Helene Skrevet 8. mai #1 Skrevet 8. mai Min farfar ble stemplet som nazist. Etter krigen ble han sendt i fengsel. Han snakket aldri om dette. Dette er ting jeg har funnet ut i voksen alder. Bakgrunn, han kjørte og eide lastebil. Han ble beordret av tyskerne til å kjøre. Han hadde kone og 4 barn hjemme. Han ble truet. Tyskerne bygget veier. Min farfar kjørte blant annet grus til blodveien. Hvilket valg hadde han? Er det flere med sånn familie bakgrunn? 4 2
isakmann Skrevet 8. mai #2 Skrevet 8. mai Helene skrev (3 timer siden): Min farfar ble stemplet som nazist. Etter krigen ble han sendt i fengsel. Han snakket aldri om dette. Dette er ting jeg har funnet ut i voksen alder. Bakgrunn, han kjørte og eide lastebil. Han ble beordret av tyskerne til å kjøre. Han hadde kone og 4 barn hjemme. Han ble truet. Tyskerne bygget veier. Min farfar kjørte blant annet grus til blodveien. Hvilket valg hadde han? Er det flere med sånn familie bakgrunn? Har ikke sånn familiebakgrunn. Men har ikke noe problemer med å skjønne din farfar. Og burde ikke bli stemplet som nazist, hvis han ikke aktivt var med i NS, men bare ble presset til dette. Uansett, Vi har fasiten, vi har mye lettere i ettertid for å se dette i rette lyset. De levde under trusler og propaganda, var nok bare tilfeldig mange ganger, hvilken side de havnet på. 9 2
miagunda Skrevet 8. mai #3 Skrevet 8. mai (endret) Helene skrev (3 timer siden): Min farfar ble stemplet som nazist. Etter krigen ble han sendt i fengsel. Han snakket aldri om dette. Dette er ting jeg har funnet ut i voksen alder. Bakgrunn, han kjørte og eide lastebil. Han ble beordret av tyskerne til å kjøre. Han hadde kone og 4 barn hjemme. Han ble truet. Tyskerne bygget veier. Min farfar kjørte blant annet grus til blodveien. Hvilket valg hadde han? Er det flere med sånn familie bakgrunn? Var mange som ble uskyldige dømt etter 2. Verdenskrig. Han farfaren din var en av dem ❤️ Ikke minst de uskyldige barna 💔 Endret 8. mai av miagunda 3 3
Duff Skrevet 8. mai #4 Skrevet 8. mai Min farfars navn står i denne boka. Hva han gjorde og hvilken side han egentlig sto på vet jeg ikke. Min bestemor reiste ifra han når hun hørte hva han hadde vert med på. Hun snakket aldri om det. https://www.norli.no/boker/dokumentar-og-fakta/historie-og-dokumentar/krig-og-historie/liste-nr-1 4
tenkselv Skrevet 8. mai #5 Skrevet 8. mai Jeg regner med at han ble straffet for å være kollobratør og/eller vært medlem av NS, så mer en nazist. Hva han skulle gjøre? Jeg vet ikke. Det å dømme andre for valg de gjorde i en annen tid/et annet sted har lite for seg. Jeg vil ikke, som vrukeren over, hevde at han var uskyldig. Han visste hva han gjorde, og tok konsekvensene. Hvorvidt det var et enkelt valg kan bare han svare på. Selvsagt kunne han gjøre som mange andre, f.eks lærerne, som da ble fengslet for ikke å gjøre det NS krevde. 7 5
elisa1819 Skrevet 8. mai #6 Skrevet 8. mai Både de fleste prestene og lærerne gjorde det, la ned arbeidet og nekta å gjøre som tyskerne ba dem om. Modig, men riktig. 7 1
Callisto83 Skrevet 8. mai #7 Skrevet 8. mai Jeg tror egentlig ikke andre verdenskrig i Norge var så svart hvit som historien forteller oss. Det er i hvert fall inntrykket jeg har etter utallige historier fra eldre jeg har kjent som har gått bort. Mange nordmenn hadde et ganske OK forhold til tyskere. Med visse unntak ble ikke Norge bombet sønder og sammen som i øst, og folk prøvde stort sett leve livene sine. Mange var også livredde for Russland. Når krigen endte gikk det hardt utover særlig jentene. Andre, som kanskje tjente penger på tyskerne og var mer privilegerte, slapp mer eller mindre unna. På en måte innbilte jeg meg når jeg var yngre, at antisemitisme, eugenikk og slikt var noe som hørte til årene 1930 - 1945 og Hitler, men sannheten er at disse tingene allerede hadde, (og til en viss grad har) dypt fotfeste i kulturen her i Norge fra før av. Tatere ble f.eks sterilisert fram til 70 tallet, og nå i 2026 må jøder skjule sin religiøse identitet pga hat. 6 1 9
Karen1987 Skrevet 8. mai #8 Skrevet 8. mai Det var mange som bare fulgte ordre for å holde seg selv trygge. Absolutt trist at det var slik, men det er forståelig, spesielt hvis han hadde kone og barn. 2
Lurium Skrevet 9. mai #9 Skrevet 9. mai Callisto83 skrev (4 timer siden): Jeg tror egentlig ikke andre verdenskrig i Norge var så svart hvit som historien forteller oss. Det er i hvert fall inntrykket jeg har etter utallige historier fra eldre jeg har kjent som har gått bort. Mange nordmenn hadde et ganske OK forhold til tyskere. Med visse unntak ble ikke Norge bombet sønder og sammen som i øst, og folk prøvde stort sett leve livene sine. Mange var også livredde for Russland. Når krigen endte gikk det hardt utover særlig jentene. Andre, som kanskje tjente penger på tyskerne og var mer privilegerte, slapp mer eller mindre unna. Dette er også min erfaring fra førstehåndsberetninger fra min oppvekstby, som var strategisk viktig for tyskerne. Jeg husker min far pekte ut boliger hvor det bodde personer som hadde samarbeidet tett med tyskerne, men dette var på type angiver-nivå eller at de gjennom NS hadde fått stillinger i det tyske byråkratiet for byen. Har inntrykk av at det meste av borgerskapet skodde seg på tyskerne uten at det fikk noen konsekvenser etter krigen. Mange av disse kom også godt ut av det når jødiske konkurrenter ble deportert. 3 2
Apis Skrevet 9. mai #10 Skrevet 9. mai Helene skrev (16 timer siden): Min farfar ble stemplet som nazist. Etter krigen ble han sendt i fengsel. Han snakket aldri om dette. Dette er ting jeg har funnet ut i voksen alder. Bakgrunn, han kjørte og eide lastebil. Han ble beordret av tyskerne til å kjøre. Han hadde kone og 4 barn hjemme. Han ble truet. Tyskerne bygget veier. Min farfar kjørte blant annet grus til blodveien. Hvilket valg hadde han? Er det flere med sånn familie bakgrunn? Jeg har både krigshelter med medaljer og folk med dom fra landsvikeroppgjøret etter krigen, Tror en må se historien i etterkrigstidens lys, når seierherrene skulle skrive en historie som det var viktig å komme på rett side av. 1
Apis Skrevet 9. mai #11 Skrevet 9. mai Callisto83 skrev (8 timer siden): Jeg tror egentlig ikke andre verdenskrig i Norge var så svart hvit som historien forteller oss. Det er i hvert fall inntrykket jeg har etter utallige historier fra eldre jeg har kjent som har gått bort. Mange nordmenn hadde et ganske OK forhold til tyskere. Med visse unntak ble ikke Norge bombet sønder og sammen som i øst, og folk prøvde stort sett leve livene sine. Mange var også livredde for Russland. Når krigen endte gikk det hardt utover særlig jentene. Andre, som kanskje tjente penger på tyskerne og var mer privilegerte, slapp mer eller mindre unna. På en måte innbilte jeg meg når jeg var yngre, at antisemitisme, eugenikk og slikt var noe som hørte til årene 1930 - 1945 og Hitler, men sannheten er at disse tingene allerede hadde, (og til en viss grad har) dypt fotfeste i kulturen her i Norge fra før av. Tatere ble f.eks sterilisert fram til 70 tallet, og nå i 2026 må jøder skjule sin religiøse identitet pga hat. Har en farfar som var krigshelt, det var han som fortalte meg historier, som gjorde at jeg skjønte at det var flere nyanser som ikke stemte med den offisielle fortellingen om krigen. Som at Tyskere og Nazister var bra folk, men ikke SS soldatene. 1 2
Natttåke Skrevet 9. mai #12 Skrevet 9. mai Han hadde et valg. Mange læree endte på dødslistene, siden de nekta å gjøre det nazistene krevde av dem. Det var ikke lett, men rett. 2 1
Helene Skrevet 9. mai Forfatter #13 Skrevet 9. mai Min farfar var aldri medlem eller noe sympatisør med tyskerne. I ettertid, jeg nekter ikke for at der fantes ok mennesker som var preget av krigen. Farfar ble truet til å kjøre. Husk, dette var på 40 tallet. Om han forsvant, ble arrestert, hvordan skulle familien greie seg? Lastebilen hadde de tatt uansett. Men flere har rett. Vi ser ting i ettertid. Tenker at de har måttet ha det ganske håpløst dengang. Tusen takk for så mange svar. Det er ikke lett for meg å avsløre sånne opplysninger. Ikke fordi jeg skjemmes, men tror at folk ikke forstår. Det er kanskje lett å se krig i ettertid. Personlig tror jeg at 3dje verdenskrig har startet. Israel har kriget i åresvis. Så ble Ukraina angrepet. Russland angriper alt de kan. Det samme gjør Trump. Når skal vi lære av fortiden? 3 1
Mooza Skrevet 10. mai #14 Skrevet 10. mai (endret) Helene: har du sett dommen? Er dette noe de har fortalt deg, og er du sikker på at alle kortene er lagt på bordet? Jeg har forøvrig vært på blodveien. På gravplassen/minnesmerke..Det var sjokkerende. Alle de hvite korsene i rekke og historien bak som min far fortalte. Det gjorde sterkt inntrykk. Helt utrolig hvordan historien med konsentrasjonleire - arbeidsleire i Nord- Norge aldri har blitt skikkelig fortalt. 1,5 kilometer strekk, og 300 menn døde. De jobbet livet av seg, ble sultet og mishandlet, skutt.og det var umenneskelige forhold Navnet kommer fra at så mange døde, men også fordi en fange laget et kors av blodet sitt på en stein. Jeg får alltid frysninger når jeg kjører det stykket. Det skjedde utrolig mye grusomt som vi egentlig ikke snakker mye om. Endret 10. mai av Mooza Feilskriving 2 1
test1e Skrevet 10. mai #15 Skrevet 10. mai (endret) 92.000 ble dømt i landsvikeroppgjøret AI skriver om de som ble dømt: Frivillig arbeid: Personer som søkte arbeid hos tyske myndigheter for å tjene penger, eller som tok på seg oppdrag som direkte styrket okkupasjonsmakten (f.eks. bygging av festningsverk), ble ansett som landssvikere. Tysker Arbeid: Mange ble dømt for å ha jobbet på tyske kontorer, som tolker, eller i andre støttefunksjoner. Frontsøstre: Sykepleiere som arbeidet for Røde Kors på tysk side ble også straffeforfulgt, selv om dette ofte ble ansett som humanitært arbeid (PS. SV-bautaen Hanna Kvanmo var i NS-ungdom, og var frontsøster. Hun ble dømt i landsvikeroppgjøret) Endret 10. mai av test1e 1
Avispapir Skrevet 10. mai #16 Skrevet 10. mai Natttåke skrev (På 9.5.2026 den 9.35): Han hadde et valg. Mange læree endte på dødslistene, siden de nekta å gjøre det nazistene krevde av dem. Det var ikke lett, men rett. For noen familier var det vel slik at hvis far ble drept eller sendt i arbeidsleir/innsatt så mistet kone og barn nødvendig inntekt til å overleve og fikk det svært vanskelig. Det er ikke så svart/hvit som at man bare valgte å ikke følge nazistenes ordre så var det automatisk rett. Ville du ofret barna dine? 3 1 1
Fjollefyr Skrevet 10. mai #17 Skrevet 10. mai Callisto83 skrev (På 9.5.2026 den 1.11): Med visse unntak ble ikke Norge bombet sønder og sammen som i øst, og folk prøvde stort sett leve livene sine. Litt vel historieløs her. Finnmark ble brent til grunnen. Bodø og Kristiansund ble bombet flat. Bergen ble bombet av allierte og var den byen i Norge der flest sivile døde. Voss hadde omtrent bare kirken, gamle togstasjonen og hotell Fleicher igjen. Resten var flatt. På Telavåg massakrerte nazistene over 30 stk. Flere hus ble sprengt. I tilegg ble Molde, Steinkjer og Namsos bombet. Kirkenes var det stedet der det ble sluppet mest bomber pr kvadratkilometer i Norge ila krigen. De 4 mest ødelagte byene i Norge etter invasjon var Kristiansund, Steinkjer, Bodø og Molde. I den rekkefølgen Joda, det å dømme folk for å ha kjørt lastebil for nazistene var drøyt. Men når du har spist barkebrød, er underernært og husløs mens naboen lever som før og gjerne litt bedre enn før og, er det naturlig å bli forbanna. Vi kan godt dømme i ettertid men det var vel egentlig det mange av de som led gjorde og. 4
Natttåke Skrevet 10. mai #18 Skrevet 10. mai (endret) Avispapir skrev (20 minutter siden): For noen familier var det vel slik at hvis far ble drept eller sendt i arbeidsleir/innsatt så mistet kone og barn nødvendig inntekt til å overleve og fikk det svært vanskelig. Det er ikke så svart/hvit som at man bare valgte å ikke følge nazistenes ordre så var det automatisk rett. Ville du ofret barna dine? Jeg har en nær slektning viss far var lærer og ble avsatt og skulle drepes av nazistene, da han nektet å gjøre det de ba ham om. Han valgte å reise under krigen med familien sin. Jeg er stolt av dette valget de gjorde, og jeg håper jeg ville gjort det riktige. Må legge til: selv om det kan koste alle mye. Endret 10. mai av Natttåke 1 1
Pooh Skrevet søndag kl. 23:54 #19 Skrevet søndag kl. 23:54 (endret) En i slekta mi var frontsøster men ble værende i Tyskland etterpå så hun ble ikke dømt. Hun var absolutt ikke noen nazist men veldig naiv som lot seg forlede til å slutte seg til noe hun på det tidspunktet trodde var humanitært arbeid. Endret søndag kl. 23:55 av Pooh
Bacteria Skrevet mandag kl. 05:24 #20 Skrevet mandag kl. 05:24 Callisto83 skrev (På 9.5.2026 den 1.11): Jeg tror egentlig ikke andre verdenskrig i Norge var så svart hvit som historien forteller oss. Det er i hvert fall inntrykket jeg har etter utallige historier fra eldre jeg har kjent som har gått bort. Mange nordmenn hadde et ganske OK forhold til tyskere. Med visse unntak ble ikke Norge bombet sønder og sammen som i øst, og folk prøvde stort sett leve livene sine. Mange var også livredde for Russland. Når krigen endte gikk det hardt utover særlig jentene. Andre, som kanskje tjente penger på tyskerne og var mer privilegerte, slapp mer eller mindre unna. På en måte innbilte jeg meg når jeg var yngre, at antisemitisme, eugenikk og slikt var noe som hørte til årene 1930 - 1945 og Hitler, men sannheten er at disse tingene allerede hadde, (og til en viss grad har) dypt fotfeste i kulturen her i Norge fra før av. Tatere ble f.eks sterilisert fram til 70 tallet, og nå i 2026 må jøder skjule sin religiøse identitet pga hat. Spot on. Jeg har også snakket mye med eldre folk opp gjennom, og vi var ikke så heltemodige som vi liker å tro. Jødene ble samlet inn av norske nordmenn, og han som ledet operasjonen (Knut Røed) slapp straff pga bl.a. politikk. Mens ungjenter som hadde fraternisert med fienden nærmest ble lynsja. Det var masse nazister, og ofte bare tilfeldigheter som avgjorde hvilken side du endte opp på. Min familie endte på riktig side bl.a. fordi de var sosialister. Men mamma hadde venner som var med i hitler-jugend og venner som ble deportert til Tyskland for å bli drept for sin etniske tilhørighet. Har også snakket med andre eldre menn som i likhet med bestefaren til ts jobba for nazistene. Tror ikke de var nazister, men det var lite refleksjon og spore rundt det de hadde vært med på. Fokuset var å overleve. Han ene var bla på et slags militærkurs i regi av en fremtredende nazist i bygda. Det han var mest fokusert på er at han egentlig skulle vært på en båt som ble angrepet i det tidsrommet. Mange døde. Det som slo meg mest når jeg hørte beretninger er hvor redde folk var. Da var det virkelig noe som sto på spill for å åpne kjeften. 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå