Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Stakkars barnehageansatte. Tenk om de skulle komme til å formulere seg litt feil, eller at en foreldrer misoppfatter det de mener, da må de ansatte rapporteres. 

Anonymkode: bf571...bc7

Hvor står det at de skal rapporteres? Men ja, man bør faktisk klare bedre når man jobber i bhg 

Anonymkode: 9a875...a83

• Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
mommyaka skrev (1 time siden):

Så bra du er en menneske kjenner igjennom en skjerm da. 🤦

Eh du skriver på et forum, folk leser innleggende dine og selvsagt kan man mene noe om de 🤦🏻‍♀️

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes du sutrer, ts, og du må for all del ikke gjøre noe mer ut av det. 

Anonymkode: c7aed...4e5

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Vi har hele veien informert om ting som kan påvirke og tenker det var en veldig kald respons du fikk.

Vi blir møtt med at det er fint vi heller i formerer om "for mye" enn for lite. For det hjelper dem dersom det kommer noen uventa reaksjoner. 

Når hun nettopp hadde begynt i barnehagen så kom ting på løpende bånd, gikk nesten daglig meldinger om hva som hadde skjedd, ting som påvirka meg veldig mye ble informert om for det kunne påvirke barnet. Barnehagen var bare veldig taknemmelig for for at de ble informert. Vi sier ifra om de minste tingene om besteforeldre på ferie osv. For det er avvik fra hverdagen  

Når bestefar er en del av husholdet er det naturlig at barnet blir lei seg. Vi har besteforeldre både 2 hus ned og 1.5 time unna og alle er like engasjerte. 

Barnet ditt er veldig heldig som har en besteforelder så nært. Høres nesten ut som sjalusi fra den ansatte sin side. Og det er ikke greit. Du mente jo ikke at det skulle bli ekstra oppmerksomhet rundt det, men heller forklare hvorfor barnet er litt lei seg og kanskje trenger litt ekstra motivasjon for og komme inn i lek 

Anonymkode: 9a89e...4c6

• Liker 1
Skrevet

Jeg er sikker på at ungen ikke tenkte noe over hvordan barnehageansatten ordla seg. Tror du overreagerer unødvendig her.

• Liker 5
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

utakknemlig i-lands problemer som dette gjør at folk får større og større mentale problemer i vesten. dette er et godt eksempel på at man har altfor lite essens og grunn i livet sitt, mye pga penger, så man bygger opp helt sinnsyke drama historier man kan bekymre seg over. Man må jo nesten bare le litt inni seg da! 

Anonymkode: d1a5b...db4

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Gå å finne pedleder du så får de ansatte noe å le av i dag.

Herregud for en overreaksjon 😂

Anonymkode: fdec9...398

• Liker 7
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Jonesy skrev (2 timer siden):

Godt sagt.

Som ped.leder i over 30 år vet jeg hvor viktig det er å møte barnet der hen er. Dette virker som en liten problemstilling for en som kan se situasjonen utenfra og som har tidsperspektiv. For et lite barn som i sin utvikling enda ikke har tidsperspektiv, naturlig nok, vil 40 dager være veldig lenge uten en omsorgsgiver en er veldig glad i og knyttet til.

Det er viktig for et lite barn å føle seg sett og jeg ville nok oppmuntret den ansatte til å speile det barnet føler. Det er helt greit å være lei seg og å savne. Det er en naturlig følelse. Det eneste den ansatte hadde trengt å gjøre er å si noe sånt som at en forstår at barnet er litt trist og at hen savner bestefar. En kort samtale om dette, en kunne foreslå at dere to kunne for eksempel tegne en fin tegning bestefar kunne få når han kom tilbake.

Mens dette foregikk ville jeg tatt barnets cue og pratet mer om det hvis barnet tok initiativ til det. Hvis ikke, ville jeg gradvis penslet samtalen over på noe annet. Som regel skal det ikke mer til. Barnet føler seg sett og forstått, 1 - 3 minutter var alt det (erfaringsmessig) tok.

Mange slike små øyeblikk er en helt naturlig del av en barnehagehverdag, og det å ta barnets perspektiv og ikke forvente at barnet ser ting på samme måten som en voksen er faktisk en stor del av jobben til en barnehageansatt. Dette hadde jeg forventet at mine medarbeidere på avdelingen prioriterte for det er det jobben handler om. Det har ingenting med persilleblader å gjøre.

Jeg er ikke ts, men fikk bare lyst til å si at jeg ble veldig glad for å lese svaret ditt. Synes det florerer så mange misforståelser rundt hva som faktisk skaper robuste, selvsikre og ikke minst empatiske barn.

Anonymkode: 3e00a...cf4

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Sikkert litt teit problemstilling, men det gikk litt inn på meg. I dag reiser min far, altså barnets bestefar, på en lang reise. Vil være borte i ca 40 dager. 

Dette påvirket vår sønn på 5 år, han er utrolig knyttet til bestefar, da vi bor i samme hus. Så i dag morges var han lei og litt utafor. Da vi kom i barnehagen, tenkte jeg at jeg skulle informere de ansatte, slik at de vet hva det er om han framstår litt lei. Da ler hun ansatte, ser på min sønn og sier "du som er så heldig å ha bestefar hver dag, har ingenting å være lei deg for. Vi har mange i barnehagen som bare ser besteforeldre noen ganger i året."

Er ikke det veldig ufølsom reaksjon? For all del, min sønn er superheldig. Jeg mente heller ikke at vi skal lage noe stor sak ut av at bestefar er vekkreist, men tenkte at akkurat i dag er det greit at de vet hvorfor han er lei. 

Lurer på om jeg skal finne pedagogisk leder når jeg henter, og ta det opp med henne?

Anonymkode: f6197...016

Nei vær så snill å ikke beslaglegg tiden pedagogisk leder pga av dette. Jeg har null problemer med å forstå hva den ansatte prøvde å få frem så som du trekker deg litt ut av situasjonen og tenker deg om en gang til så vil du forhåpentlig forstå at den ansatte ikke mente noe vondt med sin uttalelse.

Anonymkode: bcb95...a20

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Sikkert litt teit problemstilling, men det gikk litt inn på meg. I dag reiser min far, altså barnets bestefar, på en lang reise. Vil være borte i ca 40 dager. 

Dette påvirket vår sønn på 5 år, han er utrolig knyttet til bestefar, da vi bor i samme hus. Så i dag morges var han lei og litt utafor. Da vi kom i barnehagen, tenkte jeg at jeg skulle informere de ansatte, slik at de vet hva det er om han framstår litt lei. Da ler hun ansatte, ser på min sønn og sier "du som er så heldig å ha bestefar hver dag, har ingenting å være lei deg for. Vi har mange i barnehagen som bare ser besteforeldre noen ganger i året."

Er ikke det veldig ufølsom reaksjon? For all del, min sønn er superheldig. Jeg mente heller ikke at vi skal lage noe stor sak ut av at bestefar er vekkreist, men tenkte at akkurat i dag er det greit at de vet hvorfor han er lei. 

Lurer på om jeg skal finne pedagogisk leder når jeg henter, og ta det opp med henne?

Kanskje ikke den beste formuleringen, men la det ligge. 
Kanskje de ansatte forberedte seg opp ta i mot andre barn den dagen som nylig har mistet en eller fler av sine besteforeldre.

Du skriver jo dere bor i samme hus, så regner med bestefar har vært ute å reist før ila 5 årene barnet har levd.

Snu det til noe postitivt, bestefar kommer tilbake, ukene går så fort. Og nå er deg snart sommerferie og mye spennende en kan finne på.

Anonymkode: a643f...a2a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Nei vær så snill å ikke beslaglegg tiden pedagogisk leder pga av dette. Jeg har null problemer med å forstå hva den ansatte prøvde å få frem så som du trekker deg litt ut av situasjonen og tenker deg om en gang til så vil du forhåpentlig forstå at den ansatte ikke mente noe vondt med sin uttalelse.

Jeg tenker heller ikke at den ansatte mente noe direkte vondt med det, men at det finnes noen store hull i pedagogikken som pedleder faktisk har nytte av å høre om. Jeg er ikke ts, men har tatt opp andre ting med pedleder i vår bhg, og det har blitt møtt med takk og ført til endringer. I «verste fall» får man jo forklart at den ansatte har bare fulgt barnehagens retningslinjer. Behøver absolutt ikke ta mye av pedleders tid.

AnonymBruker
Skrevet

Skal barn valideres på absolutt alle følelser, uavhengig av hvor stort eller smått det er? Er vel noe med å ikke tenke eller snakke ting ihjel om det faktisk er smått også. Og det å lære dem at jo, du er heldig, og andre har det verre. Jeg er mor selv og ville støttet barnehageansatt sin respons her.

Føler det er veldig subjektivt hvordan en møter en så liten «krise», og at den ene måten ikke er fasit over den andre. Ulike folk, ulike responser - også noe barn burde lære seg tidlig. Man blir virkelig ikke møtt likt av alle voksne, som barn eller voksen selv. Mye læring i det. Også voksne er forskjellige.

Anonymkode: 75d8f...db1

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Så drit nå i å komme med all slags piss om 'mine døde, han kommer i hvert fall tilbake'.. 

Så jo, du sier jo akkurat det. Og det er så inni hampen jævla teit. 

Anonymkode: c3a24...62f

Har du opplevd selv å levere barn i bhg der en av besteforeldrene døde rett før helga, også kommer lille Ole og sutrer for et medlem i husstanden her bestefar er enten på jobbreise eller ferie?

Det har jeg. Og om de ansatte da skal legge fokus på lille Ole så ja.  
Kanskje mamma til lille Ole, her TS kan heller lære lille Ole litt mer om livets realiteter… 

Og sist men ikke minst la ped.leder i bhg ta seg av det som virkelig er mer prekært  her og nå. Og heller nevne dette i en samtale som man rutinemessig har med bhg 1-2 g i året.  

Dette her viser bare at man i all jobber til tider må legge mer vekt på ene tingen eller ene personen mer enn en annen.

Anonymkode: a643f...a2a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Her har vi fått opplyst om at ped leder ikke har personalansvar, så da er det kanskje bedre at du går til avdelingsleder

Anonymkode: 7e95c...4a2

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Gå å finne pedleder du så får de ansatte noe å le av i dag.

Herregud for en overreaksjon 😂

Anonymkode: fdec9...398

Skjerp deg 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Her har vi fått opplyst om at ped leder ikke har personalansvar, så da er det kanskje bedre at du går til avdelingsleder

Jeg ville tenkt at dette er noe som angår pedleder, da problemet ligger i den pedagogiske delen, ville ikke tenkt på det som en personalsak..

AnonymBruker
Skrevet

Personalansvar innebærer tilbakemelding til de ansatte, derfor jeg nevner det. 

AnonymBruker
Skrevet

Man trenger ikke gjøre en kampsak av enhver liten ting som ikke blir håndtert 100% ideelt. Ja, den ansatte kunne sikkert gitt et bedre svar, men en 5-åring som er litt lei seg for noe ufarlig og forbigående tåler såpass. Det er nok først og fremst mor som reagerte her...

Generelt tenker jeg at en enkelthendelse skal være ganske mye mer alvorlig og graverende enn dette for at man skal ta det videre. Alle gjør småfeil og uheldige vurderinger på jobb innimellom, og stort sett innser vi det selv - skulle alt blitt rapportert og påtal5 ville både arbeidsmiljø og tidsbruk blitt skadelidende...

Anonymkode: b9ac2...de0

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Du er inne på noe vesentlig. De skal lære at det er normalt å være lei seg. Hvordan lærer de det? Ved å bli ledd ut av?

Ts

Om du klarer å få den situasjonen du beskrev til å bli at den ansatte i barnehagen lo av barnet ditt så har du virkelig større problemer enn at bestefaren til gutten din skal være borte 40 dager. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Dette. Du har helt rett TS. Jeg hadde reagert på det selv og snakket med pedleder for å få bekreftet at dette ikke er en gjengs tanke de har der. Da hadde jeg byttet barnehage. Når noe så grunnleggende feiles på….

Anonymkode: a9576...5a3

Ja vær så snill å bytte barnehage slik at vi som jobber i barnehagen slipper å bruke all vår tid på foreldre som ikke gjør noe annet enn å klage på på alt de mener vi gjør feil og som forventer at akkurat deres barn skal ha mye mer oppmerksomhet enn resten av barna

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...