AnonymBruker Skrevet 27. mai #1 Skrevet 27. mai Min søster har sine helseplager, men ikke verre at hun fungerer sosialt, men hun er ikke i jobb. Hun reiser på ferie til fjerne strøk, og nå sist var hun i Goa i India to uker. Neste måned skal hun til Portugal på en lignende festival, og i juli på Roskilde og i august på en trancefestival i Kroatia. Hun er gåen når hun kommer hjem med vondter her og der, men kommer seg raskt. De fleste hadde vel hatt vondt i hofter og føtter etter å ha danset i dagesvis. Hun hadde en sykdom for 20 år siden som ikke er synlig og hun fikk da TT kort, og selv om hun er frisk fra det, tviholder hun på TT kortet slik at hun kan bruke det når hun skal ta taxi til flyplassen eller skal langt av gårde og ikke orker å ta bussen. Nå har hun neglerotbetennelse på den ene tåen og det kan være vondt å ha sko på og vondt å gå, men i dag når hun skulle til legen klarte hun å mase seg til pasienttaxi, for da slipper hun å betale noe siden hun har frikort. I går syklet hun 8 km, så da tenker jeg at hun fint hadde klart å ta bussen, og ikke trenger pasienttaxi. Jeg har sagt til henne at hun utnytter systemet, men hun mener helt klart at når hun har dårlige dager så har hun behov for både TT kort og pasienttaxi. Jeg vet hvor vanskelig det er å få både TT kort og pasienttaxi, så det burde gå til de som er dårlige hele tiden, og ikke de som kan dra på tranceparty i Goa en uke og sykle en liten mil uken etter. Hun har hatt samme legen i over 20 år, og når hun er hos han er hun sååå dårlig og får han til å skriver henvisninger til Fylkeskommunen om at hun bare klarer å gå maks 200 m på gode dager, så han anbefaler at hun fortsatt trenger TT kort. Anonymkode: d03b9...950 4 1 1
AnonymBruker Skrevet 27. mai #2 Skrevet 27. mai Enten må du varsle riktig, eller så må du ligge unna. Anonymkode: 87b16...f31 11 6
AnonymBruker Skrevet 27. mai #3 Skrevet 27. mai Mener du hun får ytelser hun ikke har krav på så meld inn til nav. Er ikke greit å jukse til seg noe man ikke har krav på. Hvis ikke, hold munn om hennes plager alltid. Anonymkode: 5c643...604 2 6
AnonymBruker Skrevet 27. mai #4 Skrevet 27. mai Men du forstår vel at et oppegående menneske ikke ville holdt på sånn som søsteren din? Det er egentlig synd på sånne. Anonymkode: b76c1...9da 3
AnonymBruker Skrevet 27. mai #5 Skrevet 27. mai Høres nesten ut som svigerinna mi. Hun er uføretrygdet, men jeg kjenner ingen som reiser så mye og får til så mye som henne. Og før noen hugger hodet av meg, jeg vet hun kunne stått i jobb, men hun gidder ikke. Hun har kun «vondt» de ukene hun har barna på samvær, ellers farter hun rundt, pusser opp, fester, hjelper venner med flytting, drar på festival og sover i telt og what not. Men når ungen kommer da klarer hun ingenting og må ofte sende dem tilbake til faren eller til bestemor, og gjett hva hun gjør da? Jo drar på fest eller besøk til venninner. Jeg mener 100% at hun ikke fortjener uføretrygden og den sinnsykt høye utbetalingen fra uføreforsikringen heller. Anonymkode: 90865...e81 8 8
AnonymBruker Skrevet 27. mai #6 Skrevet 27. mai Norge er et merkelig land egentlig. Jobb er det som prioriteres sist av mange, og derfor har vi så mange som står utenfor. Gleder meg til den dagen det blir stilt mer krav til folk. Uføre bør revurderes hvert 5 år også, med mindre legen kan skrive at det pågår aktiv kreftbehandling, vedkommende er i koma o.l. Det finnes så mange jobber her i verden at det er komplett umulig at så mange her i landet ikke klarer noen som helst jobb. Har man energien til å kjempe seg til trygd så har man energien til jobb også. Folk som åpenbart trenger trygd får jo trygde med enkelhet, så de klarer seg fint i prosessen. Anonymkode: bb5ca...f37 6 5
AnonymBruker Skrevet 27. mai #7 Skrevet 27. mai AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Norge er et merkelig land egentlig. Jobb er det som prioriteres sist av mange, og derfor har vi så mange som står utenfor. Gleder meg til den dagen det blir stilt mer krav til folk. Uføre bør revurderes hvert 5 år også, med mindre legen kan skrive at det pågår aktiv kreftbehandling, vedkommende er i koma o.l. Det finnes så mange jobber her i verden at det er komplett umulig at så mange her i landet ikke klarer noen som helst jobb. Har man energien til å kjempe seg til trygd så har man energien til jobb også. Folk som åpenbart trenger trygd får jo trygde med enkelhet, så de klarer seg fint i prosessen. Anonymkode: bb5ca...f37 Det er ikke sånn at man enten har kreft eller vondt i viljen. Anonymkode: 7d5f2...f7c 12 1 4
AnonymBruker Skrevet 27. mai #8 Skrevet 27. mai AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Men du forstår vel at et oppegående menneske ikke ville holdt på sånn som søsteren din? Det er egentlig synd på sånne. Anonymkode: b76c1...9da Ja skjønner det. Hun kan være litt generøs og omsorgsfull, men har også perioder der hun er veldig grisk og tenker kun på å spare penger og seg selv. Ts Anonymkode: d03b9...950
AnonymBruker Skrevet 27. mai #9 Skrevet 27. mai AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Norge er et merkelig land egentlig. Jobb er det som prioriteres sist av mange, og derfor har vi så mange som står utenfor. Gleder meg til den dagen det blir stilt mer krav til folk. Uføre bør revurderes hvert 5 år også, med mindre legen kan skrive at det pågår aktiv kreftbehandling, vedkommende er i koma o.l. Det finnes så mange jobber her i verden at det er komplett umulig at så mange her i landet ikke klarer noen som helst jobb. Har man energien til å kjempe seg til trygd så har man energien til jobb også. Folk som åpenbart trenger trygd får jo trygde med enkelhet, så de klarer seg fint i prosessen. Anonymkode: bb5ca...f37 Det finnes så mange jobber til folk uten hull i cv’n, sykdomshistorikk,og rett trynefaktor.Når ingen vil ansette noen som har falt utenfor av diverse grunner faller man inn i en negativ spiral som går løs på psyken og mange forblir der… på tide at det stilles flere krav til arbeidsplassene, de fleste er tross alt ikke ekstroverte perfekte supermennesker. Anonymkode: 389ad...7f7 11 7
AnonymBruker Skrevet 27. mai #10 Skrevet 27. mai AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Norge er et merkelig land egentlig. Jobb er det som prioriteres sist av mange, og derfor har vi så mange som står utenfor. Gleder meg til den dagen det blir stilt mer krav til folk. Uføre bør revurderes hvert 5 år også, med mindre legen kan skrive at det pågår aktiv kreftbehandling, vedkommende er i koma o.l. Det finnes så mange jobber her i verden at det er komplett umulig at så mange her i landet ikke klarer noen som helst jobb. Har man energien til å kjempe seg til trygd så har man energien til jobb også. Folk som åpenbart trenger trygd får jo trygde med enkelhet, så de klarer seg fint i prosessen. Anonymkode: bb5ca...f37 Jeg er bipolar, ikke noe jeg blir frisk av. Skulle jeg revurderes hvert 5 år så hadde det nok blit mer innleggelser på meg. Trygg stabil hverdag har gjort at sykdommen min er i remisjon. Vil gjerne ha den der. Første gang på 40 år jeg faktisk klarer å holde meg stabil uten masse medisiner. Fikk ufør godkjent før sykemeldingsperioden var over. Var ingen kamp. Anonymkode: 5c643...604 5 5 9
AnonymBruker Skrevet 27. mai #11 Skrevet 27. mai Jeg kan jobbe jeg. Vil du ansette meg TS? Jeg kan kanskje møte opp på mandag. Men da kan jeg ikke finne på noe på søndag. Det må være hvile dag. Jobber to timer mandag. Kan jeg ikke være en del av familien min hele mandag. Tirsdag kan jeg sikkert ikke jobbe fordi da må jeg ha energi til å komme å meg i dusjen. Hvis alle smertene i kroppen min tillater meg å stå opp. Onsdag er en god dag kanskje. Håndball med barna. Jobber i dag, kan jeg ikke være der for barna. Da må far stille opp. Torsdag. Hvile dag eller jobb. Elle melle 🤔 Fredag jobb igjen, nei ikke sjans. Er stresset etter en uke med å kanskje jobbe eller ikke jobbe. Takle hjemme og familien. Livet, venner, sykdom, meg selv og det å leve. Lørdag aner ikke hva som skjer. Så skjer masse ellers av uka som ikke nevnes. Når jeg ikke jobber så kan jeg leve et liv uten alt stresset med å presse meg til å bli frisk til å jobbe. Jobb gir meg ikke noe som helst. Ikke sosialt eller økonomisk. Det skader meg og livet rundt meg. Jeg kan kan være mor, kjæreste, venn, datter, søster og meg selv tross sykdom ❤️ Men ingen ser dette. De ser kun de fine bildene jeg deler på instagram 2 ganger i uka for å holde min familie oppdatert. Men de veit jeg er syk så de dømmer ikke. Anonymkode: 8ca77...8f6 2 3 5
AnonymBruker Skrevet 27. mai #12 Skrevet 27. mai AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Det er ikke sånn at man enten har kreft eller vondt i viljen. Anonymkode: 7d5f2...f7c Nei, en vi har for mange uføre ihvertfall som prioriterer jobb sist. På et eller annet tidspunkt må det en endring til. Vi alle vet at svært mange ikke burde være uføre. Anonymkode: bb5ca...f37 1 4
AnonymBruker Skrevet 27. mai #13 Skrevet 27. mai Søsteren din er en sånn type som setter andre uføre i dårlig lys. Selv om hun åpenbart snylter gjør ikke alle det. De aller fleste ikke. Anonymkode: d3e51...e35 4 5
AnonymBruker Skrevet 27. mai #14 Skrevet 27. mai AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg kan jobbe jeg. Vil du ansette meg TS? Jeg kan kanskje møte opp på mandag. Men da kan jeg ikke finne på noe på søndag. Det må være hvile dag. Jobber to timer mandag. Kan jeg ikke være en del av familien min hele mandag. Tirsdag kan jeg sikkert ikke jobbe fordi da må jeg ha energi til å komme å meg i dusjen. Hvis alle smertene i kroppen min tillater meg å stå opp. Onsdag er en god dag kanskje. Håndball med barna. Jobber i dag, kan jeg ikke være der for barna. Da må far stille opp. Torsdag. Hvile dag eller jobb. Elle melle 🤔 Fredag jobb igjen, nei ikke sjans. Er stresset etter en uke med å kanskje jobbe eller ikke jobbe. Takle hjemme og familien. Livet, venner, sykdom, meg selv og det å leve. Lørdag aner ikke hva som skjer. Så skjer masse ellers av uka som ikke nevnes. Når jeg ikke jobber så kan jeg leve et liv uten alt stresset med å presse meg til å bli frisk til å jobbe. Jobb gir meg ikke noe som helst. Ikke sosialt eller økonomisk. Det skader meg og livet rundt meg. Jeg kan kan være mor, kjæreste, venn, datter, søster og meg selv tross sykdom ❤️ Men ingen ser dette. De ser kun de fine bildene jeg deler på instagram 2 ganger i uka for å holde min familie oppdatert. Men de veit jeg er syk så de dømmer ikke. Anonymkode: 8ca77...8f6 Jeg kritiserer ikke min søster for ikke å jobbe, men fordi hun utnytter to goder i velferdssystemet som alvorlig kronisk syke mennesker burde ha tilgang til, men ikke hun som fint kan klare å ta bussen og sykle. Ts Anonymkode: d03b9...950 6
AnonymBruker Skrevet 27. mai #15 Skrevet 27. mai AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Søsteren din er en sånn type som setter andre uføre i dårlig lys. Selv om hun åpenbart snylter gjør ikke alle det. De aller fleste ikke. Anonymkode: d3e51...e35 Ja det gjør hun. Blir flau over henne. Hun har adhd som gjør at hun er veldig rastløs og alltid må ha gang i noe, men hun var i jobb da hun var yngre, iallfall i perioder, og hun har utdannelse selv om hun ikke har jobbet som det hun er utdannet som. Ts Anonymkode: d03b9...950
AnonymBruker Skrevet 27. mai #16 Skrevet 27. mai AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Nei, en vi har for mange uføre ihvertfall som prioriterer jobb sist. På et eller annet tidspunkt må det en endring til. Vi alle vet at svært mange ikke burde være uføre. Anonymkode: bb5ca...f37 Mener du at jeg som er 100% ufør skal prioritere jobb? Tok meg lang tid og hjelp fra psykolog å godta at jeg aldri mer skal jobbe. Finnes folk som elsket jobben sin. Nå lever jeg anderledes, men enda et bra liv. Anonymkode: 5c643...604 2
AnonymBruker Skrevet 27. mai #17 Skrevet 27. mai AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Jeg er bipolar, ikke noe jeg blir frisk av. Skulle jeg revurderes hvert 5 år så hadde det nok blit mer innleggelser på meg. Trygg stabil hverdag har gjort at sykdommen min er i remisjon. Vil gjerne ha den der. Første gang på 40 år jeg faktisk klarer å holde meg stabil uten masse medisiner. Fikk ufør godkjent før sykemeldingsperioden var over. Var ingen kamp. Anonymkode: 5c643...604 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Mener du at jeg som er 100% ufør skal prioritere jobb? Tok meg lang tid og hjelp fra psykolog å godta at jeg aldri mer skal jobbe. Finnes folk som elsket jobben sin. Nå lever jeg anderledes, men enda et bra liv. Anonymkode: 5c643...604 Jeg, jeg, jeg… Du vet at det finnes andre mennesker, andre uføre der ute? Anonymkode: 7204c...18c 7
AnonymBruker Skrevet 27. mai #18 Skrevet 27. mai AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Jeg er bipolar, ikke noe jeg blir frisk av. Skulle jeg revurderes hvert 5 år så hadde det nok blit mer innleggelser på meg. Trygg stabil hverdag har gjort at sykdommen min er i remisjon. Vil gjerne ha den der. Første gang på 40 år jeg faktisk klarer å holde meg stabil uten masse medisiner. Fikk ufør godkjent før sykemeldingsperioden var over. Var ingen kamp. Anonymkode: 5c643...604 Jeg har ADHD, kPTSD og og plages voldsomt av hypermobile ledd. Står likevel i full jobb da jeg ser på det som mitt ansvsr å forsørge meg selv, og så må jeg bruke fritiden på å hente meg inn. Så har jeg en kompis da som har brukt 8 år på å krangle til seg en ADHD diagnose og brukt siste to åra på å få innvilget uføretrygd. Så nå lever han det gode liv med gaming og øl. Svært mye handler om vilje, hvilket fokus man har og hvilke krav man stiller til seg selv. Jeg har ikke sagt at din bipolar ikke er god nok grunn. Jeg vet det er en alvorlig og krevende diagnose. Men jeg vet også at folk er uføre på diagnoser jeg lever med selv. Som nevt han tullingen som har sittet på trygd av varierende slag hele livet fordi han ikke vil jobbe. Slike lykkes med å få ufør gjennom ren utmattelsesteknikk på systemet. Uføre hadde gjort seg selv en tjeneste om de hadde turt å hatt et kritisk blikk på hverandre. De som blånekter på at det finnes folk som ikke bør være uføre, de har ikke rent mel i posen selv. Og før noen kommer å sier min og hans ADHD er ulike. Jeg ble oppmuntret til utredning i mange år, han kranglet seg til diagnosen. Når jeg fikk diagnosen ble arbeiddgiver glad da hun hadde håp om bedre struktur og færre avvik. Diagnoser kan hjelpe like mye inn i arbeidslivet, men mange velger å jobbe seg ut. Anonymkode: bb5ca...f37 5 1 5
AnonymBruker Skrevet 27. mai #19 Skrevet 27. mai AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Jeg kan jobbe jeg. Vil du ansette meg TS? Jeg kan kanskje møte opp på mandag. Men da kan jeg ikke finne på noe på søndag. Det må være hvile dag. Jobber to timer mandag. Kan jeg ikke være en del av familien min hele mandag. Tirsdag kan jeg sikkert ikke jobbe fordi da må jeg ha energi til å komme å meg i dusjen. Hvis alle smertene i kroppen min tillater meg å stå opp. Onsdag er en god dag kanskje. Håndball med barna. Jobber i dag, kan jeg ikke være der for barna. Da må far stille opp. Torsdag. Hvile dag eller jobb. Elle melle 🤔 Fredag jobb igjen, nei ikke sjans. Er stresset etter en uke med å kanskje jobbe eller ikke jobbe. Takle hjemme og familien. Livet, venner, sykdom, meg selv og det å leve. Lørdag aner ikke hva som skjer. Så skjer masse ellers av uka som ikke nevnes. Når jeg ikke jobber så kan jeg leve et liv uten alt stresset med å presse meg til å bli frisk til å jobbe. Jobb gir meg ikke noe som helst. Ikke sosialt eller økonomisk. Det skader meg og livet rundt meg. Jeg kan kan være mor, kjæreste, venn, datter, søster og meg selv tross sykdom ❤️ Men ingen ser dette. De ser kun de fine bildene jeg deler på instagram 2 ganger i uka for å holde min familie oppdatert. Men de veit jeg er syk så de dømmer ikke. Anonymkode: 8ca77...8f6 Et eksempel på folk som mener at man skal søke om uføretrygd bare fordi man ikke har energi til hundre aktiviteter i fritiden. Anonymkode: 7204c...18c 9 3
AnonymBruker Skrevet 27. mai #20 Skrevet 27. mai AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Søsteren din er en sånn type som setter andre uføre i dårlig lys. Selv om hun åpenbart snylter gjør ikke alle det. De aller fleste ikke. Anonymkode: d3e51...e35 Det er helt klart mange uføre som skal ha og bør ha hjelp. Det som forundrer meg er at uføre umiddelbart forsvarer hverandre selv når dere vet det er mye feil. Hvorfor gjør dere det? Det hadde jo tjent uføre som gruppe at man fikk sortert litt. Anonymkode: bb5ca...f37 3 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå