Gå til innhold

Å utnytte systemet

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Høres nesten ut som svigerinna mi. Hun er uføretrygdet, men jeg kjenner ingen som reiser så mye og får til så mye som henne. Og før noen hugger hodet av meg, jeg vet hun kunne stått i jobb, men hun gidder ikke. Hun har kun «vondt» de ukene hun har barna på samvær, ellers farter hun rundt, pusser opp, fester, hjelper venner med flytting, drar på festival og sover i telt og what not. Men når ungen kommer da klarer hun ingenting og må ofte sende dem tilbake til faren eller til bestemor, og gjett hva hun gjør da? Jo drar på fest eller besøk til venninner. Jeg mener 100% at hun ikke fortjener uføretrygden og den sinnsykt høye utbetalingen fra uføreforsikringen heller. 

Anonymkode: 90865...e81

Jeg reiser mye. Problemet som folk ikke forstår er at de ser ikke hele uka eller verste fall ukene etter en reise jeg må bruke for å hente meg inn.  Jeg kunne heller aldri dratt på fottur, back pack turer eller noe sånt, men det å sette seg på et fly og bo på et hotell hvor alt er servert på et fat krever virkelig ikke mye og definitivt  langt mindre enn en jobb. Alle jobber (med mindre du jobber som noe utrolig sært noe) har enten fysiske eller mentale krav og forventninger, gjerne begge deler. Nå kan jeg ikke snakke for alle uføre, men for meg var det rett å slett sånn at jeg nådde ikke opp til de forventningene.  

Anonymkode: 160ff...37a

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Hvordan foregår denne berømte kjempingen?

Anonymkode: 1c247...1e0

De må kjempe seg gjennom mye lege og div behandler besøk, noen må reise langt fordi det er spesielle personer som må se på problemet, og før det har de kanskje reist lagt for å få tatt bilder i en spesiell maskin. Diverse arbeidsutprøvinger som ofte gjør de dårligere. 
Når man allerede kanskje er plaget med store smerter både fysisk og psykisk er dette store påkjenninger. 

Å det å leve i uvisshet på aap som er lite penger, så skaper dette nye bekymringer, som igjen ikke er bra for psyken. 

De som slipper å kjempe er feks ei som er veldig aktiv i sosiale medier som har et syndrom som gjør at hovedpulsåren kan sprekke om hun anstrenger seg, men hun ser frisk ut, driver med div hobbyer og reiser på turer, men man ser jo og kjenner ikke hvordan kroppen er etterpå.

Det som burde vært lettere å få, og som burde vært bedre tilbud for er rehabilitering for sin lidelse, som kanskje kan hjelpe en tilbake ut i jobb, men det krever også at man faktisk slipper til på arbeidsmarkedet, som også er en del av problemet 

Anonymkode: c1944...0bd

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Åh jeg gleder meg voldsomt til regjeringen skikkelig setter søkelyset mot disse som utnytter systemet 

Anonymkode: c93b1...06c

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)

Jeg vil veldig gjerne jobbe, men er ikke i posisjon til det. Klarer ikke ta meg av egne barn en gang. Vært tvangsinnlagt siden 9 mars og tvangen ble forlenget i går. 

Men! Jeg skal likevel på festival i august. Det er en evighet siden jeg gjorde noe gøy for meg selv. Sikkert noen som da ser meg og lurer på hvorfor jeg er ufør. 

Hvis jeg i det hele tatt har sluppet ut innen da! 

Man kan ikke se det på meg når jeg handler på butikken at jeg er ufør eller når jeg ler sammen med en venninne. Men jeg har absolutt grunn til å være ufør. 

Men har ikke gitt opp drømmen om å jobbe. 

Endret av Purple_Pixiedust
  • Hjerte 5
Skrevet
Purple_Pixiedust skrev (7 minutter siden):

Jeg vil veldig gjerne jobbe, men er ikke i posisjon til det. Klarer ikke ta meg av egne barn en gang. Vært tvangsinnlagt siden 9 mars og tvangen ble forlenget i går. 

Men! Jeg skal likevel på festival i august. Det er en evighet siden jeg gjorde noe gøy for meg selv. Sikkert noen som da ser meg og lurer på hvorfor jeg er ufør. 

Hvis jeg i det hele tatt har sluppet ut innen da! 

Man kan ikke se det på meg når jeg handler på butikken at jeg er ufør eller når jeg ler sammen med en venninne. Men jeg har absolutt grunn til å være ufør. 

Har også en psykisk sykdom som til slutt gjorde meg ufør. Så en kropp som fungerer, et hode som må pleies for å ha ett greit liv. 

Men bryr meg ikke så veldig om de som mener jeg kan jobbe når kroppen fungerer. Viktigeste for meg er at jeg faktisk lever.

Anonymkode: 5c643...604

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Har også en psykisk sykdom som til slutt gjorde meg ufør. Så en kropp som fungerer, et hode som må pleies for å ha ett greit liv. 

Men bryr meg ikke så veldig om de som mener jeg kan jobbe når kroppen fungerer. Viktigeste for meg er at jeg faktisk lever.

Anonymkode: 5c643...604

Ja det er jo det viktigste. 

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Hun er min tvillingsøster og vi har bodd sammen til vi var over 30 år, og nå bor vi 30 m fra hverandre og snakker sammen daglig og sees 5-7 dager i uken.

Det jeg ikke vet om henne, forteller hun meg.

Ts

Anonymkode: d03b9...950

Det kan du absolutt tro ja. Men det tror jeg nok du tar skammelig feil av. Hun deler nok ikke alt med deg. 

Jeg er også tvilling, og har et veldig nært forhold til min søster. Hun tror nok hun vet alt om meg. Men hun vet ikke at jeg har store traumer etter en livshendelse, som gir meg store utfordringer i dagliglivet i form av angst og usikkerhet. Jeg maskerer også for henne, fordi jeg ikke ønsker at hun skal bekymre seg for det. 

Så det hun ser, er ei som er sosial på kvelden og som kjemper for å jobbe kroppen tilbake igjen. Hun ser ikke at jeg ligger våken hele natta, at tårene presser på mange ganger i løpet av dagen fordi jeg trigges av en som sa et spesifikt, nøytralt ord, en lukt eller bare en tanke i mitt hode, at kroppen min er i konstant overlevelsesmodus, så jeg kollapser av utmattelse så fort jeg kommer innforbi døra. Hun ser ei søster som virker friskere enn min ufør skulle tilsi. Og det gjør alle andre også. 

Men helsevesenet og nav vet. (Og ja, jeg går i behandling og jobber hardt for å få det bedre så jeg en dag kan delta i samfunnet som alle andre) Jeg har en sykdom i tillegg, så det er ikke traumene som gjorde at jeg ble ufør, men de hindrer meg i å bli så frisk som jeg kunne blitt, sykdommen tatt i betraktning. 

Det sagt så er jeg helt enig i at det finnes flere som har ufør og som nok ikke burde hatt det. At det snytes og jukses med uføretrygd er helt sant. Men det betyr ikke at alle bør mistros og snakkes stygt om.  Vi rakker ikke ned på alle økonomer fordi noen snyter på skatten, eller snakker stygt om alle menn fordi noen ytterst få voldtar..

Anonymkode: f45df...ab2

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jeg synes det er interessant at du ikke ser at dette antakelig handler om noe psykisk/ mentalt. Det virker som at hun må feste, være på farten, gjøre ting. Kanskje for å glemme eller holde det vonde borte. Når barnet kommer til henne så kan hun ikke rømme mer. Det blir for vanskelig. Ingen friske personer ville valgt bort barnet sitt slik. 

Anonymkode: 401d3...f73

Eller så er hun en lat egoist. 

Anonymkode: 90865...e81

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Her på kåge påstår uføre at ufør = syk. Alltid. Vi vet jo at det ikke stemmer. 

Anonymkode: 7204c...18c

Nei, ingen påstår det. Det vi sier er at formen er USTABIL. Jeg har nå vært sengeliggende og husbunden siden jul. I fjor var jeg bedre. Man vet aldri. 

Anonymkode: 84333...b7e

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Tillegg til innlegget mitt over: 

Hva gjelder søster til TS så skal ikke jeg sette meg til doms. Ut fra hva ts forteller, høres det ut som hun utnytter systemet litt, men samtidig vet ikke ts hva som ligger bak. Kan være psykisk eller stressreaksjon gjør at hun ikke klarer å både ta buss og møte til time på en gang, at det blir for mye. Men det kan også være som ts mistenker, at hun utnytter systemet fordi hun ser hun får det til. 

Og er det juks og utnytting av systemet, bør det absolutt meldes inn. Men da må du ts være helt sikker på at du vet hvordan hun faktisk har det. 

Anonymkode: f45df...ab2

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Fastlegen må sende inn helseinformasjon om pasientens helsesituasjon også.

så her er det garantert mer helseutfordringer psykisk eller mentalt enn du som bror vet om. 
jeg vet om folk som har fått TT kort fordi de sliter med sosial angst å ikke klarer å ta buss.  Man trenger faktisk ikke å ha hodet i ene hånden å ett amputert ben for å få TT kort.

du virker særs bitter trådstarter. 
for lite å gjøre? 

Anonymkode: baca1...7fa

Nå har du sitert feil. Jeg er ikke ts

Anonymkode: be8ca...4c0

Skrevet

TT kort ja. Nabodamen søkte om det.

75 år gammel og dårlig til beins etter å ha jobbet fysisk fra hun var 25 til 70 i en vernet bedrift,bodde på bygda og hadde 3 km til bussholdeplass og 1,5 mil til nærmeste butikk og legekontor.

Fikk avslag,så hun måtte selge huset (500.000) og bruke pengene på å leie omsorgsbolig i stedet. Men ble jo kort vei til butikken med rulator....

Døde nå i mai 85 år gammel. 

Anonymkode: 5da92...2bf

• Hjerte 2
Skrevet

ved legeklæring for tilrettelagt transport må fastlegen kunne dokumentere dette

"Pasientens helsetilstand Beskriv pasientens sykdom og symptomer som gir et behov for TT. Beskriv også pasientens gangfunksjon. Hvis relevant, vis til radiologiske og medisinske undersøkelser. Ved nedsatt syn kreves det attest som opplyser om WHO-kategori og visus på begge øyne. Ved nedsatt lungekapasitet kreves det attest som viser resultat fra spirometriunders økelse (FEV1 %)."

Pasientens evne til å bruke kollektivtransport (Dette betyr å komme seg til nærmeste holdeplass og gjennomf øre reisen.) Beskriv sammenhengen mellom pasientens helsetilstand og den manglende evnen til å bruke kollektivtransport. Vurder pasientens gangdistanse før det oppstår et behov for pause, og den totale gangdistansen med pauser. Beskriv bakgrunnen for vurderingen av gangdistansen, og om det er gjennomført en gangtest.

Prognose Antas det at pasientens helsetilstand blir bedre de neste to årene? Ja Nei Hvis ja, hva slags behandling får pasienten og hvordan vil denne bedre helsetilstanden?

image.thumb.png.1bfe67da85a2c20cac132d46d3a084a6.png

image.png

• Nyttig 1
Skrevet

jeg forstår ikke ut fra alt det som må dokumenteres at hun da har rett på tt-kort, for ikke å snakke om fornyet tt-kort. Er det ting TS ikke vet om søstera si?

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

jeg forstår ikke ut fra alt det som må dokumenteres at hun da har rett på tt-kort, for ikke å snakke om fornyet tt-kort. Er det ting TS ikke vet om søstera si?

Mest sannsynlig. Søsteren min vet ikke at jeg har vært suicidal.

Anonymkode: a16eb...464

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Jo, ufør = syk. Alltid. Uføretrygdet derimot er ikke nødvendigvis alltid syk. Behersker man ikke begrepsbruk blir det veldig vanskelig å ha en fruktbar diskusjon.

Anonymkode: a16eb...464

Meget bra observert. Det er stor forskjell på ufør og uføretrygdet for dem som vet.

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Åh jeg gleder meg voldsomt til regjeringen skikkelig setter søkelyset mot disse som utnytter systemet 

Anonymkode: c93b1...06c

Jeg også. Spesielt mtp at det kommer aldri til å skje.

Skrevet

Jeg tror mange kunne hatt en prosent stilling men samfunnet vårt legger ikke opp til det.

Med det sagt man er faktisk ikke veldig syk om man kan reise på festivaler og trance partyer mange ganger i året. Jeg var på besøk med barn og en venninne tre timer unna en langhelg og er fremdeles ikke i stand til å gjøre så mye enda, fire dager etterpå. Jeg jobber en 30% stilling og har da akkurat nok rest arbeidsevne til barna.

klarer nok 1-2 syden turer fordi da kan jeg slappe mye av ved ankomst for eksempel. Men fester, masse turer hadde ikke jeg klart, og jeg er ikke på noen måter ufør (er på AAP) 

Anonymkode: caef0...3c9

Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Jeg har ADHD, kPTSD og og plages voldsomt av hypermobile ledd. Står likevel i full jobb da jeg ser på det som mitt ansvsr å forsørge meg selv, og så må jeg bruke fritiden på å hente meg inn. Så har jeg en kompis da som har brukt 8 år på å krangle til seg en ADHD diagnose og brukt siste to åra på å få innvilget uføretrygd. Så nå lever han det gode liv med gaming og øl. Svært mye handler om vilje, hvilket fokus man har og hvilke krav man stiller til seg selv.

Jeg har ikke sagt at din bipolar ikke er god nok grunn. Jeg vet det er en alvorlig og krevende diagnose. Men jeg vet også at folk er uføre på diagnoser jeg lever med selv. Som nevt han tullingen som har sittet på trygd av varierende slag hele livet fordi han ikke vil jobbe. Slike lykkes med å få ufør gjennom ren utmattelsesteknikk på systemet. Uføre hadde gjort seg selv en tjeneste om de hadde turt å hatt et kritisk blikk på hverandre. De som blånekter på at det finnes folk som ikke bør være uføre, de har ikke rent mel i posen selv.

Og før noen kommer å sier min og hans ADHD er ulike. Jeg ble oppmuntret til utredning i mange år, han kranglet seg til diagnosen. Når jeg fikk diagnosen ble arbeiddgiver glad da hun hadde håp om bedre struktur og færre avvik. Diagnoser kan hjelpe like mye inn i arbeidslivet, men mange  velger å jobbe seg ut.

Anonymkode: bb5ca...f37

Bipolar type 1 er en sykdom i en helt annen «liga» enn KPTSD, ADHD og hypermobile ledd. Noen kan jobbe - noen har tvangsinnleggelse på tvangsinnleggelse. Det går ikke an å sammenligne i det hele tatt. Det er som å sammenligne en vondt ankel med massiv leddgikt som ikke responderer på medisiner.

Tviler ikke på at du plages med helsen og at det kan være tøft å stå i jobb. Men det er ikke det samme.

Anonymkode: 523e7...7b4

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Det er mange av dem. Kjenner folk som ikke har kunnet jobbet siste 20 år, men har dratt 10 mnd på jordomseiling i egen båt... 30% på Nille ble for tøft, men oppgaven å reise jorda rundt var helt innafor. Reiste en kort tur i europa med dem og det var veldig mye å gjøre, lange dager, mye opp og ned.. Ikke noe problem. 

Anonymkode: db3ef...13a

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...