Gå til innhold

Er du organdonor?  

121 stemmer

1. 1. Har du fortalt til dine nærmeste at du er villig til å være organdonor etter din død?

• Ja, de vet det
      91
    • Nei, jeg vil ha med meg organene mine i grava
      24
    • Nei, men jeg har tenkt å si det snart
      6

Fremhevede innlegg

Skrevet

Nei, jeg akter å dø med alle mine organer intakte. Jeg vil ikke ha noen andres organer heller.

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er organdonor og har informert familie. Jeg hadde også donert andres organer hvis jeg er pårørende, uavhengig av deres personlige ønsker (noe jeg har informert de det gjelder om i tilfelle de ønsker en annen nødkontakt) 

Anonymkode: 5d02a...4c1

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Ja. Har sagt fra til pårørende og registrert donorkort i HelseNorge.

Jeg er ganske så pragmatisk anlagt og hva skal jeg med kroppen min når jeg er død?

Dere som ikke er donor men har barn: Ville dere takket nei om barnet behøvde et hjerte/lunge/nyre for å overleve?

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Selvfølgelig, og jeg har også opprettet digitalt donor kort på Helsenorge.

Anonymkode: f489b...a58

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 6.6.2026 den 3.54):

Aldri at jeg skal bidra til at hvem som helst skal ta over mine organer og leve videre. Jeg har en tro som betyr at det er en helligere kraft som bestemmer hvem som leve hos lengre, og ikke en liste påRilsen

Anonymkode: 31fc7...808

Så du går aldri til lege og tar aldri medisiner heller?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Misforstår jeg deg her? Mener du at foreldre som får beskjed om at barnet deres ikke kan reddes og er i ferd med å dø bør gå utenfor egen boble og tenke på andre i stedet for sitt eget barn? Han var riktignok en voksen mann, men fortsatt deres barn. 
Jeg synes ikke man skal kreve det. Jeg tror kanskje jeg oppfatta innlegget ditt feil og håper det, og beklager det i såfall.

Selv har jeg aldri måttet ta stilling til et sånt spørsmål, så jeg kan virkelig ikke sette meg inn i det. Men jeg håper at dersom jeg må ta et valg en gang så er min lojalitet og samvittighet hos min kjære og ikke hos vedkommende som trenger organ. 

Anonymkode: 72048...820

Det er nettopp pga dette at man skal ta stilling og informere pårørende før situasjonen oppstår. Hadde han som døde informert foreldrene om at han ønsket å være organdonor hadde det jo vært noe de slapp å ta stilling til.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 6.6.2026 den 3.51):

Nei, jeg synes det høres skummelt ut.

Anonymkode: 8bb0d...81c

Du er jo død, så hvorfor er det skummelt ?

Anonymkode: 571fa...92d

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Hvis du er registrert organdonor, men dine pårørende avslår, vil det ikke bli gjennomført organdonasjon. 

Men et donorkort vil kunne hjelpe dine pårørende å forstå hva du ville ønsket.

Anonymkode: e4e4b...cf4

Det du sier der er helt feil! Er hun registrert som donor på HelseNorge kan ikke pårørende bestemme at hun ikke skal være donor! Slutt å komme med feilinformasjon!

Anonymkode: 571fa...92d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Ja har vært i 20 år no. Og det står i min journal også. Mine barn er det å. Det er en selvfølge for min del. Selvfølgelig så skal jeg hjelpe noen når jeg ikke har behov for delene selv. Jeg skal å sendes til forskning hvis det lar seg gjøre. 

Anonymkode: 9bf80...b8f

Aberet med å donere kroppen til forskning er at de har den i 2 år, da får man asken og kan begrave den.

Mine barn spurte pent om de kunne slippe det. Vente 2 år etter de mister meg med å kunne ha en avslutting med restene.

Anonymkode: 7b8d1...b37

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Mange her som sier at de ikke vil ta imot. Det er greit nok det, men hva gjør du når barnet ditt trenger organer for å overleve da?

Anonymkode: cc76e...20c

Sonit skrev (9 timer siden):

Ja. Har sagt fra til pårørende og registrert donorkort i HelseNorge.

Jeg er ganske så pragmatisk anlagt og hva skal jeg med kroppen min når jeg er død?

Dere som ikke er donor men har barn: Ville dere takket nei om barnet behøvde et hjerte/lunge/nyre for å overleve?

Man har vel ikke lov til å nekte livreddende behandling på vegne av andre i Norge?

Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Ja, tenk når Jesus kommer tilbake og skal dømme levende og døde og du skal stå opp fra graven, og så mangler du både nyrer og netthinne, det vil gå dårlig for deg.

Anonymkode: 9cfd2...8a7

Ja huff. Rene zombiefilmen der halvråtne lik vaser rundt og hveser "hvor er nyrene mine???" og "jeg kan ikke se, det er så mørkt!".

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Ingen av alternativene. Jeg har sagt til mannen min at de kan ta alt annet enn lungene. Hvis de ikke vil gå god for at lungene blir igjen, får de ingenting.

Anonymkode: 9c0a5...da5

Lurer oppriktig på hvorfor..? Det er helt opp til deg selvsagt, bare lurer 😅

Anonymkode: 4dcb2...f70

• Liker 4
Skrevet

Var og har trukket tilbake. 😂

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Aberet med å donere kroppen til forskning er at de har den i 2 år, da får man asken og kan begrave den.

Mine barn spurte pent om de kunne slippe det. Vente 2 år etter de mister meg med å kunne ha en avslutting med restene.

Anonymkode: 7b8d1...b37

Da slipper dine barn også ha leger som har fått øvd og prøvd seg på ekte kropper. 

Anonymkode: 64dc6...3d4

Skrevet

Da jeg var i midten av tenårene var jeg i en situasjon som like gjerne kunne resultert i at mamma og pappa måtte tatt stilling til organdonasjon. Jeg tenkte på det, og kom fram til at jeg er positiv til donasjon, og informerte om dette. 

Tror jeg fikk mitt første donorkort i 2002, noen år etter ulykken. Og jeg registrerte donorstatus i kjernejournalen på HelseNorge så fort jeg fant ut at det var en mulighet.

Jeg tror og at hvis en av mine kjære døde brått og uventa, så ville viten om at noen fikk en ny sjanse med deres organer gjøre dødsfallet litt mindre meningsløst.

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg beundrer dere som er heldige og tillitsfulle til «universet». (Som holder dere i live selv sm donor). Jeg er sikkert på at jeg hadde dødd dagen etter at jeg meldte meg som doner.. Å melde meg som donor ville vært som å begå suicid. 

Akkurat som de som dør samme uke som de blir pensjonister. Tilfeldig? Neppe! 

Anonymkode: 6248c...572

AnonymBruker
Skrevet

Ja, jobber en intensivavdeling hvor folk både blir donorer og får organer. Har vært med på både DBD og DCD. 
Jeg har ikke bruk for organene mine, når det kommer dit. 

Anonymkode: 999ba...698

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det jeg savner i denne tråden er tanker rundt det å si farvel til sin kjære før han eller hun blir trillet inn på operasjonsstua for å donere organene sine. Den som dør uten å være donor kan ha sine pårørende rundt seg, bli holdt i hånda, snakka til, strykes på kinnet. Det kan du ikke om barnet, moren, broren eller partneren ditt skal være donor. Da trilles h*n levende inn på operasjonsstua og kommer ut død og organløs. Dette er tanker vi også må ta stilling til før vi roper et trendy JA! «Jeg trenger ikke organene mine etter at jeg er død» 
Nei det er greit nok, men husk at de blir fjerna mens du fortsatt lever. Tanker?

Anonymkode: 72048...820

• Liker 2
Skrevet

ja, på samme måte som jeg har fortalt at jeg ønsker kremasjon og ikke en grav. 

For meg er det viktig å være tydelig på hva jeg ønsker også etter min død. 

Skrevet

Nei da jeg har flere sykdommer og allergier mot medisiner.

Men har donert kroppen til forskning, 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...