Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Aktivitet;
- Polarklokka sier at jeg forbrenner ca 3000kcal for dag (mellom 3000 og 3400 på det jevne). 
- Jeg har en aktiv hverdag med mye gåing på jobb, aldri under 10.000 skritt på en dag. Da må jeg aktivt være bevisst på det om det skal bli mindre. 
- Jogger 3 ganger i uken, 3km. (formen har ikke bedret seg på disse månedene.)
- Trener styrke og mobilitet i tillegg. 
- Har hus med trapper, går trapper på jobb, sykler eller går til butikken, har en hage jeg steller og styrer i ukentlig. 

Mat:
- Drikker kun vann, kaffe og te. Ingen søtning og ingen melk. 
- Er ikke spesielt sulten av meg, ligger naturlig på rundt 1100 - 1200 kcal for dag, men etter besøk hos ernæringsfysiolog har jeg virkelig forsøkt å få det topp til 15-1600 på en daglig basis. 
- Lager mat fra bunnen av, spiser lite brødmat, ingen bakst, ikke noe fast food (kanskje 3-4 ganger i året), drikke lite og sjelden alkohol.
- Har vært innom alt mulig, lavkarbo, ingen gluten og melkeprodukt, faster naturlig siden jeg ikke spiser på kveldene og ikke er glad i frokost. - Har forsøkt å legge om dette etter besøk hos ernæringsfys. 
- Spiser grønnsaker i bøtter og spann, kylling, noe hvit fisk, ikke pølser og slikt-
- Kan sikkert bli enda flinkere til å spise mer proteiner. 

Helse:
- Hadde ekstrem svangerskapskvalme for 15 år siden (hyperemesis), la på meg 20 kg ETTER svangerskapet under amming. Innlagt to runder, men ingen oppfølging i etterkant. Ny forskning har ført til helt annen type behandling av gravide med HG i nyere tid, heldigvis. 
- Hadde kyssesyken en sommer uten jeg var klar over det, trente som normalt og besvimte gjentatte ganger før de fant ut hva det var. 
- Har hypermobile ledd (før tøyelig, nå med alderen stiv)
- Sliter med vekt, mister hår, tørr hud, sår i huden som ikke gror, hår i ansiktet og andre steder det ikke skal være, vann i kroppen, stive ledd, noe som ligner på akne, inngrodde hår i ansiktet, svært lav ANS (gjerne -10 flere ganger i uken) og HRV (mellom 52 og 58 siste ukene). 

Hvis man leker litt med tallene og sier at daglig kcal er 10% feil og lander på 2700, og daglig inntak er helt feil og er 1900kca. Da skal jeg i teorien fortsatt være i et ganske betydelig underskudd. Og over tid så skal dette gi utslag på vekten. Det gjør det altså ikke. Om noe så har den økt og klærne er stramme og sitter ikke pent. 

Har noen her inne erfaring med dette?

Har selvfølgelig tatt alle slags blodprøver og får beskjed om at det meste er innenfor referanseverdiene. Og det var det. Ikke noe mer oppfølging. 

Det er den samme regla hele tiden, kcal inn kcal ut. Men jeg VET at jeg ikke spiser over 3000kcal på en dag. Det går ikke an. Jeg sliter med å komme over 1100, da gjør jeg en innsats. 

Anonymkode: 9b9fe...5cb

Stress gjør at kiloene ikke vil av

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kalorier inn er én ting, en annen ting er hva kroppen gjør med kaloriene. Økt vannvekt kan maskere generelt vektnedgang f.eks. Kan jeg spørre hvor på kroppen du legger på deg? 

En annen ting du nevner er at du er sliten hele tiden, som tyder på at kroppen ikke bruker den energien du gir den til å holde deg våken og opplagt. 

Selv om du ikke føler deg stressa, så stresser du jo litt med vektnedgangen høres det ut som, og kroppen kan stresse selv om du ikke kjenner det i hodet. 

Mitt tips, spis mer proteiner, få undersøkt hormoner og blod mer detaljert (gjerne privat), få undersøkt søvnen din, å sovne raskt er bra, men dårlig kvalitet søvn påvirker hele systemet (kanskje har du apné?), skriv dagbok over kosthold, smerter, dagsform, og følelser. Det er nyttig å ha når du enedelig finner en lege som vil høre. Og du får et datagrunnlag som du kanskje selv kan finne mønstre i.

Lykke til!

Anonymkode: 22e6e...fc1

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Kalorier inn er én ting, en annen ting er hva kroppen gjør med kaloriene. Økt vannvekt kan maskere generelt vektnedgang f.eks. Kan jeg spørre hvor på kroppen du legger på deg? 

En annen ting du nevner er at du er sliten hele tiden, som tyder på at kroppen ikke bruker den energien du gir den til å holde deg våken og opplagt. 

Selv om du ikke føler deg stressa, så stresser du jo litt med vektnedgangen høres det ut som, og kroppen kan stresse selv om du ikke kjenner det i hodet. 

Mitt tips, spis mer proteiner, få undersøkt hormoner og blod mer detaljert (gjerne privat), få undersøkt søvnen din, å sovne raskt er bra, men dårlig kvalitet søvn påvirker hele systemet (kanskje har du apné?), skriv dagbok over kosthold, smerter, dagsform, og følelser. Det er nyttig å ha når du enedelig finner en lege som vil høre. Og du får et datagrunnlag som du kanskje selv kan finne mønstre i.

Lykke til!

Anonymkode: 22e6e...fc1

Takk 🥰 

Det første de sjekket var faktisk om jeg kunne ha søvnapné. Var inne flere runder og sov med utstyret flere netter. De kunne avkrefte at det var tilfellet. Og når det ikke var søvnapné så ble det liksom ikke sjekket noe mer. Slik har det vært med alt. 

"Ånei, så det er ikke denne vanlige opplagte tingen her allikevel. Neinei, da lar vi det være med det".

Dagbok skriver jeg. 

Proteiner må jeg finne en måte å få i meg mer per dag. 

Ts

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Håper bilen min får samme problem, så kan jeg kjøre millionvis av kilometer uten å bruke bensin :)

Anonymkode: d2205...152

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Da er du et medisinsk unikum og må komme deg til legen for å bli utredet.

Anonymkode: 2f398...ee9

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Herlighet... lurer faktisk på om dette Hashimoto tyreoiditt kan stemme. Jeg har over en periode på 6 mnd fått en slags klump/fortykning på halsen. Har tenkt det var hovne lymfer eller noe slikt. Ser nå at det er et symptom på denne sykdommen. 20260512_210610.thumb.jpg.961f898e7935f2294b585848e9198c6e.jpg

Ts

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Håper bilen min får samme problem, så kan jeg kjøre millionvis av kilometer uten å bruke bensin :)

Anonymkode: d2205...152

Dette hadde vært en god sammenligning hvis kroppen vår var en ren forbrenningsmaskin. Men det er den ikke. Kroppen kan skru ned på mange prosesser og spare energi. Bare det å senke kroppstemperaturen med en halv grad for eksempel har stor innvirkning. Og Non-Exercise Activity Thermogenesis (NEAT) er et kjent begrep som inkluderer blant annet å tappe med foten mens man sitter. Hvis du ikke har kunnskap om emnet så bør du faktisk holde deg for god til å kommentere slike dumheter.

Anonymkode: 8b1c6...a37

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Herlighet... lurer faktisk på om dette Hashimoto tyreoiditt kan stemme. Jeg har over en periode på 6 mnd fått en slags klump/fortykning på halsen. Har tenkt det var hovne lymfer eller noe slikt. Ser nå at det er et symptom på denne sykdommen. 20260512_210610.thumb.jpg.961f898e7935f2294b585848e9198c6e.jpg

Ts

Jeg har hashimoto, har hatt det siden jeg var liten. Foreldrene mine trodde jeg hadde fått kusma pga kulen. Når den er hoven så fyller hevelsen ut søkket mellom kragebeina, altså halsgropa. Jeg ser det best fra siden når jeg legger hodet bakover om du forstår? 
symptomene dine kan absolutt minne om dette! 

Anonymkode: f40fc...a6e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har hashimoto, har hatt det siden jeg var liten. Foreldrene mine trodde jeg hadde fått kusma pga kulen. Når den er hoven så fyller hevelsen ut søkket mellom kragebeina, altså halsgropa. Jeg ser det best fra siden når jeg legger hodet bakover om du forstår? 
symptomene dine kan absolutt minne om dette! 

Anonymkode: f40fc...a6e

Det som har skjedd i økende grad siste året er at halsen har mistet formen sin, om du skjønner, og så etterhvert har det kommet en slags fortykning eller klump der... huden er også plutselig veldigtøyelig.., noe den ikke har vært før.

Ts

20260512_223050.jpg

• Hjerte 1
Skrevet

Hormonene liker mettet fett, ikke sånn frøolje renset med hexane. Skal du få de på plass og CICO virke, så må du spise mer enn det du gjør først. Et hormonsystem som er i ubalanse blir umulig bedre av mer stress (aktivitet og kaloriunderskudd).

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
frivis skrev (5 minutter siden):

Hormonene liker mettet fett, ikke sånn frøolje renset med hexane. Skal du få de på plass og CICO virke, så må du spise mer enn det du gjør først. Et hormonsystem som er i ubalanse blir umulig bedre av mer stress (aktivitet og kaloriunderskudd).

Jeg ble ikke bedre av å ikke være i aktivitet heller... det er fryktelig fortvilende å leve slik som dette.

Ts

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Legetime bestilt :)

Takk for alle gode innspill, jeg skal ta det med meg inn i timen og håper jeg får grundigere prøvepakke denne gangen. 

ts

• Liker 2
  • Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Legetime bestilt :)

Takk for alle gode innspill, jeg skal ta det med meg inn i timen og håper jeg får grundigere prøvepakke denne gangen. 

ts

Kan uansett anbefale å lytte ekstra godt til kroppen. Får du energi av det du spiser? Stresshormon som kortisol? Å spise under 1200kalorier vil garantert tanke skjoldbruskkjertelen. Skjoldbruskkjertelen regulerer kroppens BMR, og ved for lav produksjon kan en for streng diett redusere forbrenningen ytterligere.

AnonymBruker
Skrevet

Går du på p-piller ts? Visste du at p-piller påvirke stoffskiftet? 

Det visste ikke jeg. Har blitt anbefalt flere typer p-piller for mine perimenopause plager. Boom, nå har jeg fått lavt stoffskifte også. Hadde jeg visst det, så hadde jeg aldri gått på p-piller. 

Anonymkode: ab5b3...b13

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Går du på p-piller ts? Visste du at p-piller påvirke stoffskiftet? 

Det visste ikke jeg. Har blitt anbefalt flere typer p-piller for mine perimenopause plager. Boom, nå har jeg fått lavt stoffskifte også. Hadde jeg visst det, så hadde jeg aldri gått på p-piller. 

Anonymkode: ab5b3...b13

Nei, sluttet da jeg var 24 år. Har blodpropp og brystkreft i familien, samt at jeg følte meg rar og oppblåst. Viser seg at kanskje har jeg hatt pcos (nytt navn fra i dag: pmos) hele veien. Vanskelig å vite sikkert. Fikk en runde med diane etter pcos diagnosen for noen år siden, la på meg ytterligere 7kg på en måned. De kg har ikke gått av. Sluttet selvfølgelig tvert.

Ts

• Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet

Du skriver mye om at du gjør “alt riktig”: spiser rent (hva nå enn det betyr), drikker bare tre kopper koffeinfri kaffe om dagen, fisken er selvfisket, hjorten er skutt på egen grunn, du baker knekkebrød og tortillalefser selv, og litt brunsaus er omtrent det eneste du “unner deg”. Det blir altså mye fokus på hva du spiser, men ganske lite om hvor mye du faktisk spiser.

Samtidig virker det lite sannsynlig at du aldri spiser noe ekstra i sosiale sammenhenger, eller at hver fredag og lørdag kveld kun består av ett hjemmebakt knekkebrød og et glass vann som helgekos. 

Du skriver at du ligger på 1200–1600 kcal daglig, men 1200 kcal over tid er svært lite for de fleste voksne. Hvis du faktisk spiser rundt 1200 kcal hver dag, vil du normalt ikke gå opp i vekt. Derfor tror jeg det er sannsynlig at du får i deg flere kalorier enn du registrerer.

Realiteten er at vektoppgang krever et kalorioverskudd. Hormoner og medisiner kan påvirke appetitt, væskebalanse og forbrenning, men de alene skaper ikke fedme uten at kroppen samtidig får mer energi enn den bruker. Forbrenningen kan riktignok påvirkes noe, men ikke i så stor grad at en person som lever et normalt aktivt liv og faktisk spiser rundt 1200 kcal daglig, utvikler fedme over tid.

Anonymkode: ac423...25c

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Du skriver mye om at du gjør “alt riktig”: spiser rent (hva nå enn det betyr), drikker bare tre kopper koffeinfri kaffe om dagen, fisken er selvfisket, hjorten er skutt på egen grunn, du baker knekkebrød og tortillalefser selv, og litt brunsaus er omtrent det eneste du “unner deg”. Det blir altså mye fokus på hva du spiser, men ganske lite om hvor mye du faktisk spiser.

Samtidig virker det lite sannsynlig at du aldri spiser noe ekstra i sosiale sammenhenger, eller at hver fredag og lørdag kveld kun består av ett hjemmebakt knekkebrød og et glass vann som helgekos. 

Du skriver at du ligger på 1200–1600 kcal daglig, men 1200 kcal over tid er svært lite for de fleste voksne. Hvis du faktisk spiser rundt 1200 kcal hver dag, vil du normalt ikke gå opp i vekt. Derfor tror jeg det er sannsynlig at du får i deg flere kalorier enn du registrerer.

Realiteten er at vektoppgang krever et kalorioverskudd. Hormoner og medisiner kan påvirke appetitt, væskebalanse og forbrenning, men de alene skaper ikke fedme uten at kroppen samtidig får mer energi enn den bruker. Forbrenningen kan riktignok påvirkes noe, men ikke i så stor grad at en person som lever et normalt aktivt liv og faktisk spiser rundt 1200 kcal daglig, utvikler fedme over tid.

Anonymkode: ac423...25c

Han jeg ble sammen med nå i voksen alder, som jeg bor sammen med, gikk ned 6,5kg første året vi var sammen. Ene og alene ved å spise min mat, og det faktum at jeg ikke spiser "helgekos" slik som folk flest gjør. 

Skjønner ut fra måten du skriver på at du mest sannsynlig er mann og veldig lite erfaring med hva hormoner kan forårsake i en kvinnekropp. 

Det er helt udiskutabelt om jeg spiser for mye eller ei. Har hele veien fått beskjed av leger og alle rundt meg at jeg spiser for lite. Jeg ser også når jeg spiser sammen med andre at jeg forsyner meg ikke flere ganger, gjerne mindre enn andre, og jeg er mett lenge før andre. De rundt meg spiser focaccia med aioli og smør osv til maten, det rører jeg ikke. Folk hiver innpå med pizza med rømmedressing, slikt kan ikke jeg spise. Jeg sitter der med salaten min. Elsker salat, det er ikke det, men det er svært begrenset hva jeg kan spise uten at vekta skyter fart, da må jeg vite hva jeg putter i meg. 

Ren mat vil si at jeg spiser grønnsaker som er dampet eller bakt i ovnen, kylling som er bakt i ovnen eller steikt på panna, har jeg saus til er det også helt begrenset og hjemmelaget.

Jeg lager supper og salater fra bunnen av, fersk torsk og kylling. Det er det jeg mener med rein mat. Ikke pølser, burger, pizza, snitzel, kjøpepannekaker, toro, spaghettisaus på glass, frossenpizza og alt det der. 

Er også forsiktig med frukt pga høyt sukkerinnhold i mye av det. 

Vil jeg ha hummus så lager jeg det fra bunnen av. Fiskekaker til barna, lager det selv, havrekjeks til barna, lager det selv og uten sukker. Det er rein mat. 

En dag vil kanskje du eller noen du er glad i bli syk. Da vil mest sannsynlig verdensbildet ditt utvide seg litt og du skjønner at ting ikke er sort hvitt, som det evige maset kalorier inn og ut.

Jeg har spurt spesialistene om jeg kan vannfaste i to uker og har fått blangt nei på det.

Jeg har hatt lungebetennelse, hostet og herjet og bare sovd, ikke gått ned ett gram selv etter en uke sengeliggende.  

Det feiler kroppen min noe og jeg spør her om andre har lignende erfaringer. 

Jeg spiser IKKE 3000 kalorier for dag. Aner ikke hvordan jeg skulle fått til det en gang.

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Og hva angår helger, som regel spiser jeg oppkuttede grønnsaker, eller baker kikerter i ovnen med chilli. Men spiser middag mellom 19.00 og 20.00, er veldig mett og har ikke lyst på noe etter det heller. 

Spiser jeg tradisjonelt godteri så er det fra en fellesskål på bordet som alle 5 i huset spiser av. Om det er ostepop, potetgull, popkorn eller sjokolade. 30 gram potetgull 1-2 ganger i måneden skal ikke forårsake fedme. Heller ikke gulrøtter en lørdags kveld. 

Ts

• Hjerte 1
Skrevet

Tråden er ryddet for gjengivelse av innhold fra ekstern side, og svar til dette. 

Perelandra, mod. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg måtte gråte meg til å ta anti-tpo og da heiv hun på TRAS også. 

Har fått ny time slik at legen (som jeg ikke har møtt før) får lest seg opp. 

Hun kastet et raskt blikk på alle mine tidligere prøver og sa som jeg alltid får høre "ja, se her, prøvene dine er jo overraskende fine". 

Blir spennende å se hva veien videre blir. 

Ts

• Liker 1
  • Hjerte 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...