AnonymBruker Skrevet 8. juni #41 Skrevet 8. juni AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Du får rett og slett ikke lov å klage når du har en så stor sum inn i mnd! Da har du gjort noen store feil prioriteringer. Rett opp i de du. Lev enklere og innse at du må kutte på krava,kjøpe brukt,no billigere osv. Anonymkode: c6443...e18 Det må være lov for TS å lufte frustrasjon over sin personlige økonomi og en presset hverdag uten at man umiddelbart skal bli møtt med en moralsk pekefinger om at man må "leve enklere" og "kutte kravene." Sånne som deg gjør at folk tier om problemene sine. Det skaper bare mer tabu og skam rundt økonomi. Du vet aldri hvordan folk har det, og slike påstander kan være dråpen. Med din logikk kan ikke jeg klage over dårlig utvalg av matvarer i Norge, fordi folk sulter i Afrika. Alles problemer er legitimt. Eller at jeg ikke kan lide av depresjon, fordi jeg har grunnleggende ting som alle bare drømmer om. Stort nettverk, god økonomi, eier egen leilighet og gjør det bra på flere områder. Anonymkode: fa113...c97 3 9
AnonymBruker Skrevet 8. juni #42 Skrevet 8. juni AnonymBruker skrev (2 timer siden): Boliglån på ca 29 tusen. Bil 6500kr. Strøm alt fra 6000/11000 kommer an på årstid. Kommunale avgifter 9000kr. Renovasjon på 2500kr. 2000kr i mobil på 5 stk. Aktiviteter for 4 barn ca 2000kr. Buss i mnden for 4 stk ca 2000kr. Forsikringer ca 3500kr Dette jeg kommer på nå. Ts Anonymkode: 342ac...068 Strøm 6000 på sommerstid? Min forrige strømregning av enebolig 2 etg var på 900,- Jeg er alene med 3 barn 90% så føler jeg kan relatere meg til deg. Bilen min koster lite, delkasko og diesel + en og annen slitedel ca 3000 i mnd. Pluss på 400 i den tiden det kostet mer på drivstoff. Jeg leier så har 10 300 i husleie per måned. Klær på oss alle ca pr mnd 1000. Hvis barna går på skole får de vel gratis skoleskyss? Forsikringene mine er via fagforening og er trukket fra før utbetalt lønn. Mobil og nett 1200 i mnd. Mat pr mnd 8500, noen ganger 9000. Har fast inn 40 000. Noen plusser og minuser på andre ting så sparer jeg 6000 i mnd. 1000 i mnd per barn og resten til tøffere tider. Anonymkode: 2caa8...b36
AnonymBruker Skrevet 8. juni #43 Skrevet 8. juni AnonymBruker skrev (2 timer siden): Boliglån på ca 29 tusen. Bil 6500kr. Strøm alt fra 6000/11000 kommer an på årstid. Kommunale avgifter 9000kr. Renovasjon på 2500kr. 2000kr i mobil på 5 stk. Aktiviteter for 4 barn ca 2000kr. Buss i mnden for 4 stk ca 2000kr. Forsikringer ca 3500kr Dette jeg kommer på nå. Ts Anonymkode: 342ac...068 Du har jo enormt høye utgifter til bil, strøm og kommunale avgifter! Bor du i et slott? Vi bor i enebolig, fem stk inkludert to tenåringer som dusjer hele tiden. Vi er ikke en gang i nærheten av slike kostnader som du har. Du må bare senke prisantydning på huset og bli kvitt det. Finn et sted med lavere boutgifter. Minst to av barna kan dele rom. Billigere bil! Anonymkode: 63738...6c9 2
-jk- Skrevet 8. juni #44 Skrevet 8. juni AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Ja men det kommer vel an på hvor man bor. Jeg har også et hus på 200 kv og våre tre siste måneder koster 9, 8 og 7 tusen i strøm. Vi har varmepumpe og vannbåren varme. Så strøm høres for så vidt ok ut, kanskje ikke 11 tusen på sommeren men om vinteren, joda. Vi har Norgespris. Anonymkode: 0e59c...f8e Jeg har også 200m2 pluss utleieleilighet på 50m2 i egen bygning. Varmepumpe og vannbåren varme. Brukte 14.000kWh totalt i fjor, noe som gir en strømregning på ca. 14.000,- for hele året, inkl. effektavgift... 2
AnonymBruker Skrevet 8. juni #45 Skrevet 8. juni AnonymBruker skrev (1 time siden): Hallo i luken TS, det er aleneforeldre med knappe 20k utbetalt i mnd.. dette klarer du! Anonymkode: 3202a...a04 Men de har vel ikke 4 barn og rådyr enebolig... Anonymkode: bb0c8...a82 1
AnonymBruker Skrevet 8. juni #46 Skrevet 8. juni AnonymBruker skrev (2 timer siden): Boliglån på ca 29 tusen. Bil 6500kr. Strøm alt fra 6000/11000 kommer an på årstid. Kommunale avgifter 9000kr. Renovasjon på 2500kr. 2000kr i mobil på 5 stk. Aktiviteter for 4 barn ca 2000kr. Buss i mnden for 4 stk ca 2000kr. Forsikringer ca 3500kr Dette jeg kommer på nå. Ts Anonymkode: 342ac...068 Norgespris? Hvorfor bruker du så mye strøm? Tipper du har noe å hente der. Varmer du opp utendørs basseng hele året? Mobil: ice har gode kampanjer og abonnement, verdt å ta en titt. Månedlige kommunale avgifter på 9000kr? Høres helt hinsides ut. Hva med å leie ut på airbnb? Vi har bekjente som tar 25k for 1 døgn (flott hus og basseng), og noen med fin beliggenhet som tar 8000kr for en natt. Når de får en booking bor de hos familie/venner/hytta/leier bobil/telter/tar inn på hotell. Begge familiene tjener godt over 200k i året på dette. De leier også ut når de selv drar på ferie. Jeg er også alene. Har 3 jobber, har gjort om kjelleren til utleie og har 59k inn per måned. Jeg er enig, ting er blitt fryktelig dyrt. Jeg har en egen regningskonto som jeg setter inn et fast beløp som er litt større enn jeg trenger, slik det alltid er penger der. Strømmen har vært spesielt hard, økt eiendomsskatt og mat. Ikke noe hyggelig. Jeg jobber i snitt 53 timer i uka. Det må bare bli slik. Anonymkode: 1d724...ef6
AnonymBruker Skrevet 8. juni #47 Skrevet 8. juni AnonymBruker skrev (1 time siden): Men tråden hjalp til sin hensikt den, jeg stresset og følte jeg druknet av utgiftene, men ser jo nå at dette burde jeg klare. Pga av samlivsbrudd så måtte jeg gjøre om fra å jobbe natt en uke i mnden til kun dag som gjorde at jeg gikk ned i lønn, så mye handler vel om å lære seg den nye hverdagen. Ts Anonymkode: 342ac...068 Tips for oversikt er å gå igjennom bankkonto, se hvor pengene går. Begynn budsjettprogram på pc og noter for drivstoff, mat og husholdning, streaming, etc. Last ned appen optius å se hvor mye penger du bruker på mat og husholdning. Den legger seg i kategorier så brått får du en overraskelse med et enormt forbruk på drikkevarer, godis eller lignende som er bortkastet. Prøv agva kraft, jeg opplevde billigere strømregninger der. Se om du kan få billigere forsikringer via fagforening. Selv har jeg gjort mange store endringer som å ordne meg egne sakser og klipper eget hår. Har lært meg å klippe sønnene mine utenat de blir skamklipt. Sparer meg for 8000 i året at jeg klipper selv. Sminke, negler og annet fintfiks - må man egentlig ha så mye av det? Må du bruke bilen så mye når du har slike summer på buss? Noe å spare rundt dette med buss? Har valgt en enkel boks fra ice når det kommer til Internett. Kjøpt en google smart TV for 1200 ca og vi har streaming for 480 i mnd. Trenger ikke alt av kanaler føler jeg. Min mobil koster 299 i mnd. Internett koster 900 i mnd. Ble alene for snart 2 år siden og følte det som deg i starten. Første halvåret følte jeg at jeg ikke hadde råd til bensin til gressklipperen. Ante ikke hvordan jeg skulle rekke å klippe gress heller (barna mine er små.) Nå går livet ganske mye bedre. Anonymkode: 2caa8...b36
AnonymBruker Skrevet 8. juni #48 Skrevet 8. juni AnonymBruker skrev (1 time siden): Huset er veldig stort, 3 ungdommer som dusjer hver dag ++. Jeg har ikke på noe varme nå men vaskemaskin går 2/3 ganger dagen + tørketrommel 1 gang dagen . Fikk 5900kr sist mnde. Ts Anonymkode: 342ac...068 Det er helt hinsides. Vi har også to ungdommer som dusjer hver dag og leeeeenge og gjerne to ganger hver dag (en av dem) + to voksne som begge dusjer minst en gang hver dag + et mindre barn som tar lange dusjer annenhver dag. 2-3 maskiner daglig, tørketrommelen har blitt ødelagt, men det forklarer det ikke. Dette kan kuttes mye. Vi betalte 2700 for siste strømregning (april), da var det fremdeles varme på. Vi bor i Midt, men vi har ikke valgt Norgespris, så vi betaler mer for strømmen akkurat nå enn om vi hadde hatt Norgespris og bodd lengre sør. Sett makslengde på dusjene til ungdommene og selg huset (senk prisen). Du har høy nok inntekt til at dette burde gå helt fint i utgangspunktet. Anonymkode: 63738...6c9 1
AnonymBruker Skrevet 8. juni #49 Skrevet 8. juni AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Det må være lov for TS å lufte frustrasjon over sin personlige økonomi og en presset hverdag uten at man umiddelbart skal bli møtt med en moralsk pekefinger om at man må "leve enklere" og "kutte kravene." Hun er privilegert,tatt feil valg som hun må rette opp. Jeg står for det jeg sier. AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Sånne som deg gjør at folk tier om problemene sine. Det skaper bare mer tabu og skam rundt økonomi. Du vet aldri hvordan folk har det, og slike påstander kan være dråpen. Skam over å være privilegert? AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Med din logikk kan ikke jeg klage over dårlig utvalg av matvarer i Norge, fordi folk sulter i Afrika. Alles problemer er legitimt. Eller at jeg ikke kan lide av depresjon, fordi jeg har grunnleggende ting som alle bare drømmer om. Stort nettverk, god økonomi, eier egen leilighet og gjør det bra på flere områder. Anonymkode: fa113...c97 Whataboutisme gidder jeg rett og slett ikke svare på. Anonymkode: c6443...e18
AnonymBruker Skrevet 8. juni #50 Skrevet 8. juni AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Men de har vel ikke 4 barn og rådyr enebolig... Anonymkode: bb0c8...a82 Man MÅ ikke ha rådyr enebolig! Den kvitter man seg med når man ikke har råd å sitte på den. Tæring etter næring. Anonymkode: c6443...e18
AnonymBruker Skrevet 8. juni #51 Skrevet 8. juni AnonymBruker skrev (3 timer siden): Boliglån på ca 29 tusen. Bil 6500kr. Strøm alt fra 6000/11000 kommer an på årstid. Kommunale avgifter 9000kr. Renovasjon på 2500kr. 2000kr i mobil på 5 stk. Aktiviteter for 4 barn ca 2000kr. Buss i mnden for 4 stk ca 2000kr. Forsikringer ca 3500kr Dette jeg kommer på nå. Ts Anonymkode: 342ac...068 Med 50 000 i boutgifter i mnd. hadde jeg klart finni meg noe annet. Anonymkode: 472eb...46c
AnonymBruker Skrevet 8. juni #52 Skrevet 8. juni Strømforbruket er hinsides. Vi er to voksne og to barn i et gammelt trekkfullt hus på nesten 300 kvm og en dyr måned for oss midtvinters er på 4.000,-. Skaff deg Norgespris asap om du ikke allerede har det og se på hvor dere kan spare strøm. Ellers synes jeg du har veldig høye bilutgifter. Har du ny bil med høyt lån? Kan du bytte den i en rimeligere? Anonymkode: 0b5cd...f75
AnonymBruker Skrevet 8. juni #53 Skrevet 8. juni 20 tusen til mat og bensin osv bør du klare deg greit med, selv med mange barn. Har du veldig stort matbudsjett? Anonymkode: 85a75...dd9 1
AnonymBruker Skrevet 8. juni #54 Skrevet 8. juni AnonymBruker skrev (58 minutter siden): Bussen koster ikke mer enn 235,- i måneden for 1 barn (6-19 år) så litt under 1000,- per måned. Sikkert billigere om man kjøper årskort. Anonymkode: 05d75...ab5 Hm, jeg betaler nesten 500kr på mndeskort, hvor får du det så billig, men gikk litt fort i svingene i sta, er bare 3 av barna som har busskort . Ts Anonymkode: 342ac...068
AnonymBruker Skrevet 8. juni #55 Skrevet 8. juni Hvis du betaler for barnehage betaler du vel ikke for mobiltelefon til alle? Og barnehagebarnet trenger ikke busskort. Busskortet kan og brukes for å kutte ned på bompengene. Virker som om mangel på oversikt over hvor pengene går er det største problemet her. Start der og se hvor pengene går, så får du mer kontroll 😊 Anonymkode: b4664...876 3
AnonymBruker Skrevet 8. juni #56 Skrevet 8. juni Jeg betaler for 4 telefoner, gikk fort i sta for meg, så ble veldig rotete. Men 4 stk til sammen og underkant av 2000kr i regning. Ts Anonymkode: 342ac...068
AnonymBruker Skrevet 8. juni #57 Skrevet 8. juni AnonymBruker skrev (52 minutter siden): Tips for oversikt er å gå igjennom bankkonto, se hvor pengene går. Begynn budsjettprogram på pc og noter for drivstoff, mat og husholdning, streaming, etc. Last ned appen optius å se hvor mye penger du bruker på mat og husholdning. Den legger seg i kategorier så brått får du en overraskelse med et enormt forbruk på drikkevarer, godis eller lignende som er bortkastet. Prøv agva kraft, jeg opplevde billigere strømregninger der. Se om du kan få billigere forsikringer via fagforening. Selv har jeg gjort mange store endringer som å ordne meg egne sakser og klipper eget hår. Har lært meg å klippe sønnene mine utenat de blir skamklipt. Sparer meg for 8000 i året at jeg klipper selv. Sminke, negler og annet fintfiks - må man egentlig ha så mye av det? Må du bruke bilen så mye når du har slike summer på buss? Noe å spare rundt dette med buss? Har valgt en enkel boks fra ice når det kommer til Internett. Kjøpt en google smart TV for 1200 ca og vi har streaming for 480 i mnd. Trenger ikke alt av kanaler føler jeg. Min mobil koster 299 i mnd. Internett koster 900 i mnd. Ble alene for snart 2 år siden og følte det som deg i starten. Første halvåret følte jeg at jeg ikke hadde råd til bensin til gressklipperen. Ante ikke hvordan jeg skulle rekke å klippe gress heller (barna mine er små.) Nå går livet ganske mye bedre. Anonymkode: 2caa8...b36 Dette trengte jeg å høre, det er litt sjokk å sitte med alt alene og ansvaret, jeg jobber langt unna der jeg bor, så bilen er noe jeg må ha. Ts Anonymkode: 342ac...068 1
AnonymBruker Skrevet 8. juni #58 Skrevet 8. juni AnonymBruker skrev (2 timer siden): Huset er veldig stort, 3 ungdommer som dusjer hver dag ++. Jeg har ikke på noe varme nå men vaskemaskin går 2/3 ganger dagen + tørketrommel 1 gang dagen . Fikk 5900kr sist mnde. Ts Anonymkode: 342ac...068 Har du norgespris? Med mindre du bor i Nord-Norge er det å anbefale. Anonymkode: a5a48...caa
AnonymBruker Skrevet 8. juni #59 Skrevet 8. juni AnonymBruker skrev (3 timer siden): Boliglån på ca 29 tusen. Bil 6500kr. Strøm alt fra 6000/11000 kommer an på årstid. Kommunale avgifter 9000kr. Renovasjon på 2500kr. 2000kr i mobil på 5 stk. Aktiviteter for 4 barn ca 2000kr. Buss i mnden for 4 stk ca 2000kr. Forsikringer ca 3500kr Dette jeg kommer på nå. Ts Anonymkode: 342ac...068 Alt ser jo greit ut bortsett fra boliglån og strøm. Varmer du opp 2000 Kvm. med med hus? Skulle nesten tro du nedbetalte og driftet en stor gård eller et gedigent bedriftslokale,disse hadde selvfølgelig gitt en mangedoblet inntekt i året enn hva du har å leve for. Selg og flytt til noe billigere og større,kjøp deg bedre og finere samt ikke minst gjeldfri bil. Det er så bortkastet å betale så mye i lån på en bruksbil (bruk og kast). Hadde det vært en bil brukt i næring eller en entusiast bil som innbringer eller stiger tilsvarende eller mer enn avdrag i året så er det jo gevinst og ikke tap å ha bil. Anonymkode: 8ee5e...d26
AnonymBruker Skrevet 8. juni #60 Skrevet 8. juni AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Har du norgespris? Med mindre du bor i Nord-Norge er det å anbefale. Anonymkode: a5a48...caa NEAS privat spottpris står det. Ts Anonymkode: 342ac...068
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå