Gå til innhold

Er du organdonor?  

123 stemmer

1. 1. Har du fortalt til dine nærmeste at du er villig til å være organdonor etter din død?

• Ja, de vet det
      91
    • Nei, jeg vil ha med meg organene mine i grava
      25
    • Nei, men jeg har tenkt å si det snart
      7

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hva om man ønsker å være donor, men man er helt alene, uten familie? Hvem kan man informere om det? 

Anonymkode: fff42...23b

Du registerer det på Helsenorge

Anonymkode: 7d195...b11

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Aldri at jeg skal bidra til at hvem som helst skal ta over mine organer og leve videre. Jeg har en tro som betyr at det er en helligere kraft som bestemmer hvem som leve hos lengre, og ikke en liste påRilsen

Anonymkode: 31fc7...808

Ja, tenk når Jesus kommer tilbake og skal dømme levende og døde og du skal stå opp fra graven, og så mangler du både nyrer og netthinne, det vil gå dårlig for deg.

Anonymkode: 9cfd2...8a7

Skrevet

Ja, ligger registrert på helsenorge.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Hva om man ønsker å være donor, men man er helt alene, uten familie? Hvem kan man informere om det? 

Anonymkode: fff42...23b

Da registrerer du deg som donor på helsenorge. Dersom du ikke har en eneste pårørende og kan brukes som donor og er registrert så tar de vel bare for seg da, regner jeg med. 

Anonymkode: 72048...820

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg var det før men ombestemte meg og har også informert mine nærmeste om det. Jeg vil ha organene mine med meg i graven. 

Anonymkode: 63776...fdd

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har et donororgan, men er for syk til å kunne være donor ved dødsfall. Har vært blodgiver i noen år før jeg ble syk. Føles ut som om jeg ikke får gitt nok tilbake allikevel...

Anonymkode: 43a01...38c

• Hjerte 2
Skrevet

Ja, ligger på helse Norge. Og fortalte nærmeste pårørende, men om de husker på litt svar når det brenner på dass er noe annet 

Skrevet
Hedda-78 skrev (7 timer siden):

Hva?? Dette er jo en seriøs avgjørelse, merkelig av dem å ikke tro på deg. Hvis du har donorkort og også har registrert det i kjernejournalen din, så er det vel en større sjans for at de tar hensyn til ditt ønske dersom dagen kommer, sikkert.

Jada. Jeg har registrert meg. Moren min bare himlet med øynene når jeg sa jeg ønsket være organdonor (etter min død) 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg var det før men ombestemte meg og har også informert mine nærmeste om det. Jeg vil ha organene mine med meg i graven. 

Anonymkode: 63776...fdd

Ja, der får du god bruk for dem. 

Anonymkode: 7d195...b11

• Liker 4
Skrevet
Hedda-78 skrev (15 timer siden):

Har du fortalt til dine nærmeste at du er villig til å være organdonor etter din død?

Selvsagt! Burde vært omvendt, at man måtte melde fra hvis man IKKE ville være donor. 

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Nei er ikke organdonor, nei jeg kommer ikke til å ta i mot noen organer fra andre heller. 

Anonymkode: 2fa32...e98

Mange her som sier at de ikke vil ta imot. Det er greit nok det, men hva gjør du når barnet ditt trenger organer for å overleve da?

Anonymkode: cc76e...20c

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Mange her som sier at de ikke vil ta imot. Det er greit nok det, men hva gjør du når barnet ditt trenger organer for å overleve da?

Anonymkode: cc76e...20c

Da må du belage deg på at ungen dør, det er heldigvis får barn som er aktuelle som donor. For øvrig klarer de seg ikke med et donororgan hele livet, det må byttes etter en del år. Og med cDCD, skal de drepe et annet barn for å redde ditt? 

Anonymkode: 3a81e...dcb

• Nyttig 1
Skrevet

Ja, det har jeg vært klar på lenge.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja, og syns de som ikke er det bør også takke nei dersom de selv trenger et organ. 

Anonymkode: efe5c...ec5

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Om noen av dine organer kan brukes blir jo en vurdering legene evt vil ta hvis det blir aktuelt, dersom du på forhånd har takket ja til å bli donor.

Det er også en mye høyere sjanse for at du kan komme til å få behov for et nytt organ selv enn at du kommer i en situasjon der du blir vurdert som donor. De færreste som dør kan donere sine organer.

Jeg er helsepersonell og har alltid hatt donorkort (på papir i gamle dager, på helsenorge.no nå).

Og jeg er en av de heldige som lever videre fordi jeg fikk et nytt organ. Det er jeg takknemlig for hver dag - ikke minst at barna mine slapp å miste mammaen sin i grunnskolealder. 

Anonymkode: e4e4b...cf4

Leste at man måtte ikke ha høyt blodtrykk for å være organdonor dvs gå på blodtrykksmedisiner ja er mulig jeg må ha donasjon av nyre men ut fra livssituasjon har jeg takket nei til dette og ønsker og følge mine foreldre som ikke lever lenger og var det kjæreste jeg hadde jeg  er uten barn og familie og jeg ønsker heller at andre mennesker kan nyte godt av disse nyrene i stedet mennesker med ett liv  M37 

Endret av Maskinfører
AnonymBruker
Skrevet

Registrert på Helse Norge i dag

Anonymkode: 603d6...0e4

• Hjerte 1
Skrevet

Jeg tok det valget for tredve år siden, det har ikke endret seg. Det står i journalen min. 

Etter å ha hatt en i nær familie i donorkø, vet jeg hvor viktig det er med organer. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Ja. Er registrert på helsenorge og familien vet det. Lever selv i dag et ganske normalt liv fordi noen andre sa ja. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Både ja og nei. 

Først og fremst er jeg registrert som donor til forskning, altså kroppen min skal sendes til Oslo Universitetssykehus. 

Anonymkode: de55d...0f5

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Misforstår jeg deg her? Mener du at foreldre som får beskjed om at barnet deres ikke kan reddes og er i ferd med å dø bør gå utenfor egen boble og tenke på andre i stedet for sitt eget barn? Han var riktignok en voksen mann, men fortsatt deres barn. 
Jeg synes ikke man skal kreve det. Jeg tror kanskje jeg oppfatta innlegget ditt feil og håper det, og beklager det i såfall.

Selv har jeg aldri måttet ta stilling til et sånt spørsmål, så jeg kan virkelig ikke sette meg inn i det. Men jeg håper at dersom jeg må ta et valg en gang så er min lojalitet og samvittighet hos min kjære og ikke hos vedkommende som trenger organ. 

Anonymkode: 72048...820

Dette er en av grunnene til at de som vil være donor registrerer seg, og forteller familien det. Å få det spørsmålet i en krise kan være veldig opprørende. 

Anonymkode: 2aa03...b7f

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...