AnonymBruker Skrevet 12. mai #21 Skrevet 12. mai AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Men før du bruker flere tusen på sånne prøver, ville jeg startet med å ta en blodprøve hos fastlegen som inkluderer anti-tpo i tillegg til de standard prøvene for stoffskiftet. Anonymkode: 48d52...279 takk, begynner der ts Anonymkode: 9b9fe...5cb
AnonymBruker Skrevet 12. mai #22 Skrevet 12. mai Jeg stusser også på de kaloriene du mener du forbrenner. Min hvileforbrenning er på 1700 kalorier per dag. Jeg har i gjennomsnitt 500 aktive kalorier i tillegg om dagen, og går 10000 skritt hver dag og løper 4-5 dager i uka i gjennomsnitt 40 min, pluss to dager med en times tung styrketrening. Er 172 høy og veier 75 kg. 3000 kalorier om dagen er jo helt ekstremt. Da snakker vi vel nærmere toppidrettsutøvere. Teller du kalorier helt nøyaktig med kjøkkenvekt på alt fra stekeolje til ris og pasta? Beregner du riktig for kokt/rå mat osv? Veldig fort gjort å gå på smeller der. Anonymkode: a32dc...f07 7 1
AnonymBruker Skrevet 12. mai #23 Skrevet 12. mai Har det helt likt. Talte kcal, optimaliserte kosthold, trente hardt, absolutt alle var enige om at dette burde funke og det var rart at det ikke gjorde det. Eneste jeg oppnådde var at jeg ikke gikk opp i vekt (som jo var fint i seg selv). Ernæringsfysiologen mente at jeg spiste mer enn jeg trodde, men jeg veide absolutt alt og fulgte planen slavisk. Skjedde ingenting, vi holdt på i flere måneder. Så spurte fastlegen om jeg ville prøve mounjaro. Fulgte samme diett, samme treningsregime, og gikk på laveste dose mounjaro. Og gikk ned i vekt. Plutselig fungerte kroppen! Ernæringsfysiologen mener fremdeles at jeg spiste mye mer før, hun gikk til og med så langt som å antyde at jeg var oppe og spiste om natta, og at nå hadde jeg bare fått en medisin som gjorde meg mindre sulten. Selv om jeg dokumenterer alt og viser henne så er hun ganske låst i tanken om at jeg bare er nok en lat, feit person. Det funka for meg. Jeg er ikke overvektig lengre, og går på vedlikeholdsdose. Kroppen min funker igjen! Anonymkode: 70e3d...530 1
AnonymBruker Skrevet 12. mai #24 Skrevet 12. mai AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Jeg stusser også på de kaloriene du mener du forbrenner. Min hvileforbrenning er på 1700 kalorier per dag. Jeg har i gjennomsnitt 500 aktive kalorier i tillegg om dagen, og går 10000 skritt hver dag og løper 4-5 dager i uka i gjennomsnitt 40 min, pluss to dager med en times tung styrketrening. Er 172 høy og veier 75 kg. 3000 kalorier om dagen er jo helt ekstremt. Da snakker vi vel nærmere toppidrettsutøvere. Teller du kalorier helt nøyaktig med kjøkkenvekt på alt fra stekeolje til ris og pasta? Beregner du riktig for kokt/rå mat osv? Veldig fort gjort å gå på smeller der. Anonymkode: a32dc...f07 Ekstremt er det vel ikke nei. Min hvileforbrenning er 1600. Har alltid minst 1000 aktive kalorier i tillegg, ofte mellom 12 og 1500. Løper, trener tung styrke og enda mer cardio. Samt aktiv jobb på travelt akuttmottak. 176 høy og rundt 65 kg. Anonymkode: 6842a...001 1
AnonymBruker Skrevet 12. mai #25 Skrevet 12. mai Spis 3000 kalorier dagen i en mnd og se om du fortsatt holder vekta👍 Anonymkode: 57236...aa9 1
AnonymBruker Skrevet 12. mai #26 Skrevet 12. mai AnonymBruker skrev (4 timer siden): Aktivitet; - Polarklokka sier at jeg forbrenner ca 3000kcal for dag (mellom 3000 og 3400 på det jevne). - Jeg har en aktiv hverdag med mye gåing på jobb, aldri under 10.000 skritt på en dag. Da må jeg aktivt være bevisst på det om det skal bli mindre. - Jogger 3 ganger i uken, 3km. (formen har ikke bedret seg på disse månedene.) - Trener styrke og mobilitet i tillegg. - Har hus med trapper, går trapper på jobb, sykler eller går til butikken, har en hage jeg steller og styrer i ukentlig. Mat: - Drikker kun vann, kaffe og te. Ingen søtning og ingen melk. - Er ikke spesielt sulten av meg, ligger naturlig på rundt 1100 - 1200 kcal for dag, men etter besøk hos ernæringsfysiolog har jeg virkelig forsøkt å få det topp til 15-1600 på en daglig basis. - Lager mat fra bunnen av, spiser lite brødmat, ingen bakst, ikke noe fast food (kanskje 3-4 ganger i året), drikke lite og sjelden alkohol. - Har vært innom alt mulig, lavkarbo, ingen gluten og melkeprodukt, faster naturlig siden jeg ikke spiser på kveldene og ikke er glad i frokost. - Har forsøkt å legge om dette etter besøk hos ernæringsfys. - Spiser grønnsaker i bøtter og spann, kylling, noe hvit fisk, ikke pølser og slikt- - Kan sikkert bli enda flinkere til å spise mer proteiner. Helse: - Hadde ekstrem svangerskapskvalme for 15 år siden (hyperemesis), la på meg 20 kg ETTER svangerskapet under amming. Innlagt to runder, men ingen oppfølging i etterkant. Ny forskning har ført til helt annen type behandling av gravide med HG i nyere tid, heldigvis. - Hadde kyssesyken en sommer uten jeg var klar over det, trente som normalt og besvimte gjentatte ganger før de fant ut hva det var. - Har hypermobile ledd (før tøyelig, nå med alderen stiv) - Sliter med vekt, mister hår, tørr hud, sår i huden som ikke gror, hår i ansiktet og andre steder det ikke skal være, vann i kroppen, stive ledd, noe som ligner på akne, inngrodde hår i ansiktet, svært lav ANS (gjerne -10 flere ganger i uken) og HRV (mellom 52 og 58 siste ukene). Hvis man leker litt med tallene og sier at daglig kcal er 10% feil og lander på 2700, og daglig inntak er helt feil og er 1900kca. Da skal jeg i teorien fortsatt være i et ganske betydelig underskudd. Og over tid så skal dette gi utslag på vekten. Det gjør det altså ikke. Om noe så har den økt og klærne er stramme og sitter ikke pent. Har noen her inne erfaring med dette? Har selvfølgelig tatt alle slags blodprøver og får beskjed om at det meste er innenfor referanseverdiene. Og det var det. Ikke noe mer oppfølging. Det er den samme regla hele tiden, kcal inn kcal ut. Men jeg VET at jeg ikke spiser over 3000kcal på en dag. Det går ikke an. Jeg sliter med å komme over 1100, da gjør jeg en innsats. Anonymkode: 9b9fe...5cb CUE - ALLE som nå kommer inn i tråden har bare 1 ting å si: DA MÅ DU TELLE KALORIENE DINE PÅ NYTT. DU TELLER KALORIENE DINE FEIL. DU CHEATER, KALORIENE LYVER ALDRI. KALORIER, KALORIER, KALORIER. Hakk i plata fra kalorifolket. jeg er sikker på at i fremtiden så kommer det til å komme en stor avsløring når det kommer til kropp: ALT VI VET OM KALORIER INN OG KALORIER UT VAR FEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEIL. Anonymkode: c7c8d...9ae 4 6
AnonymBruker Skrevet 12. mai #27 Skrevet 12. mai AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Jeg stusser også på de kaloriene du mener du forbrenner. Min hvileforbrenning er på 1700 kalorier per dag. Jeg har i gjennomsnitt 500 aktive kalorier i tillegg om dagen, og går 10000 skritt hver dag og løper 4-5 dager i uka i gjennomsnitt 40 min, pluss to dager med en times tung styrketrening. Er 172 høy og veier 75 kg. 3000 kalorier om dagen er jo helt ekstremt. Da snakker vi vel nærmere toppidrettsutøvere. Teller du kalorier helt nøyaktig med kjøkkenvekt på alt fra stekeolje til ris og pasta? Beregner du riktig for kokt/rå mat osv? Veldig fort gjort å gå på smeller der. Anonymkode: a32dc...f07 ja, er sikker på at det telles riktig. Både lege og ernæringsfys. har laget program, og i tillegg telt over mine matlogger. Har gjort alt fra å ta bilder av maten, filmet når jeg lager mat, ført dagbok og logg. Alt mulig rart. Jeg lever jo sammen med andre og spiser med andre, jeg har alltid minst mat, spiser rolig og er mett leeeeeenge før enhver rundt meg. Jeg drikker heller ikke kalorier, eller ting med kunstig søtning. Jeg har vært forsiktig med karbohydrater i en årrekke, og hvis jeg koker en pakke med fersk pasta, og den deles på meg og en ungdom, og det blir igjen rester, så kan man ikke ta spesielt feil. Da tar jeg også litt i for å være på den sikre siden. Det er kun jeg som handler hjemme hos oss, bruker kun EVO, ikke ørten typer olje, når den flaska varer i månedsvis, så er det kun den som blir brukt, har ikke 7 ulike sorter der man mister helt oversikt og det blir litt ekstra her og der. Kjøttdeig spiser vi ikke, havregryn spiser jeg i den samme skålen hver gang, vet akkurat hvor mye det er. Smågodt spiser jeg ikke, går dermed ikke på smeller der. Er forsiktig med frukt siden det er mye sukker i det og jeg har vært påpasselig med karbo, 1 grønt eple om dagen. Brød spiser jeg ytterst sjelden, hvis jeg spiser det har jeg laget det selv, proteinbrød, vet akkurat hva jeg putter i det og hvor mange skiver det blir av et brød. Min aller aller største synd, er nok den hjemmelagde brunesausen, det har vi i snitt 1 gang i mnd. Der er det smør, 3ss hvetemel og 3 skiver brunost oppi. Spiser jeg knekkebrød så har jeg lagd de selv, nettopp for å ha kontroll på innholdet (mel/glutenfritt). Vi har taco to ganger i mnd, spiser 1 tortillalefse per gang. Jeg brukte å bestille spesialgreier, bare tull, var fult i alt slags annet man ikke burde spise, og har laget selv. Men siden jeg bare spiser en lefse, 1-2 ganger i mnd, så har jeg landet på at det får gå. Nei... altså... kanskje det er en fallgruve jeg ikke ser selv, eller som legene ikke har oppdaget. Ikke vet jeg. Og kalorier forbrent.... ikke vet jeg... 3 ulike klokker, av to ulike merker, påstår det samme. Jeg bruker den 24/7 for å måle div andre ting som blir ført opp i et flytskjema i et forsøk på å finne mønster knytt til syklus eller andre ting. Jeg er jo rimelig overvektig da, BMI sier vel at jeg lider av alvorlig fedme. Tror ikke folk flest hadde betegnet meg som det ved å se meg, men tallene sier det. Siden jeg trener, er aktiv og alltid drevet med sport så har jeg jo muskler, problemet er bare at jeg tydeligvis ikke forbrenner fett. Hva synes du er et mer realistisk tall på kalorier forbrent på en dag? Hvordan kan jeg sjekke dette på en annen måte? ts Anonymkode: 9b9fe...5cb
AnonymBruker Skrevet 12. mai #28 Skrevet 12. mai Jeg synes det høres veldig mye ut at du forbrenner 3000 kcal om dagen. Man forbrenner ikke så mye av å gå. Generelt har aktivitet ganske lite å si for vekta. Veier man for mye, er det fordi man spiser for mye, ikke at man er for lite aktiv. Anonymkode: 1ed1c...e53 3
AnonymBruker Skrevet 12. mai #29 Skrevet 12. mai AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Har det helt likt. Talte kcal, optimaliserte kosthold, trente hardt, absolutt alle var enige om at dette burde funke og det var rart at det ikke gjorde det. Eneste jeg oppnådde var at jeg ikke gikk opp i vekt (som jo var fint i seg selv). Ernæringsfysiologen mente at jeg spiste mer enn jeg trodde, men jeg veide absolutt alt og fulgte planen slavisk. Skjedde ingenting, vi holdt på i flere måneder. Så spurte fastlegen om jeg ville prøve mounjaro. Fulgte samme diett, samme treningsregime, og gikk på laveste dose mounjaro. Og gikk ned i vekt. Plutselig fungerte kroppen! Ernæringsfysiologen mener fremdeles at jeg spiste mye mer før, hun gikk til og med så langt som å antyde at jeg var oppe og spiste om natta, og at nå hadde jeg bare fått en medisin som gjorde meg mindre sulten. Selv om jeg dokumenterer alt og viser henne så er hun ganske låst i tanken om at jeg bare er nok en lat, feit person. Det funka for meg. Jeg er ikke overvektig lengre, og går på vedlikeholdsdose. Kroppen min funker igjen! Anonymkode: 70e3d...530 Fantastisk å finne noe som funker!! Her ble jeg i det minste trodd av legene på at jeg ikke spiser for mye, selv om det ble ymtet frempå med depresjon og syklus og nattspising og alt mulig rart som forklaring. Jeg har forsøkt ozempic, fastlegen ante ikke hva den kunne gjøre for meg, men det var i vinden, den var helt ny og han sa det var virkestoffer i den som man enda ikke visste effekten av og at kanskje jeg var heldig og traff blink. Det gjorde jeg ikke. Jeg gikk sakte men sikkert opp i vekt, og dyrt var det for så vidt. Etter 4 måneder var den forskreve over en lav sko til alt og alle, apotekene her i området gikk tom, og jeg måtte ha lange opphold. Da gikk de 2-3 kg av igjen, og vekta stabiliserte seg igjen på 90kg. Mounjaro er kanskje annerledes? Jeg skal spør nå neste gang jeg skal til fastlegen. Er villig til å prøve hva som helst. Jeg trenger som sagt virkelig ikke å spise mindre, og har allerede veldig lav appetitt. Men om ett eller annet i mounjario kickstarter noe så hadde jeg vært overlykkelig uansett hva virkestoffet er. ts Anonymkode: 9b9fe...5cb 1
AnonymBruker Skrevet 12. mai #30 Skrevet 12. mai AnonymBruker skrev (4 minutter siden): ja, er sikker på at det telles riktig. Både lege og ernæringsfys. har laget program, og i tillegg telt over mine matlogger. Har gjort alt fra å ta bilder av maten, filmet når jeg lager mat, ført dagbok og logg. Alt mulig rart. Jeg lever jo sammen med andre og spiser med andre, jeg har alltid minst mat, spiser rolig og er mett leeeeeenge før enhver rundt meg. Jeg drikker heller ikke kalorier, eller ting med kunstig søtning. Jeg har vært forsiktig med karbohydrater i en årrekke, og hvis jeg koker en pakke med fersk pasta, og den deles på meg og en ungdom, og det blir igjen rester, så kan man ikke ta spesielt feil. Da tar jeg også litt i for å være på den sikre siden. Det er kun jeg som handler hjemme hos oss, bruker kun EVO, ikke ørten typer olje, når den flaska varer i månedsvis, så er det kun den som blir brukt, har ikke 7 ulike sorter der man mister helt oversikt og det blir litt ekstra her og der. Kjøttdeig spiser vi ikke, havregryn spiser jeg i den samme skålen hver gang, vet akkurat hvor mye det er. Smågodt spiser jeg ikke, går dermed ikke på smeller der. Er forsiktig med frukt siden det er mye sukker i det og jeg har vært påpasselig med karbo, 1 grønt eple om dagen. Brød spiser jeg ytterst sjelden, hvis jeg spiser det har jeg laget det selv, proteinbrød, vet akkurat hva jeg putter i det og hvor mange skiver det blir av et brød. Min aller aller største synd, er nok den hjemmelagde brunesausen, det har vi i snitt 1 gang i mnd. Der er det smør, 3ss hvetemel og 3 skiver brunost oppi. Spiser jeg knekkebrød så har jeg lagd de selv, nettopp for å ha kontroll på innholdet (mel/glutenfritt). Vi har taco to ganger i mnd, spiser 1 tortillalefse per gang. Jeg brukte å bestille spesialgreier, bare tull, var fult i alt slags annet man ikke burde spise, og har laget selv. Men siden jeg bare spiser en lefse, 1-2 ganger i mnd, så har jeg landet på at det får gå. Nei... altså... kanskje det er en fallgruve jeg ikke ser selv, eller som legene ikke har oppdaget. Ikke vet jeg. Og kalorier forbrent.... ikke vet jeg... 3 ulike klokker, av to ulike merker, påstår det samme. Jeg bruker den 24/7 for å måle div andre ting som blir ført opp i et flytskjema i et forsøk på å finne mønster knytt til syklus eller andre ting. Jeg er jo rimelig overvektig da, BMI sier vel at jeg lider av alvorlig fedme. Tror ikke folk flest hadde betegnet meg som det ved å se meg, men tallene sier det. Siden jeg trener, er aktiv og alltid drevet med sport så har jeg jo muskler, problemet er bare at jeg tydeligvis ikke forbrenner fett. Hva synes du er et mer realistisk tall på kalorier forbrent på en dag? Hvordan kan jeg sjekke dette på en annen måte? ts Anonymkode: 9b9fe...5cb Det høres ut for meg som at du har bedre oversikt og innsikt i egen atferd enn de fleste som prøver å gå ned i vekt. Du fremstår veldig organisert og strukturert. Det er grunn til å undersøke om det er noe somatisk som ligger til grunn for manglende resultater. Pulsklokker og kalorier-inn/ut er funksjonelt for en standardkropp, har du genetikk som avviker fra standard, som hashimoto eller annen tilstand funker ikke den normale oppskriften slik man forventer eller ønsker. Og bmi er forresten en metode med store avvik, og det er mye faglig kritikk rundt den utstrakte bruken av bmi som måleenhet for sunnhet. Med et sunt kosthold og høy aktivitet kan man være sunn og frisk selv om man er i en statistisk risikosone for livsstilssykdommer. Håper du finner ut av det, ikke mist motet! Anonymkode: 48d52...279 1 1
AnonymBruker Skrevet 12. mai #31 Skrevet 12. mai Hei! Du trener styrke. Løfter du tungt? Øker du på, eller blir det mest sånn «dette får jeg til så jeg holder meg her»? Prøver du å fortsette å pushe det? Progressiv overbelastning? Har du vurdert noe så enkelt som kroppsanalyse på treningssenteret ditt? Spiser du 2 gram protein per kilo «lean» kroppsvekt, altså uten fett? Det tallet får du i en sånn analyse. Ofte inkludert i medlemskapet. For meg høres det litt ut som du spiser for lite. Du er aktiv, veier over 90 kilo, over 170 cm og har levd på 1200 kalorier. Det er vel tilsvarende en 2 åring… Du sier selv du kan være flinkere med protein. Jeg tenker at du fint kan kutte de nøttene og heller få i deg nok proteiner. Anonymkode: 843fa...7f4 1
AnonymBruker Skrevet 12. mai #32 Skrevet 12. mai En kan ikke stole på en klokke for slikt. Du er IKKE i kaloriunderskudd om du ikke går ned. Da har du lavere forbrenning enn du antar Anonymkode: 1e8c7...54c 6 1
AnonymBruker Skrevet 12. mai #33 Skrevet 12. mai AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg synes det høres veldig mye ut at du forbrenner 3000 kcal om dagen. Man forbrenner ikke så mye av å gå. Generelt har aktivitet ganske lite å si for vekta. Veier man for mye, er det fordi man spiser for mye, ikke at man er for lite aktiv. Anonymkode: 1ed1c...e53 jeg vet 100% at jeg ikke spiser mer enn 1500 kcal for dag, heller ikke mer enn 2000 kcal for dag for å si det sånn. Det er ikke mulig, uansett om jeg hadde regnet rå/kokt gulrot feil hver dag. Det er også jeg som lager maten jeg spiser, jeg vet dermed hva som er i den. jeg bruker ikke ferdigprodukter, selv tacokrydderet har jeg laget selv. Fisken fisker vi fra havet, krabben drar vi i teiner og koker selv, hjorten er felt på vår grunn, karbonadedeig og kylling kjøper jeg i butikken. Det burde ikke inneholde noe annet enn det som står på pakken. Ferske grønnsaker er jo nettopp det, kun ferske grønnsaker, det siset at man ikke kan spise for mye grønnsaker. Om en avocado er stor eller liten, man bommer ikke på 500kcal på en avocado. Frukt er jeg fryjtelig forsiktig med. Men om jeg faktisk forbrenner 3000 kcal, det vet jeg ikke, det er klokkene som påstår det. Uansett hvor jeg leser så står det at jeg forbrenner ca 500kcal på 10000 steg etter min kroppsvekt. Hvileforbrenningen min skal være ca 1700 etter det legen og ernæringsfys har opplyst. Men jeg går jo ikke bare 10.000 steg, det blir som regel 15.000 og i de stegene er det for eksempel jogging, jeg gjør også gjøremål, styrketrening, husarbeid, arbeider i hagen, og går ufattelig mye på jobb. Men la oss si at jeg forbrenner 2500 for dag. Jeg er fortsatt i underskudd. ts Anonymkode: 9b9fe...5cb
AnonymBruker Skrevet 12. mai #34 Skrevet 12. mai Du forbenner IKKE 3000 kalorier. Det gjør min mann på 190 og 100 kilo muskler. Han trener hver dag. Tung styrke. Tipper du forbrenner under 2000. Kommer an på høyden og vekten din. Så må man jo ligge i underskudd. Vil jeg ned i vekt, må jeg spise 1200-1300 kalorier. Anonymkode: cc65b...045 5 4
AnonymBruker Skrevet 12. mai #35 Skrevet 12. mai Ikke stol på klokka. Bruk en kalorikalkulator for å finne ut hvor mye du bør ligge i underskudd for å gå ned på en sunn måte også teller du kalorier på det du faktisk spiser. Anonymkode: 2f398...ee9 1
AnonymBruker Skrevet 12. mai #36 Skrevet 12. mai AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Men la oss si at jeg forbrenner 2500 for dag. Jeg er fortsatt i underskudd Nei, du har missforstått totalt. Energi kan ikke oppstå i vakum, så får ikke kroppen den energien den trenger utenfra, så vil den spise av energien lagret på kroppen. Kroppen MÅ ha energi for å overleve, og derfor vil den alltid spise av seg selv om en ikke før i seg nok energi. Du har lavere forbrenning enn du antar, enkelt og greit. Men det er jo noe som er enkelt å endre når du er klar over det 😊 Anonymkode: 1e8c7...54c 5 1
AnonymBruker Skrevet 12. mai #37 Skrevet 12. mai AnonymBruker skrev (4 timer siden): Aktivitet; - Polarklokka sier at jeg forbrenner ca 3000kcal for dag (mellom 3000 og 3400 på det jevne). - Jeg har en aktiv hverdag med mye gåing på jobb, aldri under 10.000 skritt på en dag. Da må jeg aktivt være bevisst på det om det skal bli mindre. - Jogger 3 ganger i uken, 3km. (formen har ikke bedret seg på disse månedene.) - Trener styrke og mobilitet i tillegg. - Har hus med trapper, går trapper på jobb, sykler eller går til butikken, har en hage jeg steller og styrer i ukentlig. Mat: - Drikker kun vann, kaffe og te. Ingen søtning og ingen melk. - Er ikke spesielt sulten av meg, ligger naturlig på rundt 1100 - 1200 kcal for dag, men etter besøk hos ernæringsfysiolog har jeg virkelig forsøkt å få det topp til 15-1600 på en daglig basis. - Lager mat fra bunnen av, spiser lite brødmat, ingen bakst, ikke noe fast food (kanskje 3-4 ganger i året), drikke lite og sjelden alkohol. - Har vært innom alt mulig, lavkarbo, ingen gluten og melkeprodukt, faster naturlig siden jeg ikke spiser på kveldene og ikke er glad i frokost. - Har forsøkt å legge om dette etter besøk hos ernæringsfys. - Spiser grønnsaker i bøtter og spann, kylling, noe hvit fisk, ikke pølser og slikt- - Kan sikkert bli enda flinkere til å spise mer proteiner. Helse: - Hadde ekstrem svangerskapskvalme for 15 år siden (hyperemesis), la på meg 20 kg ETTER svangerskapet under amming. Innlagt to runder, men ingen oppfølging i etterkant. Ny forskning har ført til helt annen type behandling av gravide med HG i nyere tid, heldigvis. - Hadde kyssesyken en sommer uten jeg var klar over det, trente som normalt og besvimte gjentatte ganger før de fant ut hva det var. - Har hypermobile ledd (før tøyelig, nå med alderen stiv) - Sliter med vekt, mister hår, tørr hud, sår i huden som ikke gror, hår i ansiktet og andre steder det ikke skal være, vann i kroppen, stive ledd, noe som ligner på akne, inngrodde hår i ansiktet, svært lav ANS (gjerne -10 flere ganger i uken) og HRV (mellom 52 og 58 siste ukene). Hvis man leker litt med tallene og sier at daglig kcal er 10% feil og lander på 2700, og daglig inntak er helt feil og er 1900kca. Da skal jeg i teorien fortsatt være i et ganske betydelig underskudd. Og over tid så skal dette gi utslag på vekten. Det gjør det altså ikke. Om noe så har den økt og klærne er stramme og sitter ikke pent. Har noen her inne erfaring med dette? Har selvfølgelig tatt alle slags blodprøver og får beskjed om at det meste er innenfor referanseverdiene. Og det var det. Ikke noe mer oppfølging. Det er den samme regla hele tiden, kcal inn kcal ut. Men jeg VET at jeg ikke spiser over 3000kcal på en dag. Det går ikke an. Jeg sliter med å komme over 1100, da gjør jeg en innsats. Anonymkode: 9b9fe...5cb Du kan ikke forbrenne 3000 kalorier dagen som kvinne? Høres utrolig ut. Klokka mi sier jeg forbrenner 2300 på en aktiv dag. 10 000 skritt dagen er jo ikke så ekstremt heller. Anonymkode: 43069...4c0 1 1
AnonymBruker Skrevet 12. mai #38 Skrevet 12. mai AnonymBruker skrev (58 minutter siden): Ekstremt er det vel ikke nei. Min hvileforbrenning er 1600. Har alltid minst 1000 aktive kalorier i tillegg, ofte mellom 12 og 1500. Løper, trener tung styrke og enda mer cardio. Samt aktiv jobb på travelt akuttmottak. 176 høy og rundt 65 kg. Anonymkode: 6842a...001 Men hvorfor skal du ned i vekt med den høyden og vekten? Eller er du ikke ts? Anonymkode: 43069...4c0 1
AnonymBruker Skrevet 12. mai #39 Skrevet 12. mai AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Men hvorfor skal du ned i vekt med den høyden og vekten? Eller er du ikke ts? Anonymkode: 43069...4c0 Dette er ikke ts nei jeg var 63kg da jeg var "meg selv" og kroppen fungerte. ts Anonymkode: 9b9fe...5cb 1
AnonymBruker Skrevet 12. mai #40 Skrevet 12. mai Hør episode 10 av podcasten Ferdig slanka med legen Rasmus Køster-Rasmussen. Anonymkode: 4b0e6...69f
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå