AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 07:54 #1 Skrevet tirsdag kl. 07:54 Aktivitet; - Polarklokka sier at jeg forbrenner ca 3000kcal for dag (mellom 3000 og 3400 på det jevne). - Jeg har en aktiv hverdag med mye gåing på jobb, aldri under 10.000 skritt på en dag. Da må jeg aktivt være bevisst på det om det skal bli mindre. - Jogger 3 ganger i uken, 3km. (formen har ikke bedret seg på disse månedene.) - Trener styrke og mobilitet i tillegg. - Har hus med trapper, går trapper på jobb, sykler eller går til butikken, har en hage jeg steller og styrer i ukentlig. Mat: - Drikker kun vann, kaffe og te. Ingen søtning og ingen melk. - Er ikke spesielt sulten av meg, ligger naturlig på rundt 1100 - 1200 kcal for dag, men etter besøk hos ernæringsfysiolog har jeg virkelig forsøkt å få det topp til 15-1600 på en daglig basis. - Lager mat fra bunnen av, spiser lite brødmat, ingen bakst, ikke noe fast food (kanskje 3-4 ganger i året), drikke lite og sjelden alkohol. - Har vært innom alt mulig, lavkarbo, ingen gluten og melkeprodukt, faster naturlig siden jeg ikke spiser på kveldene og ikke er glad i frokost. - Har forsøkt å legge om dette etter besøk hos ernæringsfys. - Spiser grønnsaker i bøtter og spann, kylling, noe hvit fisk, ikke pølser og slikt- - Kan sikkert bli enda flinkere til å spise mer proteiner. Helse: - Hadde ekstrem svangerskapskvalme for 15 år siden (hyperemesis), la på meg 20 kg ETTER svangerskapet under amming. Innlagt to runder, men ingen oppfølging i etterkant. Ny forskning har ført til helt annen type behandling av gravide med HG i nyere tid, heldigvis. - Hadde kyssesyken en sommer uten jeg var klar over det, trente som normalt og besvimte gjentatte ganger før de fant ut hva det var. - Har hypermobile ledd (før tøyelig, nå med alderen stiv) - Sliter med vekt, mister hår, tørr hud, sår i huden som ikke gror, hår i ansiktet og andre steder det ikke skal være, vann i kroppen, stive ledd, noe som ligner på akne, inngrodde hår i ansiktet, svært lav ANS (gjerne -10 flere ganger i uken) og HRV (mellom 52 og 58 siste ukene). Hvis man leker litt med tallene og sier at daglig kcal er 10% feil og lander på 2700, og daglig inntak er helt feil og er 1900kca. Da skal jeg i teorien fortsatt være i et ganske betydelig underskudd. Og over tid så skal dette gi utslag på vekten. Det gjør det altså ikke. Om noe så har den økt og klærne er stramme og sitter ikke pent. Har noen her inne erfaring med dette? Har selvfølgelig tatt alle slags blodprøver og får beskjed om at det meste er innenfor referanseverdiene. Og det var det. Ikke noe mer oppfølging. Det er den samme regla hele tiden, kcal inn kcal ut. Men jeg VET at jeg ikke spiser over 3000kcal på en dag. Det går ikke an. Jeg sliter med å komme over 1100, da gjør jeg en innsats. Anonymkode: 9b9fe...5cb
Millinea Skrevet tirsdag kl. 08:00 #2 Skrevet tirsdag kl. 08:00 Har du PCOS? Kaloriunderskudd fungerer ikke da, og du må ha en helt annen tilnærming til matinntak og valg av "diett". 2 1
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 08:03 #3 Skrevet tirsdag kl. 08:03 Be om å ta en utvidet blodprøve for stoffskiftet, som inkluderer anti-tpo. Dette vil vise om du har en autoimmun tilstand som heter hashimoto thyroiditt. Det du beskriver med manglende effekt av kaloriunderskudd, at du mister hår, tørr hud osv. er typiske tegn på denne tilstanden. Det skaper ubalanse i stoffskiftet og inflammasjon i kroppen. Anonymkode: 48d52...279 4 1
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 08:05 #4 Skrevet tirsdag kl. 08:05 Aldri sjans at du forbrenner 3000kcal med den aktivitetsnivået der. Men uansett, noe er ju galt med alle de helseproblemene. Hadde gått til legen igjen å krevd videre undersøkelser. Anonymkode: 30c23...5b9 14 10
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 08:06 #5 Skrevet tirsdag kl. 08:06 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Be om å ta en utvidet blodprøve for stoffskiftet, som inkluderer anti-tpo. Dette vil vise om du har en autoimmun tilstand som heter hashimoto thyroiditt. Det du beskriver med manglende effekt av kaloriunderskudd, at du mister hår, tørr hud osv. er typiske tegn på denne tilstanden. Det skaper ubalanse i stoffskiftet og inflammasjon i kroppen. Anonymkode: 48d52...279 Takk! Har sjekket stoffskiftet mitt mange ganger, får bare beskjed om at det av og til er i nedre område, av og til helt ok som legen sier. "Alt er normalt" får jeg ofte beskjed om. Hvis noe er lavt så er det b12 og d vit, tross tilskudd. Men anti-tpo, kan ikke huske å ha lest noe prøvesvar for det. Jeg skal sjekke. har du selv erfaring med hashimoto thyroiditt? Er det noe man kan medisinere, eller leggge om livsstil for å bedre? (googler selvfølgelig også.hehe). ts Anonymkode: 9b9fe...5cb
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 08:08 #6 Skrevet tirsdag kl. 08:08 Millinea skrev (6 minutter siden): Har du PCOS? Kaloriunderskudd fungerer ikke da, og du må ha en helt annen tilnærming til matinntak og valg av "diett". Har fått både vite på en GU at "ja, men herlighet, du har pcos, mest sannsynlig alle 4 typene". Så på andre kontroller og oppfølging på GU, "nei, ser ingen tegn til pcos". Har også ikke forhøyet testosteron som regel. Jeg er like lite klok, og de lærde blir ikke enig. Har forsøkt å leve som om at jeg har PCOS og tatt de tilskuddene som er anbefalt, men null effekt på vekten eller behåring eller energi eller noe. ts Anonymkode: 9b9fe...5cb
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 08:12 #7 Skrevet tirsdag kl. 08:12 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Aldri sjans at du forbrenner 3000kcal med den aktivitetsnivået der. Men uansett, noe er ju galt med alle de helseproblemene. Hadde gått til legen igjen å krevd videre undersøkelser. Anonymkode: 30c23...5b9 ikke? Hva tenker du hadde vært mer naturlige tall? Er 93kg (vekten har økt etter jeg økte kcal og treningsmengde) og er 170cm høy, kvinne tidlig 40-årene (dette har vedvart i mange år, så overgangsalder er ikke et tema, har for så vidt sjekket det også og fått avkreftet peri også). Jeg kjøpte til og med ny klokke, og tallene på forbrenningen er de samme. På nye klokken får jeg det oppdelt i aktive kcal og hvilende kcal også. Jeg tok en kort joggetur for å teste noen nye sko, da forbrente jeg 149kcal på 2km, brukte rett under 14 minutter på den korte turen. Lånte også sønnen min sin garmin, den også ga meg samme tall på forbrenning. Tar gjerne imot innspill på hva som kan være feil med tellingen eller hva som er et mer realistisk tall. ts Anonymkode: 9b9fe...5cb 2
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 08:13 #8 Skrevet tirsdag kl. 08:13 Klokka vet ikke hva du forbrenner. Du må ha rett fordeling av fett, protein og karbohydrat. 10000 skritt er minstekrav for normal aktivitet. Du er ikke en aktiv person. Anonymkode: c2852...6d4 14 1
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 08:15 #9 Skrevet tirsdag kl. 08:15 Du spiser veldig dårlig. Du gjetter garantert på kaloriene og. Anonymkode: c2852...6d4 4 1
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 08:20 #10 Skrevet tirsdag kl. 08:20 Det er en autoimmun tilstand som ikke behandles før kroppen har ødelagt skjoldbruskkjertelen helt. Når det skjer vil du få tilbud om syntetiske hormoner fra det offentlige. Jeg har vært hos funksjonell lege privat for å både få diagnosen og for å få mer "holistiske" råd om behandling, for det offentlige tilbyr ingenting før du har avvik fra standard i stoffskiftehormonene på standardtesten. Det er også derfor fastlegen ikke tester anti-tpo. Men de kan teste ror anti-tpo, du må bare be dem om det helt spesifikt og begrunne det godt. Det som er første bud for behandling av autoimmun sykdom er å gjøre alt man kan for å senke stressreaksjonene i kroppen, dvs finne ut om du har allergier eller intoleranser. Når det gjelder hashimoto spesielt er første bud ofte å unngå gluten. Man må forske på egen kropp og helse, finne ut hva som (langsomt) kan bedre kroppen og senke inflammasjon. Fastlegen din vil trolig ikke kunne hjelpe deg noe særlig med mindre hen har særskilt interesse for slike autoimmune sykdommer, men hadde hen hatt det ville hen hatt mistanke om hashimoto og tatt anti-tpo test allerede, så stoffskifteforbundet, støttegrupper, diagnoseforum og forskningsartikler er din venn hvis du får påvist hashimoto. Anonymkode: 48d52...279 1 1
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 08:25 #11 Skrevet tirsdag kl. 08:25 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Klokka vet ikke hva du forbrenner. Du må ha rett fordeling av fett, protein og karbohydrat. 10000 skritt er minstekrav for normal aktivitet. Du er ikke en aktiv person. Anonymkode: c2852...6d4 Jeg går langt mer enn det, men på den minst aktive dagen går jeg 10k, ellers jogger jeg, går på fjellet og i naturen generelt (bor ved kysten), sykler, står på ski, trener styrke og pilates, ja, generelt i bevegelse. Poenget var at jeg har ikke en stillesittende jobb og når mine 10k før klokken er 17.00. ts Anonymkode: 9b9fe...5cb 2 1
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 08:25 #12 Skrevet tirsdag kl. 08:25 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Du spiser veldig dårlig. Du gjetter garantert på kaloriene og. Anonymkode: c2852...6d4 Har du forslag til hvordan jeg kan spise bedre som vil føre til vektnedgang og generelt bedring? ts Anonymkode: 9b9fe...5cb 1
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 08:27 #13 Skrevet tirsdag kl. 08:27 Jeg har lipødem og kroppen min responderer slett ikke på kaloriunderskudd. Sier ikke at du har lipødem, men det er en av mange ting der ting bare «make no sense.». Jeg har ikke et typisk lipødem-utseende på beina, så mine problem ble sett på som hypermobilitet og mulig fibro. jeg spiser karboredusert, ligger på 1300 daglig. Anonymkode: 19e78...54e 4
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 08:28 #14 Skrevet tirsdag kl. 08:28 Spiser du NOK mat? Kan det være at kroppen tviholder på det du har fordi den er i beredskap, den får aldri nok mat og derfor holder igjen? Kosthold er kilo, mens trening/aktivitet er cm. Alltid bra å trene, men det er kosthold som står for vektnedgang eller -oppgang. Anonymkode: 68a23...570 5
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 08:31 #15 Skrevet tirsdag kl. 08:31 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Det er en autoimmun tilstand som ikke behandles før kroppen har ødelagt skjoldbruskkjertelen helt. Når det skjer vil du få tilbud om syntetiske hormoner fra det offentlige. Jeg har vært hos funksjonell lege privat for å både få diagnosen og for å få mer "holistiske" råd om behandling, for det offentlige tilbyr ingenting før du har avvik fra standard i stoffskiftehormonene på standardtesten. Det er også derfor fastlegen ikke tester anti-tpo. Men de kan teste ror anti-tpo, du må bare be dem om det helt spesifikt og begrunne det godt. Det som er første bud for behandling av autoimmun sykdom er å gjøre alt man kan for å senke stressreaksjonene i kroppen, dvs finne ut om du har allergier eller intoleranser. Når det gjelder hashimoto spesielt er første bud ofte å unngå gluten. Man må forske på egen kropp og helse, finne ut hva som (langsomt) kan bedre kroppen og senke inflammasjon. Fastlegen din vil trolig ikke kunne hjelpe deg noe særlig med mindre hen har særskilt interesse for slike autoimmune sykdommer, men hadde hen hatt det ville hen hatt mistanke om hashimoto og tatt anti-tpo test allerede, så stoffskifteforbundet, støttegrupper, diagnoseforum og forskningsartikler er din venn hvis du får påvist hashimoto. Anonymkode: 48d52...279 takk for utfyllende svar! tok en kjapp titt på tabellen min over prøvesvar og kan ikke se å ha testet anti-tpo. Har laget denne selv, så godt mulig jeg har glemt å føre den inn. Men skal bestille meg time hos legen igjen og foreslå denne spesifikt. Er det andre prøver jeg kan be om i samme slengen som kan styrke mistanken eller avkrefte? Kan også si at jeg lever veldig reint mtp mat og frisk luft og lavt stressnivå. Er en positiv sjel fra naturens side, og jeg har gode dager stort sett, mye ute og koser meg med barn og hage og hverdagen. Har også drevet med yoga i over 20 år, og strikker, som også skal være stressreduserende. Ser lite på tv og mobil, har nydelig utsikt til havet og koser meg med en bok, strikking, gode samtaler, tenner lys om kveldene, sover 7-8 timer hver natt, sovner raskt (selv om jeg ikke er uthvilt om morgenen). Er usikker på hvor mye mer grounding jeg får til.hehe. Er også veldig forsiktig med gluten og melkeprodukter, spiser ikke butikkbrød, ikke toro, aldri drukket en energidrikk i mitt liv. 3 kopper kaffe for dag (decaf). Ja..... det har begynt å bli krevende å finne på nye ting å "gjøre riktig".... ts Anonymkode: 9b9fe...5cb
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 08:38 #16 Skrevet tirsdag kl. 08:38 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Spiser du NOK mat? Kan det være at kroppen tviholder på det du har fordi den er i beredskap, den får aldri nok mat og derfor holder igjen? Kosthold er kilo, mens trening/aktivitet er cm. Alltid bra å trene, men det er kosthold som står for vektnedgang eller -oppgang. Anonymkode: 68a23...570 Er derfor jeg har vært til ernæringsfysiolog ved sykehuset for å se på dette. Men når jeg allerede spiser reint, ikke ultraprossesert, faster naturlig, massevis av varierte grønnsaker, drikker ikke kaloriene, og er påpasselig med raske karbohydrater (++++++ hundre andre ting). Så da økte jeg kalorinivået til 15-1600 etter råd fra henne. Det har ikke fungert. Økningen bestod av en neve nøtter (200kcal) og en spiseskje EVO (150 kcal), for eksempel. Hva tenker du hadde vært et naturlig kcal nivå for en kvinne tidlig i 40-årene, 170c og bikket 90kg? ts Anonymkode: 9b9fe...5cb
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 09:15 #17 Skrevet tirsdag kl. 09:15 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): takk for utfyllende svar! tok en kjapp titt på tabellen min over prøvesvar og kan ikke se å ha testet anti-tpo. Har laget denne selv, så godt mulig jeg har glemt å føre den inn. Men skal bestille meg time hos legen igjen og foreslå denne spesifikt. Er det andre prøver jeg kan be om i samme slengen som kan styrke mistanken eller avkrefte? Kan også si at jeg lever veldig reint mtp mat og frisk luft og lavt stressnivå. Er en positiv sjel fra naturens side, og jeg har gode dager stort sett, mye ute og koser meg med barn og hage og hverdagen. Har også drevet med yoga i over 20 år, og strikker, som også skal være stressreduserende. Ser lite på tv og mobil, har nydelig utsikt til havet og koser meg med en bok, strikking, gode samtaler, tenner lys om kveldene, sover 7-8 timer hver natt, sovner raskt (selv om jeg ikke er uthvilt om morgenen). Er usikker på hvor mye mer grounding jeg får til.hehe. Er også veldig forsiktig med gluten og melkeprodukter, spiser ikke butikkbrød, ikke toro, aldri drukket en energidrikk i mitt liv. 3 kopper kaffe for dag (decaf). Ja..... det har begynt å bli krevende å finne på nye ting å "gjøre riktig".... ts Anonymkode: 9b9fe...5cb Ja, ikke sant.. du gjør mye "riktig", og da er det veldig frustrerende å ikke se resultater når du legger inn målretta innsats. Det er skikkelig frustrerende. Og da er det naturlig å begynne å lete etter bakenforliggende årsaker. Det er ikke andre tester jeg kan tipse deg om, men hvis alt er prøvd og du gjør alt riktig, kan det ha noe for seg å ta intoleranse tester, typ igg-panel. Jeg har gjort det hos funksjonell lege, tester ble sendt til Lab1 som tok urinpeptider og igg. De viste at jeg ikke tåler kasein og gluten, og det påviste lekk tarm. Så jeg måtte legge om kostholdet helt. Det er faglig omstridt, og koster mye. Men for meg har det hjulpet. Jeg har ikke hatt fokus på å gå ned i vekt, og har knapt gått ned fem kilo på ett år, uten noen form for kaloritelling, men betennelse har gått ned og med det har gamle klær begynt å passe igjen. Det kan jo være andre diagnoser som oppfyller kriteriene du har, jeg har kun lest meg opp på min egen. Men det er mange tilstander som kan gjøre at kroppen tviholder på kiloene. Som kvinne er hormoner en x-faktor som må tas med i regnskapet. Andre ting er insulinresistens, lekk tarm.. det er generelt ikke lurt å google seg rundt etter symptomer, men fastlegen har svært begrenset tid, og du kjenner kroppen din best. Men vær kildekritiksk og samle gode argumenter du kan bruke i møte med legen. Anonymkode: 48d52...279
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 11:19 #18 Skrevet tirsdag kl. 11:19 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Ja, ikke sant.. du gjør mye "riktig", og da er det veldig frustrerende å ikke se resultater når du legger inn målretta innsats. Det er skikkelig frustrerende. Og da er det naturlig å begynne å lete etter bakenforliggende årsaker. Det er ikke andre tester jeg kan tipse deg om, men hvis alt er prøvd og du gjør alt riktig, kan det ha noe for seg å ta intoleranse tester, typ igg-panel. Jeg har gjort det hos funksjonell lege, tester ble sendt til Lab1 som tok urinpeptider og igg. De viste at jeg ikke tåler kasein og gluten, og det påviste lekk tarm. Så jeg måtte legge om kostholdet helt. Det er faglig omstridt, og koster mye. Men for meg har det hjulpet. Jeg har ikke hatt fokus på å gå ned i vekt, og har knapt gått ned fem kilo på ett år, uten noen form for kaloritelling, men betennelse har gått ned og med det har gamle klær begynt å passe igjen. Det kan jo være andre diagnoser som oppfyller kriteriene du har, jeg har kun lest meg opp på min egen. Men det er mange tilstander som kan gjøre at kroppen tviholder på kiloene. Som kvinne er hormoner en x-faktor som må tas med i regnskapet. Andre ting er insulinresistens, lekk tarm.. det er generelt ikke lurt å google seg rundt etter symptomer, men fastlegen har svært begrenset tid, og du kjenner kroppen din best. Men vær kildekritiksk og samle gode argumenter du kan bruke i møte med legen. Anonymkode: 48d52...279 Takk for mye god info. Har aldri hørt om funksjonell medisin/funksjonell lege før. Helt utrolig at dette ikke er normen, selvfølgelig burde alle leger ha et holistisk syn og tilnærming til en pasient. Jeg finner ei som heter Irene Shestopal, har du hørt noe om henne? Hva koster dette gildet skal tro? ts Anonymkode: 9b9fe...5cb
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 11:31 #19 Skrevet tirsdag kl. 11:31 Jeg tror man kan ta prøver direkte hos Lab1, som er laboratoriet som utfører prøvene, men det anbefales å tolke resultater sammen med en lege. Jeg har ikke hørt om den legen du nevner, det finnes mange der ute. Pass på at de faktisk er utdannet lege, hehe. Jeg vil ikke selv anbefale den legen jeg brukte fordi jeg ikke synes noe om henne, hun kom med noen medisinske betraktninger/kommentarer jeg reagerte på. Men det fikk meg bare til å ville bytte lege, ikke negativ til alle som driver med funksjonell medisin. Hvis jeg skulle tatt de samme testene og oppsøkt en privat lege som drev med funksjonell medisin, ville jeg startet med å ta prøvene hos lab1 (lab1.no), de kan veilede i valg av prøver som passer for deg, og du finner prislister på nettsiden, og deretter tatt med resultatene til den funksjonelle legen du finner som appellerer til deg. Anonymkode: 48d52...279
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 11:32 #20 Skrevet tirsdag kl. 11:32 Men før du bruker flere tusen på sånne prøver, ville jeg startet med å ta en blodprøve hos fastlegen som inkluderer anti-tpo i tillegg til de standard prøvene for stoffskiftet. Anonymkode: 48d52...279 4
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå