Mei88 Skrevet 27. mai #61 Skrevet 27. mai AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Greit å ha en diagnose å vise til for å være skjør vettu. Anonymkode: 3beac...ea4 Det har ingenting med å være skjør å gjøre. 2
AnonymBruker Skrevet 27. mai #62 Skrevet 27. mai Spising med åpen munn er noe annet, det er bare dårlig folkeskikk. Men når man reagerer på lydene som kommer fra munnen til mennesker som tygger med lukket munn er det værre. I perioder var det så ille at jeg reagerte på mine egne lyder fra munnen når jeg spiser,mistet matlysten, ble rett og slett kvalm. Det har blitt bedre. Og jeg selv lager lite lyder nå når jeg spiser, dette har jeg blitt "flink" til , rett og slett ved å tygge saktere. Og tror mange av de omtrent har tunga si presset opp i ganen. Og folk som "tygger" når de smaker på drikke. Biting i bestikk får det til å gå kaldt nedover over ryggen min. Banan er værstingen Men å sitte i en stall å høre hestene tygger høy er søvndyssende Anonymkode: 0f2b9...f16
AnonymBruker Skrevet 27. mai #63 Skrevet 27. mai AnonymBruker skrev (På 11.5.2026 den 16.14): Jeg blir forferdelig kvalm av det. Blir faktisk sint. 😂 Hvis du er voksen og ikke klarer å la vær å smatte, slafse eller bråke når du spiser så burde du ikke spise blant folk i det hele tatt. Det er min ærlige mening som jeg selvsagt ikke sier høyt. Det er så sinnssykt heslig og frastøtende. Dannelse og det å forstå sosiale koder er det som skiller oss fra dyrene. Anonymkode: bacde...85d Du glemte pusting og stønning, for ikke å snakke om neseblåsing! Noen tror at de er en drage... Anonymkode: a34d9...a06
AnonymBruker Skrevet 27. mai #64 Skrevet 27. mai Mei88 skrev (12 minutter siden): Det har ingenting med å være skjør å gjøre. Jo,det mener jeg det har. Vi er alle ulike som personer og vi må være mer rause med hverandre sine feil og mangler. Anonymkode: 3beac...ea4
Mei88 Skrevet 27. mai #65 Skrevet 27. mai AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jo,det mener jeg det har. Vi er alle ulike som personer og vi må være mer rause med hverandre sine feil og mangler. Anonymkode: 3beac...ea4 Din mening trumfer ikke diagnose som settes av fagfolk. Dette er ganske mye mer enn å være skjør, for mange er det ganske ødeleggende i familiære settinger og forhold 1
AnonymBruker Skrevet 27. mai #66 Skrevet 27. mai Mei88 skrev (4 minutter siden): Din mening trumfer ikke diagnose som settes av fagfolk. Dette er ganske mye mer enn å være skjør, for mange er det ganske ødeleggende i familiære settinger og forhold Det er ikke det jeg sier da! Jeg vet det finns en reell diagnose men mange diagnostiserer seg selv for å ha en legitim "grunn til å klage. Anonymkode: 3beac...ea4
AnonymBruker Skrevet 27. mai #67 Skrevet 27. mai AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jo,det mener jeg det har. Vi er alle ulike som personer og vi må være mer rause med hverandre sine feil og mangler. Anonymkode: 3beac...ea4 Nå er jeg veldig raus, så har lite med det å gjøre. Alle lager lyd når de spiser, når vi reagerer voldsomt på helt vanlige spiselyder så er det grusomt for oss. Det gjør vondt, blir sint og må faktisk gå fra situasjonen. Tror du virkelig det er noe man gjør med vilje? Stort handikap, man kan ikke gå ut å spise. Heldigvis har det lettet med årene, men akjer end at jeg må gå fra bordet. Alle jeg kjenner vet om situasjonen, vet det ikke er dem, men jeg som har en feil. Anonymkode: cc7a0...b02
AnonymBruker Skrevet 27. mai #68 Skrevet 27. mai AnonymBruker skrev (51 minutter siden): Greit å ha en diagnose å vise til for å være skjør vettu. Anonymkode: 3beac...ea4 Jepp, og litt spesiell. Får hive på "høysensitiv" også. Anonymkode: 0f4ea...32f
AnonymBruker Skrevet 27. mai #69 Skrevet 27. mai Mei88 skrev (26 minutter siden): Din mening trumfer ikke diagnose som settes av fagfolk. Dette er ganske mye mer enn å være skjør, for mange er det ganske ødeleggende i familiære settinger og forhold Hehe, ikke en spesielt vanskelig diagnose å få heller. "Jeg tåler ikke smatting og slurpelyder" "Aha, da har du nok en grad av misofoni" Voila. Anonymkode: 0f4ea...32f
AnonymBruker Skrevet 27. mai #70 Skrevet 27. mai AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Nå er jeg veldig raus, så har lite med det å gjøre. Alle lager lyd når de spiser, når vi reagerer voldsomt på helt vanlige spiselyder så er det grusomt for oss. Det gjør vondt, blir sint og må faktisk gå fra situasjonen. Tror du virkelig det er noe man gjør med vilje? Stort handikap, man kan ikke gå ut å spise. Heldigvis har det lettet med årene, men akjer end at jeg må gå fra bordet. Alle jeg kjenner vet om situasjonen, vet det ikke er dem, men jeg som har en feil. Anonymkode: cc7a0...b02 Har du den diagnosen så gjør det selv og andre rundt deg en tjeneste og få behandling for det. Eller du kan tvinge deg selv til å tåle og øve på å blokkere ut. Verre ting har blitt kurert. Anonymkode: 3beac...ea4
AnonymBruker Skrevet 27. mai #71 Skrevet 27. mai AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Har du den diagnosen så gjør det selv og andre rundt deg en tjeneste og få behandling for det. Eller du kan tvinge deg selv til å tåle og øve på å blokkere ut. Verre ting har blitt kurert. Anonymkode: 3beac...ea4 *Gjør DEG selv (i første linje) Anonymkode: 3beac...ea4
AnonymBruker Skrevet 27. mai #72 Skrevet 27. mai AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hehe, ikke en spesielt vanskelig diagnose å få heller. "Jeg tåler ikke smatting og slurpelyder" "Aha, da har du nok en grad av misofoni" Voila. Anonymkode: 0f4ea...32f Er ikke smatting vi ikke tåler. Er spiselyder. Mest sannsynlig ville ikke dine ører hørt de lydene. Anonymkode: cc7a0...b02 1
AnonymBruker Skrevet 27. mai #73 Skrevet 27. mai AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Har du den diagnosen så gjør det selv og andre rundt deg en tjeneste og få behandling for det. Eller du kan tvinge deg selv til å tåle og øve på å blokkere ut. Verre ting har blitt kurert. Anonymkode: 3beac...ea4 Du leser tydligvis ikke hva du svarer på. Er blitt bedre med årene, men skjer jeg må gå, alle vet at dette er noe jeg har og er ikke deres skyld. Anonymkode: cc7a0...b02
AnonymBruker Skrevet 27. mai #74 Skrevet 27. mai AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Er ikke smatting vi ikke tåler. Er spiselyder. Mest sannsynlig ville ikke dine ører hørt de lydene. Anonymkode: cc7a0...b02 Klart ikke. Anonymkode: 0f4ea...32f
AnonymBruker Skrevet 27. mai #75 Skrevet 27. mai AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Du leser tydligvis ikke hva du svarer på. Er blitt bedre med årene, men skjer jeg må gå, alle vet at dette er noe jeg har og er ikke deres skyld. Anonymkode: cc7a0...b02 Hva skjer om du ikke går? Anonymkode: 0f4ea...32f
AnonymBruker Skrevet 27. mai #76 Skrevet 27. mai AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Hva skjer om du ikke går? Anonymkode: 0f4ea...32f Blir fly forbannet. Er aldri sinna ellers. Er noe av det verste jeg opplever, den følelsen av sinne og miste kontroll. Har øvd og øvd, trent og trent for å få detre under kontroll. Så bedre enn nå blir jeg nok ikke. Anonymkode: cc7a0...b02
Million Skrevet 27. mai #77 Skrevet 27. mai (endret) Jeg opplever smatting fra andre svært sjelden, kan ikke huske sist faktisk. Men slafsing og smatting med åpen munn er jo direkte uhøflig, så det irriterer meg litt pga det. Men jeg blir ikke sint akkurat, og jeg takler det. Kanskje jeg er herdet av barndommen, hehe For jeg husker da jeg var barn og vi var på sommerferie hos bestefaren min hele sommeren... Han eeeelsket fisk, og serverte det så ofte han kunne. Og det skulle IKKE være hvilken som helst fisk, men fisk fra havet utenfor Stad (vestlandet)! Når middagen lå klar på tallerkenene, tok han ut gebisset sitt og la det pent ved siden av tallerkenen sin, og så skyflet han maten inn i munnen og begynte å SLAFSE og SMATTE så det hørtes lange veier. Uten tenner måtte han mose maten med gummene og ganen og tunga, og det skapte jo ekstra smattelyder. Vi pleide å le av det og herme etter bestefar da vi var unger. Det var en stående vits hvordan han hørtes ut når han spiste. Endret 27. mai av Million
AnonymBruker Skrevet 31. mai #78 Skrevet 31. mai Håper i det minste dere som sliter med sånt skjønner at det er dere selv som er problemet, og holder slikt for dere selv. Anonymkode: bec5f...936 1
Jdz Skrevet 31. mai #79 Skrevet 31. mai AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Håper i det minste dere som sliter med sånt skjønner at det er dere selv som er problemet, og holder slikt for dere selv. Anonymkode: bec5f...936 Jepp. Jeg sliter tidvis med spiselyder i enkelte situasjoner, men jeg vet jo at det er et meg-problem og holder det for meg selv.
AnonymBruker Skrevet 31. mai #80 Skrevet 31. mai AnonymBruker skrev (På 27.5.2026 den 14.28): Blir fly forbannet. Er aldri sinna ellers. Er noe av det verste jeg opplever, den følelsen av sinne og miste kontroll. Har øvd og øvd, trent og trent for å få detre under kontroll. Så bedre enn nå blir jeg nok ikke. Anonymkode: cc7a0...b02 Om du utsatte deg selv for dette 6 timer i strekk, ville du da vært like konstant forbanna hele tiden? Anonymkode: 0f4ea...32f
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå