Gå til innhold

Plages du av smatting og slafsing???

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg blir forferdelig kvalm av det. Blir faktisk sint. 😂

Hvis du er voksen og ikke klarer å la vær å smatte, slafse eller bråke når du spiser så burde du ikke spise blant folk i det hele tatt. Det er min ærlige mening som jeg selvsagt ikke sier høyt.

Det er så sinnssykt heslig og frastøtende. Dannelse og det å forstå sosiale koder er det som skiller oss fra dyrene.

Anonymkode: bacde...85d

• Liker 3
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja!

Anonymkode: 84d5b...edc

Skrevet

Plages ikke nevneverdig av det, men jeg finner slikt ganske patetisk og unngår personer som gjør sånt. 

Anonymkode: 3c9bc...421

• Nyttig 1
Skrevet

Det er faktisk ganske sjeldent at jeg opplever det men jeg husker at det plaget meg noe voldsomt når jeg var yngre også. Grusomt.

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hvis du er voksen og ikke klarer å la vær å smatte, slafse eller bråke når du spiser så burde du ikke spise blant folk i det hele tatt. Det er min ærlige mening som jeg selvsagt ikke sier høyt.

Det er så sinnssykt heslig og frastøtende. Dannelse og det å forstå sosiale koder er det som skiller oss fra dyrene.

Kan du ha det samme som meg; Misofoni?

https://nhi.no/sykdommer/psykisk-helse/diverse/misofoni

• Liker 1
Skrevet

JA! Og av andre kroppslige lyder fra folk, som høylytt pusting, stønning osv. Folk som spiser eple, helt forferdelig å høre på. Blir utrolig trigget og sint. Prøver dog å ikke si noe

Skrevet
MarianneE skrev (1 minutt siden):

Kan du ha det samme som meg; Misofoni?

https://nhi.no/sykdommer/psykisk-helse/diverse/misofoni

Kanskje, har tenkt tanken. Det er forferdelig irriterende og jeg får nesten lyst til å slå. 🤣 Gjør selvsagt ikke det og prøver å være tolerant. 

Skrevet

Jeg klarer ikke ta folk som IKKE lider av Misofoni på alvor. De må feile noe alvorlig som kan tolerere smatting.

Anonymkode: d4784...29c

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg klarer ikke ta folk som IKKE lider av Misofoni på alvor. De må feile noe alvorlig som kan tolerere smatting.

🤣 Det er sikkert fordi vi er tilpasningsdyktige. Kanskje de vokste opp med smattende foreldre. Min far smattet noe voldsomt og jeg blir irritert av å tenke på det!!

Skrevet (endret)

Plages fordi det er uskikkelig og ufint. Lyd er lyd, men det er særs uhøfflig og under forventet standard for vanlig folkeskikk.

Jeg kommenterer lett at man tygger med munn igjen. Skjer det igjen, nevner jeg det igjen og lener meg mot personen, nære inntil ansiktet. Gjentar meg selv lavt og med øyekontakt.

Gjør de det igjen, -smeller det :opplyser::erter:

Slet i Asia, for å si det sånn. Raping var det verste. Ikke at vi var på så mange uhøytidelige steder, da men...

Endret av Wonders
Skrevet

Det kommer litt an på. Enkelte type lyder plager meg mer enn andre, men hvis det er mye andre lyder rundt så klarer jeg å fokusere på noe annet. Det er heldigvis sjeldent jeg opplever folk som ikke har lært seg å spise med lukket munn og ikke må bråke så mye de klarer bare fordi de spiser. 

Jeg har misofoni, men enkelte lyder plager meg mer enn andre. 

Anonymkode: c7e66...17c

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

🤣 Det er sikkert fordi vi er tilpasningsdyktige. Kanskje de vokste opp med smattende foreldre. Min far smattet noe voldsomt og jeg blir irritert av å tenke på det!!

Misofoni går ikke på kun smatting/ slafsing men at enkelte lyder, og det kan være hva som helst, trigger den delen av hjernen som er koblet til sinne. Veldig spesielt, og for de av oss som har dette er det utrolig plagsomt 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Særlig våte lyder er forferdelig kvalmende. Et snev av slurping i slafsingen så kategoriseres du som en GRIS i hodet mitt. Evt. et villsvin.

• Liker 1
Skrevet

Ja, jeg plages av disse lydene, og har derfor bare konkludert med at jeg har misofoni. Den verste lyden for meg er når folk prøver å "suge ut" noe som sitter fast mellom tennene. Vet ikke hvordan jeg skal beskrive det på en bedre måte. Jeg kjenner heldigvis ingen som pleier å gjøre det, men det har hendt at jeg har hatt en sidemann på tog eller fly som holder på sånn lenge (!). Da er jeg raskt framme med øreproppene.

Anonymkode: cde14...fad

• Liker 1
Skrevet

Ja. Jeg mister matlysten. Jeg klarer ikke å spise sammen med folk som smatter og slafser.

Anonymkode: df042...694

• Liker 1
Skrevet

JA! Blir stressa, får indre uro og blir rett og slett illsint. 

Anonymkode: 82be6...8ca

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Iblandt. Men det er mitt problem som jeg må jobbe med. 

Anonymkode: 3beac...ea4

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Plages ikke nevneverdig av det, men jeg finner slikt ganske patetisk og unngår personer som gjør sånt. 

Anonymkode: 3c9bc...421

Jeg også unngår slike mennesker.

Anonymkode: bd6c5...4eb

Skrevet

Ja, jeg kjenner en dyp irritasjon inni meg. 

Skrevet

Om jeg gjør! Har flere lyder som gjør at jeg oppriktig sliter. Både jeg og jentungen har misfoni, men jeg har nok opparbeidet meg større toleransevindu.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...