Virrevirrevapp Skrevet 2. juni #61 Skrevet 2. juni AnonymBruker skrev (47 minutter siden): Så man kan ikke være syk i forkant av å få ny jobb? Anonymkode: 1dc91...cda Reelt syk, absolutt. Men folk som prøver å lure seg til ting, blir ofte tatt om de ikke er diskret. Å dra gjennom byen i finstasen mens man liksom er syk, er udiskret (og uærlig).
Amys Skrevet 2. juni #62 Skrevet 2. juni Intervju på morgenen eller tidlig ettermiddag burde virke selv om man ikke har full flexitid. Eventuelt bare tatt ut en feriedag hvis man har tvungen arbeidstid fra 8-16 og ikke kan ta lang lunchpause. 1
AnonymBruker Skrevet 2. juni #63 Skrevet 2. juni AnonymBruker skrev (13 timer siden): Du er rekrutterer og ikke arbeidsgiver tydeligvis, men mener du at det er innafor å lyve til arbeidsgiver om lege/ tannlegetimer for å gå på jobbintervju? Jeg har betalt når jeg er til legetjenester. Vi har fast arbeidstid, så jeg kan ikke ta igjen en time verken om morgenen eller kvelden. Anonymkode: 12695...880 Jeg er arbeidsgiver, og ville aldti akseptert at en av mine ansatte brukte egenmelding uten å være syk. Det samme gjelder å lyve om lege/tannlege. Det hadde blitt advarsel, og rett ut ved neste brudd. Samtidig kan jeg heller ikke pålegge mine ansatte å jobbe utover ordinær arbeidstid for å få gjennomført intervjuer. Vi kan tilby å gjennomføre førstegangsintervju digitalt, men fortsatt i arbeidstiden. Jeg har aldri vært bort i problemstillingen at søkere ikke klarer å ta seg fri fra jobben, emten ferie, avspasering eller ubatalt fri. Anonymkode: 9372d...d3a 1 1
Rucula Skrevet 2. juni #64 Skrevet 2. juni AnonymBruker skrev (5 timer siden): Jeg er arbeidsgiver, og ville aldti akseptert at en av mine ansatte brukte egenmelding uten å være syk. Det samme gjelder å lyve om lege/tannlege. Det hadde blitt advarsel, og rett ut ved neste brudd. Samtidig kan jeg heller ikke pålegge mine ansatte å jobbe utover ordinær arbeidstid for å få gjennomført intervjuer. Vi kan tilby å gjennomføre førstegangsintervju digitalt, men fortsatt i arbeidstiden. Jeg har aldri vært bort i problemstillingen at søkere ikke klarer å ta seg fri fra jobben, emten ferie, avspasering eller ubatalt fri. Anonymkode: 9372d...d3a Rett ut du, haha så lett mister man ikke jobben i Norge 2 1
AnonymBruker Skrevet 3. juni #65 Skrevet 3. juni Jeg skriver opp "personlig avtale" eller typ "tannlege" i kalenderen. Tar det på hjemmekontordager. Det er såpass fleksibelt hos oss at det går helt fint. I verste fall jobber man inn igjen tiden. Anonymkode: 05133...379
AnonymBruker Skrevet 4. juni #66 Skrevet 4. juni AnonymBruker skrev (På 2.6.2026 den 1.04): Det handler jo ikke om at du må ta ALLE intervjuene på kveldstid. Nå gjør du deg bare vrang. Jeg ville heller ikke ha jobbet for dere om dere viser så liten forståelse at den som høflig spør om muligheten til å ta intervjuet etter arbeidstid blir ansett som uinteressert, havner nederst i bunken, og så videre. Veldig arrogant og nedlatende. Anonymkode: 4f527...5c9 Vi gjennomfører mellom 50 og 100 intervjuer i året og alle som er involvert har små barn som må leveres og hentes i barnehage. Vi tilbyr intervjuer i tidsrommet 9-15. Jeg har aldri opplevd at noen har problematisert det eller trukket seg. Jeg ble leder for 15 år siden og har kanskje gjennomført nærmere 1000 intervjuer siden da? Så jeg har en del empiri å lene meg på. De fleste avspaserer, eller tar ut en feriedag. Anonymkode: abee0...381 1
AnonymBruker Skrevet 6. juni #67 Skrevet 6. juni AnonymBruker skrev (På 4.6.2026 den 19.14): Vi gjennomfører mellom 50 og 100 intervjuer i året og alle som er involvert har små barn som må leveres og hentes i barnehage. Vi tilbyr intervjuer i tidsrommet 9-15. Jeg har aldri opplevd at noen har problematisert det eller trukket seg. Jeg ble leder for 15 år siden og har kanskje gjennomført nærmere 1000 intervjuer siden da? Så jeg har en del empiri å lene meg på. De fleste avspaserer, eller tar ut en feriedag. Anonymkode: abee0...381 Bare nysgjerrig, men hvorfor må du som leder delta i så mange intervjuer? Har dere ekstremt høy turnover? Hvordan får du tid til faktisk ledelse? At du opplever at dette ikke er et problem har nok mest med bransjen du jobber i. I andre bransjer er det svært stor forståelse for at de beste kandidatene faktisk er fullstendig låst mellom kl 09 og 15 med mindre de skal lyve på seg sykdom for å skaffe vikar. Vi hadde ikke latt en svært aktuell lederkandidat gå fra oss fordi vi skal hente i barnehagen for å si det sånn! 😆 Dette er helsebransjen. Anonymkode: 1b160...78e 3
AnonymBruker Skrevet 7. juni #68 Skrevet 7. juni AnonymBruker skrev (På 6.6.2026 den 11.17): Bare nysgjerrig, men hvorfor må du som leder delta i så mange intervjuer? Har dere ekstremt høy turnover? Hvordan får du tid til faktisk ledelse? At du opplever at dette ikke er et problem har nok mest med bransjen du jobber i. I andre bransjer er det svært stor forståelse for at de beste kandidatene faktisk er fullstendig låst mellom kl 09 og 15 med mindre de skal lyve på seg sykdom for å skaffe vikar. Vi hadde ikke latt en svært aktuell lederkandidat gå fra oss fordi vi skal hente i barnehagen for å si det sånn! 😆 Dette er helsebransjen. Anonymkode: 1b160...78e Jeg er leder for en stor avdeling med mange ansatte, vi er i vekst, og vi har ca. 8 % turnover. Med tre intervjurunder per stilling blir det som regel to eller tre intervjuer i uken. Vi setter av mellom 45 og 90 minutter per intervju, så det er fortsatt maks tre av mine 40 arbeidstimer som går med til intervjuer. Kandidatene som søker våre stillinger har svært fleksible kontorjobber med mulighet for hjemmekontor, det er nok helt riktig at det er derfor dette ikke er noe problem for oss. Anonymkode: abee0...381
AnonymBruker Skrevet 7. juni #69 Skrevet 7. juni AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg er leder for en stor avdeling med mange ansatte, vi er i vekst, og vi har ca. 8 % turnover. Med tre intervjurunder per stilling blir det som regel to eller tre intervjuer i uken. Vi setter av mellom 45 og 90 minutter per intervju, så det er fortsatt maks tre av mine 40 arbeidstimer som går med til intervjuer. Kandidatene som søker våre stillinger har svært fleksible kontorjobber med mulighet for hjemmekontor, det er nok helt riktig at det er derfor dette ikke er noe problem for oss. Anonymkode: abee0...381 Så alle disse kandidatene har fleksible jobber men ønsker seg over i dette militante opplegget ditt. Anonymkode: 80967...4d2 1
AnonymBruker Skrevet 7. juni #70 Skrevet 7. juni AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Så alle disse kandidatene har fleksible jobber men ønsker seg over i dette militante opplegget ditt. Anonymkode: 80967...4d2 Ja. Vi har en sterk merkevare, spennende arbeidsoppgaver, utrolig godt fagmiljø, høye lønninger og gode muligheter til å utvikle seg videre. Har ikke slitt noe med rekruttering så langt. Intervjuopplegget vårt er dessuten ganske standard for bransjen, så det er ikke færre intervjuer hos andre (store) arbeidsgivere. Anonymkode: abee0...381
AnonymBruker Skrevet 7. juni #71 Skrevet 7. juni AnonymBruker skrev (På 31.5.2026 den 22.06): De aller fleste kontorjobber er veldig fleks i dag. Noe annet om man er lærer, lege eller lignende som har faste avtaler selvsagt. I eksempelet ditt er det beste å si du skal til legen. Det tar jo alltid hundre år med venting og så kanskje skal du ta blodprøve og må reise til furst osv. Det tar jo (dessverre😅) fort 2-3 timer. Anonymkode: f75bc...17a Vi må dokumentere alle legetimer. Har tatt ut ferie ved jobbintervju. Anonymkode: fa424...240 1
AnonymBruker Skrevet 7. juni #72 Skrevet 7. juni AnonymBruker skrev (På 4.6.2026 den 19.14): Vi gjennomfører mellom 50 og 100 intervjuer i året og alle som er involvert har små barn som må leveres og hentes i barnehage. Vi tilbyr intervjuer i tidsrommet 9-15. Jeg har aldri opplevd at noen har problematisert det eller trukket seg. Jeg ble leder for 15 år siden og har kanskje gjennomført nærmere 1000 intervjuer siden da? Så jeg har en del empiri å lene meg på. De fleste avspaserer, eller tar ut en feriedag. Anonymkode: abee0...381 Hvis du gjennomfører rundt 70 intervjuer årlig, så lurer jeg virkelig på hvor høy turnover dere har! Anonymkode: fa424...240
AnonymBruker Skrevet 7. juni #73 Skrevet 7. juni AnonymBruker skrev (1 time siden): Så alle disse kandidatene har fleksible jobber men ønsker seg over i dette militante opplegget ditt. Anonymkode: 80967...4d2 Det er også interessant at hun mener å vite hva slags ordning de 70 søkerne har på jobb per i dag. Det kan også eventuelt bety at hun vet lite om arbeidsforhold utenfor egen arbeidsplass. Anonymkode: fa424...240
AnonymBruker Skrevet 7. juni #74 Skrevet 7. juni AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Hvis du gjennomfører rundt 70 intervjuer årlig, så lurer jeg virkelig på hvor høy turnover dere har! Anonymkode: fa424...240 Ca. 8 %. Stor avdeling med mange ansatte, og tre intervjurunder. Anonymkode: abee0...381
AnonymBruker Skrevet 7. juni #75 Skrevet 7. juni AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er også interessant at hun mener å vite hva slags ordning de 70 søkerne har på jobb per i dag. Det kan også eventuelt bety at hun vet lite om arbeidsforhold utenfor egen arbeidsplass. Anonymkode: fa424...240 Jeg snakker med kandidatene og blir kjent med dem. De er flinke til å fortelle om hvilke goder de har på nåværende arbeidsplass som er viktige for dem, og de sjekker grundig at vi kan tilby det samme. Derfor får jeg svært god innsikt i hva de store bedriftene innen samme bransje som oss tilbyr sine ansatte. Det er i alle fall helt grunnleggende for dem med fleksibel arbeidshverdag (kjernetid 9-15), mulighet for hjemmekontor to eller tre dager i uken, og sommertid. Jeg har bare jobbet her i to år, så jeg har også personlig erfaring hos flere av konkurrentene. Min påstand er at for å være en god leder må du bry deg om hva slags ordninger potensielle kandidater har hos sin nåværende arbeidsgiver, og vite mye om arbeidsforhold utenfor egen arbeidsplass. Hvis ikke er det krevende å tilby gode betingelser for den type kandidater vi trenger å rekruttere. Anonymkode: abee0...381 1
AnonymBruker Skrevet 7. juni #76 Skrevet 7. juni Ofte handler det litt om bransje. Feks i min bransje er jobbbytte i hovedsak knyttet til 2-3 tidspunkt i året hvor det lyses ut stillinger. Anonymkode: 1c1a6...ce3
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå