AnonymBruker Skrevet 8. juni #21 Skrevet 8. juni mommyaka skrev (10 minutter siden): De møte jo barnet..de skjønte at det var lei seg Tro meg... hadde de senket stemmen..sakt..åh stakkers Tommy ..får du ikke se din bestefar p 40 dager..ha jeg skjønt at du er lei deg.. stakkars deg Da kan jeg love deg at ditt barn bare hadde blitt mer lei seg. Dere kan validere steming hjemme Du vet tydeligvis ikke hvordan man validerer følelser. Anonymkode: f6197...016 3
AnonymBruker Skrevet 8. juni #22 Skrevet 8. juni alfathealfa skrev (11 minutter siden): Når man tar det opp som en sak, så definerer man bhg-starten? « I dag skal være savne-dagen». Hvis man ikke hadde sagt noe, hadde barnet kanskje bare engasjert seg i lek? For min egen del tenker jeg nok at alt ikke trenger å valideres og alle følelser må møtes av andre. Noen følelser kan vi bare ha selv, og så er det lov å være nedfor. Det var ikke barnet som sa at han var lei seg. Det var forelderen som gjorde det til en sak. For meg er det en forskjell. Da er det ikke barnets følelser de møter, men forelderens. Særlig når det er en 5-åring som antakelig har ord for å fortelle (?). Ville nok latt mitt barn håndtere dette selv uten å ta det opp. Selv om jeg skjønner hvorfor du gjorde det. Ansatt: god morgen. Hvordan har du det i dag. Min sønn gjemmer seg inn mot meg, noe som er veldig utypisk han. Jeg: i dag reiser bestefar på reisen (de ansatte har hørt om den), så Mateus er litt lei seg. Han synes det er litt vanskelig. Den ansatte begynner å le. God start på dagen? Anonymkode: f6197...016 3 3
AnonymBruker Skrevet 8. juni #23 Skrevet 8. juni jeg ville tatt en prat med den ansatte og sagt at nå som du har hatt tid til å reflektere over samtalen ønsker du at dere finner en felles forståelse for hvordan man møter barn (ditt barn) på følelser og behov for du tenker at den måten dere ble mtt på ikke er god nok. Anonymkode: f8990...cc1 1
AnonymBruker Skrevet 8. juni #24 Skrevet 8. juni Det er en balansegang mellom å møte følelser og å ikke gjøre dem større enn de er. Barnet har jo allerede blitt møtt på følelsene sine hjemme, og det er der den viktigste valideringen skjer. Barn har godt av å lære at det er normalt å være lei seg, savne noen og kjenne på ubehagelige følelser uten at det betyr at noe er galt. Hvis voksne stadig stopper opp og gir mye oppmerksomhet til helt vanlige følelser, kan man også risikere å signalisere at følelsen er større eller mer problematisk enn den egentlig er, særlig når det er foreldrene som bringer det opp, og ikke barnet selv. Anonymkode: a35ec...230 22 1 2
AnonymBruker Skrevet 8. juni #25 Skrevet 8. juni AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det er en balansegang mellom å møte følelser og å ikke gjøre dem større enn de er. Barnet har jo allerede blitt møtt på følelsene sine hjemme, og det er der den viktigste valideringen skjer. Barn har godt av å lære at det er normalt å være lei seg, savne noen og kjenne på ubehagelige følelser uten at det betyr at noe er galt. Hvis voksne stadig stopper opp og gir mye oppmerksomhet til helt vanlige følelser, kan man også risikere å signalisere at følelsen er større eller mer problematisk enn den egentlig er, særlig når det er foreldrene som bringer det opp, og ikke barnet selv. Anonymkode: a35ec...230 Du er inne på noe vesentlig. De skal lære at det er normalt å være lei seg. Hvordan lærer de det? Ved å bli ledd ut av? Ts Anonymkode: f6197...016 8
AnonymBruker Skrevet 8. juni #26 Skrevet 8. juni Den ansatte kunne absolutt ha håndtert det bedre, men dette er ikke noe å gjøre en sak ut av. Det er ikke sunt for barn om alt pakkes inn i bomull rundt dem hele tiden, da blir de usikre og lite robuste voksne som ikke er i stand til å tåle livet. Dette går nok helt fint skal du se. Anonymkode: 4e640...82e 22 1 5
AnonymBruker Skrevet 8. juni #27 Skrevet 8. juni AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Du er inne på noe vesentlig. De skal lære at det er normalt å være lei seg. Hvordan lærer de det? Ved å bli ledd ut av? Ts Anonymkode: f6197...016 Det var jo du som tok dette opp med den ansatte, og ikke barnet selv. Jeg tror nok du tolker situasjonen litt annerledes enn det den var ment som. Jeg er enig i at kommentaren var litt klønete, men jeg oppfatter ikke at den ansatte lo av barnet eller prøvde å gjøre narr av følelsene hans. For meg høres det mer ut som et forsøk på å flytte fokus over på noe positivt. Anonymkode: a35ec...230 20 2
AnonymBruker Skrevet 8. juni #28 Skrevet 8. juni Altså, TS har tydelig bestemt seg for lengst, siden alle beskjeder om at hun bør la dette fare blir møtt med misnøye. Ja, den ansatte kunne sagt dette mer elegant. Overfor voksne er det en helt ok fremstilling og formulering, men en i barnehagealder forstår jo ikke nødvendigvis hva den ansatte mente. Så det burde vært sagt på enn annen måte. Men det er en bagatell, det er det. Så får TS bare si hun håper jeg ikke har små barn, slik hun mener om andre som er uenige med henne (du vet, følelsesregulering…). Men å ta dette her opp med pedleder er en dramatiserende overreaksjon av voldsomme proporsjoner. Anonymkode: e777e...877 23 2 3
alfathealfa Skrevet 8. juni #29 Skrevet 8. juni AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Ansatt: god morgen. Hvordan har du det i dag. Min sønn gjemmer seg inn mot meg, noe som er veldig utypisk han. Jeg: i dag reiser bestefar på reisen (de ansatte har hørt om den), så Mateus er litt lei seg. Han synes det er litt vanskelig. Den ansatte begynner å le. God start på dagen? Anonymkode: f6197...016 Det var ikke det du spurte om innledningsvis. Jeg synes vedkommende kunne latt være, men det var ikke en planlagt handling. Jeg tenker min rolle som forelder er å forberede barnet på å navigere i verden, og det betyr at hen vil møte folk som ikke alltid reagerer som ønsket og forventet, og sannsynligvis vil barnet selv gjøre det samme overfor andre. Jeg synes ikke det var en positiv opplevelse, men jeg synes det var en situasjon en 5-åring kan møte og at man ikke trenger å gjøre noe ut av enhver som oppfører seg teit. Noen ganger er folk (og en selv) dust. 3
AnonymBruker Skrevet 8. juni #30 Skrevet 8. juni Skjønner nå hvorfor noen barn vokser opp til å bli persilleblad som ikke tåler noen ting, og hvor mamma skal ordne opp, uansett alder på barna. Det er en filleting, la det gå. Anonymkode: f4396...426 16 4
AnonymBruker Skrevet 8. juni #31 Skrevet 8. juni AnonymBruker skrev (59 minutter siden): De skal ikke ha stort fokus på at han er på ferie. De skal validere min sønn sine følelser når han ankommer barnehagen. Deretter kan dagen gå videre som vanlig. Ts Anonymkode: f6197...016 Dette. Du har helt rett TS. Jeg hadde reagert på det selv og snakket med pedleder for å få bekreftet at dette ikke er en gjengs tanke de har der. Da hadde jeg byttet barnehage. Når noe så grunnleggende feiles på…. Anonymkode: a9576...5a3 2 1 3
AnonymBruker Skrevet 8. juni #32 Skrevet 8. juni AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Ikke alt skal møtes og valideres på samme måte. Å forvente forståelse og trøst for bagateller (altså, sorry men 40 dagers reise er det) skaper selvsentrerte monstre. Anonymkode: f1058...006 Nei, det gjør ikke det. Barn som møtes på følelsene sine og får hjelp til å bearbeide dem er de som vokser opp robuste. De som avvises og ikke møter forståelse blir usikre og selvkritiske. Du må skille mellom hva du forventer av en voksen og hva du forventer av et barn. Er du klar over hvor liten verden et barnehagebarn lever i? Hvor lenge 40 dager føles for et barn kontra for oss? Hvor utfordrende det er å håndtere vonde følelser? Det er ganske arrogant å bedømme et barns problem som en bagatell, fordi du som voksen lett kan håndtere problemet. Kua har definitivt glemt at den var kalv. AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Det er en balansegang mellom å møte følelser og å ikke gjøre dem større enn de er. Barnet har jo allerede blitt møtt på følelsene sine hjemme, og det er der den viktigste valideringen skjer. Barn har godt av å lære at det er normalt å være lei seg, savne noen og kjenne på ubehagelige følelser uten at det betyr at noe er galt. Hvis voksne stadig stopper opp og gir mye oppmerksomhet til helt vanlige følelser, kan man også risikere å signalisere at følelsen er større eller mer problematisk enn den egentlig er, særlig når det er foreldrene som bringer det opp, og ikke barnet selv. Anonymkode: a35ec...230 Vet du hva den ansatte kunne sagt da? "Okei, takk for beskjed, det var fint å vite". Da hadde de sluppet å validere om de mente at det ikke var passende. Denne ansatte gikk aktivt inn for å bagatellisere barnets følelser. Hun kunne fint ha holdt seg helt nøytral. Jeg synes du drar konklusjoner du ikke har belegg for her. Ts har sagt flere ganger at hun ikke forventet noe sorg-fest, men kun ville opplyse dem. Det er faktisk helt vanlig å si fra til barnehagen at "i dag har lille Ole vondt i en fot / vondt i magen / er trøtt / er lei seg", slik at de skal slippe å lure på om formen skyldes noe som har hendt i barnehagen, eller om ungen begynner å bli syk, og kan følge med om de må gjøre en ekstra innsats for at Ole skal få en bra dag. Det er jobben deres. Barnehagen er en så stor del av barnets daglige liv, derfor er det svært viktig at de føler seg trygg og sett i barnehagen. De ansatte må romme hele barnet. Jeg hadde vurdert å snakke med en annen fast ansatt ved henting og spurt hvordan dagen har vært. Da finner du fort ut om barnets "form" har blitt viderekommunisert. Så kan du ta opp situasjonen med vedkommende, uten å nevne hva den andre ansatte sa. Kanskje vil situasjonen løse seg av å vite at en annen ansatt i hvert fall tar det alvorlig. Anonymkode: eb843...c8f 2 1 9
AnonymBruker Skrevet 8. juni #33 Skrevet 8. juni AnonymBruker skrev (2 timer siden): Sikkert litt teit problemstilling, men det gikk litt inn på meg. I dag reiser min far, altså barnets bestefar, på en lang reise. Vil være borte i ca 40 dager. Dette påvirket vår sønn på 5 år, han er utrolig knyttet til bestefar, da vi bor i samme hus. Så i dag morges var han lei og litt utafor. Da vi kom i barnehagen, tenkte jeg at jeg skulle informere de ansatte, slik at de vet hva det er om han framstår litt lei. Da ler hun ansatte, ser på min sønn og sier "du som er så heldig å ha bestefar hver dag, har ingenting å være lei deg for. Vi har mange i barnehagen som bare ser besteforeldre noen ganger i året." Er ikke det veldig ufølsom reaksjon? For all del, min sønn er superheldig. Jeg mente heller ikke at vi skal lage noe stor sak ut av at bestefar er vekkreist, men tenkte at akkurat i dag er det greit at de vet hvorfor han er lei. Lurer på om jeg skal finne pedagogisk leder når jeg henter, og ta det opp med henne? Anonymkode: f6197...016 Det kan være han ble i bedre humør da han kom til barnehagen, hvor det er mindre problemskaping. Anonymkode: ea7d1...f88 10
AnonymBruker Skrevet 8. juni #34 Skrevet 8. juni Steike som folk overtenker da. Og føler trang til å få validering på KG. TS, ta deg en bolle, eller kanskje 2 Anonymkode: 4884d...6c3 13
AnonymBruker Skrevet 8. juni #35 Skrevet 8. juni AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Nei, det gjør ikke det. Barn som møtes på følelsene sine og får hjelp til å bearbeide dem er de som vokser opp robuste. De som avvises og ikke møter forståelse blir usikre og selvkritiske. Du må skille mellom hva du forventer av en voksen og hva du forventer av et barn. Er du klar over hvor liten verden et barnehagebarn lever i? Hvor lenge 40 dager føles for et barn kontra for oss? Hvor utfordrende det er å håndtere vonde følelser? Det er ganske arrogant å bedømme et barns problem som en bagatell, fordi du som voksen lett kan håndtere problemet. Kua har definitivt glemt at den var kalv. Vet du hva den ansatte kunne sagt da? "Okei, takk for beskjed, det var fint å vite". Da hadde de sluppet å validere om de mente at det ikke var passende. Denne ansatte gikk aktivt inn for å bagatellisere barnets følelser. Hun kunne fint ha holdt seg helt nøytral. Jeg synes du drar konklusjoner du ikke har belegg for her. Ts har sagt flere ganger at hun ikke forventet noe sorg-fest, men kun ville opplyse dem. Det er faktisk helt vanlig å si fra til barnehagen at "i dag har lille Ole vondt i en fot / vondt i magen / er trøtt / er lei seg", slik at de skal slippe å lure på om formen skyldes noe som har hendt i barnehagen, eller om ungen begynner å bli syk, og kan følge med om de må gjøre en ekstra innsats for at Ole skal få en bra dag. Det er jobben deres. Barnehagen er en så stor del av barnets daglige liv, derfor er det svært viktig at de føler seg trygg og sett i barnehagen. De ansatte må romme hele barnet. Jeg hadde vurdert å snakke med en annen fast ansatt ved henting og spurt hvordan dagen har vært. Da finner du fort ut om barnets "form" har blitt viderekommunisert. Så kan du ta opp situasjonen med vedkommende, uten å nevne hva den andre ansatte sa. Kanskje vil situasjonen løse seg av å vite at en annen ansatt i hvert fall tar det alvorlig. Anonymkode: eb843...c8f Det var da voldsomt. Det er snakk om en klønete formulering i en levering. Det er en bagatell i den store sammenhengen. Anonymkode: a35ec...230 18 1 1
AnonymBruker Skrevet 8. juni #36 Skrevet 8. juni Hun prøvde vel å trøste på en klønete måte . Mye rart som jobber i barnehagen nå og ikke alle kan å si de rette tingene. De fleste som er flinke har jo slutta. Men om du vil så sier du fra til henne at hun gjerne kan formulere seg litt annerledes når ungen er lei seg Anonymkode: 8a681...cea 2
mommyaka Skrevet 8. juni #37 Skrevet 8. juni AnonymBruker skrev (44 minutter siden): Du vet tydeligvis ikke hvordan man validerer følelser. Anonymkode: f6197...016 Nei... sant... mor til 2 barn og er førskolelærer..og har mistet far, oldemor og på vei til å miste mor.. nei..jeg vet ikke noe om å validere følelser til barna 6 7
AnonymBruker Skrevet 8. juni #38 Skrevet 8. juni Synest dette var en ansatt som forsøkte å snu det til noe positivt. Selvsagt kunne hun validert følelsene hans noe, men dette hadde i min verden vært en ikke sak. Hadde absolutt ikke tatt dette videre. Anonymkode: 578a0...c76 5
mommyaka Skrevet 8. juni #39 Skrevet 8. juni Ts Jeg er på vei til å miste min mor om noen dager...jeg har to barn...og de kommer til ø bli møtt med mange kommentarer..mange rare..teite etc...men jeg gidder ikke legge meg opp i dette. Disse har levd med bestemor i 14 og 7 år...og hennes hjem var deres andre hjem. Deres lærer etc kommer sikkert til å si ting som høres rart ut.. men jeg gidder virkelig ikke å lage sak ut av noe Ditt barn vil se sin bestefar om 40 dager...det vil ikke mine 2 16 1
AnonymBruker Skrevet 8. juni #40 Skrevet 8. juni mommyaka skrev (5 minutter siden): Nei... sant... mor til 2 barn og er førskolelærer..og har mistet far, oldemor og på vei til å miste mor.. nei..jeg vet ikke noe om å validere følelser til barna Det er trist at du står oppi det, det er ikke dermed sagt at du er god på å validere følelser. Ditt forrige innlegg bar preg av en ovenfra-og-ned holdning. Å stakkarsliggjøre med "stakkars deg" har ingenting med validering å gjøre. Anonymkode: f6197...016 4 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå