Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Norge er et merkelig land egentlig. Jobb er det som prioriteres sist av mange, og derfor har vi så mange som står utenfor. Gleder meg til den dagen det blir stilt mer krav til folk. Uføre bør revurderes hvert 5 år også, med mindre legen kan skrive at det pågår aktiv kreftbehandling, vedkommende er i koma o.l. Det finnes så mange jobber her i verden at det er komplett umulig at så mange her i landet ikke klarer noen som helst jobb. Har man energien til å kjempe seg til trygd så har man energien til jobb også. Folk som åpenbart trenger trygd får jo trygde med enkelhet, så de klarer seg fint i prosessen.

Anonymkode: bb5ca...f37

Jeg er enig med deg i at uføretrygd bør revurderes MEN mtp hvor vanskelig det var å få uføretrygd i 2023 så går jeg i kjelleren av bare tanken om å måtte gå igjennom alt på nytt. Det er nedbrytende å være syk på NAV, jeg hadde ikke klart løpet en gang til.

Så hvordan revurdere uten å bruke (gjennomsnittlig) 7 år på å finne ut av det? 

Anonymkode: 43ba4...a2c

• Liker 1
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg har ADHD, kPTSD og og plages voldsomt av hypermobile ledd. Står likevel i full jobb da jeg ser på det som mitt ansvsr å forsørge meg selv, og så må jeg bruke fritiden på å hente meg inn. Så har jeg en kompis da som har brukt 8 år på å krangle til seg en ADHD diagnose og brukt siste to åra på å få innvilget uføretrygd. Så nå lever han det gode liv med gaming og øl. Svært mye handler om vilje, hvilket fokus man har og hvilke krav man stiller til seg selv.

Jeg har ikke sagt at din bipolar ikke er god nok grunn. Jeg vet det er en alvorlig og krevende diagnose. Men jeg vet også at folk er uføre på diagnoser jeg lever med selv. Som nevt han tullingen som har sittet på trygd av varierende slag hele livet fordi han ikke vil jobbe. Slike lykkes med å få ufør gjennom ren utmattelsesteknikk på systemet. Uføre hadde gjort seg selv en tjeneste om de hadde turt å hatt et kritisk blikk på hverandre. De som blånekter på at det finnes folk som ikke bør være uføre, de har ikke rent mel i posen selv.

Og før noen kommer å sier min og hans ADHD er ulike. Jeg ble oppmuntret til utredning i mange år, han kranglet seg til diagnosen. Når jeg fikk diagnosen ble arbeiddgiver glad da hun hadde håp om bedre struktur og færre avvik. Diagnoser kan hjelpe like mye inn i arbeidslivet, men mange  velger å jobbe seg ut.

Jobbet i over 30 år. Man kan ikke jobbe seg ut av bipolar men man kan ha gode nokbår til at arbeid går. Var sjeldent syk dør set så pang.

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg, jeg, jeg…

Du vet at det finnes andre mennesker, andre uføre der ute? 

Anonymkode: 7204c...18c

Du skriver om uføre, jeg svarer som ufør.

Anonymkode: 5c643...604

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er helt klart mange uføre som skal ha og bør ha hjelp. Det som forundrer meg er at uføre umiddelbart forsvarer hverandre selv når dere vet det er mye feil. Hvorfor gjør dere det? Det hadde jo tjent uføre som gruppe at man fikk sortert litt.

Fordi vi har vært gjennom nav-systemet og vet hvordan det er. Det er nav som anbefaler deg å søke uføretrygd, ikke noe man avgjør selv.

Anonymkode: 84333...b7e

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ufør og ville gitt alt for å være så frisk at jeg kunne jobbe. 

Anonymkode: d95a4...252

• Liker 5
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Norge er et merkelig land egentlig. Jobb er det som prioriteres sist av mange, og derfor har vi så mange som står utenfor. Gleder meg til den dagen det blir stilt mer krav til folk. Uføre bør revurderes hvert 5 år også, med mindre legen kan skrive at det pågår aktiv kreftbehandling, vedkommende er i koma o.l. Det finnes så mange jobber her i verden at det er komplett umulig at så mange her i landet ikke klarer noen som helst jobb. Har man energien til å kjempe seg til trygd så har man energien til jobb også. Folk som åpenbart trenger trygd får jo trygde med enkelhet, så de klarer seg fint i prosessen.

Jøsseball. 

1. jobb prioriteres ikke sist, men er det eneste man kan bli ufør fra. Tror du man gjør andre aktiviteter istedet i 8 timer hver dag? Så klart ikke. 

2. du har jo misforstått helt når du tror man er frisk, men «kjemper seg til trygd». Det er jo mange som er alvorlig syke som må kjempe seg til trygd. Det sier litt om hvor lite lett det er. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det er helt klart mange uføre som skal ha og bør ha hjelp. Det som forundrer meg er at uføre umiddelbart forsvarer hverandre selv når dere vet det er mye feil. Hvorfor gjør dere det? Det hadde jo tjent uføre som gruppe at man fikk sortert litt.

Forsvarer ingen pga hvilken inntekt de har. Kan kun snakke utifra meg selv, derfor gjør jeg det.

Ar de som klarer å jobbe ved siden av 100% ufør kanskje ikke bør ha 100% ufør er en ting. At man som delvis ufør bør kunne tjene mer og dermed kanskje med tiden jobbe mer er også en ting.

Jeg lever nå fordi jeg er ufør. Uten det så vil jeg dø. Ja så alvorlig er min sykdom, selv om den ikke synes.

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Jeg kan jobbe jeg. Vil du ansette meg TS? 

Jeg kan kanskje møte opp på mandag. Men da kan jeg ikke finne på noe på søndag. Det må være hvile dag. Jobber to timer mandag. Kan jeg ikke være en del av familien min hele mandag. Tirsdag kan jeg sikkert ikke jobbe fordi da må jeg ha energi til å komme å meg i dusjen. Hvis alle smertene i kroppen min tillater meg å stå opp. 

Onsdag er en god dag kanskje. Håndball med barna. Jobber i dag, kan jeg ikke være der for barna. Da må far stille opp. Torsdag. Hvile dag eller jobb. Elle melle 🤔 

Fredag jobb igjen, nei ikke sjans. Er stresset etter en uke med å kanskje jobbe eller ikke jobbe. Takle hjemme og familien. Livet, venner, sykdom, meg selv og det å leve. Lørdag aner ikke hva som skjer. Så skjer masse ellers av uka som ikke nevnes.

Når jeg ikke jobber så kan jeg leve et liv uten alt stresset med å presse meg til å bli frisk til å jobbe. Jobb gir meg ikke noe som helst. Ikke sosialt eller økonomisk. Det skader meg og livet rundt meg. 

Jeg kan kan være mor, kjæreste, venn, datter, søster og meg selv tross sykdom ❤️ Men ingen ser dette. De ser kun de fine bildene jeg deler på instagram 2 ganger i uka for å holde min familie oppdatert. Men de veit jeg er syk så de dømmer ikke.

Anonymkode: 8ca77...8f6

Men sånn som du beskriver hverdagen din så hadde du heller ikke orket å dra til India på festival i to uker, en uke på Roskilde og sykla 8 km i morra? 

Anonymkode: 32d32...42b

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjenner ei, hu går på AAP (hvor lenge kan man egentlig det??). Hun har i alle år jobbet masse, og blitt sykmeldt hver gang hun kan. Så fikk hun utdannelse dekket av jobben, og tok den. Jobbet ett halvt år (med høyere lønn) og ble sykmeldt. Skylder på smerter i håndledda, men maler hjemme og hos andre hist og pist. Skylder på brudd i knærne, men går 2 timers tur hver dag. Skylder på at hun er såååå sliten, men trener 2-3 timer på treningstudio flere ganger i uka. Flytter konstant, og pusser opp hvert sted hun kommer. Drar på fylla hver helg hun ikke har barn. 
Jeg er 100% sikker på at om hun hadde prioritert anderledes kunne hun jobba. Hun er mer på farta enn meg. Jeg har kroniske smerter, insomnia og pga alt dette møter jeg tidvis veggen. Jeg mener på ingen måte at man skal prioritere jobb over alt, men kanskje man kunne prioritert det litt? Når hun HVER ENESTE DAG holder på med ett prosjekt, trener, går tur, er på farta, så kunne hun faktisk jobba. Det mener jeg og det står jeg for

• Liker 4
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Jeg er ikke ufør. Men man trenger ikke være rakettforsker for å vite at uføre hetses mye og at selv de som virkelig trenger det og ikke kan jobbe, uansett hvor mye de vil blir beskyldt for å snylte. Og da snakker jeg ikke om de som har prosjekter hele tiden, er superaktive, trener, pusser opp, reiser på ferier hele tiden, fester osv. Det er de som setter de som virkelig trenger det i dårlig lys. Her på kåge virker det som mange tror alle uføre tilhører den gruppa. 

Anonymkode: d3e51...e35

• Liker 5
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Jeg er ikke ufør. Men man trenger ikke være rakettforsker for å vite at uføre hetses mye og at selv de som virkelig trenger det og ikke kan jobbe, uansett hvor mye de vil blir beskyldt for å snylte. Og da snakker jeg ikke om de som har prosjekter hele tiden, er superaktive, trener, pusser opp, reiser på ferier hele tiden, fester osv. Det er de som setter de som virkelig trenger det i dårlig lys. Her på kåge virker det som mange tror alle uføre tilhører den gruppa. 

Her på kåge påstår uføre at ufør = syk. Alltid. Vi vet jo at det ikke stemmer. 

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

De fleste uføre snylter ikke, selv om noen gjør det. Det er ikke lett å snylte på seg uføretrygd. Så vidt jeg har forstått er det vanskelig for selv kronisk syke som virkelig trenger uføretrygden å bli uføre. Så når det er vanskelig selv for syke tror jeg ikke det er lett å snylte til seg uføretrygd fordi man ikke gidder å jobbe. Kanskje én av 1000 som klarer det. Kanskje ikke så mange heller. Jeg vet ikke. Men de fleste uføre er det av en gyldig og reell grunn. 

• Liker 1
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jøsseball. 

1. jobb prioriteres ikke sist, men er det eneste man kan bli ufør fra. Tror du man gjør andre aktiviteter istedet i 8 timer hver dag? Så klart ikke. 

2. du har jo misforstått helt når du tror man er frisk, men «kjemper seg til trygd». Det er jo mange som er alvorlig syke som må kjempe seg til trygd. Det sier litt om hvor lite lett det er. 

Hvordan foregår denne berømte kjempingen?

Anonymkode: 1c247...1e0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

når missunnelsen er større enn kjønnsdrifta

Anonymkode: bbf44...c18

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Men du forstår vel at et oppegående menneske ikke ville holdt på sånn som søsteren din? Det er egentlig synd på sånne.

Anonymkode: b76c1...9da

Synd😅 Mora mi som er i 70 åra fikk ikke TT kort, fordi kommunen mente det gikk en buss ikke så langt fra henne. Problemet er at helsevesenet ødela den ene foten hennes, og nå har problemer med å gå. Men det tok ikke kommunen hensyn til. Og eldre folk har en tendens til å gi opp...

• Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg kjenner ei, hu går på AAP (hvor lenge kan man egentlig det??). Hun har i alle år jobbet masse, og blitt sykmeldt hver gang hun kan. Så fikk hun utdannelse dekket av jobben, og tok den. Jobbet ett halvt år (med høyere lønn) og ble sykmeldt. Skylder på smerter i håndledda, men maler hjemme og hos andre hist og pist. Skylder på brudd i knærne, men går 2 timers tur hver dag. Skylder på at hun er såååå sliten, men trener 2-3 timer på treningstudio flere ganger i uka. Flytter konstant, og pusser opp hvert sted hun kommer. Drar på fylla hver helg hun ikke har barn. 
Jeg er 100% sikker på at om hun hadde prioritert anderledes kunne hun jobba. Hun er mer på farta enn meg. Jeg har kroniske smerter, insomnia og pga alt dette møter jeg tidvis veggen. Jeg mener på ingen måte at man skal prioritere jobb over alt, men kanskje man kunne prioritert det litt? Når hun HVER ENESTE DAG holder på med ett prosjekt, trener, går tur, er på farta, så kunne hun faktisk jobba. Det mener jeg og det står jeg for

Du burde sagt ifra til NAV. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jo, ufør = syk. Alltid. Uføretrygdet derimot er ikke nødvendigvis alltid syk. Behersker man ikke begrepsbruk blir det veldig vanskelig å ha en fruktbar diskusjon.

Anonymkode: a16eb...464

AnonymBruker
Skrevet

Jeg og min søster bor i samme kvartal, og jeg møtte henne i sted småjoggende etter bussen.

Spurte henne hvorfor hun tok pasienttaxi til legen i dag tidlig, når hun løper etter bussen nå og hun sa:

"Jeg orket ikke ta bussen, det var jo så tidlig jeg hadde time"!

TS

Anonymkode: d03b9...950

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg og min søster bor i samme kvartal, og jeg møtte henne i sted småjoggende etter bussen.

Spurte henne hvorfor hun tok pasienttaxi til legen i dag tidlig, når hun løper etter bussen nå og hun sa:

TS

Søstera di er en trygdesvindler dessverre. Men enten så må du rapportere henne til NAV, eller så må du bare glemme hele greia. Hva sier foreldrene? Vil vel tro de også er klar over dette?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Uføre bør revurderes hvert 5 år også,

Hvordan tenker du det skal foregå? Og hvilken kostnad tror du dette hadde vært for staten? Syns du ikke legene er og saksbehandlerne i NAV er overbelastet nok som de er? 

Det er ganske mange tilstander som aldri vil bli bedre, men som kun kan vedlikeholdes eller forverres.  

Anonymkode: 4dc78...0f3

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

TS

Nå virker det jo som hun pga kapasiteten inni hode burde være ufør.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...