Gå til innhold

Er du organdonor?  

117 stemmer

1. 1. Har du fortalt til dine nærmeste at du er villig til å være organdonor etter din død?

• Ja, de vet det
      88
    • Nei, jeg vil ha med meg organene mine i grava
      24
    • Nei, men jeg har tenkt å si det snart
      5

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Det jeg savner i denne tråden er tanker rundt det å si farvel til sin kjære før han eller hun blir trillet inn på operasjonsstua for å donere organene sine. Den som dør uten å være donor kan ha sine pårørende rundt seg, bli holdt i hånda, snakka til, strykes på kinnet. Det kan du ikke om barnet, moren, broren eller partneren ditt skal være donor. Da trilles h*n levende inn på operasjonsstua og kommer ut død og organløs. Dette er tanker vi også må ta stilling til før vi roper et trendy JA! «Jeg trenger ikke organene mine etter at jeg er død» 
Nei det er greit nok, men husk at de blir fjerna mens du fortsatt lever. Tanker?

Anonymkode: 72048...820

For å være donor må man være erklært hjernedød, så selv om sirkulasjonen holdes kunstig i gang i kroppen, er personen fremdeles (hjerne)død. De trilles ikke "levende" inn på operasjonsstua. 
Mange donorer er enten folk som har vært i koma lenge, eller folk som har vært i en ulykke og dør rett før eller rett etter de ankommer sykehuset. I første tilfelle har familien ofte allerede hatt litt tid på seg til å ta farvel, og i andre tilfellet får de ikke muligheten til å sitte sammen med personen mens den dør uansett fordi vedkommende er død før de ankommer sykehuset. 
De fleste tilfeller der man sitter ved en døendes side, er den døende enten døende av alderdom eller sykdom. Da er de sjeldent egnet til å være donor uansett.

Det er ingenting trendy ved å være organdonor, det er noe de fleste har tenkt nøye gjennom.

Anonymkode: 1a4fb...dbb

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

For å være donor må man være erklært hjernedød, så selv om sirkulasjonen holdes kunstig i gang i kroppen, er personen fremdeles (hjerne)død. De trilles ikke "levende" inn på operasjonsstua. 
Mange donorer er enten folk som har vært i koma lenge, eller folk som har vært i en ulykke og dør rett før eller rett etter de ankommer sykehuset. I første tilfelle har familien ofte allerede hatt litt tid på seg til å ta farvel, og i andre tilfellet får de ikke muligheten til å sitte sammen med personen mens den dør uansett fordi vedkommende er død før de ankommer sykehuset. 
De fleste tilfeller der man sitter ved en døendes side, er den døende enten døende av alderdom eller sykdom. Da er de sjeldent egnet til å være donor uansett.

Det er ingenting trendy ved å være organdonor, det er noe de fleste har tenkt nøye gjennom.

Nei. Etter nye regler rundt dette erklæres ikke lengre donorer som hjerne døde. Før tokk de bilde nå gjøres ikke det. De erklærer deg død også stopper de blodet ditt fra å kunne pumpes til hjertet og hjernen. En hjerne død person er død og vil ikke trenge at blodet stoppes for at de forblir døde. 

Den nye metoden for erklæring av død for organdonasjon er omstridt og mange er ikke komfortabel med den nye metoden med god grunn.

Anonymkode: 9e404...423

• Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 7.6.2026 den 4.48):

Det du sier der er helt feil! Er hun registrert som donor på HelseNorge kan ikke pårørende bestemme at hun ikke skal være donor! Slutt å komme med feilinformasjon!

Anonymkode: 571fa...92d

Helsepersonell vil ikke tvinge gjennom dette med sørgende pårørende. 

Anonymkode: f7caa...9cf

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 8.6.2026 den 19.34):

Her bommer du på mye, men nei du trenger ikke være hjernedød, det er det som er debatten for flere her inne. Man blir ikke donor bare fordi man har vært i koma lenge, ei heller om du dør før du kommer til sykehuset eller rett etterpå. 

Anonymkode: 3a81e...dcb

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei. Ikke etter de nye reglene.

Anonymkode: b849a...cef

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Nei. Ikke etter de nye reglene.

Anonymkode: b849a...cef

hvilke nye regler er det du refererer til? 

Anonymkode: ab6a7...f24

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

dette handler jo ikke om DITT valg om å være donor men NÅR evt høsting skal skje.. Det er ingen nye refler for å velge VÆRE donor. Og ikke minst det du linker til ER ikke innført men det SKAL potensielt innføres.. Stor forskjell. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 6.6.2026 den 10.23):

Stakkars pårørende som ble «mast» på for å bli donor. Eller stakkars det andre barnet som døde fordi det ikke fikk livsviktige organer? 

Av og til kan det kanskje være greit å ta et steg utenfor sin egen boble. 

Anonymkode: 7d195...b11

Det er vel som med kristne som er i mot homofile helt til sønnen kommer ut av skapet, da er det plutselig helt greit. 

Du kan nekte organdonasjon, men når noen nær står i fare for å dø uten transplantasjon blir du plutselig veldig for. 

Anonymkode: 7df08...22c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

dette handler jo ikke om DITT valg om å være donor men NÅR evt høsting skal skje.. Det er ingen nye refler for å velge VÆRE donor. Og ikke minst det du linker til ER ikke innført men det SKAL potensielt innføres.. Stor forskjell. 

Eh jo, det handler om du skal være hjernedød før du donerer organene dine, eller om de skal ta organene dine utrn st du er hjernedør, men der de fremprovoserer døden. Og du, metoden ER innført, artikkelen er fra 2022, men forklarer forskjellene, og  viser at dette slett ikke er så enkelt som mange tror. Flere i denne tråden har trukket sitt samtykke etter innføring, 

Anonymkode: 3a81e...dcb

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

hvilke nye regler er det du refererer til? 

Tidligere ble det tatt bildediagnostikk som viste at hjernen var død før organene ble høstet. Nå settes det inn en ballong i aorta nedenfor hjernen, som hindrer hjernen i å få blod når en respirator pomper blod rundt i kroppen. På den måten holdes organane i live for donasjon mens hjernen dør. 

Derfor vil ikke jeg være donor. Med den gamle metoden så var det greit.

• Liker 1
Skrevet

Jeg har meldt meg dersom noe skulle tilfalle meg ja.

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 7.6.2026 den 22.53):

Jeg beundrer dere som er heldige og tillitsfulle til «universet». (Som holder dere i live selv sm donor). Jeg er sikkert på at jeg hadde dødd dagen etter at jeg meldte meg som doner.. Å melde meg som donor ville vært som å begå suicid. 

Akkurat som de som dør samme uke som de blir pensjonister. Tilfeldig? Neppe! 

Anonymkode: 6248c...572

Det har ikke noe med "tillitsfullhet til universet" å gjøre, men det faktum at vi ikke tror på skjebnen og andre slike fantasiforestillinger. Ei heller på "universet" som en eller annen kraft. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 9.6.2026 den 17.51):

Helsepersonell vil ikke tvinge gjennom dette med sørgende pårørende. 

Anonymkode: f7caa...9cf

Det håper jeg virkelig de gjør. Når jeg har registrert meg som donor er det mitt valg, over min egen kropp. Ingen andre skal kunne overstyre min vilje over hva som skjer med den etter min død 

https://www.helsedirektoratet.no/rundskriv/donasjon-av-organer-celler-og-vev-fra-dod-donor/samtykke-fra-avdode-og-naermeste-parorende

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 7.6.2026 den 22.53):

Jeg beundrer dere som er heldige og tillitsfulle til «universet». (Som holder dere i live selv sm donor). Jeg er sikkert på at jeg hadde dødd dagen etter at jeg meldte meg som doner.. Å melde meg som donor ville vært som å begå suicid. 

Akkurat som de som dør samme uke som de blir pensjonister. Tilfeldig? Neppe! 

Anonymkode: 6248c...572

Huh, jeg tror ikke på universet som en kraft. Jeg har vært donor i tyve år, takk, og jeg lever da ennå.

AnonymBruker
Skrevet

Nei. Stoler ikke på organdonasjon pga cDCd. Føler leger står der og tripper etter å skjære opp kroppen for å hente ut organer. Som noen gribber. 

Anonymkode: c8f7e...92f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...