Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Forholder meg til HI:
Dette handler jo ikke om treet. Det handler om at ente gang får hun viljen sin og denne gangen, enn så liten bagatell det er (for noen stor), så vil han ha viljen sin. Ts er lei av å være tøffelhelt og at kona bestemmer. Hvordan skal ts få en stemme igjen i forholdet ? La henne styre på ? Sett et krav. Neste gang er det din tur, du får viljen din uansett. Hva som helst. Dette kan framstå som en trussel og ikke gi grobunn for god stemning. Men er det god stemning nå ? 

Anonymkode: 2ef5e...02a

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Forholder meg til HI:
Dette handler jo ikke om treet. Det handler om at ente gang får hun viljen sin og denne gangen, enn så liten bagatell det er (for noen stor), så vil han ha viljen sin. Ts er lei av å være tøffelhelt og at kona bestemmer. Hvordan skal ts få en stemme igjen i forholdet ? La henne styre på ? Sett et krav. Neste gang er det din tur, du får viljen din uansett. Hva som helst. Dette kan framstå som en trussel og ikke gi grobunn for god stemning. Men er det god stemning nå ? 

Jeg skjønner ikke helt hvor dette kommer fra. Det er ikke beskrevet at hun “vinner hver gang” eller at dette handler om et generelt mønster i forholdet. Det er snakk om én konkret uenighet om ett tre.

Dette handler heller ikke om å vinne eller tape, men om å finne ut hva som er riktig løsning i saken. Derfor er det også helt naturlig at en fagperson vurderer treet. Det er den vurderingen som faktisk skal ligge til grunn, ikke hvem som “får viljen sin”.

Når det er sagt, så er dette ikke en maktkamp i forholdet slik det fremstilles her, men en konkret faglig/praktisk vurdering som må gjøres riktig.

Anonymkode: d5a5f...9b6

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Tre er det nok av,så sag ned! Ikke så mye å debattere. 

Anonymkode: 053c3...a6b

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Denne ospa er sikkert 20 meter, så må nok felle det i to etapper ved bruk av lift,

Anonymkode: 82a9f...61e

Høyden i seg selv er ikke problemet. Jeg har tatt flere trær på minst 20 meter på tomta vår.

Men det krever plass til at det kan falle uten å skade noe. Og du bør ha forsikring hvis du er for nær naboer eller ledninger.

Skrevet

Jeg er generelt imot å sage ned trær her og der - ting ser ofte bate kjedelige ut da. Akkurat søyleosp er jeg usikker på om jeg hadde svaret da - det er ikke spesielt fint, etter min mening. 

Ellers så synes jeg at hvis én person vil ha et tre i hagen og den andre ikke pga det lager mye hagearbeid, så må den som vil ha det ta hagearbeid, og da skal det være minimalt med klaging på at "jeg synes ikke det er plagsomt med bladene/kvistene/råtten frukt i hagen".

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er for å fjerne trær som hindrer sollys og utsikt. Det er mer enn nok trær ute i skogen, men om de må stå pga myr o.l så er det greit dog i lavere formater. Det virker som TS kun er ute etter å ha rett og at dette treet har blitt hans fanesak her i livet. Har lest alle innleggene og tilsvarene. Jeg skal ha rett koste hva det koste vil og fanesaken skal være dette treet. Tror dere bør ta en tur til en samlivsterapeut fordi dette forholdet er på vei til å gå helt nedenom og hjem uansett hva utfallet blir av dette treet. Det er ikke treet som er problemet men det er forholdet dere i mellom. Dere klarer ikke å enes, du kaller henne egoistisk og hun bestemmer sikkert en gang for mye enn en for lite. 

Se i det minste Parterapi på NRK sammen og se hva som skjer.

Anonymkode: d8d38...e6d

• Nyttig 1
Skrevet

Tråden er ryddet for latterliggjøring, spekulasjoner og avsporinger.

Matas, mod.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg skjønner ikke helt hvor dette kommer fra. Det er ikke beskrevet at hun “vinner hver gang” eller at dette handler om et generelt mønster i forholdet. Det er snakk om én konkret uenighet om ett tre.

Dette handler heller ikke om å vinne eller tape, men om å finne ut hva som er riktig løsning i saken. Derfor er det også helt naturlig at en fagperson vurderer treet. Det er den vurderingen som faktisk skal ligge til grunn, ikke hvem som “får viljen sin”.

Når det er sagt, så er dette ikke en maktkamp i forholdet slik det fremstilles her, men en konkret faglig/praktisk vurdering som må gjøres riktig.

Men det er slik jeg tolker ts, TOLKER. Hvorfor lage et helvete på KG for en liten filleting som dette er ? Jo, fordi jeg TOLKER at ts er drittlei av at kjerringa bestemmer. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Men det er slik jeg tolker ts, TOLKER. Hvorfor lage et helvete på KG for en liten filleting som dette er ? Jo, fordi jeg TOLKER at ts er drittlei av at kjerringa bestemmer. 

Du kan selvfølgelig tolke det slik, men da blir det også viktig å skille mellom hva som faktisk står skrevet i HI og hva man legger til selv.

Det som er beskrevet er en konkret uenighet om et tre, ikke et generelt mønster eller en “maktkamp” i forholdet.

Når man bygger videre på egne tolkninger og presenterer det som sannhet, blir det fort noe annet enn å forholde seg til det som faktisk er skrevet.

Jeg er også enig i at dette egentlig er en liten fillesak. Samtidig er det ikke uvanlig at små uenigheter kan vokse seg større enn de egentlig trenger å være hvis man blir stående fast i hver sin oppfatning.

Derfor tenker jeg også at dette er noe man burde klare å finne ut av sammen, i stedet for å gjøre det til en større diskusjon enn nødvendig.

Når det er sagt, så er det også litt viktig å skille mellom hva som faktisk står i HI og hva man legger til av egne tolkninger underveis.

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Om det er fugler i kassa så kan dere ikke fjerne treet nå. Og det er vel bedre å sjekke det for råte enn å gå så drastisk til verks som å kutte det ned om det ikke er råte i det.

Anonymkode: 2807d...ed1

Dette er fasit.

Dersom det ER råte i treet kan dere komme i erstatningsansvar om dere IKKE tar det ned.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Saken er det at samboer vil kutte ned en svær søyleosp, som sikkert har stått der siden midten av 70 tallet på tomten vår, hun er redd for at den skal blåse over og falle over naboen sitt hus, men som jeg har sagt utallige ganger så er det svært sjelden at søyle osper blåser overende. Jeg er i mot at hun skal fjerne treet, jeg synes det er fint, og jeg er i mot at en bare skal kutte ned treer pga at man ikke vil ha det. 
Men hun er fast bestemt, har undersøkt i forhold til lift og saging og undersøker alle muligheter. Jeg liker det ikke, men hun har tydeligvis bestemt seg. Synes det er fryktelig egoistisk og at hun ikke ser min side av saken. Det er også en fuglekasse på det treet som blir flittig brukt. men neida, treet skal ned 

Har vurdert å få en fagmann som sjekker trær for råte etc, slik at han kan sjekke dette

Skal jeg sette hardt mot hardt og lage en stor greie ut av dette?

Kompromiss: få en til å se på treet. Er det sunt og uten råte vil det ikke falle ned. Da må det vli stående 

Anonymkode: 69240...557

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

I alle - dere lot naboen felle trærne deres? Stygt? Gjorde de ikke jobben ordentlig? Eller hva var greia? 

Osp er djevelens verk - de bråker ekstremt! 

Anonymkode: 36ec5...621

Det var en profesjonell trefeller som tok ned trærne. Så jobben er sikkert gjort på best mulig måte. Men jeg syns det ble stygt uten trærne, det ser ut som et sår i landskapet og det vil jo ta mange år før det vokser opp noe av størrelse der. 

Jeg likte ospene og har aldri tenkt over at de lager lyd 😅

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Saken er det at samboer vil kutte ned en svær søyleosp, som sikkert har stått der siden midten av 70 tallet på tomten vår, hun er redd for at den skal blåse over og falle over naboen sitt hus, men som jeg har sagt utallige ganger så er det svært sjelden at søyle osper blåser overende. Jeg er i mot at hun skal fjerne treet, jeg synes det er fint, og jeg er i mot at en bare skal kutte ned treer pga at man ikke vil ha det. 
Men hun er fast bestemt, har undersøkt i forhold til lift og saging og undersøker alle muligheter. Jeg liker det ikke, men hun har tydeligvis bestemt seg. Synes det er fryktelig egoistisk og at hun ikke ser min side av saken. Det er også en fuglekasse på det treet som blir flittig brukt. men neida, treet skal ned 

Har vurdert å få en fagmann som sjekker trær for råte etc, slik at han kan sjekke dette

Skal jeg sette hardt mot hardt og lage en stor greie ut av dette?

Jeg hadde fått tak i en arborist og slått i bordet imot saging.

Anonymkode: 24c3f...10a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Tre er det nok av,så sag ned! Ikke så mye å debattere. 

Nei, det er ikke nok av trær.

Anonymkode: 7f8ad...462

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Tror dere bør ta en tur til en samlivsterapeut

Har du og din make vært der?, Siden du er for å fjerne trær så har TS ett samlivsproblem. Dine analytiske egenskaper er utenomjordiske

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Hvilken verden lever du i dag? Trær vokser fort opp, Norge vokser ned av skog fordi det drives mindre skogsarbeid og er mindre beitedyr. Så jo, i Norge er ikke avskoging et problem med mindre det drives flatehogst. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Osper så.. 

Anonymkode: 28ee8...bd7

AnonymBruker
Skrevet

Herregud, om det finnes mange eller få trær i Norge har jo egentlig ingenting med denne saken å gjøre. Det som diskuteres er ett konkret tre og hvilke regler og hensyn som gjelder for det.

Hvis et tre må tas ned, så må det tas ned. Det finnes faktisk regler og vurderinger man må forholde seg til, og det er ikke sånn at man bare kan si at et tre skal stå for enhver pris fordi man generelt er opptatt av natur og bevaring.

Derfor synes jeg debatten sporer litt av når den plutselig handler om alle trær i Norge, i stedet for den konkrete saken som faktisk diskuteres.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jo. Landet gror igjen. 

Det det IKKE er nok av er kulturlandskap, blomsterenger med blomster våre naturlige pollinatorer trenger og biologisk mangfold. 

Å sage ned én osp er ikke problemet. 

Anonymkode: 36ec5...621

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg driver selv haveservice.. Norge gror igjen. Det er en liten tvil om. 
Men at et tre skal falle ned virker litt suspekt. Noe som jeg legger til grunn for å fjerne trær rundt hus, er at trær bidrar til at taket og takrennene tettes igjen. Samt at taket i større grad blir skittent av trær. 
Jeg vet hvordan et slikt tre ser ut. Det er ganske ruvende. 
Jeg er nok en dårlig ambassadør for deg dessverre. Har selv fjernet 4-5 furuer på tomten min, og dette har gitt betydelig mindre skitt på taket.

• Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...