Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
Fossegrimen skrev (På 17.6.2026 den 6.29):

Nei, det hadde dei ikkje fått lov til, det er riktig. Dei hadde blitt plaffa ned heile gjengen. 

Men likevel har altså Israel sendt 700 000 kolonistar ulovleg inn på Vestbreidda.

Israel "har" ikkje Vestbreidda, om du med "har" meiner at dei har legitimt eigerskap over området. Vestbreidda er derimot okkupert av Israel heilt sidan 1967, etter at dei starta ein krig mot nabolanda sine. Allereie same år vedtok Tryggingsrådet i FN at Israel skulle trekke seg ut. Det har ikkje skjedd. Genevekonvensjonane er klare påa t det er ulovleg å busetje eigne innbyggarar på okkupert land. Det same stadfesta Den internasjonale domstolen (ICJ) i 2024.

Skilnaden på Israel og palestinarane, er at Israel i praksis er ein amerikansk militærbase, og veit at uansett kva dei gjer, så vil Washington passe på dei og ta rekninga.

si-rapport-17.pdf?fbclid=IwRlRTSASg7o9le
Her er lenke til en rapport som omhandler det du så freidig påsto var en «konspirasjonsteori»

Israel som en amerikansk militærbase du liksom. Beviser jo selv at propagandaen har virka etter hensikten.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Bacteria skrev (2 minutter siden):

si-rapport-17.pdf?fbclid=IwRlRTSASg7o9le
Her er lenke til en rapport som omhandler det du så freidig påsto var en «konspirasjonsteori»

Israel som en amerikansk militærbase du liksom. Beviser jo selv at propagandaen har virka etter hensikten.

Lenka der er daud. 

Ja, Israel fungerer som ein amerikansk militærbase. Det er USA som leverer våpen og pengar til å halde festen gåande.

Litt slik Sovjetunionen gjorde med Cuba, til dømes.

• Liker 4
Skrevet (endret)
Fossegrimen skrev (7 minutter siden):

Lenka der er daud. 

Ja, Israel fungerer som ein amerikansk militærbase. Det er USA som leverer våpen og pengar til å halde festen gåande.

Litt slik Sovjetunionen gjorde med Cuba, til dømes.

Nei det er den ikke. Trykk to ganger.
Og du beviser det som står der, du videreformidler propaganda med sovjetrussiske røtter. Som igjen har sitt utspring i antisemittiske forestillinger. 

Det var særlig viktig for kommunistene å sette likhetstegn mellom sionister og nazister.  Veldig populært fortsatt.

Endret av Bacteria
  • Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet
Bacteria skrev (26 minutter siden):

Og du beviser det som står der, du videreformidler propaganda med sovjetrussiske røtter. Som igjen har sitt utspring i antisemittiske forestillinger. 

Det var særlig viktig for kommunistene å sette likhetstegn mellom sionister og nazister.  Veldig populært fortsatt.

Okay, ein tekst på 50 sider. Kva meiner du er relevant i den? 

Det er ikkje antisemittisme å seie at Israel fungerer som absolutt alle andre klientstatar i verdshistoria. Antisemittisme er derimot å hevde at Israel er så spesiell at heilt andre reglar skal gjelde for dei, slik du insisterer på i tråden her.

• Liker 3
Skrevet (endret)
Bacteria skrev (2 timer siden):

Om det er propaganda eller ikke er vel strengt tatt noe man må bedømme i forhold til den egentlige realiteten. Argumentene burde baseres på dette i stedet for å peke på Sovjetunionen.  Nå sier jeg ikke at nazisme og sionisme er det samme, men at det har eksistert klare likhetstrekk er det null tvil om. Den tidligste sammenlikningen jeg har lest når det kommer til nazismen og sionistene var vel fra en marokansk jøde som advarte familien om å flytte til Israel på 40-tallet.

“We came to Israel and thought we'd find a paradise here, but regrettably it was the opposite: We saw Jews with hearts like Germans.” 

Ellers er et felles trekk mellom sionismen og nazismen imperialisme i forhold til en rase over en annen som vi så under etableringen av Israel, gjennom ekspansjonen på de okkuperte territoriene og den dehumaniserende retorikken etter 7.oktober..

Leirene arabere ( også sivile) ble satt i under Al Nakba er vel også noe sionistene ikke liker å snakke så høyt om i dag.

Nå kan man også sammenlikne holdninger som kommer fra Hamas med nazismen også, og det er viktig å poengtere at skalaen av grusomheter gjort i nazismens navn er i et helt annet univers.

Endret av Bigote
  • Nyttig 1
Skrevet

https://www.theatlantic.com/ideas/2026/06/left-against-antizionism-israel/687616/?fbclid=IwZnRzaAShYuVleHRuA2FlbQIxMQBzcnRjBmFwcF9pZAo2NjI4NTY4Mzc5AAEeEk2QSGMhiBfUEBXlYVUQsdyhdXvManHBosIUmdmi0PtM4GhpEAHvwU_OlwM_aem_4Pyvc8L955glTrEZD2I0eg
Veldig bra essay som omhandler hvordan den antisionistiske ideologien har kapret den globale venstresiden, uten å se at antisionisme i seg selv er en rasistisk ideologi. 
Essayet starter med en henrettelse…

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)
Bacteria skrev (45 minutter siden):

https://www.theatlantic.com/ideas/2026/06/left-against-antizionism-israel/687616/?fbclid=IwZnRzaAShYuVleHRuA2FlbQIxMQBzcnRjBmFwcF9pZAo2NjI4NTY4Mzc5AAEeEk2QSGMhiBfUEBXlYVUQsdyhdXvManHBosIUmdmi0PtM4GhpEAHvwU_OlwM_aem_4Pyvc8L955glTrEZD2I0eg
Veldig bra essay som omhandler hvordan den antisionistiske ideologien har kapret den globale venstresiden, uten å se at antisionisme i seg selv er en rasistisk ideologi. 
Essayet starter med en henrettelse…

Hva tenker du om jøder som er antisionister? Det finnes faktisk fryktelig mange av disse..

Tror faktisk påstanden om at antisionisme er rasistisk er noe av det mest desperate måten å stilne kritikk av Israel jeg kommer over i hele debatten.  Er man i mot voldelige settler kolonisters etniske rensing og undertrykkelse av et folk er man plutselig en rasist, og jødene som mener det samme er plutselig selvhatende..

Ironisk nok glemte aktivisten som skrev essayet og nevne at sionistene var allerede i full gang med massakrere sivile arabere, forurense drikkevannet, og terrorisere fastboende palestinere i forkant av den hendelsen som refereres til.. Alt dette ble gjort i sionismens navn.. Dette er et prakteksempel på en aktivist som cherrypicker i historien for å skape et narrativ. Han neglisjerer også den historiske konteksten for å styrke et bias for leserne sine.

Endret av Bigote
  • Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet
Bigote skrev (7 timer siden):

Hva tenker du om jøder som er antisionister? Det finnes faktisk fryktelig mange av disse..

Tror faktisk påstanden om at antisionisme er rasistisk er noe av det mest desperate måten å stilne kritikk av Israel jeg kommer over i hele debatten.  Er man i mot voldelige settler kolonisters etniske rensing og undertrykkelse av et folk er man plutselig en rasist, og jødene som mener det samme er plutselig selvhatende..

Ironisk nok glemte aktivisten som skrev essayet og nevne at sionistene var allerede i full gang med massakrere sivile arabere, forurense drikkevannet, og terrorisere fastboende palestinere i forkant av den hendelsen som refereres til.. Alt dette ble gjort i sionismens navn.. Dette er et prakteksempel på en aktivist som cherrypicker i historien for å skape et narrativ. Han neglisjerer også den historiske konteksten for å styrke et bias for leserne sine.

«Cherrypicker» «bias» og «narrativ» 

Er det ikke mulig lenger å prøve å bruke sine egne ord og eget språk, uten å henfalle til slike ladede (og oppbrukte) uttrykk?

Det er ingen som cherrypicker mer enn den anti-israelske siden. Israelsk debattkultur og jødisk selvransakelse er de ikke kjent med, (avisa Haaretz er et glimrende eksempel på dette, og de «nye» historikerne») og de tror de har funnet gull og noe banebrytende når en israeler eller jøde er antisionist eller sier noe lite fordelaktig om Israel. 
Det er cherry-picking det. Ev tokenisme. 

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
Bacteria skrev (1 time siden):

«Cherrypicker» «bias» og «narrativ» 

Er det ikke mulig lenger å prøve å bruke sine egne ord og eget språk, uten å henfalle til slike ladede (og oppbrukte) uttrykk?

Det er ingen som cherrypicker mer enn den anti-israelske siden. Israelsk debattkultur og jødisk selvransakelse er de ikke kjent med, (avisa Haaretz er et glimrende eksempel på dette, og de «nye» historikerne») og de tror de har funnet gull og noe banebrytende når en israeler eller jøde er antisionist eller sier noe lite fordelaktig om Israel. 

Cherrypicking, bias og narrativ er begreper som eksisterer uavhengig av diskusjonen om Israel, og det er 100% legitimt å bruke disse utrykkene basert på et grunnlag der dette skjer.. Jeg har null problem med å argumentere for dette, og jeg kan argumentere for at essayet du deler er skrevet av en aktivist på lik linje med stifteren av Palestina-komiteen.  Jeg må si at kildegrunnlaget til de som er kritiske til Israel her ikke er basert i tilfeldige personer som man trekker frem kun fordi de støtter vår sak fra ulike plattformer..  Om vi skulle lagt oss på linje med dere i disse trådene ville disse vært overfylt med Tucker Carlson,  og Bassem Yousuf. I realiteten er det kun en liten del av grusomheter begått i sionismen navn som kastes lys på her.

Bacteria skrev (1 time siden):

Hareetz baserer nyhetene sine på dokumenterte hendelser, og i stedet for å svartmale de som driver dette burde du fokusere på innholdet. At de ikke er like pro-Likud og Bibi som Hayom Israel gjør dem virkelig ikke til noen dårlig kilde uavhengig av hva du måtte mene om dette..  De nye historikerene tar faktisk for seg hele historien som en helthet gjennom dokumentasjon fra statsarkivene i Israel, og det å forholde seg til historikere relatert til historie er på et helt annet nivå enn å scrolle gjennom hatgrupper for Nrk på facebook..

Jeg klør meg i hodet over at du dukker unna både spørsmålet om antisionistiske jøder, og eksemplene rundt likhets trekk mellom sionismen og nazismen.. Hele sovjet-propaganda unnskyldningen kollapser totalt da det eksisterer en dokumentert realitet her..

Endret av Bigote
  • Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Bøker å lese om Palestina -Israel:

Hva frykter Israel fra Palestina? -Raja Shehadeh 

Krigens Hus,Notater fra Gaza -Erik Fosse 

Israel,what went wrong -Omar Bartov

On western terrorism- Noam Chomsky and Andre Vltchek

Gaza the dream and the nightmare- Maria Carter Hallward and Julie M.Norman

Alt er tapt, Israelske soldater forteller- Hanne Eggen Røslien

Genoside bad, notes on Palestine,Jewish History and collective liberation- Sim Kern

Hamas in Palestine: the complex interplay between politics and religion of the Islamic movment in the Palestinian cause -David Truman

Perfect Victims:and the Politics of Appeal- Mohammed El-Kurd 

Et Gaza liv,familien,flukten og det tapte landet- Marte Heian-Engdal

Rise and kill first ,the secret history of israel's targeded assisanation- Ronan Bergman

Palestina,Israels ran vårt svik -Odd Karsen Tveit 

Gaza-An Inquest into Martyrdom -Norman Finkelstein

I shall not hate-A Gaza Doctors journey on the road to Peace and human dignity -Izzeldin Abuelaish 

The Message- Ta-Nehisi Coates 

When the World Sleeps- Francesca Albanese

• Nyttig 1
Skrevet
Melkebarten skrev (På 18.6.2026 den 3.13):

Det kommer ann på hvordan du ser på det, bor du i USA så nei, mens Norge og 146 andre land mener ja. 

Mens for Israel er det litt bedre, der annerkjenner 164 av FN's medlemsland staten Israel, mens et av landene som ikke gjør det. 

En annen *bevegelse* som heller ikke annerkjenner Staten Israel legitimitet er Hamas noe som ikke er overraskende siden heller ikke israel gjør det.

Men Fatah gjør det derimot, men de må bare rydde opp i egne rekker slik at Israel kan annerkjenne de, rydde Hamas av banen, så kan det bli fortgang i ting.

Fossegrimen skrev (På 18.6.2026 den 9.48):

Det speler faktisk ingen rolle kva Noreg meiner her, så lenge staten ikkje er anerkjent av statane i Tryggingsrådet. Det trur eg du veit. 

Staten Palestina, er heller ikke godkjent av FN og som de selv skriver: 

Hvis Rådet (mirakuløst) godkjenner søknaden om Palestinas medlemskap, går den videre til Generalforsamlingen for godkjenning. Generalforsamlingen må ha to tredjedels flertall for å godkjenne en søknad. Et land kan ikke bli medlem av FN med mindre både Sikkerhetsrådet og Generalforsamlingen godkjenner det.

Fordi:

Samtidig anerkjenner mange land i verden – det vil si 139 – av FNs 193 medlemsland Palestina som en fullverdig suveren stat. Men, så langt, har flere andre (og avgjørende), inkludert USA og flere av destørste europeiske landene vært uenige.

På både godt og vondt så tenker jeg at det er greit at ikke 5 medlemmer skal få lov til og diktere hvem som skal få lov til og kalle seg ett land eller ikke. (Med unntak selvsagt, mikronasjoner er det jo ingen som bryr seg om)

Dette gjelder for medlemskap i FN samt for og ha fulle rettigheter til og avgi stemme der. Andre land står fritt til og annerkjenne hvem de vil og inngå bilaterale avtaler seg imellom.

Les du eigentleg innlegga mine i det heile? Kvart innlegg du har skrive er nærmast ein einaste tankestraum som tyt langt bort frå det du svarar på.

Jeg leser alt du skriver jeg.

• Liker 1
Skrevet
Bigote skrev (36 minutter siden):

Cherrypicking, bias og narrativ er begreper som eksisterer uavhengig av diskusjonen om Israel, og det er 100% legitimt å bruke disse utrykkene basert på et grunnlag der dette skjer.. Jeg har null problem med å argumentere for dette, og jeg kan argumentere for at essayet du deler er skrevet av en aktivist på lik linje med stifteren av Palestina-komiteen.  Jeg må si at kildegrunnlaget til de som er kritiske til Israel her ikke er basert i tilfeldige personer som man trekker frem kun fordi de støtter vår sak fra ulike plattformer..  Om vi skulle lagt oss på linje med dere i disse trådene ville disse vært overfylt med Tucker Carlson,  og Bassem Yousuf. I realiteten er det kun en liten del av grusomheter begått i sionismen navn som kastes lys på her.

Hareetz baserer nyhetene sine på dokumenterte hendelser, og i stedet for å svartmale de som driver dette burde du fokusere på innholdet. At de ikke er like pro-Likud og Bibi som Hayom Israel gjør dem virkelig ikke til noen dårlig kilde uavhengig av hva du måtte mene om dette..  De nye historikerene tar faktisk for seg hele historien som en helthet gjennom dokumentasjon fra statsarkivene i Israel, og det å forholde seg til historikere relatert til historie er på et helt annet nivå enn å scrolle gjennom hatgrupper for Nrk på facebook..

Jeg klør meg i hodet over at du dukker unna både spørsmålet om antisionistiske jøder, og eksemplene rundt likhets trekk mellom sionismen og nazismen.. Hele sovjet-propaganda unnskyldningen kollapser totalt da det eksisterer en dokumentert realitet her..

Hvis du tror at jeg trakk frem Haaretz og de nye historikerne som eksempler på noe jeg misliker, har du veldig dårlig leseforståelse. 
Det forholder seg stikk motsatt. Jeg trakk dem frem som eksempler på jødisk og dermed israelsk «debattkultur og selvransakelse» for å sitere meg selv. Noe jeg syns er en positiv kulturell egenskap. 

Og noe de som hater Israel ikke evner å forstå, eller så forstår de det, og bruker det for å styrke sitt eget narrativ (for å bruke din terminologi)

• Liker 3
Skrevet (endret)
Bacteria skrev (12 timer siden):

Hvis du tror at jeg trakk frem Haaretz og de nye historikerne som eksempler på noe jeg misliker, har du veldig dårlig leseforståelse. 
Det forholder seg stikk motsatt. Jeg trakk dem frem som eksempler på jødisk og dermed israelsk «debattkultur og selvransakelse» for å sitere meg selv. Noe jeg syns er en positiv kulturell egenskap. 

Og noe de som hater Israel ikke evner å forstå, eller så forstår de det, og bruker det for å styrke sitt eget narrativ (for å bruke din terminologi)

Vel. 

Nå skal det sies at du har kritisert meg for å ha referert til Haaretz nylig.

Så vil jeg si at du har litt merkelige tolkninger av den Israelske kulturen.. Selv Israelere har ulike tolkninger her da jeg har blitt fortalt av en Israelerer at folk med en konfronterende og kverulerende atferd er så typisk i Israel at de har lagd et eget ord for dette på hebraisk.. Er dette automatisk Israelsk eller jødisk kultur fordi enkelte i samfunnet deres er slik? Ikke nødvendigvis.. På samme måte blir det veldig rart å rope "jødisk og Israelsk" kultur bare fordi Haaretz er mer selvransakende og kritiske til sionismen enn Likudspartiets talerør, Hayom Israel..

Personer med ulik evne til selvransakelse finnes i alle kulturer.  Israel som stat og spesielt sionismen har en veldig stygg historie når det kommer til dette.. De rekonstruerte sine egen historie som de prakket over på sin egen befolkning når det kom til Al Nakba. Det er mye enklere å si at Palestinere misliker Israel fordi de hater jøder og er terrorister enn at de selv har utsatt dem for etnisk rensing, grove menneskerettighetsbrudd og apartheid på de okkuperte territoriene.. Tror du mange unge i Israel vet at Hamas ble grunnlagt under tiden da IDF hadde som "policy" å brekke benene og skade uvæpnede palestinere som protesterte under den første intifadaen? Og dette fordi Rabin syntes det ble brukt altfor mye ammunisjon.

Ellers vil jeg påstå at typisk sionistisk debattkultur i dag er å kalle alle som er uenige med dem for antisemittister.. 

Endret av Bigote
  • Liker 2
Skrevet

Andre bøker verd å lese for å se mennesker forbi overskrifter.

Alle mennesker er ikke like mye verdt- Lindis Hurum 

Mellom piggtråd og åpent hav - Rune Berglund Steen 

A greek tragedy: One day,a deadly shipwreck, and human cost of the refugee crisis-Jeanne Carstensen 

For flyktninger er ikke statistikk, de er mennesker med en historie, liv og egentlig som meg og deg bare på flukt. 

Skrevet
Fossegrimen skrev (På 18.6.2026 den 9.48):

Det speler faktisk ingen rolle kva Noreg meiner her, så lenge staten ikkje er anerkjent av statane i Tryggingsrådet. Det trur eg du veit. 

Les du eigentleg innlegga mine i det heile? Kvart innlegg du har skrive er nærmast ein einaste tankestraum som tyt langt bort frå det du svarar på.

Den eneste stated der som er imot er USA, og ved siste måling var 70% av befolkningen for Palestinsk selvrådighet. Dette er først og fremst p.g.a. Israels rolle i krigen i Iran.

• Nyttig 1
Skrevet
Lunda skrev (5 minutter siden):

Den eneste stated der som er imot er USA, og ved siste måling var 70% av befolkningen for Palestinsk selvrådighet. Dette er først og fremst p.g.a. Israels rolle i krigen i Iran.

Ja, det er ikkje noko nytt at det folket meiner noko anna enn styresmaktene i Sambandsstatane.

Skrevet
Fossegrimen skrev (1 minutt siden):

Ja, det er ikkje noko nytt at det folket meiner noko anna enn styresmaktene i Sambandsstatane.

Dette er en relativ ny utvikling. Jeg er ikke overasket at disse sysnspunktene ikke har nådd opp til de folkevalgte. Trump har jo forøvrig prøvd å utvise folk med slike synspunktene tidligere, men selv mange Republikanere har begynt å vise sterk skepsis til Israel.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Lunda skrev (8 minutter siden):

Dette er en relativ ny utvikling. Jeg er ikke overasket at disse sysnspunktene ikke har nådd opp til de folkevalgte. Trump har jo forøvrig prøvd å utvise folk med slike synspunktene tidligere, men selv mange Republikanere har begynt å vise sterk skepsis til Israel.

Ja, akkurat Palestina-støtta er ny, det er klart. Det er på høg tid at amerikanarane forstår at det som er bra for Israel ikkje treng å vera bra for arbeidarklassen i USA.

"America first" har dessverre alltid vore "Israel first".

• Liker 1
  • 2 uker senere...
Skrevet

Syns det er skremmende å høre han fra UAE snakke om fremvekst av radikal islam i vesten. (Ja vet at emiratene ikke er et demokrati)

Uansett, de sender ikke nå studenter til engelske universiteter. Som han fra emiratene sier, vi venter å få tilbake en lege eller ingeniør og får i stedet tilbake en radikalisert person som man skulle tro hadde vært på leir med Taliban. 

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
Bacteria skrev (2 timer siden):

Syns det er skremmende å høre han fra UAE snakke om fremvekst av radikal islam i vesten. (Ja vet at emiratene ikke er et demokrati)

Uansett, de sender ikke nå studenter til engelske universiteter. Som han fra emiratene sier, vi venter å få tilbake en lege eller ingeniør og får i stedet tilbake en radikalisert person som man skulle tro hadde vært på leir med Taliban. 

Jeg spør deg direkte, hvilket ansvar har du til å ikke spre falsk eller fabrikert informasjon? Det tok meg I underkant av 5 minutter og 3 søk på de som driver siden og hvem de intervjuer til å forstå at dette er mennesker som driver konspirasjon teorier, falske narrativ og Amjad Taha har ikke utdanning til å sitte som "ekspert" på noenting. Du har et ansvar Bacteria, det begynner med å sjekke hvilken ting du deler. 

• Liker 1
  • Nyttig 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...