AnonymBruker Skrevet 1 time siden #1 Skrevet 1 time siden Sikkert litt teit problemstilling, men det gikk litt inn på meg. I dag reiser min far, altså barnets bestefar, på en lang reise. Vil være borte i ca 40 dager. Dette påvirket vår sønn på 5 år, han er utrolig knyttet til bestefar, da vi bor i samme hus. Så i dag morges var han lei og litt utafor. Da vi kom i barnehagen, tenkte jeg at jeg skulle informere de ansatte, slik at de vet hva det er om han framstår litt lei. Da ler hun ansatte, ser på min sønn og sier "du som er så heldig å ha bestefar hver dag, har ingenting å være lei deg for. Vi har mange i barnehagen som bare ser besteforeldre noen ganger i året." Er ikke det veldig ufølsom reaksjon? For all del, min sønn er superheldig. Jeg mente heller ikke at vi skal lage noe stor sak ut av at bestefar er vekkreist, men tenkte at akkurat i dag er det greit at de vet hvorfor han er lei. Lurer på om jeg skal finne pedagogisk leder når jeg henter, og ta det opp med henne? Anonymkode: f6197...016
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #2 Skrevet 1 time siden Just now, AnonymBruker said: Sikkert litt teit problemstilling, men det gikk litt inn på meg. I dag reiser min far, altså barnets bestefar, på en lang reise. Vil være borte i ca 40 dager. Dette påvirket vår sønn på 5 år, han er utrolig knyttet til bestefar, da vi bor i samme hus. Så i dag morges var han lei og litt utafor. Da vi kom i barnehagen, tenkte jeg at jeg skulle informere de ansatte, slik at de vet hva det er om han framstår litt lei. Da ler hun ansatte, ser på min sønn og sier "du som er så heldig å ha bestefar hver dag, har ingenting å være lei deg for. Vi har mange i barnehagen som bare ser besteforeldre noen ganger i året." Er ikke det veldig ufølsom reaksjon? For all del, min sønn er superheldig. Jeg mente heller ikke at vi skal lage noe stor sak ut av at bestefar er vekkreist, men tenkte at akkurat i dag er det greit at de vet hvorfor han er lei. Lurer på om jeg skal finne pedagogisk leder når jeg henter, og ta det opp med henne? Anonymkode: f6197...016 Jo. Så absolutt var det en kald reaksjon! Kanskje h*n hadde en dårlig dag? Har også opplevd å få kalde reaksjoner av barnehagelærere. Føler de er som roboter av og til. Anonymkode: 0ecf5...f5f
Frk. Viaggio Skrevet 43 minutter siden #3 Skrevet 43 minutter siden Klønete formulert av den ansatte, som sikkert burde uttrykt seg mer validerende og varmt, men dette var nok et spontant forsøk på å snu det til noe positivt. Jeg ville aldri gått til ped.leder på grunn av et slikt enkelttilfelle. 10
mommyaka Skrevet 38 minutter siden #4 Skrevet 38 minutter siden Jeg skjønte hva hun mente..dette var nok noe hun ville snu til noe positivt...men at dere tok det litt anderledes 5
Ibot Skrevet 35 minutter siden #5 Skrevet 35 minutter siden Her tenker jeg at i stedet for å ha fokus på hvor trist og leit dette er, går det an å minne ham på at dette er midlertidig, han kommer tilbake og at han er i utgangspunktet er ganske heldig. Formidle dette uten å gni det inn, selvfølgelig. De fleste unger tåler dette godt. 3
AnonymBruker Skrevet 31 minutter siden #6 Skrevet 31 minutter siden Ikke alltid lett å si ting som skal behage alle . Mulig det var dumt for deg. Mulig det var dumt for barnet ditt. Tenker at du ikke trenger å snakke med pedleder om dette, men du kan jo spørre når du henter om hvordan det har gått med barnet ditt idag mtp at han var så lei seg til morgenen.. Vi voksne skal jo lytte til barna og møte dem på følelsene sine, så det har nok ikke blitt avfeid om barnet ditt har tatt med seg de følelsene du beskriver inn i barnehagen . Mange lever i joint family og det er utrolig fint for barna som har storfamilie i umiddelbar nærhet. Ikke alle er så heldige, og for noen kan det være ganske uvant. Ofte er reaksjonene klønete hvis det er noe man ikke er vant til. Anonymkode: d7925...ba8 1
AnonymBruker Skrevet 25 minutter siden #7 Skrevet 25 minutter siden Vil bare gjette at den ansatte er en typisk whatabout-er. Anonymkode: b34e7...bb7
AnonymBruker Skrevet 20 minutter siden #8 Skrevet 20 minutter siden Ibot skrev (11 minutter siden): Her tenker jeg at i stedet for å ha fokus på hvor trist og leit dette er, går det an å minne ham på at dette er midlertidig, han kommer tilbake og at han er i utgangspunktet er ganske heldig. Formidle dette uten å gni det inn, selvfølgelig. De fleste unger tåler dette godt. Helt enig. Tenker du absolutt ikke skal klage på det. Barnet ditt ER kjempeheldig. Og dette er ingen krise. Barnehagen får ofte beskjed om besteforeldres død. For å sette din opplevelse i perspektiv. Og selv dødsfall er vanlig, men noe de kan snakke om. Jeg ville blitt veldig forbauset om barnehagen skulle ha stort fokus på at en besteforelder er på ferie. Anonymkode: f1058...006 4
AnonymBruker Skrevet 12 minutter siden #9 Skrevet 12 minutter siden Barnet er jo faktisk utrolig heldig. Ikke bare har en levende besteforelder, men han får også se ham daglig! Det er jo høyst uvanlig, så synes det er veldig bra at barnehagepersonalet lærer barnet ditt å kjenne på hvor heldig han er. Anonymkode: f4df5...634 2
AnonymBruker Skrevet 4 minutter siden #10 Skrevet 4 minutter siden AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Vil bare gjette at den ansatte er en typisk whatabout-er. Anonymkode: b34e7...bb7 Noen ganger er det ikke whatabout-ism, men helt relle perspektivtakings-vansker. I barnehagen er det barn som ikke ser besteforeldre annet enn i ferier, eller har syke besteforeldre, døde besteforeldre eller lite interesserte besteforeldre. Det ville vært rart om Per som bor med bestefar skulle fått masse omsorg over 60 dager uten bestefar. Hjemme kan de snakke om savn. Men som en positiv, takknemlig ting. Tenk så heldig han er Anonymkode: f1058...006
AnonymBruker Skrevet 3 minutter siden #11 Skrevet 3 minutter siden AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Noen ganger er det ikke whatabout-ism, men helt relle perspektivtakings-vansker. I barnehagen er det barn som ikke ser besteforeldre annet enn i ferier, eller har syke besteforeldre, døde besteforeldre eller lite interesserte besteforeldre. Det ville vært rart om Per som bor med bestefar skulle fått masse omsorg over 60 dager uten bestefar. Hjemme kan de snakke om savn. Men som en positiv, takknemlig ting. Tenk så heldig han er Anonymkode: f1058...006 Omg, 40 dager. Anonymkode: f1058...006
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå