg som fikk tildelt skylda. For meg er det autistiske og narsissistiske trekk dette rimer med. Men jeg er fullt klar over at ikke alle med autistiske trekk er sånn. Jeg var nok uheldig og traff på et ugress. 

Anonymkode: c4ecd...e04

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Nei var ikke det at hun skulle ha særbehandling, men at hun skulle bestemme alt og alle skulle tekkes hennes synspunkt på rutiner osv. Til og med ikke leder turte å si dette mennesket imot for hun var ekstremt direkte, noe mangel på empatiske sosiale antenner vil jeg si. Hadde det bare vært meg som reagerte på dette, men slik var det ikke, mange kom til meg og sa det samme som jeg hadde følt på. Men fordi jeg er typen til å ha alt for lett å legge meg flat og ta ansvar for andres følelser (noe jeg selv må jobbe med) så ble det jeg som fikk tildelt skylda. For meg er det autistiske og narsissistiske trekk dette rimer med. Men jeg er fullt klar over at ikke alle med autistiske trekk er sånn. Jeg var nok uheldig og traff på et ugress. 

Anonymkode: c4ecd...e04

Jepp, du var uheldig. Jeg har aldri truffet en med autisme som er sånn, og jeg har truffet mange. I tillegg til å øve på å ikke ta ansvar for andres følelser må du øve på å ikke generalisere. 

Anonymkode: f79c2...ab5

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Hjelpes meg. Hva mener du skal gjøres da, bare stue de alle bort?

Jeg er mor til en med høytfungerende autisme, og han er stille, rolig, forsiktig og pliktoppfyllende. Han oppfører seg jo bedre, enn alle barna uten diagnoser. Men han ble alltid satt sammen med de største bråkmakerne, og ingen av de hadde autisme diagnose. Og min sønn blir ekstremt stresset av dette. Og jeg sa fra så mange ganger. Men de brydde seg ikke. Kan love deg at det å få tilrettelegging på skolen, tok flere år. 

Anonymkode: 178ba...a3d

Min erfaring og, heldigvis leide jeg når eldste gikk de første årene på barneskolen så jeg tok en liten ,, intervju'' runde på diverse skoler for så å flytte til rett skolekrets 

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Du har nok kommet inn i en algoritme som gjør at du ser mange av disse trådene.

Jeg er selv mor til barn med aspergers, og vi roper høyt, ja, jeg innrømmer det. Men det er ikke andre barn som må tilpasse seg. Det er skolesystemet. All den tid der det er skoleplikt i Norge, har barn RETT til en skole med tilpasninger. Skolene i Norge går motsatt vei - større klasser, mer uforutsigbarhet, barn og unge på spekteret presses til å gå på skolen i en skolesituasjon som ikke er egnet for dem - og dette reduserer ofte i dårlig psykisk helse og skolevegring. 

Jeg skjønner at det kan være mange innlegg om dette, spesielt hvis du har lest ett av dem, og blir bombardert med lignende av algoritmene. Men vi som har barn som gråter på skolen, som selvskader på toalettet på skolen, eller som ikke har orket å stå opp av senga på ett år på grunn av total utmattelse etter mobbing og stress på skolen - vi prøver å gjøre en forskjell for barna våre. Vi prøver å bli hørt av alle som kan ha noe slags innflytelse på skolepolitikk (eller andre samfunnsarenaer som er relevante).

Vi har gått fra at foreldre (mødre, spesielt) sier fra i medier og sosiale medier. Dette har ført til at aviser skriver om saken. Nå har det kommet midler til å forske på dette, og det er forskningsprosjekter ved universiteter og andre instanser som publiserer resultater. Når det bare kommer opp til politikerne, og skolepolitikerne, har vi oppnådd noe. Det er lite man kan gjøre i en temmelig tøff hverdag som autismeforelder, men akkurat her har vi en mulighet. Så beklager at det blir litt støy rundt oss, men jeg tror også det blir bedre for ALLT barn hvis skolen blir bedre for autistiske barn. :)

Anonymkode: f93a2...5bc

Det er ikke skoleplikt i Norge.

Men ja mange skoler har en lang vei å gå, noen ganger kan det og være feil lærer gruppe for barnet

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...