Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Saken er det at samboer vil kutte ned en svær søyleosp, som sikkert har stått der siden midten av 70 tallet på tomten vår, hun er redd for at den skal blåse over og falle over naboen sitt hus, men som jeg har sagt utallige ganger så er det svært sjelden at søyle osper blåser overende. Jeg er i mot at hun skal fjerne treet, jeg synes det er fint, og jeg er i mot at en bare skal kutte ned treer pga at man ikke vil ha det. 
Men hun er fast bestemt, har undersøkt i forhold til lift og saging og undersøker alle muligheter. Jeg liker det ikke, men hun har tydeligvis bestemt seg. Synes det er fryktelig egoistisk og at hun ikke ser min side av saken. Det er også en fuglekasse på det treet som blir flittig brukt. men neida, treet skal ned 

Har vurdert å få en fagmann som sjekker trær for råte etc, slik at han kan sjekke dette

Skal jeg sette hardt mot hardt og lage en stor greie ut av dette?

Anonymkode: 82a9f...61e

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du lager jo allerede en stor greie av det. 

Pga et tre.

Jaja, håper samlivet ellers er bra

Anonymkode: 6b4ed...b49

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvor viktig er det for deg at treet ikke blir hugget ned? Er det bare fordi det for deg føles unødvendig, eller er det viktig av andre grunner? 

Er det bare for å ha rett, og sette henne på plass, så lar det du det gå. Om hun bekymrer seg mye for det når det blåser kan det være godt for hennes sjelero å få det ned. 

Hvem raker og styrer i hagen? Kanskje lager det fryktelig mye jobb, som hun blir stående med alene?

Anonymkode: ef559...6a3

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Om det er fugler i kassa så kan dere ikke fjerne treet nå. Og det er vel bedre å sjekke det for råte enn å gå så drastisk til verks som å kutte det ned om det ikke er råte i det.

Anonymkode: 2807d...ed1

• Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Synes det er merkelig at hun bare kan ta en sånn bestemmelse når du sier nei. Dere eier vel sammen. Forstår jo frykten hennes, men da ville man jo gjort som du sier, henta inn fagmann for å se på treet. 

Om du skal lage en stor greie spørs jo om hvor mye det irriterer deg at treet skal fjernes, eller om det er andre kamper som er viktigere for deg. 

Anonymkode: 610d1...bb6

AnonymBruker
Skrevet

du er jo faktisk ikke noe bedre selv når du ikke vil se hennes side av saken 

Anonymkode: d5a5f...9b6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

lager ingen stor greie ut av det, noen kamper mener jeg at man skal ta i ett samliv. Hvorfor skal en på død og liv kutte ned et tre? det har brukt utallige år på å bli så stort, så skal en bare ta saga å kutte det ned. Jeg skjønner det ikke

• Liker 2
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

du er jo faktisk ikke noe bedre selv når du ikke vil se hennes side av saken 

Det kan så være, jeg ser hennes side av saken, men jeg mener at å ta hensyn til hva naboene mener om dette treet er likegyldig. Hun mener også at det ikke passer inn i området vi bor i. 

Hun sier at det er hun som gjør alt vedlikehold av hagen, det stemmer overhode ikke. Men hun har bestemt seg at det treet skal ned. 

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Dere må jo få en arborist til å komme og vurdere om treet er friskt. Man kutter jo ikke ned friske trær. 

Anonymkode: 0988c...ac6

• Liker 3
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

100% enig med din kone. Dersom den i tillegg er stor og gammel kan jeg forstå NØDVENDIGHETEN av å fjerne den. Hvor mye løv, kvister, bark og greier faller ned fra dette treet som fører til uendelige timer med opprydningsarbeid (raking, samling i sekker, kjøring med hageavfall, tette takrenner osv.).

i tillegg er den antagelig helt sikkert til både sjenanse og irritasjon for naboene deres. 

Naboen hadde et lignende tre plantet på 70 tallet. Treet sto en meter fra vår tomtegrense, og VI måtte bruke utallige timer på overnevnte arbeid. Tette takrenner var det jævligste, men oppskjørselen vår så ikke ut pga alt løvet som falt ned, spesielt når det regnet. Vått løv er ikke morsomt å fjerne! 

redd ekstedkapet, spar deg og din samboer for masse arbeid i fremtiden og fjern treet.

Anonymkode: f470b...2d5

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Vent nå i alle fall til fuglene ikke bruker fuglekassa mer

Anonymkode: e91cb...497

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er på din side, TS 💚

Ja, få en fagperson til å se på det.

Anonymkode: bd930...979

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

lager ingen stor greie ut av det, noen kamper mener jeg at man skal ta i ett samliv. Hvorfor skal en på død og liv kutte ned et tre? det har brukt utallige år på å bli så stort, så skal en bare ta saga å kutte det ned. Jeg skjønner det ikke

Foreslå at du raker alt løvet. Og gjør det (uten påminnelse) så går det nok greiere 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Foreslå at du raker alt løvet. Og gjør det (uten påminnelse) så går det nok greiere 

Ps, det er neppe tilfeldig at trekapping kommer opp som tema på våren når løv skal rakes. Gjør det til 100% ditt ansvar og få mer medbestemmelsesrett

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Det kan så være, jeg ser hennes side av saken, men jeg mener at å ta hensyn til hva naboene mener om dette treet er likegyldig. Hun mener også at det ikke passer inn i området vi bor i. 

Hun sier at det er hun som gjør alt vedlikehold av hagen, det stemmer overhode ikke. Men hun har bestemt seg at det treet skal ned. 

Hvis treet faktisk plager naboene, så er det jo også en relevant side av saken. Dersom det skaper problemer, for eksempel ved å skygge for solen, kan man faktisk ta det opp med kommunen og få det vurdert – noe jeg vet at min mor har gjort tidligere, og da ble det gjort tiltak ganske raskt.

Derfor handler dette ikke bare om hva vi mener om treet, men også om det faktisk er en reell belastning for andre.

Anonymkode: d5a5f...9b6

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hvor mye løv, kvister, bark og greier faller ned fra dette treet som fører til uendelige timer med opprydningsarbeid

Dette er naturlig gjødsel til plen etc, vi raker ikke på høst, vår. Har robot klipper som holder plenen veldig bra gjennom hele sesongen. Det står såpas langt unna naboene og vårt hus at tviler på at det blir mye løv som kommer i takrenner etc, vi har ikke opplevd det på vårt hus

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

for eksempel ved å skygge for solen

Søyleosper skygger minimalt for solen

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Osp er djevelens verk, makan til bråkete tre!!! Få det ned, så kan dere heller ha noe hyggelig istedenfor.

Anonymkode: 36ec5...621

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

hverken jeg eller hun raker løv, det blir naturlig gjødsel for plenen. Robotklipperen ordner opp når den settes i gang på våren

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kutte ned? Sage ned et tre heter det. Evt hogge. 

Anonymkode: 053c3...a6b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...