Gå til innhold

Er du organdonor?  

123 stemmer

1. 1. Har du fortalt til dine nærmeste at du er villig til å være organdonor etter din død?

• Ja, de vet det
      91
    • Nei, jeg vil ha med meg organene mine i grava
      25
    • Nei, men jeg har tenkt å si det snart
      7

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg er organdonor, men det er så lenge siden jeg har sagt det til noen at jeg tipper de har glemt det.

Men står det ikke på Helsenorge eller noe sted, trenger pårørende egentlig å vite? 

Anonymkode: 5c0ae...129

Hvis du er registrert organdonor, men dine pårørende avslår, vil det ikke bli gjennomført organdonasjon. 

Men et donorkort vil kunne hjelpe dine pårørende å forstå hva du ville ønsket.

Anonymkode: e4e4b...cf4

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Så man trenger ikke å gjøre noe for å reservere seg mot dette?

Anonymkode: b9378...92a

AnonymBruker
Skrevet

Nei er ikke organdonor, nei jeg kommer ikke til å ta i mot noen organer fra andre heller. 

Anonymkode: 2fa32...e98

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Så man trenger ikke å gjøre noe for å reservere seg mot dette?

Anonymkode: b9378...92a

Det er de pårørende som sier ja eller nei til donasjon. Så det aller viktigste er at de vet hva du ville ha ønsket, slik at de kan svare utifra det. Dersom de ikke vet hva du ville ha ønsket, må de jo svare utifra det de selv synes. Så hvis du absolutt ikke vil være donor, må du si det til dem, slik at de vet at de skal svare nei.

Anonymkode: 46c22...e2a

AnonymBruker
Skrevet
DoorKnob skrev (5 timer siden):

Jeg er ikke det, men jeg burde kanskje bli det?

Du bør informere din nærmeste om ditt ønske, det er de som bestemmer hvis dagen kommer.

• Liker 2
Skrevet

Nei, trakk samtykket den dagen cDCD ble lovlig i Norge. 

Anonymkode: 3a81e...dcb

Ser flere nevner dette. Mulig jeg er teit, men jeg synes ikke det høres ut som om de donerer organene til levende folk, altså.

Sitat

Hva er cDCD?

cDCD (Controlled Donation after Circulatory Death) er en metode for organdonasjon etter hjerte- og åndrettsstans. cDCD er aktuelt i tilfeller der pasienten har så store hjerneskader at videre behandling er formålsløs, og blir besluttet trukket tilbake av behandlende lege på en intensivavdeling – helt uavhengig av organdonasjon. Pårørende får informasjon om hvordan donasjonsprosessen vil foregå, og samtykke til donasjon avklares som ved organdonasjon forøvrig. Fem minutter etter at varig hjerte- og åndedrettsstans har inntruffet, erklæres pasienten død av en lege. Organene kan da doneres.

https://organdonasjon.no/sporsmal/hva-er-cdcd/

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Det virker som mange tror at om de har registrert seg så blir de donor uansett. Legen sa det så fint i går, omtrent noe som: Det er ingen som vet om de skal være donor eller ikke. 

Jeg kjenner til en situasjon hvor pårørende ble «mast» på om å gi barnet sitt til «donering» omtrent i samme øyeblikk som de fikk vite at h*n ikke kunne reddes. Et mareritt de knapt har kommet over, flere år seinere. 
Selv har jeg ikke gått aktivt inn for å registrere meg som donor. Jeg vet heller ikke om jeg ønsker å ta i mot et donor-organ om jeg skulle bli så syk at behovet er der…

Anonymkode: 72048...820

Stakkars pårørende som ble «mast» på for å bli donor. Eller stakkars det andre barnet som døde fordi det ikke fikk livsviktige organer? 

Av og til kan det kanskje være greit å ta et steg utenfor sin egen boble. 

Anonymkode: 7d195...b11

• Liker 8
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Ingen av alternativene. Jeg har sagt til mannen min at de kan ta alt annet enn lungene. Hvis de ikke vil gå god for at lungene blir igjen, får de ingenting.

Anonymkode: 9c0a5...da5

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Du bør informere din nærmeste om ditt ønske, det er de som bestemmer hvis dagen kommer.

Nei. Du registrerer det digitalt på Helsenorge.no

Anonymkode: 7d195...b11

Skrevet

Ja, jeg er det. Familien vet. Ikke at jeg tror det er så mye av kroppen som kan brukes av andre, men kanskje jeg har en nyre som noen studenter kan øve seg på eller lignende. 

AnonymBruker
Skrevet

Selvfølgelig er jeg organdonor, og mine pårørende vet det. Jeg har absolutt ingen forståelse overhodet for de som sier nei. Ingen!

Anonymkode: 84a8c...ffb

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
Hedda-78 skrev (7 timer siden):

Har du fortalt til dine nærmeste at du er villig til å være organdonor etter din død?

Nei. Har bare et organdonor-kort i lommeboken.

Anonymkode: a1541...921

Skrevet

Ja. Men blir ikke tatt seriøst 

Skrevet
RedBull91 skrev (1 minutt siden):

Ja. Men blir ikke tatt seriøst 

Hva?? Dette er jo en seriøs avgjørelse, merkelig av dem å ikke tro på deg. Hvis du har donorkort og også har registrert det i kjernejournalen din, så er det vel en større sjans for at de tar hensyn til ditt ønske dersom dagen kommer, sikkert.

AnonymBruker
Skrevet

Mine organer er ikke donerbare. 

Anonymkode: 1cea2...228

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Nei, som en skrev over her - jeg synes det virker skummelt. Selv om man forsøker å redusere sjansen for at noens behandling avsluttes så de kan bli organdonor - ved at legen som erklærer pasienten død ikke kan hente ut organene - så er det bare noe ved hele opplegget som gir meg frysninger.

Anonymkode: af2d3...35b

Samme. Jeg var det før men nå vet jeg ikke lenger. Stemmer det at de tar ut organet fra levende menneske? Ellers vil det ikke fungere? Men pga lovendring kan man bli erklært død før man er fysisk død pga dette? 

Anonymkode: d770a...950

AnonymBruker
Skrevet
Uanonym bruker skrev (15 minutter siden):

Ser flere nevner dette. Mulig jeg er teit, men jeg synes ikke det høres ut som om de donerer organene til levende folk, altså.

https://organdonasjon.no/sporsmal/hva-er-cdcd/

Anbefaler deg å søke informasjon andre steder enn fra en stiftelse som gjør hva som helst for å skaffe flere organer. Metoden er omstridt, det var den også ved innøfring i Norge. Du kan gjerne lete frem artiklene fra den gang så får du mer informasjon om hva det går i, det bryter med prinsippet om død donor for organdonasjon. Det er mange, mange historier fra utlandet om pasienter som har våknet og overlevd intensivbehandlingen etter at pårørende nektet orgnadonasjon med cDCD. Slutt med metoden, så skal jeg melde meg igjen. 

Anonymkode: 3a81e...dcb

• Liker 1
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Av og til kan det kanskje være greit å ta et steg utenfor sin egen boble. 

Misforstår jeg deg her? Mener du at foreldre som får beskjed om at barnet deres ikke kan reddes og er i ferd med å dø bør gå utenfor egen boble og tenke på andre i stedet for sitt eget barn? Han var riktignok en voksen mann, men fortsatt deres barn. 
Jeg synes ikke man skal kreve det. Jeg tror kanskje jeg oppfatta innlegget ditt feil og håper det, og beklager det i såfall.

Selv har jeg aldri måttet ta stilling til et sånt spørsmål, så jeg kan virkelig ikke sette meg inn i det. Men jeg håper at dersom jeg må ta et valg en gang så er min lojalitet og samvittighet hos min kjære og ikke hos vedkommende som trenger organ. 

Anonymkode: 72048...820

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei, jeg er ikke det. Ønsker det ikke pga de nye reglene.

Hadde heller ikke tatt imot fra andre.

Anonymkode: 58f67...e67

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hva om man ønsker å være donor, men man er helt alene, uten familie? Hvem kan man informere om det? 

Anonymkode: fff42...23b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...