Gå til innhold

Er du organdonor?  

121 stemmer

1. 1. Har du fortalt til dine nærmeste at du er villig til å være organdonor etter din død?

• Ja, de vet det
      91
    • Nei, jeg vil ha med meg organene mine i grava
      24
    • Nei, men jeg har tenkt å si det snart
      6

Fremhevede innlegg

Skrevet

Har du fortalt til dine nærmeste at du er villig til å være organdonor etter din død?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ja!

Anonymkode: 3a43f...f62

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja. Familien vet det, og det er nedskrevet. Alle i min familie er det, 5 stk. Jeg gav beskjed for mange år siden, resten av familien tok valget etter at en veldig nær oss døde og ble donator ( også eget valg). 

Anonymkode: 2aa03...b7f

• Liker 1
Skrevet

Ja, både familie og venner vet det.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei.

Er ikke komfortabel med det lengre, etter at kriteriene for når vi kan erklære noen død for organdonasjon i Norge ble endret i 2021. 

Går vi vekk fra dagens praksis vil jeg vurdere dette på nytt.

Anonymkode: 9e404...423

• Liker 6
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Nei, jeg synes det høres skummelt ut.

Anonymkode: 8bb0d...81c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Aldri at jeg skal bidra til at hvem som helst skal ta over mine organer og leve videre. Jeg har en tro som betyr at det er en helligere kraft som bestemmer hvem som leve hos lengre, og ikke en liste påRilsen

Anonymkode: 31fc7...808

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Nei.

Er ikke komfortabel med det lengre, etter at kriteriene for når vi kan erklære noen død for organdonasjon i Norge ble endret i 2021. 

Går vi vekk fra dagens praksis vil jeg vurdere dette på nytt.

Anonymkode: 9e404...423

Samme her. Jeg synes den nye loven er sjokkerende, og kommer til å si nei om jeg blir spurt om godkjenning til at noen av mine nære skal brukes som donor. Selv så kan jeg ikke brukes siden jeg har hatt kreft.

Anonymkode: 0e134...3f3

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Ja. Såklart. Vi har vært så heldig å få beholde folk i vår omgangskrets fordi noen andre valgte å donere. Det er en takknemlig som ikke går ann og beskrive. Kan jeg eller vi bidra til at noen andre får ha sine kjære litt lengre så er det fint å vite at noen kan få leve videre. Jeg trenger jo ikke organene mine når jeg ikke er mer. 

Anonymkode: 59ccf...021

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg er ikke det, men jeg burde kanskje bli det?

• Liker 1
Skrevet

Hjerte og Nyrer er skadd etter høyt blodtrykk (250) så det spørsmålet er ikke aktuelt hadde jeg vært frisk ville svaret vært ja 

• Liker 1
Skrevet

Ja, hvis noe kan brukes, så vær så god.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Nei, som en skrev over her - jeg synes det virker skummelt. Selv om man forsøker å redusere sjansen for at noens behandling avsluttes så de kan bli organdonor - ved at legen som erklærer pasienten død ikke kan hente ut organene - så er det bare noe ved hele opplegget som gir meg frysninger.

Anonymkode: af2d3...35b

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Ja har vært i 20 år no. Og det står i min journal også. Mine barn er det å. Det er en selvfølge for min del. Selvfølgelig så skal jeg hjelpe noen når jeg ikke har behov for delene selv. Jeg skal å sendes til forskning hvis det lar seg gjøre. 

Anonymkode: 9bf80...b8f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Maskinfører skrev (3 timer siden):

Hjerte og Nyrer er skadd etter høyt blodtrykk (250) så det spørsmålet er ikke aktuelt hadde jeg vært frisk ville svaret vært ja 

Om noen av dine organer kan brukes blir jo en vurdering legene evt vil ta hvis det blir aktuelt, dersom du på forhånd har takket ja til å bli donor.

Det er også en mye høyere sjanse for at du kan komme til å få behov for et nytt organ selv enn at du kommer i en situasjon der du blir vurdert som donor. De færreste som dør kan donere sine organer.

Jeg er helsepersonell og har alltid hatt donorkort (på papir i gamle dager, på helsenorge.no nå).

Og jeg er en av de heldige som lever videre fordi jeg fikk et nytt organ. Det er jeg takknemlig for hver dag - ikke minst at barna mine slapp å miste mammaen sin i grunnskolealder. 

Anonymkode: e4e4b...cf4

• Liker 3
  • Hjerte 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det virker som mange tror at om de har registrert seg så blir de donor uansett. Legen sa det så fint i går, omtrent noe som: Det er ingen som vet om de skal være donor eller ikke. 

Jeg kjenner til en situasjon hvor pårørende ble «mast» på om å gi barnet sitt til «donering» omtrent i samme øyeblikk som de fikk vite at h*n ikke kunne reddes. Et mareritt de knapt har kommet over, flere år seinere. 
Selv har jeg ikke gått aktivt inn for å registrere meg som donor. Jeg vet heller ikke om jeg ønsker å ta i mot et donor-organ om jeg skulle bli så syk at behovet er der…

Anonymkode: 72048...820

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er organdonor, men det er så lenge siden jeg har sagt det til noen at jeg tipper de har glemt det.

Men står det ikke på Helsenorge eller noe sted, trenger pårørende egentlig å vite? 

Anonymkode: 5c0ae...129

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Helt uaktuelt.

Anonymkode: b9378...92a

AnonymBruker
Skrevet

Nei, trakk samtykket den dagen cDCD ble lovlig i Norge. 

Anonymkode: 3a81e...dcb

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg er organdonor, men det er så lenge siden jeg har sagt det til noen at jeg tipper de har glemt det.

Men står det ikke på Helsenorge eller noe sted, trenger pårørende egentlig å vite? 

Anonymkode: 5c0ae...129

Det kan være greit å gi pårørende beskjed, dersom du vil være donor. Det er til syvende og sist de pårørende som bestemmer, selv om du er registrert. De kan fortsatt nekte og må da bli hørt.

Anonymkode: 72048...820

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...