AnonymBruker Skrevet 31. mai #21 Skrevet 31. mai Jeg styrer i stor grad egen timeplan på jobb og må ikke be om fri fra sjefen. Jeg bare går og har intervjuet. Anonymkode: b6b39...05a
AnonymBruker Skrevet 31. mai #22 Skrevet 31. mai Si du skal til en privat avtale om du absolutt må si noe. Det eneste du ikke må gjøre er å ta egenmelding for da blir du meldt til NAV og mister rettigheter (om leder finner ut feil bruk av egenmelding) Anonymkode: f2152...26a 1
AnonymBruker Skrevet 31. mai #23 Skrevet 31. mai AnonymBruker skrev (På 29.5.2026 den 22.17): Hei, når man har fulltidsjobb 100% og jobber 8 til 4 feks, men så søker man andre jobber man ønsker, og får et intervju, hva er vanlig gjøre da med tanke på at de fleste intervju er i den ornale arbeidstiden. som kjræsjer med den. Tips til hva gjøre og hva som er vanlig? Anonymkode: 968ad...2e0 Vanlig å bruke avspasering eller fri uten lønn Anonymkode: 38571...0f7 2
AnonymBruker Skrevet 31. mai #24 Skrevet 31. mai På min jobb er vi så underbemannet at avspasering knapt er mulig. Tenker med gru på hvordan i all verden jeg skal få tid til jobbintervju om det blir aktuelt (tar nettstudier ved siden av jobb nå, så er ikke usannsynlig at jeg kommer til å søke nye stillinger fra neste år). Anonymkode: 53135...a21 2
AnonymBruker Skrevet 31. mai #25 Skrevet 31. mai Det vanlige så langt jeg har erfart er å juge og ta en ‘lang lunsj’ / ‘legetime’ eller lignende. Så får du heller jobbe inn tiden etter arbeidstid om du jobber på et sted med voldsom micromanagement. Anonymkode: f75bc...17a
AnonymBruker Skrevet 31. mai #26 Skrevet 31. mai AnonymBruker skrev (1 minutt siden): På min jobb er vi så underbemannet at avspasering knapt er mulig. Tenker med gru på hvordan i all verden jeg skal få tid til jobbintervju om det blir aktuelt (tar nettstudier ved siden av jobb nå, så er ikke usannsynlig at jeg kommer til å søke nye stillinger fra neste år). Anonymkode: 53135...a21 Hva tar du nett studier i Anonymkode: 968ad...2e0
AnonymBruker Skrevet 31. mai #27 Skrevet 31. mai Virrevirrevapp skrev (2 timer siden): Det skjønner jeg aldri hvordan folk får til, med mindre de har veldig fleksible jobber. Skal snart på intervju, et satt av 1,5 timer til intervjuet, pluss reisetid. Vel, lunsjen min er normalt på 35 minutter. Og intervjuet er i en annen bydel... Heldigvis er jeg ikke på jobb den dagen (jobber deltid). Men skjønner ikke hvordan folk som jobber fullt har tid til å gå på jobb- intervjuer. Ofte får man jo vite tidspunktet kort tid før, også. De aller fleste kontorjobber er veldig fleks i dag. Noe annet om man er lærer, lege eller lignende som har faste avtaler selvsagt. I eksempelet ditt er det beste å si du skal til legen. Det tar jo alltid hundre år med venting og så kanskje skal du ta blodprøve og må reise til furst osv. Det tar jo (dessverre😅) fort 2-3 timer. Anonymkode: f75bc...17a
AnonymBruker Skrevet 31. mai #28 Skrevet 31. mai Hadde en arbeidsgiver som ble både stressa og sint da jeg måtte på jobbintervju via NAV mens jeg jobbet gratis under permittering grunnet "lite oppdrag i vinterhalvåret". Anonymkode: f39de...64b 1
AnonymBruker Skrevet 31. mai #29 Skrevet 31. mai AnonymBruker skrev (3 timer siden): Tenker at det enkleste er å si at man skal til legen. Da slipper du forhåpentligvis så mange spørsmål etterpå, siden er en privat ting. Eventuelt så kan du si at du skal til tannlege eller fysioterapeut. Eller at du måtte gå tidlig fra jobb pga hodepine. Anonymkode: 6bd93...986 Dersom man får lønnet fri for å gå til lege så er det vanskelig å bruke som unnskyldning. Jeg ga beskjed om at jeg avspaserte, og ba om en time litt sent på dagen. Lettere å avspasere fra kl 14 enn f.eks fra 10-12. Anonymkode: 6dfaf...83e 3
AnonymBruker Skrevet 31. mai #30 Skrevet 31. mai Rucula skrev (1 time siden): Hadde en kandidat bedt om intervju etter arbeidstid til oss så hadde jeg sagt: dessverre, da er du ikke interessert nok Og gått videre til nestemann på lista Om en arbeidsgiver hadde blitt så fornærmet over et spørsmål om det er mulig, så hadde nok jeg tenkt at det heller ikke var en arbeidsgiver jeg hadde ønsket å jobbe for. Anonymkode: 6dfaf...83e 5 3
AnonymBruker Skrevet 31. mai #31 Skrevet 31. mai AnonymBruker skrev (På 29.5.2026 den 22.17): Hei, når man har fulltidsjobb 100% og jobber 8 til 4 feks, men så søker man andre jobber man ønsker, og får et intervju, hva er vanlig gjøre da med tanke på at de fleste intervju er i den ornale arbeidstiden. som kjræsjer med den. Tips til hva gjøre og hva som er vanlig? Anonymkode: 968ad...2e0 Avspasering? Anonymkode: 5fd7d...e6a
AnonymBruker Skrevet 31. mai #32 Skrevet 31. mai Rucula skrev (1 time siden): Hadde en kandidat bedt om intervju etter arbeidstid til oss så hadde jeg sagt: dessverre, da er du ikke interessert nok Og gått videre til nestemann på lista Og hadde jeg søkt en jobb hvor arbeidsgiveren ikke var fleksibel på intervjutidspunktet, hadde jeg gått videre til neste. Jeg har faktisk aldri opplevd at dette er et problem. De aller fleste som ansetter er interessert i noen som allerede er i arbeid og skjønner at man ikke vil flagge at man søker jobb før man har det i boks. Anonymkode: 80967...4d2 2 2
Virrevirrevapp Skrevet 31. mai #33 Skrevet 31. mai AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er jo derfor vi sier at man tar ut avspasering, f.eks. en halv dag. Jeg har massevis av plusstimer, så akkurat det er ikke et problem. Det mest krevende er å flytte rundt på møter uten at det virker suspekt. Anonymkode: abee0...381 Ja, det foruser at man kan avspasere på den måten. Vi har mye avspasering men den er tvungen. Har noe hjemmekontor men det er styrt (de fleste har hjemmekontor fredager).
Rucula Skrevet 31. mai #34 Skrevet 31. mai AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Og hadde jeg søkt en jobb hvor arbeidsgiveren ikke var fleksibel på intervjutidspunktet, hadde jeg gått videre til neste. Jeg har faktisk aldri opplevd at dette er et problem. De aller fleste som ansetter er interessert i noen som allerede er i arbeid og skjønner at man ikke vil flagge at man søker jobb før man har det i boks. Anonymkode: 80967...4d2 Vi hadde kunne bytte tidspunkt hvis det ikke passet. Men hadde ikke lagt det utenfor arbeidstid. Jeg har kun fått den forespørselen en gang, da sa jeg nei. Og vedkommende møtte opp i arbeidstiden
Rucula Skrevet 31. mai #35 Skrevet 31. mai AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Om en arbeidsgiver hadde blitt så fornærmet over et spørsmål om det er mulig, så hadde nok jeg tenkt at det heller ikke var en arbeidsgiver jeg hadde ønsket å jobbe for. Anonymkode: 6dfaf...83e Hadde ikke blitt fornærmet. Hadde bare ikke godtatt det Jeg har 100 intervjuer i året. Dette er aldri et problem. Folk strekker seg langt for å komme på intervju 1
Virrevirrevapp Skrevet 31. mai #36 Skrevet 31. mai Rucula skrev (22 minutter siden): Hadde ikke blitt fornærmet. Hadde bare ikke godtatt det Jeg har 100 intervjuer i året. Dette er aldri et problem. Folk strekker seg langt for å komme på intervju Strekker seg langt er en ting, men i full stilling hadde jeg ikke kunne ha tatt meg 3 timer fri på x tidspunkt på kort varsel uten å fortelle sjefen hvorfor - og jeg hadde trengt vikar. 1
Rucula Skrevet 1. juni #37 Skrevet 1. juni (endret) Virrevirrevapp skrev (20 timer siden): Strekker seg langt er en ting, men i full stilling hadde jeg ikke kunne ha tatt meg 3 timer fri på x tidspunkt på kort varsel uten å fortelle sjefen hvorfor - og jeg hadde trengt vikar. Nei, det er jo trist. Men jeg som har 100 intervjuer i året har ikke mulighet til å ta alle disse på kveldstid. Intervjuene hos oss foregår på dagtid. Du går ikke til legen eller tannlegen på kveldstid heller? Endret 1. juni av Rucula
AnonymBruker Skrevet 1. juni #38 Skrevet 1. juni AnonymBruker skrev (22 timer siden): Si du skal til en privat avtale om du absolutt må si noe. Det eneste du ikke må gjøre er å ta egenmelding for da blir du meldt til NAV og mister rettigheter (om leder finner ut feil bruk av egenmelding) Anonymkode: f2152...26a Dette er bare tull, det heter EGENmelding av en grunn. Anonymkode: c2093...db0 1
Virrevirrevapp Skrevet 1. juni #39 Skrevet 1. juni Rucula skrev (12 minutter siden): ....Du går ikke til legen eller tannlegen på kveldstid heller? Vi har regelmessig tvungen avspasering der vi forventes å legge inn planlagte helseavtaler. Om jeg skal til legen i arbeidstida må det være for sykemelding fordi jeg er akutt syk.
Virrevirrevapp Skrevet 1. juni #40 Skrevet 1. juni AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Dette er bare tull, det heter EGENmelding av en grunn. Anonymkode: c2093...db0 Man kan miste retten til egenmelding om det framkommer at man ikke egentlig var syk. Eventuelt miste jobben.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå