Gå til innhold

Foreldre til barn med autisme

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg tenker at man burde fokusere på å lære de å tilpasse seg og ikke bare dyrke at de liksom er så spesielle. 
Mye romantisering av autisme. At det liksom er en superkraft. Det er det åpenbart ikke. 

Anonymkode: 4e9ee...394

Nei det er det ikke, og det er så klart alle med autistiske barn helt klar over. Men du virker å misforstå, og tro at autister sine utfordringer bare handler om oppdragelse, og at foreldrene ikke har "lært de å tilpasse seg". Da tror jeg du skal ta og lese deg opp litt på feltet, for du vet ubegripelig lite om det du snakker om.

Anonymkode: 034c3...bdb

• Liker 3
  • Nyttig 14
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jeg tenker at man burde fokusere på å lære de å tilpasse seg og ikke bare dyrke at de liksom er så spesielle. 
Mye romantisering av autisme. At det liksom er en superkraft. Det er det åpenbart ikke. 

Du vet tydeligvis ingenting om hvordan det er å ha et barn med autisme iallfall… 🙄

Anonymkode: f6ce0...61f

• Liker 3
  • Nyttig 10
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Hehe.. Du vet at autisme ikke er én ting? Noen av de aller beste elevene jeg har hatt i løpet av mine snart 15 år som lærer på barne- og ungomskole, har faktisk vært autister. Et par av dem har hatt utfordringer som du nevner her, men de aller fleste er stort sett ganske stille og rolige, og dypt frustrerte fordi de såkalt «normale» bråker så mye! For tro meg, det er absolutt ikke sånn at autister som helhet er en bråkete gjeng. Mulig dine sosiale medier viser deg noe annet, men det er ikke nødvendigvis sånn at sosiale medier viser sannhet. De viser gjerne mer ekstreme ting, for at folk skal klikke på og de tjener mer penger. 

Hvis jeg ikke husker helt feil har to av de første autistene jeg underviste på ungdomsskolen faktisk tatt doktorgrad og gjør det bra i sine respektive felt. Tenke seg til, de skal jo bli uføre, ikke bli til noe 🙄

Anonymkode: 96251...6e4

• Liker 1
  • Nyttig 11
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er en medisinsk diagnose. Den innebærer omfattende vansker med svært mye som er enkelt for de fleste. Selv om man kan jobbe med toleranse for belastning, fungerer det ikke slik at hvis man bare fokuserer på å tilpasse seg, blir det bra. 

Det du forfekter, å undertrykke medfødte behov og tilpasse seg noe nervesystemet tåler dårlig, er absolutt den vanligste tilnærmingen. Fungerer dårlig og er antagelig direkte medvirkende til at autister har ekstremt forhøyet selvmordsrisiko.

Forskning viser også at foreldrene til autistiske barn ofte har et steessnivå sammenlignbart med soldater i krig.

Går du virkelig rundt og tror at et barn som gråter daglig på ungdomsskolen gjør det fordi hen selv eller foreldrene ønsker å være spesielle? 

Anonymkode: 22d30...9ad

• Liker 4
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Ja, det er nok den typen SoMe mødre som presser det ekstra frem, men er generelt mye krav fra foreldre med barn som ikke fungerer normalt. 
De skal på død og liv gå på nærskolen, og så må resten av elevene forholde seg til gråting, utagering og assistenter. 
Har opplevd at barn på ungdomsskolen må ta hensyn til elever med autisme som gråter hver dag fordi hen ikke får viljen sin. Dette er ikke ok. 

Det legges ned spesialskoler så det er ikke nødvendigvis et ønske fra foreldrene. 

Anonymkode: 6d49b...abe

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Menneskesynet som enkelte i denne tråden er helt skrekkelig. Håper virkelig ikke de verste arbeider i yrker som omhandler barn eller mennesker med funksjonvariasjoner. 

De aller fleste aner ikke hvor tøft det er for barn med autisme og tilpasse seg absolutt alt hver eneste dag. De yter mye mer enn oss nevrotypiske, og de aller fleste av dem krever ingenting på egne vegne. Det må derimot vi foreldrene gjøre, for ikke en ting i feks bhg eller skole kommer av seg selv. Årevis med kamp for bittesmå tilpasninger som gjør at vårt barn på småtrinnet klarer å leve, ikke bare eksistere. 

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Altså. Jeg er voksen med autisme og kjenner absolutt ikke på at det er en superkraft når jeg ligger i et mørkt og stille rom etter jobb fordi jeg ikke har noe igjen etter å ha holdt ut kontorlandskap, støy, fluoriserende lys, småprat osv hele dagen mens andre koser seg ute i sola etter jobb. Hvis autistiske barn i dag kan slippe å måtte tilpasse seg så utrolig mye som det jeg gjorde som liten og gjør ennå så blir jeg glad 😊

• Liker 1
  • Hjerte 5
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg oppfatter også mye støy fra disse foreldrene, og at de ofte fremstår krevende og lite samarbeidsvillige. Jeg forstår at det er kjipt å være foreldre til barn som ikke passer inn i skolen, men man må som alle andre også kunne tilpasse seg og ikke forlange egne møter om alle slags småting. 
Barn uten diagnoser er jo også ulike, men foreldre til f eks sjenerte barn skriker ikke på samme måte. Jeg syns dette er en uting generelt. Det virker å være alt for mange med autisme nå og jeg tenker med gru på hvordan dette ser ut om 15-20 år. 
Skal alle disse være uføretrygdet? Eller skal de lage mye problemer på arbeidsplasser? 

Altså, hva tenker du skal gjøres for å bli kvitt oss? 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Altså, hva tenker du skal gjøres for å bli kvitt oss? 

Jeg vet ikke om jeg tror helt på diagnosen. Virker ganske synsete. Og usannsynlig at så mange har det nå sammenlignet med før

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg vet ikke om jeg tror helt på diagnosen. Virker ganske synsete. Og usannsynlig at så mange har det nå sammenlignet med før

Det er fordi folk har fått andre diagnoser eller merkelapper før. Feks bytting, heks, imbesil, evneveik, lat, dramatisk, oversensitiv, rar, schizofren, dum, angst, depresjon, personlighetsforstyrrelse, manisk depressiv osv. 

De diagnostiske kriteriene er endret de siste årene fordi man har funnet ut at rotårsaken til autisme med og uten samtidig språkvansker og andre tilleggsvansker har samme rotårsak, nemlig autisme. Og at autisme hos jenter og kvinner har vært svært underdiagnostisert. Typisk har de fått en bpd diagnose istedenfor, eller bare lidd i stillhet. 

Autister har også 7 ganger høyere risiko for selvmord enn nevrotypiske. Så det at man får en diagnose og tilpasset hjelp er vel en god ting?

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg hadde nylig en kollega som var sånn. Har ikke barn, men har selv autistiske trekk og forventer at alle andre skal ta hensyn til at hun er som hun er for sånn er det bare. Krass og direkte, og mange har kommet til meg og sagt at de er redde for å spørre henne om hjelp eller veiledning fordi hun er skummel. Så de spurte heller meg eller andre, selv om de egentlig skulle spørre henne fordi hun selv hadde bestemt det… Enden på visa var at det ble konflikt på arbeidsplassen, jeg fikk skylda og jeg sluttet. Like greit. 

Anonymkode: c4ecd...e04

Jeg tenker at dette er noe helt annet enn autisme, self om autisme kan være inne i bildet. Har selv hatt en slik kollega som var særdeles selvfokusert og hadde rett på alt mulig særegen behandlig. Sånne folk har noe annet. 

Anonymkode: f97c3...6e5

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Hønsehauk skrev (1 time siden):

Menneskesynet som enkelte i denne tråden er helt skrekkelig. Håper virkelig ikke de verste arbeider i yrker som omhandler barn eller mennesker med funksjonvariasjoner. 

De aller fleste aner ikke hvor tøft det er for barn med autisme og tilpasse seg absolutt alt hver eneste dag. De yter mye mer enn oss nevrotypiske, og de aller fleste av dem krever ingenting på egne vegne. Det må derimot vi foreldrene gjøre, for ikke en ting i feks bhg eller skole kommer av seg selv. Årevis med kamp for bittesmå tilpasninger som gjør at vårt barn på småtrinnet klarer å leve, ikke bare eksistere. 

Ja dette. Det er sunt å lære ungene at vi kan tilpasse og ta hensyn til de som ikke greier like mye som oss selv. Det er helt vanlig empati.

• Liker 2
  • Hjerte 3
Skrevet

Ja dette. Det er sunt å lære ungene at vi kan tilpasse og ta hensyn til de som ikke greier like mye som oss selv. Det er helt vanlig empati.

Mens de med autisme er kun perfekte og skal aldri ta hensyn til andre? 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Foreldrene til alle autister jeg har jobbet med har jobbet HVER ENESTE DAG  med å lære dem å tilpasse seg. Foreldrene til autistene strakk seg mye lenger enn foreldrene til de nevrotypiske, akkurat som at autistene strakk seg mye lenger i løpet av skoledagen enn de nevrotypiske. 

Anonymkode: f79c2...ab5

• Liker 2
  • Nyttig 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Tro meg, de tar så mye hensyn de er i stand til hele tiden uten at du legger merke til det eller ser hvor mye det koster dem. Du ser kun det som plager deg. 

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Veldig mange av "oss" tar mye mer hensyn enn du tror. For mange av oss har maskert gjennom hele livet og tilpasset oss samfunnet rundt. Og resultatet er at mange av oss er uføre i 40-års alderen nettopp fordi vi har tilpasset oss hele livet. Vi har lagt bånd på egne følelser og opplevelser for å ikke være til plage for andre. Vi har tatt på ulike masker og vet til slutt ikke hvem vi egentlig er, innerst inne. 

Min sønn har fått autismediagnose nå som 12-åring. Han får være seg selv og oppleve verden som han gjør, uten at jeg ber han bli noen andre for å passe inn. Samtidig lærer jeg han at det kreves tilpasning i mange situasjoner, og det må vi øve opp toleransen for. Men det går i hans tempo, jeg ønsker ikke at han skal ende opp ufør så tidlig som meg. 

Så jeg kommer til å fortsette å kjempe for tilrettelegging på skolen, slik at han får en reell sjanse her i livet. Så får du irritere deg over det, det plager heldigvis ikke meg.

Anonymkode: cea82...cdd

• Liker 1
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Veldig mange av "oss" tar mye mer hensyn enn du tror. For mange av oss har maskert gjennom hele livet og tilpasset oss samfunnet rundt. Og resultatet er at mange av oss er uføre i 40-års alderen nettopp fordi vi har tilpasset oss hele livet. Vi har lagt bånd på egne følelser og opplevelser for å ikke være til plage for andre. Vi har tatt på ulike masker og vet til slutt ikke hvem vi egentlig er, innerst inne. 

Min sønn har fått autismediagnose nå som 12-åring. Han får være seg selv og oppleve verden som han gjør, uten at jeg ber han bli noen andre for å passe inn. Samtidig lærer jeg han at det kreves tilpasning i mange situasjoner, og det må vi øve opp toleransen for. Men det går i hans tempo, jeg ønsker ikke at han skal ende opp ufør så tidlig som meg. 

Så jeg kommer til å fortsette å kjempe for tilrettelegging på skolen, slik at han får en reell sjanse her i livet. Så får du irritere deg over det, det plager heldigvis ikke meg.

Anonymkode: cea82...cdd

Så du har valgt å videreføre diagnoser og skal da krangle og kreve, basert på noe du selv har forårsakert? 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Så du har valgt å videreføre diagnoser og skal da krangle og kreve, basert på noe du selv har forårsakert? 

Må må du bestemme deg, tror du på diagnosen eller ikke?

Mange vet heller ikke at de har autisme før de får barn. 

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Ja, det er nok den typen SoMe mødre som presser det ekstra frem, men er generelt mye krav fra foreldre med barn som ikke fungerer normalt. 
De skal på død og liv gå på nærskolen, og så må resten av elevene forholde seg til gråting, utagering og assistenter. 
Har opplevd at barn på ungdomsskolen må ta hensyn til elever med autisme som gråter hver dag fordi hen ikke får viljen sin. Dette er ikke ok. 

Hor skal de ellers gå enn på nærskolen, tenker du?

Hva med andre elever som skaper trøbbel for elever rundt seg, som ikke har noen diagnose å «skylde på»? Skal vi ha egne skoler for dem også? For jeg er nemlig drit lei av at mine barn skal bli utsatt for ungdommer som bruker skolen som en slags arena der de fritt får mobbe og trakassere hvem enn de vil uten konsekvenser. 

Autistene på skolen vår er seriøst det MINSTE problemet. 

Anonymkode: 3464a...765

• Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg får stadig opp den slags kontoer på Snapchat og blir overrasket og oppgitt over i hvilken grad de forventer og krever at alt skal tilpasses deres barn. 
Det er jo de som har problemer med tilpasning og adferd. Hvorfor må alle andre barn og foreldre straffes for det? 

Noen forventer, dette gjelder heldigvis ikke alle 

Anonymkode: a684c...79f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...