Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Alt ser jo greit ut bortsett fra boliglån og strøm.  Varmer du opp 2000 Kvm. med med hus?

Skulle nesten tro du nedbetalte og driftet en stor gård eller et gedigent bedriftslokale,disse hadde selvfølgelig gitt en mangedoblet inntekt i året enn hva du har å leve for.

Selg og flytt til noe billigere og større,kjøp deg bedre og finere samt ikke minst gjeldfri bil.

Det er så bortkastet å betale så mye i lån på en bruksbil (bruk og kast). Hadde det vært en bil brukt i næring eller en entusiast bil som innbringer eller stiger tilsvarende eller mer enn avdrag i året så er det jo gevinst og ikke tap å ha bil.

Anonymkode: 8ee5e...d26

😂😬 huset er på litt over 400 kvadratmeter, men jeg forstår ikke for alle jeg har snakket med har hadd høye strømregninger. 
ts

Anonymkode: 342ac...068

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Dette trengte jeg å høre, det er litt sjokk å sitte med alt alene og ansvaret, jeg jobber langt unna der jeg bor, så bilen er noe jeg må ha. Ts

At du må ha en bil, er jo greit nok. Men en SÅÅÅ dyr bil?? 

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

😂😬 huset er på litt over 400 kvadratmeter, men jeg forstår ikke for alle jeg har snakket med har hadd høye strømregninger. 
ts

Du har veldig høye boutgifter og strømutgifter. Så du har stort hus, med det følger det høye utgifter. Om du ikke vil gjøre noe med det, vil du drukne i regningene dine. 

Med kun din ene inntekt, er det mye å dekke selv. De 71k, er det inkludert utvidet barnetrygd og barnebidrag??

Anonymkode: 8b08e...04f

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner deg godt jeg, Vi syns pengene bare flyr selv, Vi har budsjett, kontroll på hva som kommer inn/ut, Tjener egentlig godt, allikevel blir det tomt hver måned. 

Anonymkode: 05e26...6c8

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

NEAS privat spottpris står det. Ts

Har du ikke kontroll på noe som helst? Vet du hva Norgespris er?

Anonymkode: 9a230...afb

• Liker 4
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Neas Spot er spotpris NO3 pluss 5,90 øre/kWh påslag og 49 kr fast ( 59 kr fra 1.7.) 

I dag, 08 juni var gjennomsnittsprisen i område NO3 1,04 kr/kWh
Nettleie kommer i tillegg. Norgespris eller strømstøtte trekkes ifra.
Men, viktigere enn kostnad for strøm er faktisk forbruk av strøm - hvor mange kWh benyttes? 

Gjennomsnittlig strømforbruk for en enebolig: er 25 000 kWh per år.
Dvs. årlig kostnad til strøm bør ikke overstige ca 25 - 35 tusen.

Endret av TBL12
AnonymBruker
Skrevet

Du skrev at du har gått gjennom et samlivsbrudd. Er det nylig, og eide dere huset sammen? Hvis ja, har du oppdatert skattekortet ditt og justert opp forventede renteutgifter for i år?

Anonymkode: 9dada...b4d

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Du bør få noen til å hjelpe deg med økonomien. De fleste banker tilbyr økonomisk rådgivning til kundene sine.

Med Norgespris tipper jeg du vil kunne spare fra 5.000 - 20.000 pr år i strømutgifter. (Antar du bor i Midt-Norge siden du har Neas.) Gå inn på nettsiden i dag og bytt. Det er lite veldig lite snø i fjellet og lav fyllingsgrad i magasinene så det er lite sannsynlig med svært lave strømpriser fremover. 

Anonymkode: 0b5cd...f75

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Norgespris må du gå inn og velge aktivt. Du vet vel om du har gjort det eller ikke? Hvis ikke, løp og kjøp noregespris!

Anonymkode: 3152d...24f

Skrevet
TBL12 skrev (18 timer siden):

Neas Spot er spotpris NO3 pluss 5,90 øre/kWh påslag og 49 kr fast ( 59 kr fra 1.7.) 

I dag, 08 juni var gjennomsnittsprisen i område NO3 1,04 kr/kWh
Nettleie kommer i tillegg. Norgespris eller strømstøtte trekkes ifra.
Men, viktigere enn kostnad for strøm er faktisk forbruk av strøm - hvor mange kWh benyttes? 

Gjennomsnittlig strømforbruk for en enebolig: er 25 000 kWh per år.
Dvs. årlig kostnad til strøm bør ikke overstige ca 25 - 35 tusen.

Shit. Det var en dyr strømavtale.

Anonymkode: 60a1b...113

Skrevet

400 kvadratmeter hus?? 

Anonymkode: 0319f...df3

Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Boliglån på ca 29 tusen. 
Bil 6500kr. Strøm alt fra 6000/11000 kommer an på årstid. Kommunale avgifter 9000kr. Renovasjon på 2500kr. 2000kr i mobil på 5 stk.           Aktiviteter for 4 barn ca 2000kr. Buss i mnden for 4 stk ca 2000kr. Forsikringer ca 3500kr

Dette jeg kommer på nå. Ts

Bilen er for dyr. Har du lån så selg den og kjøp en rimelig du slipper lån på. Gjerne en liten elbil, så du slipper dyrt drivstoff. Strømmen din er hinsides all fornuft. Her må du gjøre noe drastisk. Mobil kan du få familiepakke til. Du er ikke nødt til å ha ubegrenset med WiFi, men kan bruke nett i hovedsak hjemme, og skru der av og på ved bruk ute til buss billett osv. Har du problemer med å få pengene til å strekke til kan du ha avdragsfrihet, til bolig er solgt.

Anonymkode: 26a47...892

Skrevet

Du har valgt binde deg til dyre abonnementer, for å få kjøpe telefoner du nesten garantert kunne funnet billigere andre steder. Altså billigere totalpris, om du regner over hvor mye dyrere abonnementene er i forhold til hva du kunne betalt om du hadde kjøpt telefoner og abonnement hver for seg. Du har en grisedyr strømavtale, det går lenge mellom hver gang jeg ser strømavtaler med så høyt påslag. Og du har dobbelt så stor bolig som andre jeg kjenner med like stor familie... 

Har du sjekket om du har de riktige forsikringene, og at du ikke betaler for mer enn du må? Har du sjekket om du kunne fått andre abonnementer som streaming, internett, tv og lignende billigere? 

Har du noen familiemedlemmer eller venner som har mer økonomisk sans, som du kunne bedt om hjelp hos? Du bør få hjelp til å gå igjennom alle regningene dine, for bare ut i fra det du har beskrevet til nå vil du kunne spare mye på å ta litt bedre valg. 

Anonymkode: 3cd29...271

Skrevet

Det høres ut som du er vant til å bare dra kortet og ikke gjøre research eller sette deg ordentlig inn i ting. Det fungerte nok før, fordi dere hadde to (gode?) inntekter. Nå du få kontroll. De mest åpenbare områdene, som du bør angripe først er:

• Bytte til Norgespris
  • Sette på påminnelse om å bytte mobilabonnement med én gang bindingstiden utløper (jeg betaler 199 kr i mnd.)
  • Selge huset og kjøpe noe mye billigere
  • Lage budsjett

Anonymkode: 59485...22d

• Nyttig 1
Skrevet
Fru Uperfekt skrev (På 8.6.2026 den 18.39):

om du har 71 tusen etter skatt har du mer enn nok til å klare deg, skaler ned

Ikke så mye alene med 4 barn det nei

Skrevet
Jann111 skrev (1 time siden):

Ikke så mye alene med 4 barn det nei

Jo det er mer enn nok, selv i dagens økonomi.

Kom jo frem fra TS senere innlegg at grunnen til at hun slet var bolig og feile økonomiske prioriteringer 

Skrevet
Fru Uperfekt skrev (3 minutter siden):

Jo det er mer enn nok, selv i dagens økonomi.

Kom jo frem fra TS senere innlegg at grunnen til at hun slet var bolig og feile økonomiske prioriteringer 

Boligen er ute til salgs, alt var jo kjøpt med tanke på at vi skulle være to om ting. 
Og nå sitter jeg med alt alene. Ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

400 kvadratmeter hus?? 

Anonymkode: 0319f...df3

Vi har det, men det er flere boenheter i huset

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 8.6.2026 den 19.00):

Kommunale utgifter 9000,- kr per måned? Dette er vel ikke riktig 

Anonymkode: 60e30...8b2

+ renovasjon på 2500, visstnok. Renovasjon inngår i kommunale avgifter.

Skrevet

Ryddet for brukerdebatt, latterliggjøring, samt svar til dette.

Chantielle mod.

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 9.6.2026 den 22.18):

Boligen er ute til salgs, alt var jo kjøpt med tanke på at vi skulle være to om ting. 
Og nå sitter jeg med alt alene. Ts

Jeg tror mye av problemene dine vil fikse seg når du får solgt huset og kjøpt noe rimeligere. Du har jo voldsomt høye bokostnader der du bor nå!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...