Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Drit i! 

Anonymkode: 98012...b63

• Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Jeg kan jobbe jeg. Vil du ansette meg TS? 

Jeg kan kanskje møte opp på mandag. Men da kan jeg ikke finne på noe på søndag. Det må være hvile dag. Jobber to timer mandag. Kan jeg ikke være en del av familien min hele mandag. Tirsdag kan jeg sikkert ikke jobbe fordi da må jeg ha energi til å komme å meg i dusjen. Hvis alle smertene i kroppen min tillater meg å stå opp. 

Onsdag er en god dag kanskje. Håndball med barna. Jobber i dag, kan jeg ikke være der for barna. Da må far stille opp. Torsdag. Hvile dag eller jobb. Elle melle 🤔 

Fredag jobb igjen, nei ikke sjans. Er stresset etter en uke med å kanskje jobbe eller ikke jobbe. Takle hjemme og familien. Livet, venner, sykdom, meg selv og det å leve. Lørdag aner ikke hva som skjer. Så skjer masse ellers av uka som ikke nevnes.

Når jeg ikke jobber så kan jeg leve et liv uten alt stresset med å presse meg til å bli frisk til å jobbe. Jobb gir meg ikke noe som helst. Ikke sosialt eller økonomisk. Det skader meg og livet rundt meg. 

Jeg kan kan være mor, kjæreste, venn, datter, søster og meg selv tross sykdom ❤️ Men ingen ser dette. De ser kun de fine bildene jeg deler på instagram 2 ganger i uka for å holde min familie oppdatert. Men de veit jeg er syk så de dømmer ikke.

Anonymkode: 8ca77...8f6

Mange er jo slitne etter jobb og dropper derfor alle de tingene du ramser opp at du klarer å gjøre fordi du ikke jobber? Høres helt sykt ut å ikke kunne jobbe for å «dra på håndballkamp med ungene og være en mor og søster». 

Anonymkode: d80c2...4ff

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Bipolar type 1 er en sykdom i en helt annen «liga» enn KPTSD, ADHD og hypermobile ledd. Noen kan jobbe - noen har tvangsinnleggelse på tvangsinnleggelse. Det går ikke an å sammenligne i det hele tatt. Det er som å sammenligne en vondt ankel med massiv leddgikt som ikke responderer på medisiner.

Tviler ikke på at du plages med helsen og at det kan være tøft å stå i jobb. Men det er ikke det samme.

Anonymkode: 523e7...7b4

Folk klarer ikke forstå alvorlige psykiske lidelser. 

Jeg forstår folk ikke kan forstå at jeg ikke lengre har arbeidskapaistet, men kan klippe gresset mitt, måke snø i egen oppkjørsel, reise osv. Kan ikke kreve at folk setter seg inn i hvordan en slik lidelse. 

Anonymkode: 5c643...604

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Folk klarer ikke forstå alvorlige psykiske lidelser. 

Jeg forstår folk ikke kan forstå at jeg ikke lengre har arbeidskapaistet, men kan klippe gresset mitt, måke snø i egen oppkjørsel, reise osv. Kan ikke kreve at folk setter seg inn i hvordan en slik lidelse. 

Virker... (trykte send før siste ord).

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Jeg er ufør og ville gitt alt for å være så frisk at jeg kunne jobbe. 

Anonymkode: d95a4...252

Der kom den, du vil sikkert gjerne bytte? 😅

Anonymkode: 26bb5...371

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Der kom den, du vil sikkert gjerne bytte? 😅

Anonymkode: 26bb5...371

Selvsagt vil alle syke heller være friske.

Anonymkode: a16eb...464

• Liker 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Oppsann, du vet ikke hvor mange uføre det er i landet og hva tallet blir om en tar 1 av 1000?

Det går fint, bare prøv igjen 

Anonymkode: 1c247...1e0

Oppsann, jeg bare svarte den som kom med det riv ruskende gale regnestykket. Oppsann, nei jeg har viktigere ting å gjøre enn å hele tiden sjekke nøyaktig antatt uføre her i landet. Oppsann! 

Anonymkode: d3e51...e35

• Liker 1
Skrevet

Tråden er ryddet for avsporinger og innlegg tilknyttet dette.

veronica<3, mod.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Selvsagt vil alle syke heller være friske.

Anonymkode: a16eb...464

Ikke nødvendigvis.

Den jeg er blitt til kommer av hva jeg har opplevd. Liker den jeg er og når man har en arvelig sykdom så ville jeg ikke vært den jeg er uten.

AnonymBruker
Skrevet

Her er det bare fokus på at søsteren til TS utnytter systemet. Hva med fastlegen og legekontoret? Skal ikke fastlegene være portvoktere for hvilke midler som utløses?

Jeg kan aldri tenke meg at min fastlege hadde godkjent fortsatt tt-transport hvis han visste hvor mye jeg var ute og fartet. Kommer man seg til legekontoret  for egen maskin og klarer å bevege seg uhindret der, er det en sterk indikasjon på at vedkommende ikke bør ha tt-kort. Da er gangfunksjonen som det er mye fokus på, helt i orden. 

Hvem får egentlig tt-kort av psykiske grunner? Og hvor lett er det å få innvilget det? Det blir i såfall langt dyrere enn å reise kollektivt. 

Anonymkode: be8ca...4c0

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 27.5.2026 den 15.04):

Jeg kan jobbe jeg. Vil du ansette meg TS? 

Jeg kan kanskje møte opp på mandag. Men da kan jeg ikke finne på noe på søndag. Det må være hvile dag. Jobber to timer mandag. Kan jeg ikke være en del av familien min hele mandag. Tirsdag kan jeg sikkert ikke jobbe fordi da må jeg ha energi til å komme å meg i dusjen. Hvis alle smertene i kroppen min tillater meg å stå opp. 

Onsdag er en god dag kanskje. Håndball med barna. Jobber i dag, kan jeg ikke være der for barna. Da må far stille opp. Torsdag. Hvile dag eller jobb. Elle melle 🤔 

Fredag jobb igjen, nei ikke sjans. Er stresset etter en uke med å kanskje jobbe eller ikke jobbe. Takle hjemme og familien. Livet, venner, sykdom, meg selv og det å leve. Lørdag aner ikke hva som skjer. Så skjer masse ellers av uka som ikke nevnes.

Når jeg ikke jobber så kan jeg leve et liv uten alt stresset med å presse meg til å bli frisk til å jobbe. Jobb gir meg ikke noe som helst. Ikke sosialt eller økonomisk. Det skader meg og livet rundt meg. 

Jeg kan kan være mor, kjæreste, venn, datter, søster og meg selv tross sykdom ❤️ Men ingen ser dette. De ser kun de fine bildene jeg deler på instagram 2 ganger i uka for å holde min familie oppdatert. Men de veit jeg er syk så de dømmer ikke.

Anonymkode: 8ca77...8f6

Av nysgjerrighet ? Hva slags sykdom har du ?

Anonymkode: 409a9...892

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 27.5.2026 den 14.11):

Min søster har sine helseplager, men ikke verre at hun fungerer sosialt, men hun er ikke i jobb.

Hun reiser på ferie til fjerne strøk, og nå sist var hun i Goa i India to uker.

Neste måned skal hun til Portugal på en lignende festival, og i juli på Roskilde og i august på en trancefestival i Kroatia.

Hun er gåen når hun kommer hjem med vondter her og der, men kommer seg raskt.

De fleste hadde vel hatt vondt i hofter og føtter etter å ha danset i dagesvis.

Hun hadde en sykdom for 20 år siden som ikke er synlig og hun fikk da TT kort, og selv om hun er frisk fra det, tviholder hun på TT kortet slik at hun kan bruke det når hun skal ta taxi til flyplassen eller skal langt av gårde og ikke orker å ta bussen.

Nå har hun neglerotbetennelse på den ene tåen og det kan være vondt å ha sko på og vondt å gå, men i dag når hun skulle til legen klarte hun å mase seg til pasienttaxi, for da slipper hun å betale noe siden hun har frikort.

I går syklet hun 8 km, så da tenker jeg at hun fint hadde klart å ta bussen, og ikke trenger pasienttaxi.

Jeg har sagt til henne at hun utnytter systemet, men hun mener helt klart at når hun har dårlige dager så har hun behov for både TT kort og pasienttaxi.

Jeg vet hvor vanskelig det er å få både TT kort og pasienttaxi, så det burde gå til de som er dårlige hele tiden, og ikke de som kan dra på tranceparty i Goa en uke og sykle en liten mil uken etter.

Hun har hatt samme legen i over 20 år, og når hun er hos han er hun sååå dårlig og får han til å skriver henvisninger til Fylkeskommunen om at hun bare klarer å gå maks 200 m på gode dager, så han anbefaler at hun fortsatt trenger TT kort.

Anonymkode: d03b9...950

Jeg kunne muligens blitt oppfattet slik. Jeg har en sykdom som rammer immunsystemet som gjør at jeg fort blir sliten og får betennelse.  På dårlige dager er jeg sengeliggende og får voldsom betennelse i hele kroppen.

På gode dager kan jeg gå en litt lengre tur, men presser jeg meg blir jeg slått ut, og da sier kroppen fra først etterpå.  Jeg kan derfor se frisk ut, men kroppen tåler som regel ikke vanlig aktivitet med mindre jeg hviler mye imellom aktivitet.

Dette kan være aktivitet som å gå tur,  prøve å løpe etter bussen, handle mat og også hyggelige ting som å snakke lenge med en venn,  være en dag på stranden og så videre. Du ser ikke smellen jeg tar hjemme.

Jeg har også ttkort. Jeg bruker det ikke på de gode dagene mine , men av og til er jeg nødt.  Når dette er sagt blir jeg syk av vanlig aktivitet over viss belastning eller varighet. Om søstera di er frisk,  men bare faker er det selvsagt noe annet.  Men jeg vil få fram at det kan hende du ikke ser hvor syk hun faktisk er og blir hjemme etter å ha vært ute. 

Anonymkode: 656ab...0a7

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Her er det bare fokus på at søsteren til TS utnytter systemet. Hva med fastlegen og legekontoret? Skal ikke fastlegene være portvoktere for hvilke midler som utløses?

Jeg kan aldri tenke meg at min fastlege hadde godkjent fortsatt tt-transport hvis han visste hvor mye jeg var ute og fartet. Kommer man seg til legekontoret  for egen maskin og klarer å bevege seg uhindret der, er det en sterk indikasjon på at vedkommende ikke bør ha tt-kort. Da er gangfunksjonen som det er mye fokus på, helt i orden. 

Hvem får egentlig tt-kort av psykiske grunner? Og hvor lett er det å få innvilget det? Det blir i såfall langt dyrere enn å reise kollektivt. 

Man kan også presse seg til å dra på legekontoret, men ikke være frisk. Eller det kan være andre grunner enn gangdunksjonen. Jeg har nedsatt immunforsvar og ttkort har jeg blant annet for å unngå å bli syk og smittet på kollektivtransport. Dette selv om jeg kan stå oppreist noe tid. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Man kan også presse seg til å dra på legekontoret, men ikke være frisk. Eller det kan være andre grunner enn gangdunksjonen. Jeg har nedsatt immunforsvar og ttkort har jeg blant annet for å unngå å bli syk og smittet på kollektivtransport. Dette selv om jeg kan stå oppreist noe tid. 

Ja det kan være andre grunner enn redusert gangreduksjon som kan gjøre at man får innvilget tt-kort. Søstera til Ts har i hvertfall ikk nedsatt imunnforsvar siden hun farter verden rundt og besøker India.

Skrevet

Ganske sikker på noen rundt meg også tenker at jeg egentlig ikke burde hatt uføretrygd, MEN det er veldig mye de ikke ser, selv om jeg tilsynelatende kan virke mye friskere enn jeg er 

Anonymkode: 1037c...e5f

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg har Asperger og forskjellige andre utfordringer. Diagnosen fikk jeg når jeg var 14, og fikk ung ufør når jeg var 20. Legen og andre som hjalp meg som foreslo det. Jeg har aldri klart å stå i en jobb. Jeg klarer nok mye og virker oppegående og frisk for andre, jeg er jo ikke fysisk syk. Så jeg klarer å gå på turer, handle, dra på turer, husarbeid og andre ting. Det betyr ikke at jeg kan jobbe, for det er noe helt annet. Sikkert noen som mener at jeg ikke skulle hatt ung ufør. Men det er nå sånn det er at jeg har den.

Anonymkode: e66c3...6fe

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 28.5.2026 den 12.11):

Mange er jo slitne etter jobb og dropper derfor alle de tingene du ramser opp at du klarer å gjøre fordi du ikke jobber? Høres helt sykt ut å ikke kunne jobbe for å «dra på håndballkamp med ungene og være en mor og søster». 

Anonymkode: d80c2...4ff

Du misforstår. Antakelig fordi du ikke har erfaring med utmattelse kontra slitenhet. Mange er slitne etter jobb, man kan være kjempesliten, men man klarer likevel resten av forpliktelsene sine. Når man er utmattet så klarer man faktisk ikke det. Hente posten er for tungt, hele kroppen og alt er bare tungt. Det er vanskelig å beskrive. Men normalt frisk og dødssliten etter jobb er fortsatt noe helt, helt annet enn utmattet-sliten. 

Anonymkode: 401d3...f73

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...