Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 11.5.2026 den 16.26):

🤣 Det er sikkert fordi vi er tilpasningsdyktige. Kanskje de vokste opp med smattende foreldre. Min far smattet noe voldsomt og jeg blir irritert av å tenke på det!!

Anonymkode: bacde...85d

Det gjorde min far også, og han gjør det tidvis i dag også, så hvis jeg er på besøk der og han spiser, så må jeg gjerne putte noe i ørene🙈 Han er bedre i dag, men jeg tror nesten jeg gjør det litt preventivt (altså putte ear buds med noice cancelling i øret),  fordi jeg husker det så jævlig godt fra barndommen. 

Anonymkode: 705b3...433

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Her er det mange som beskriver symptomer på misofoni. Jeg har noen med det i familien og kjenner igjen dette. Lyder man ikke tenker over kan utløse veldig sinne. Det fører til at jeg kontrollerer med veldig når det gjelder lyder som kommer fra meg når jeg spiser, drikker og annet. Og jeg må understreke at jeg ikke smatter og slurper, men litt lyder fra et menneske som spiser er det nesten umulig å unngå. Det er slitsomt å være "pårørende" til en med misofoni og siden det finnes behandling for dette så bør de som sliter ta kontakt med rett instans. For dette berører som som har lidelsen, men også de rundt.

Anonymkode: 59158...b4b

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Plages når mannen gjør det da han småspiser ting hele tiden. Under måltider når vi alle spiser og snakker legger jeg som regel ikke merke til det.

Anonymkode: 56234...0f1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kan ikke tenke meg noe verre enn voksne folk som slafser tyggis med åpen munn! 

Anonymkode: 35a01...714

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 11.5.2026 den 16.24):

Kanskje, har tenkt tanken. Det er forferdelig irriterende og jeg får nesten lyst til å slå. 🤣 Gjør selvsagt ikke det og prøver å være tolerant. 

Anonymkode: bacde...85d

Haha!!! Samme!!! smatting, slafsing, drar inn snørr, suging i tenna( DET er verste lyden) , gnissing av tørr hud...altså tørre hender som de gnisser mot hverandre, tapping av fingrer...verst med lange negler... har lært å leve med det oppgjennom årene..men det hender noen får et blikk eller rett og slett " kan du værsåsnill LA VÆR"  😜 

Anonymkode: ca955...3dd

Skrevet

Ikke i det hele tatt. Hvis jeg oppdager at noen andre gjør det, blir jeg tvert i mot forhåpningsfull om at jeg sitter med folk som synes det er greit.

AnonymBruker
Skrevet

Nei, på ingen måte. Tenker aldri over det.

Anonymkode: bec5f...936

AnonymBruker
Skrevet

nei! jeg har gått på smatte-kurs og vet hvordan jeg skal smatte med eleganse og en sofistikert stil mens jeg leser Morgenbladet. 

Anonymkode: 6a410...1ff

Skrevet

Yes. T.o.m pusting 🫣🫣

Får et sinneproblem av alt av kroppslige lyder😂

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

jeg går, rett og slett - jeg orker ikke forholde meg til griser. Det er takk for meg, ha en hyggelig stund videre.. 

Anonymkode: 5d83b...a98

AnonymBruker
Skrevet

Gud ja!!! Blir så sint. Selv på egne barn🤭Verste er folk som spiser potetgull rett fra posen, dobbelt opp med knaskelyd når de tygger og den irriterende lyden av rasling fra posen. 
Og sånn pipelyd fra nesen når man puster. Tror jeg kan drepe den personen som sitter ved siden av meg om jeg hører det😆

Anonymkode: e1be0...953

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Nordlysstøv skrev (På 19.5.2026 den 19.22):

Yes. T.o.m pusting 🫣🫣

Får et sinneproblem av alt av kroppslige lyder😂

Så mange som det er i denne tråden som totalt mangler toleranse for andre mennesker.

DERE er problemet, ikke andre.

Jeg verken smatter eller slafser, men har en bekjent (perifer familie) som har misofoni og som knapt orker å sitte sammen med andre under et måltid. Helt hverdagslige lyder blir et problem. Sånt som ingen andre mennesker tenker over.

Synes dere bør skaffe dere hjelp for dette:

https://kognitiv.no/nar-lyd-blir-lidelse-misofoni-i-et-behandlingsperspektiv/

Anonymkode: e2523...2b7

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg serverer ikke potetgull eller popcorn når vi får barn på besøk. De klarer ikke å putte chipsen i munnen. Det må bites av litt etter litt og tygge med åpen munn. 

Og de som drikker sjokolademelk med skje og det må slurpes hver gang. Til småbarnsforeldre, ikke lær barna deres disse uvanene. 

Anonymkode: 061a7...200

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 18.5.2026 den 10.01):

Plages når mannen gjør det da han småspiser ting hele tiden. Under måltider når vi alle spiser og snakker legger jeg som regel ikke merke til det.

Anonymkode: 56234...0f1

Samme her. Han sitter og slafser med åpen munn, tygger på inn og utpust virker det som, nesten så han spiser så fort at han ikke har tid til å puste imellom... 

Men hvis vi spiser samtidig blir det lettere, men fremdeles slitsomt. Jeg må putte fingrene i ørene eller bare gå ut av rommet når han spiser. 

Håper ikke andre reagerer  sånn når han er på jobb / sosial med andre, for det verken ser eller høres noe bra ut denne slafsingen... 

Anonymkode: 15039...f45

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja. Men har blitt lettere med årene. Allevet også om det, så jeg forlater rommet lår det blir for ille.

Er spiselyder spm plager meg. Alle har spiselyder som de ikke kan noe for.  

Anonymkode: cc7a0...b02

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Så mange som det er i denne tråden som totalt mangler toleranse for andre mennesker.

DERE er problemet, ikke andre.

Jeg verken smatter eller slafser, men har en bekjent (perifer familie) som har misofoni og som knapt orker å sitte sammen med andre under et måltid. Helt hverdagslige lyder blir et problem. Sånt som ingen andre mennesker tenker over.

Synes dere bør skaffe dere hjelp for dette:

https://kognitiv.no/nar-lyd-blir-lidelse-misofoni-i-et-behandlingsperspektiv/

Anonymkode: e2523...2b7

Er ikke frivillig. Så synes fu er urettferdig. Men ja, vi må reisevoss å gå før vi merker sinne, også fortelle andre om problemet og forklare det ikke er de som er problemet.

Anonymkode: cc7a0...b02

AnonymBruker
Skrevet

Ikke sånn som deg, nei. Jeg synes det er irriterende og dårlig bordskikk, men jeg klarer å ikke dra det lenger det. 

Anonymkode: 7890c...f83

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 11.5.2026 den 16.28):

Det kommer litt an på. Enkelte type lyder plager meg mer enn andre, men hvis det er mye andre lyder rundt så klarer jeg å fokusere på noe annet. Det er heldigvis sjeldent jeg opplever folk som ikke har lært seg å spise med lukket munn og ikke må bråke så mye de klarer bare fordi de spiser. 

Jeg har misofoni, men enkelte lyder plager meg mer enn andre. 

Anonymkode: c7e66...17c

Tipper 1 av 50 som påstår de har misofoni, virkelig har det.

Anonymkode: 0f4ea...32f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Tipper 1 av 50 som påstår de har misofoni, virkelig har det.

Anonymkode: 0f4ea...32f

Greit å ha en diagnose å vise til for å være skjør vettu. 

Anonymkode: 3beac...ea4

AnonymBruker
Skrevet

Ikke nevneverdig, har ganske høy terskel for all slags lyder egentlig, kommer litt an på settingen. Men jeg kan irritere meg ganske mye om det er en person meg i utgangspunktet misliker eller er er sur på. Da blir liksom hver minste ting frastøtende. 

Anonymkode: 1971d...e6f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...