AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 17:18 #41 Skrevet onsdag kl. 17:18 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvordan tenker du det skal foregå? Og hvilken kostnad tror du dette hadde vært for staten? Syns du ikke legene er og saksbehandlerne i NAV er overbelastet nok som de er? Det er ganske mange tilstander som aldri vil bli bedre, men som kun kan vedlikeholdes eller forverres. Anonymkode: 4dc78...0f3 Langsikyig er det billigere å sende folk tilbake i jobb enn at de skal bare få gortsette dom trygdet. Anonymkode: bb5ca...f37
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 17:19 #42 Skrevet onsdag kl. 17:19 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg er ufør og ville gitt alt for å være så frisk at jeg kunne jobbe. Anonymkode: d95a4...252 Ja det finnes nok noen som oppriktig ønsker å jobbe, men den strofen du kommer med her har jeg hørt fra folk som er snyltere. Ganske tomme ord igrunn. Anonymkode: bb5ca...f37 1
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 17:28 #43 Skrevet onsdag kl. 17:28 Diry72 skrev (1 time siden): Søstera di er en trygdesvindler dessverre. Men enten så må du rapportere henne til NAV, eller så må du bare glemme hele greia. Hva sier foreldrene? Vil vel tro de også er klar over dette? Vet ikke hva våre foreldre vet om henne. Er det mulig å melde henne inn anonymt? Ts Anonymkode: d03b9...950
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 17:29 #44 Skrevet onsdag kl. 17:29 AnonymBruker skrev (1 time siden): Nå virker det jo som hun pga kapasiteten inni hode burde være ufør. Anonymkode: 5c643...604 🙈 Ts Anonymkode: d03b9...950
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 18:21 #45 Skrevet onsdag kl. 18:21 AnonymBruker skrev (1 time siden): Langsikyig er det billigere å sende folk tilbake i jobb enn at de skal bare få gortsette dom trygdet. Anonymkode: bb5ca...f37 Dette har du nok ikke tenkt særlig nøye gjennom. Anonymkode: 0b614...9fc 1
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 18:30 #46 Skrevet onsdag kl. 18:30 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Min søster har sine helseplager, men ikke verre at hun fungerer sosialt, men hun er ikke i jobb. Hun reiser på ferie til fjerne strøk, og nå sist var hun i Goa i India to uker. Neste måned skal hun til Portugal på en lignende festival, og i juli på Roskilde og i august på en trancefestival i Kroatia. Hun er gåen når hun kommer hjem med vondter her og der, men kommer seg raskt. De fleste hadde vel hatt vondt i hofter og føtter etter å ha danset i dagesvis. Hun hadde en sykdom for 20 år siden som ikke er synlig og hun fikk da TT kort, og selv om hun er frisk fra det, tviholder hun på TT kortet slik at hun kan bruke det når hun skal ta taxi til flyplassen eller skal langt av gårde og ikke orker å ta bussen. Nå har hun neglerotbetennelse på den ene tåen og det kan være vondt å ha sko på og vondt å gå, men i dag når hun skulle til legen klarte hun å mase seg til pasienttaxi, for da slipper hun å betale noe siden hun har frikort. I går syklet hun 8 km, så da tenker jeg at hun fint hadde klart å ta bussen, og ikke trenger pasienttaxi. Jeg har sagt til henne at hun utnytter systemet, men hun mener helt klart at når hun har dårlige dager så har hun behov for både TT kort og pasienttaxi. Jeg vet hvor vanskelig det er å få både TT kort og pasienttaxi, så det burde gå til de som er dårlige hele tiden, og ikke de som kan dra på tranceparty i Goa en uke og sykle en liten mil uken etter. Hun har hatt samme legen i over 20 år, og når hun er hos han er hun sååå dårlig og får han til å skriver henvisninger til Fylkeskommunen om at hun bare klarer å gå maks 200 m på gode dager, så han anbefaler at hun fortsatt trenger TT kort. Anonymkode: d03b9...950 Dette høres veldig rart ut. Du mener at søstera di bare er lat og utnytter systemet, men har samtidig tt-kort? Er ikke tt-kort og pasienttaxi veldig strengt regulert? Det skal jo mer en neglerotbetennelse for å få en slik transport. Hva vet du om denne fastlegen? Bør han/hun også meldes inn for misbruk av ordningen? Anonymkode: be8ca...4c0
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 18:38 #47 Skrevet onsdag kl. 18:38 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Høres nesten ut som svigerinna mi. Hun er uføretrygdet, men jeg kjenner ingen som reiser så mye og får til så mye som henne. Og før noen hugger hodet av meg, jeg vet hun kunne stått i jobb, men hun gidder ikke. Hun har kun «vondt» de ukene hun har barna på samvær, ellers farter hun rundt, pusser opp, fester, hjelper venner med flytting, drar på festival og sover i telt og what not. Men når ungen kommer da klarer hun ingenting og må ofte sende dem tilbake til faren eller til bestemor, og gjett hva hun gjør da? Jo drar på fest eller besøk til venninner. Jeg mener 100% at hun ikke fortjener uføretrygden og den sinnsykt høye utbetalingen fra uføreforsikringen heller. Anonymkode: 90865...e81 Jeg synes det er interessant at du ikke ser at dette antakelig handler om noe psykisk/ mentalt. Det virker som at hun må feste, være på farten, gjøre ting. Kanskje for å glemme eller holde det vonde borte. Når barnet kommer til henne så kan hun ikke rømme mer. Det blir for vanskelig. Ingen friske personer ville valgt bort barnet sitt slik. Anonymkode: 401d3...f73 2 1
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 18:45 #48 Skrevet onsdag kl. 18:45 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Jeg har ADHD, kPTSD og og plages voldsomt av hypermobile ledd. Står likevel i full jobb da jeg ser på det som mitt ansvsr å forsørge meg selv, og så må jeg bruke fritiden på å hente meg inn. Så har jeg en kompis da som har brukt 8 år på å krangle til seg en ADHD diagnose og brukt siste to åra på å få innvilget uføretrygd. Så nå lever han det gode liv med gaming og øl. Svært mye handler om vilje, hvilket fokus man har og hvilke krav man stiller til seg selv. Anonymkode: bb5ca...f37 Det handler om mer enn vilje. Jeg har også kptsd og er utenfor arbeidslivet. Dvs., jeg er svakt på vei tilbake, men har vært utenfor lenge. Det er ikke bare fordi du har en sterkere vilje. Vi er alle født med ulik resiliens og vi har ulike ekstra belastninger i livet. Vi har ulikt gode støttepersoner og kroppen velger ulike mekanismer for å overleve. For noen er det å jobbe hele tiden for å ikke kjenne etter. Min kropp valgte dissosiasjon. Det er ikke lett å jobbe når man er helt fjern. Jeg har prøvd, det gikk forferdelig dårlig. Men det er ikke fordi jeg ikke ville. Anonymkode: 401d3...f73 3
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 18:48 #49 Skrevet onsdag kl. 18:48 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Det er helt klart mange uføre som skal ha og bør ha hjelp. Det som forundrer meg er at uføre umiddelbart forsvarer hverandre selv når dere vet det er mye feil. Hvorfor gjør dere det? Det hadde jo tjent uføre som gruppe at man fikk sortert litt. Anonymkode: bb5ca...f37 Fordi folk vet aldri hele historien. Min nærmeste familie visste ikke at jeg hadde traumer og at jeg var ufør pga det. Ikke foreldre, ikke søsken. Det er så mye som kan være skjult for de nærmeste også. Derfor er det så dumt å dømme ut fra hva man ser. Det andre ser er ikke hele sannheten. Kanskje ingen rundt personen vet hele sannheten. Jeg er imot å dømme andre ganske enkelt. Har systemet godkjent trygd eller disse ekstra godene, så er det med stor sannsynlighet en grunn til det. Selvom man ikke vil fortelle det til andre. Anonymkode: 401d3...f73 2 1 2
Diry72 Skrevet onsdag kl. 21:08 #50 Skrevet onsdag kl. 21:08 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Vet ikke hva våre foreldre vet om henne. Er det mulig å melde henne inn anonymt? Ts Anonymkode: d03b9...950 Google tips NAV om mulig trygdesvindel. Ja, du kan gjøre det anonymt.
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 21:16 #51 Skrevet onsdag kl. 21:16 Mind your own business. folk kan ha flere eller andre plager enn de forteller andre mennesker enn legen sin. jeg har jugd flere ganger til familie og naboer osv når de har mast å gravd om hvorfor jeg er sykemeldt… det er en sak mellom PASIENT og FASTLEGE. takk gud for at fastleger har taushetsplikt. Anonymkode: baca1...7fa 1 1 2
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 21:20 #52 Skrevet onsdag kl. 21:20 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Dette høres veldig rart ut. Du mener at søstera di bare er lat og utnytter systemet, men har samtidig tt-kort? Er ikke tt-kort og pasienttaxi veldig strengt regulert? Det skal jo mer en neglerotbetennelse for å få en slik transport. Hva vet du om denne fastlegen? Bør han/hun også meldes inn for misbruk av ordningen? Anonymkode: be8ca...4c0 Fastlegen må sende inn helseinformasjon om pasientens helsesituasjon også. så her er det garantert mer helseutfordringer psykisk eller mentalt enn du som bror vet om. jeg vet om folk som har fått TT kort fordi de sliter med sosial angst å ikke klarer å ta buss. Man trenger faktisk ikke å ha hodet i ene hånden å ett amputert ben for å få TT kort. du virker særs bitter trådstarter. for lite å gjøre? Anonymkode: baca1...7fa 2 2
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 21:20 #53 Skrevet onsdag kl. 21:20 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Fastlegen må sende inn helseinformasjon om pasientens helsesituasjon også. så her er det garantert mer helseutfordringer psykisk eller mentalt enn du som bror vet om. jeg vet om folk som har fått TT kort fordi de sliter med sosial angst å ikke klarer å ta buss. Man trenger faktisk ikke å ha hodet i ene hånden å ett amputert ben for å få TT kort. du virker særs bitter trådstarter. for lite å gjøre? Anonymkode: baca1...7fa Skulle selvsagt stå psykisk eller fysisk.! Anonymkode: baca1...7fa
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 21:39 #54 Skrevet onsdag kl. 21:39 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Dette høres veldig rart ut. Du mener at søstera di bare er lat og utnytter systemet, men har samtidig tt-kort? Er ikke tt-kort og pasienttaxi veldig strengt regulert? Det skal jo mer en neglerotbetennelse for å få en slik transport. Hva vet du om denne fastlegen? Bør han/hun også meldes inn for misbruk av ordningen? Anonymkode: be8ca...4c0 Hun har plager som hun overdriver,. I dag fikk hun bestilt pasienttaxi fordi hun ikke orket å ta bussen, siden hun hadde legetime tidlig. Hun har smurt på til legen sin i årevis, og han er grei og skriver og søker på det hun ber han om Ts Anonymkode: d03b9...950
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 21:42 #55 Skrevet onsdag kl. 21:42 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Mind your own business. folk kan ha flere eller andre plager enn de forteller andre mennesker enn legen sin. jeg har jugd flere ganger til familie og naboer osv når de har mast å gravd om hvorfor jeg er sykemeldt… det er en sak mellom PASIENT og FASTLEGE. takk gud for at fastleger har taushetsplikt. Anonymkode: baca1...7fa Hun er min tvillingsøster og vi har bodd sammen til vi var over 30 år, og nå bor vi 30 m fra hverandre og snakker sammen daglig og sees 5-7 dager i uken. Det jeg ikke vet om henne, forteller hun meg. Ts Anonymkode: d03b9...950
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 21:49 #56 Skrevet onsdag kl. 21:49 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Fastlegen må sende inn helseinformasjon om pasientens helsesituasjon også. så her er det garantert mer helseutfordringer psykisk eller mentalt enn du som bror vet om. jeg vet om folk som har fått TT kort fordi de sliter med sosial angst å ikke klarer å ta buss. Man trenger faktisk ikke å ha hodet i ene hånden å ett amputert ben for å få TT kort. du virker særs bitter trådstarter. for lite å gjøre? Anonymkode: baca1...7fa For 20 år siden fikk min søster tt-kort fordi hun var alvorlig syk ett års tid, og kunne ikke ta kollektivtransport. Da hun ble så bra at hun kunne ta kollektivtransport sa hun ikke det til legen, og 4 år senere da søknaden om tt-kort skulle fornyes, sa hun til legen sin at hun var bedre men ikke bra av symptomene som gjorde at det var vanskelig for henne å ta kollektivtransport, så hun ønsket at han skulle søke om fornyelse. Hun har hatt samme legen i alle disse årene, og det er en lege som man godsnakker med og så får man som oftest det man ønsker. Når hun ringer legekontoret og sier at hun trenger pasienttaxi for å komme til timen, så ordner legen det. Ts Anonymkode: d03b9...950
Rucula Skrevet onsdag kl. 21:49 #57 Skrevet onsdag kl. 21:49 Det er mange i dette landet som utnytter systemet Det er veldig synd, for til slutt går det utover andre uføre 1
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 21:56 #58 Skrevet onsdag kl. 21:56 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Hun er min tvillingsøster og vi har bodd sammen til vi var over 30 år, og nå bor vi 30 m fra hverandre og snakker sammen daglig og sees 5-7 dager i uken. Det jeg ikke vet om henne, forteller hun meg. Ts Anonymkode: d03b9...950 Det tror du hun gjør ja…. Anonymkode: baca1...7fa 1 1
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 22:02 #59 Skrevet onsdag kl. 22:02 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Dette har du nok ikke tenkt særlig nøye gjennom. Anonymkode: 0b614...9fc Jo, men tenkinga gangner ikke deg😊 så du hakka på matteferdighetene til en annen. Kom deg i jobb siden du er så mye mer tankeffektiv enn alle andre. Anonymkode: bb5ca...f37
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 22:33 #60 Skrevet onsdag kl. 22:33 Diry72 skrev (6 timer siden): Synd😅 Mora mi som er i 70 åra fikk ikke TT kort, fordi kommunen mente det gikk en buss ikke så langt fra henne. Problemet er at helsevesenet ødela den ene foten hennes, og nå har problemer med å gå. Men det tok ikke kommunen hensyn til. Og eldre folk har en tendens til å gi opp... Det er kanskje det som er litt av utfordringen. De som er veldig syke orker ikke kjempe for rettighetene, pga folk som har vondt i vilja har utnyttet dette. De som har vondt i vilja er gjerne de som orker å ta den kampen. Noen unntak, det hender en møter noen i systemet som faktisk ivaretar de som ikke kan det selv, men det skjer ikke for ofte. Noen har familie som kan hjelpe. Min far fikk hjertesvikt, på toppen av et ødelagt hjerte fikk han flere brudd, besvimte stadig. Der også var visst kollektiv trafikk alternativet. Det var noen bussbytter på den reisen. Nå har han heldigvis mye familie rundt som kjørte og hentet. Når noen er så omtåket av medisiner og sykdom, har de ikke en snøballs sjanse i helvete å følge opp selv at de får bekreftelse for behov for ledsager slik at reisen kan dekkes eller krangle til seg noe. Anonymkode: 7f497...003 1 4
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå