AnonymBruker Skrevet fredag kl. 20:48 #81 Skrevet fredag kl. 20:48 Me0987 skrev (På 10.6.2026 den 20.21): + renovasjon på 2500, visstnok. Renovasjon inngår i kommunale avgifter. Nei det gjør ikke det, jeg kan laste opp regningen for deg hvis du vil ha bevis.ts Anonymkode: 342ac...068
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 20:55 #82 Skrevet fredag kl. 20:55 AnonymBruker skrev (På 8.6.2026 den 18.47): Boliglån på ca 29 tusen. Bil 6500kr. Strøm alt fra 6000/11000 kommer an på årstid. Kommunale avgifter 9000kr. Renovasjon på 2500kr. 2000kr i mobil på 5 stk. Aktiviteter for 4 barn ca 2000kr. Buss i mnden for 4 stk ca 2000kr. Forsikringer ca 3500kr Dette jeg kommer på nå. Ts Anonymkode: 342ac...068 Kansje bytte til en billigere bolig og bil? Anonymkode: 509db...379
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 01:25 #83 Skrevet lørdag kl. 01:25 Jeg har også renovasjon og komm. Avgifter på separate regninger. Det er helt vanlig i mange kommuner.. Mine beste tips; 1. lag regningskonto 2. se etter ny strømavtale og norgespris - den du har en hinsides dårlig (det sagt; jeg bor alene i hus på 170kvm, 1 elbil og budsjetterer 36k i året - strømmen er dobbel så dyr i 26 kontra 2025 (like mange kwh) her hvor jeg bor) 2. excelark der du plotter inn alle mnd faste kostnader (ink frisør) +dagligvare 3. kvartalsregninger deler du på 3, og setter opp som mnd kostnad. 3. Strøm: ta total for året og del på 12 med mnd kostnad - da opparbeider du deg buffer i billige mnd. 4. ta en real runde på forsikringer og tlf abonnement- her kan du nok spare en del 5. dersom nødvendig - ta avdragsfriet på hus noen mnd så du ikke drukner, og bygg buffer. det virker som du har levd i kaos en periode - med oversikt så kommer du til å få lavere skuldre, sove bedre på natten, og være tøffere når barna ønsker penger til ditt og datt. Er man stresset er det lett å gi mer enn man har råd til. om 3 mnd ser alt mye mer oversiktlig ut - og du er frempå! Anonymkode: 05925...dc5 1 1
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 01:28 #84 Skrevet lørdag kl. 01:28 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg har også renovasjon og komm. Avgifter på separate regninger. Det er helt vanlig i mange kommuner.. Mine beste tips; 1. lag regningskonto 2. se etter ny strømavtale og norgespris - den du har en hinsides dårlig (det sagt; jeg bor alene i hus på 170kvm, 1 elbil og budsjetterer 36k i året - strømmen er dobbel så dyr i 26 kontra 2025 (like mange kwh) her hvor jeg bor) 2. excelark der du plotter inn alle mnd faste kostnader (ink frisør) +dagligvare 3. kvartalsregninger deler du på 3, og setter opp som mnd kostnad. 3. Strøm: ta total for året og del på 12 med mnd kostnad - da opparbeider du deg buffer i billige mnd. 4. ta en real runde på forsikringer og tlf abonnement- her kan du nok spare en del 5. dersom nødvendig - ta avdragsfriet på hus noen mnd så du ikke drukner, og bygg buffer. det virker som du har levd i kaos en periode - med oversikt så kommer du til å få lavere skuldre, sove bedre på natten, og være tøffere når barna ønsker penger til ditt og datt. Er man stresset er det lett å gi mer enn man har råd til. om 3 mnd ser alt mye mer oversiktlig ut - og du er frempå! Anonymkode: 05925...dc5 Glemte det viktigste; excelarket vil gi deg en fast mnd sum som skal overføres regningskonto slik at det blir et klart skille mellom forBruks-konto, og nødvendige regninger. Anonymkode: 05925...dc5
Sniff76 Skrevet lørdag kl. 06:48 #85 Skrevet lørdag kl. 06:48 AnonymBruker skrev (På 8.6.2026 den 19.49): Huset er veldig stort, 3 ungdommer som dusjer hver dag ++. Jeg har ikke på noe varme nå men vaskemaskin går 2/3 ganger dagen + tørketrommel 1 gang dagen . Fikk 5900kr sist mnde. Ts Anonymkode: 342ac...068 Vi er også 5 i familien, med 3 ungdommer som trener og dusjer ofte. Mye klesvask, tørketrommel osv. Strømregningen ligger på 1500-2000 kr nå i sommerhalvåret. Skjønner ikke hvordan dere klarer å bruke så mye strøm. Kanskje alle dusjer veldig lenge?
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 07:08 #86 Skrevet lørdag kl. 07:08 AnonymBruker skrev (På 8.6.2026 den 21.20): Hun er privilegert,tatt feil valg som hun må rette opp. Jeg står for det jeg sier. Skam over å være privilegert? Whataboutisme gidder jeg rett og slett ikke svare på. Anonymkode: c6443...e18 Wow lært deg et fancy ord? Anonymkode: 115eb...1fe
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 07:15 #87 Skrevet lørdag kl. 07:15 Du har for dyr bil! Anonymkode: e7c93...08b
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #88 Skrevet 13 timer siden Sniff76 skrev (På 13.6.2026 den 8.48): Vi er også 5 i familien, med 3 ungdommer som trener og dusjer ofte. Mye klesvask, tørketrommel osv. Strømregningen ligger på 1500-2000 kr nå i sommerhalvåret. Skjønner ikke hvordan dere klarer å bruke så mye strøm. Kanskje alle dusjer veldig lenge? Det hjelper veldig å ha norgespris. Anonymkode: 9a230...afb
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #89 Skrevet 8 timer siden AnonymBruker skrev (På 8.6.2026 den 18.47): Boliglån på ca 29 tusen. Bil 6500kr. Strøm alt fra 6000/11000 kommer an på årstid. Kommunale avgifter 9000kr. Renovasjon på 2500kr. 2000kr i mobil på 5 stk. Aktiviteter for 4 barn ca 2000kr. Buss i mnden for 4 stk ca 2000kr. Forsikringer ca 3500kr Dette jeg kommer på nå. Ts Anonymkode: 342ac...068 Altså du har utgifter til huset like mye som jeg har i lønn hver mnd. Hvor mye har du i lån? Mellom 4-5 mill tenker jeg? Og det er oppussingsobjekt? Hvor bor du? Du bør selge så fort som mulig og kjøpe noe mindre hvis du ikke har råd til dette. Anonymkode: 7f08f...b26
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #90 Skrevet 8 timer siden Fru Uperfekt skrev (På 9.6.2026 den 23.12): Vi har det, men det er flere boenheter i huset Er inntekten på 71000 inkl utleieinntekter? Anonymkode: 7f08f...b26
alfathealfa Skrevet 7 timer siden #91 Skrevet 7 timer siden Mange gode råd er gitt. Jeg støtter stort sett alt - du har mye mer inn enn veldig mange andre aleneforeldre og svært høye utgifter. Mye av det kan se ut til å være uvanlig høyt. Det er jo på en måte bra, for det betyr at det antakelig vil være enkelt å få en god del ned. Begynn i en ende og jobb systematisk gjennom. På siden til Statens institutt for forbruksforskning ligger det statistiske tall for referansebudsjett. Her kan man plotte inn og se hva man normalt kan greie seg for etter kjønn og alder. Budsjettet er nøkternt og gir ikke mye rom for luksus eller uforutsette utgifter, så det er ikke nødvendigvis galt å ligge litt over, men kan være et utgangspunkt. I en barnefamilie bør man ha et sunt budsjett som går rundt hver måned og kunne spare hver måned. Til om vaskemaskinen ryker, men også med tanke på større utgifter enten det er vedlikehold av bolig eller konfirmasjoner, f.eks. https://www.oslomet.no/om/sifo/referansebudsjettet For strøm har du fått tips om avtaler. Se også på forbruket av strøm. Det er for eksempel ikke nødvendig å ha på varme i huset hele året i store deler av Norge. Vi skrur av varme fra påske til høstferie ca hvert år. Ja, også på badet. Dersom varmen står på - ikke ha åpne vinduer over f.eks. panelovner og fyr for kråka. Er det rom dere ikke bruker i hverdagen, f.eks. en penstue, skru ned varmen der til 15-16°. All denne dusjinga må ikke skje hjemme. Da prisen på strøm var veldig høy fikk barna beskjed om å dusje på skolen og på trening. Slik det strengt tatt er meningen de skal og som vi gjorde før. Nå er jo alle dusjanlegg nærmest tomme for folk. Da jeg gikk på skolen opp til og med universitet gikk alle i dusjen etter trening. Nå er man jo basically alene i dusjen. Gå gjennom alle abonnementer. Mange har abonnementer man ikke bruker. Si dem opp og kutt dem ut. Ikke betal for noe du ikke bruker. Se gjerne også på om noe man bruker kan kuttes. Man kan bare se på ett program av gangen på en tv. Vi har kun basic-pakka som jeg betaler. Barna har netflix og det betaler de selv. Generelt har mine barn fått betale mye selv fra tenårene av. De får det de trenger og luksus - netflix, mobil - må de selv spare til eller jobbe for. Mobilene de har fått av meg er enkle telefoner kjøpt brukt hos resale-firma, og abonnementene er strippa abonnementer nesten uten data. Jeg trenger å kunne ringe dem og sende sms, det er det jeg betaler. Det kan høres strengt ut. Foruten økonomi for meg har det også ført til, når de må ta den oppgaven, at de har måttet finne inntekt, spare, planlegge økonomien sin osv. Det har de blitt gode på. De er flinke til å jobbe og forvalte økonomi. De har fått månedspenger - nøkternt sådan - og har betalt alt av privat forbruk selv. Det har vært noen utgifter jeg har plukket ut og sagt jeg kan dekke. F.eks. bind/ tamponger for jente, uteklær og sko til vinter. Men også da er det grenser. Da dekker jeg varmt og fornuftig tøy til en beløpsgrense og vil de ha mer fancy må de dekke resten selv. Et mål for meg er at de ikke skal venne seg til et forbruk som de ikke vil klare å finansiere når de flytter ut. Transport - mye bilkjøring for mange er unødvendig. Man kan gå/sykle/ ta buss for mange av bilturene mange tar. Dette gjelder selvfølgelig ikke overalt, men gjelder likevel mange. Svært mange bilturer er på under 1 km eller der bussen går. Har man busskort betaler man da dobbelt. Det stemmer ikke at man likså godt kan ta bilen om den står der. Det koster penger å kjøre. Ikke bare diesel, men hver km forkorter intervallene hvor man må ha service, nye dekk osv. og bidrar til hvor mye forsikringen koster etter kjørte km. Du sier ikke noe om det, men pass på at økonomien ikke baseres på kreditt og avbetaling. De som har mest betalingsanmerkninger er ikke fattige, det er folk med relativt høy og uoversiktlig økonomi - gjerne med varierende inntekt (får mye penger en måned og mindre en annen). Se på pengestrømmene og at dere har et jevnt forbruk. For meg ble det mye enklere når jeg snudde økonomien min. Før betalte jeg utgifter og sparing og så var resten forbruk. Nå har jeg ett beløp til forbruk og resten er til regninger og sparing. Da får man vaner for hva man pleier å kjøpe. Har man gode vaner blir resten automatikk. Det er overveldende akkurat nå. Bare begynn i en ende og jobb deg gjennom. Etterhvert vil du se hvordan du får resultater og da blir det litt moro. Du kan rose deg selv og det går litt sport i det. Lykke til
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå