Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
Astilbe skrev (22 minutter siden):

Skjønner deg veldig godt! Her klaget naboene på våre (vanlige) ospetrær. Vi ga etter hvert etter og lot de ta de ned. Det ble såå stygt, og jeg angrer bittert på at vi gikk med på det. Håper dere kommer til enighet. Det er jo ikke bare å plante et nytt, bør være en veloverveid beslutning. 

I alle - dere lot naboen felle trærne deres? Stygt? Gjorde de ikke jobben ordentlig? Eller hva var greia? 

Osp er djevelens verk - de bråker ekstremt! 

Anonymkode: 36ec5...621

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

I alle - dere lot naboen felle trærne deres? Stygt? Gjorde de ikke jobben ordentlig? Eller hva var greia? 

Osp er djevelens verk - de bråker ekstremt! 

bråker?

Anonymkode: d5a5f...9b6

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

bråker?

Ja, noen lar seg sikkert forstyrre av løv som rasler i vinden. Forferdelige greier.

Anonymkode: ec652...9be

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Saken er det at samboer vil kutte ned en svær søyleosp, som sikkert har stått der siden midten av 70 tallet på tomten vår, hun er redd for at den skal blåse over og falle over naboen sitt hus, men som jeg har sagt utallige ganger så er det svært sjelden at søyle osper blåser overende. Jeg er i mot at hun skal fjerne treet, jeg synes det er fint, og jeg er i mot at en bare skal kutte ned treer pga at man ikke vil ha det. 
Men hun er fast bestemt, har undersøkt i forhold til lift og saging og undersøker alle muligheter. Jeg liker det ikke, men hun har tydeligvis bestemt seg. Synes det er fryktelig egoistisk og at hun ikke ser min side av saken. Det er også en fuglekasse på det treet som blir flittig brukt. men neida, treet skal ned 

Har vurdert å få en fagmann som sjekker trær for råte etc, slik at han kan sjekke dette

Skal jeg sette hardt mot hardt og lage en stor greie ut av dette?

Anonymkode: 82a9f...61e

Jeg ville fått en fagperson til å uttale seg om treet og risiko. En annen risiko som bør vurderes, det er at det treet er med på å stabilisere jordmassene der dere bor, og sørger også for å trekke opp store mengder vann fra jorden. Fjernes treet kan dere få problemer med for våte jordmasser som altså også kan bli mer ustabile.

Treet kan uansett ikke gjøres noe med før etter fuglenes hekkesesong er over siden det er en fuglekasse som er i bruk i treet. Å sage ned treet nå vil være ulovlig!

Jeg må nok innrømme at jeg er på din side, såsant det ikke er fare for at treet kan skade noe/noen ved en ev. velt, eller hvis det ikke skaper altfor mye skygge på deres eller naboens tomt. Det er jo regler for hvor høye trær man kan ha i nærheten av naboens tomt, samtidig som det også er regler for å felle eldre trær. 

Det virker som om du og samboer har veldig ulike ønsker, og det virker som om dere heller ikke kommuniserer så godt sammen. Hvordan er forholdet ellers?

Anonymkode: f0198...6a9

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

En Ode til Treet ❤️ 

A thousand years I've stood here
I'll stand a thousand more
Seen kingdoms rise and fall
Seen pestilence and war
How swift are your little lives
How swiftly you forget

My roots are deep in your forefather's bones
My head in the air that you breath
When you freeze i submit your fire
When you're hot come and seek shadow beneath

Tree - tall as a mountain
Older than fathers of kings of men
Stood here and watched while your heroes died
I am your memory
I am incarnate life

My branches you cradle
I watched the rise of man
While you wished upon the stars
I never left the land
And you've hung villains from my arms
Nailed prophets high on my chest
In your mind you may be the master
But in the soil we both shall rest

Tree
You've convinced yourselves you were cast out of Eden
But you left willingly in pride
Now when you freeze in your castles of stone
Do you think you were right
Tree
How fragile are your little lives
How fragile your dreams
And you shall ache with thirst
In eroded landscapes( there's no escape)
Last species alone... In a field of stone
But listen mankind... What i tell is true
From a buried seed a forest will be
You may destroy
But you cannot undo

Anonymkode: ec652...9be

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

bråker?

Osp lager ekstremt mye lyd i forhold til andre trær. 

AnonymBruker
Skrevet

Hvilke trær er "lydløse" De som er døde og bare er en rett stamme?

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Javel, hvis treet faktisk lager så mye rasling og støy som enkelte beskriver, så er jo det enda et hensyn som kan være relevant for naboene.

Når det er sagt, kunne jeg ærlig talt ikke brydd meg mindre om akkurat dette treet blir stående eller ikke. Det jeg reagerer på er måten saken blir fremstilt på, og måten han omtaler samboeren sin. Jeg synes ikke det er greit å stemple henne som egoistisk bare fordi hun har en annen vurdering av situasjonen.

Jeg har også lagt merke til at en del i tråden er veldig opptatt av natur og bevaring av trær. Det er selvfølgelig helt greit, men personlig mener jeg at det ikke automatisk trumfer alle andre hensyn. Det finnes regler, nabohensyn og praktiske forhold man også må forholde seg til. Da blir det litt for enkelt å gjøre dette til en prinsippsak om at alle trær alltid skal bevares.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvilke trær er "lydløse" De som er døde og bare er en rett stamme?

Slutt da, osp bråker mer enn andre løvtrær. Bladene skjelver i vinden - "å skjelve som aspeløv" kommer faktisk FRA ospen. Bladene er så nervøse at selv det minste vindpust skaper støy. 

AnonymBruker
Skrevet

Saken er det at samboer vil kutte ned en svær søyleosp, som sikkert har stått der siden midten av 70 tallet på tomten vår, hun er redd for at den skal blåse over og falle over naboen sitt hus, men som jeg har sagt utallige ganger så er det svært sjelden at søyle osper blåser overende. Jeg er i mot at hun skal fjerne treet, jeg synes det er fint, og jeg er i mot at en bare skal kutte ned treer pga at man ikke vil ha det. 
Men hun er fast bestemt, har undersøkt i forhold til lift og saging og undersøker alle muligheter. Jeg liker det ikke, men hun har tydeligvis bestemt seg. Synes det er fryktelig egoistisk og at hun ikke ser min side av saken. Det er også en fuglekasse på det treet som blir flittig brukt. men neida, treet skal ned 

Har vurdert å få en fagmann som sjekker trær for råte etc, slik at han kan sjekke dette

Skal jeg sette hardt mot hardt og lage en stor greie ut av dette?

Slike folk som bedriver symbolpolitikk på trær. Selvfølgelig kan man, Norge, hogge ned et tre som man av en eller annen grunn vi har fjernet. Det er nok trær i dette landet. 

Anonymkode: 77285...e86

AnonymBruker
Skrevet

Du lager jo allerede en stor greie av det. 

Pga et tre.

Jaja, håper samlivet ellers er bra

Anonymkode: 6b4ed...b49

Det er hun som ønsker endringen, implisitt hun som lager en stor sak av treet og ikke han. 

Anonymkode: c372b...df1

• Liker 4
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Nå går jorda snart under fordi insekter dør ut, vi har ikke blomster og grønne flekker lenger. Og fuglene dør ut, de har ikke trær å bo i og linjer å sitte på (de ligger jo i jorda). Marken er vekke og ingen åte til fisking. Hva blir det neste ? Skal hun asfaltere hagen ? Døde trær er faktisk ulovlig å hugge ned.  Det er hjemmet til diverse insekter. Å hugge ned et friskt tre fordi hun er redd det skal falle ned, hva skulle hun ha gjort om det var råttent og dødt ? Begått lovbrudd ?
Hun har bestemt seg, javel. Betaler hun regninga også da for lift og trehugging ? 

Anonymkode: 2ef5e...02a

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Det blir litt feil å fremstille dette som bare et spørsmål om hva man liker eller ikke liker. Det finnes faktisk regler og rammer man må forholde seg til, uansett om man ønsker å beholde et tre eller ikke.

Selv om et tre er fint eller har stått lenge, betyr ikke det at det alltid kan bli stående dersom det for eksempel er risiko knyttet til sikkerhet eller skade på naboer. I slike tilfeller er det ikke bare personlige preferanser som gjelder, men også regelverk og faglige vurderinger.

Derfor mener jeg det er viktig å skille mellom hva man ønsker og hva som faktisk er forsvarlig og tillatt.

Nettopp . Men ts mener det ikke er risiko knyttet til å la det stå. Han ønsker å få det dokumentert. Hvis han har rett er det ingen grunn til å fjerne det. Da handler det bare om hva noen SYNS.

Anonymkode: 7f8ad...462

• Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Skjønner jo nå hvorfor så mange forhold havarerer når man lager så mye oppstyr av et tre...

Anonymkode: 16cba...4c8

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Skjønner jo nå hvorfor så mange forhold havarerer når man lager så mye oppstyr av et tre...

Hvordan skal ett forhold være da, skal ene parten bare godta alt som den andre parten mener og sier. Tenker at det vil medføre mye negativ tankesett over tid som gjør at man forlater forholdet stille og rolig

AnonymBruker
Skrevet

og nå har dem til og med avtalt å få inn en fagperson for å vurdere treet. Det tyder jo på at dette ikke er en forhastet avgjørelse.

Hun har gjort avtale med vedkommende som skal felle treet, jeg har gjort avtale med "fagmannen" men uansett så har hun gått med på å ikke felle treet nå pga fuglene som har reir i fuglekassen

• Liker 1
  • Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Jeg har ingen agenda, jeg kommenterer ut fra det som faktisk er skrevet i tråden.

Når det er sagt, synes jeg det er litt merkelig å kalle samboeren din egoistisk når hun faktisk har begrunnet hvorfor hun ønsker treet fjernet. Du er uenig i begrunnelsen, og det er helt greit, men det er ikke det samme som at hun bare tenker på seg selv.

Samtidig synes jeg det er positivt at dere får inn en tredjepart til å vurdere treet. Det er egentlig det flere har foreslått hele veien. Da får dere en faglig vurdering i stedet for at dette blir en diskusjon om hvem som har rett.

For meg virker det som den beste løsningen når dere er så uenige som dere er.

Det er ikke nødvendigvis noen som har rett i en uenighet.

Anonymkode: e2cda...ec4

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Hvordan skal ett forhold være da, skal ene parten bare godta alt som den andre parten mener og sier. Tenker at det vil medføre mye negativ tankesett over tid som gjør at man forlater forholdet stille og rolig

Virker som det medfører mye negativt tankesett allerede fra deg selv om det virker som du vil gjøre en stor sak ut av dette.

AnonymBruker
Skrevet

tror ikke det er sånne regler her på landsbygda

Mange trær som er fredet pga størrelse, også på bygda. 

Anonymkode: 56740...681

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

hvis du ikke en gang vet det ......

man diskurere en sak og kommer til enighet uten og henge den ene ut på kg og kaller dem for ting, klarer man ikke bli enig om noe så enkelt har man ingen framtid sammen

vi har selv noen trær vi har diskutert og har blitt enig i hva vi skal beholde og hva som skal fjernes, uten og henge den ene ut på nettet eller kalle være andre ting 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...